Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 76
Offentligt
1435616_0001.png
Rapport
FORSKNINGSBASERET RÅDGIVNING
– samspil mellem universiteter, myndigheder og erhvervsliv
AKADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSKABER
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435616_0002.png
INDHOLD
Forord ...........................................................................................................................3
Introduktion til den forskningsbaserede rådgivning .........................................................4
ATV’s anbefalinger .........................................................................................................5
Konferencens hovedlinjer
Den danske model – funktion og fremtid ........................................................................6
Paneldebat: Aftagernes perspektiv på forskningsbaseret rådgivning ..............................8
Organiseringen af forskningsbaseret rådgivning i internationalt perspektiv .................... 11
Hvordan kan den forskningsbaserede rådgivning i
højere grad bidrage til innovation og vækst? ................................................................ 12
Politisk perspektiv på forskningsbaseret rådgivning.....................................................13
Paneldebat: Hvilken rolle kan forskningsbaseret rådgivning få i fremtiden? ................... 14
Generelle observationspunkter ....................................................................................16
Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse efter konferencen ....................................18
FORORD
I Danmark har vi siden 1880’erne haft gavn af den
forskningsbaserede myndighedsbetjening og rådgiv­
ning, der er kendetegnet ved at levere anvendelses­
orienteret forskning, og som i mange år overvejende
var organiseret i de såkaldte sektorforskningsinstitut­
ter. En stor andel af den forskningsbaserede myndig­
hedsbetjening og rådgivning blev i 2007 fusioneret
ind på universiteterne, sideløbende med en større
fusionsproces af universiteterne. Det er nu så længe
siden, at man kan vurdere resultaterne, samt hvordan
fremtiden kan tegne sig for universiteternes forsk­
ningsbaserede myndighedsbetjening og rådgivning.
Den forskningsbaserede rådgivnings bidrag til at kva­
lificere politisk stillingtagen og offentlig forvaltning
er fortsat aktuel. Men den økonomiske krise, som
Danmark befinder sig i, har dertil skabt et behov for
at skabe ny vækst og mere beskæftigelse. Den forsk­
ningsbaserede myndighedsbetjening og rådgivning
har også potentiale til at bidrage til denne dagsorden
gennem et øget bidrag til innovation. Det stiller krav
til nye og stærkere samarbejder imellem de forsk­
ningsbaserede rådgivere og de øvrige dele af universi­
teterne, men også mellem universiteter, myndigheder
og virksomheder.
På baggrund af ovenstående har ATV igangsat et
projekt om, hvorledes den forskningsbaserede rådgiv­
ning kan udvikles, når målet er at sikre en optimal
kobling mellem videnskab, myndigheder, politikere
og erhvervsliv. ATV har nedsat et arbejdsudvalg
under ATV’s Akademiråd med repræsentanter fra
bl.a. den forskningsbaserede myndighedsbetjening
og rådgivning. Udvalget har skabt rammerne for en
konference og haft dialog med aftagere af den forsk­
ningsbaserede rådgivning.
110 repræsentanter for aktørerne på området del­
tog på konferencen den 26. september 2013 på KU
Science, der formede sig som en fælles drøftelse af
systemets muligheder i et fremadrettet perspektiv.
Aktørerne var offentlige leverandører af forsknings­
baseret myndighedsbetjening og rådgivning, private
leverandører af viden og rådgivning samt offentlige
og private aftagere.
ATV ønsker med denne rapport med et fremadrettet
perspektiv at pege på behovet for og udviklingspoten­
tialet i den forskningsbaserede myndighedsbetjening
og rådgivning. ATV ønsker ligeledes at fortsætte
dialogen om den forskningsbaserede myndigheds­
betjening og rådgivning og håber, at rapporten vil få
bred interesse på området.
ATV vil gerne takke medlemmerne af arbejdsgrup­
pen for deres engagerede og konstruktive indsats.
Disse personer fremgår af kolofonen.
FORSKNINGSBASERET RÅDGIVNING
ATV’s arbejdsgruppe:
Thorkild Ærø, direktør, SBi, AAU (formand)
Niels Elers Koch, centerdirektør, Skov & Landskab, KU
Morten Andersen Linnet, afdelingsleder, Forskningspolitik, Landbrug & Fødevarer
Niels Axel Nielsen, koncerndirektør, Erhverv og Myndigheder, DTU
Lars Moseholm, vicedirektør, AU Viden, suppleret ved:
Svend Binnerup, chefkonsulent, AU Viden
ATV’s sekretariat:
Konsulent Maja Lænkholm
Kommunikationschef Jakob Werner
Akademidirektør Lia Leffland
Thorkild Ærø, SBi, AAU
Formand for ATV’s arbejdsudvalg
Direktør, ph.d., landinspektør
Martin P. Bendsøe
Præsident, ATV
Professor, dr.techn., dr.h.c.
DESIGN OG PRODUKTION: WESTRING + WELLING A/S
FOTO: TOM JERSØ
COPYRIGHT 2013 ATV, AKADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSKABER
ISBN: 978-87-7836-069-4
2
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435616_0003.png
INTRODUKTION TIL DEN
FORSKNINGSBASEREDE RÅDGIVNING
Gennem 130 år har Danmark nydt godt af den
forskningsbaserede myndighedsbetjening og råd­
givning, der ofte også omtales som sektorforskning.
Udgangspunktet var erhvervsrettet, idet man helt
tilbage i 1880’erne ønskede viden, der kunne skubbe
til en udvikling til gavn for landbruget, skovbruget
og fiskeriet. Siden blev myndighedsbetjening et ho­
vedfokus, og i dag har den forskningsbaserede myn­
dighedsbetjening og rådgivning aftagere i både den
offentlige sektor og i det private erhvervsliv. Formålet
er at give uvildig og forskningsbaseret rådgivning,
som er løsningsorienteret og til gavn for samfundet.
Ved universitetsreformen i 2007 blev de fleste
sektorforskningsinstitutter fusioneret ind i univer­
siteterne. Det drejer sig bl.a. om Danmarks Jord­
brugsForskning, Forskningscenter Risø, Danmarks
Fødevareforskning, Statens Byggeforskningsinstitut
og Danmarks Miljøundersøgelser. Tre sektorforsk­
ningsinstitutioner (bl.a. Skov & Landskab og Føde­
vareøkonomisk Institut) blev fusioneret med univer­
siteterne allerede i 2004, og enkelte af institutterne
(bl.a. GEUS og Statens Serum Institut) er fortsat
selvstændige enheder.
Sektorforskningsinstitutternes institutionelle placering efter
indfusioneringen i universiteterne:
Statens Institut for Folkesundhed
Statens Byggeforskningsinstitut
Forskningscentret Skov & Landskab
Fødevareøkonomisk Institut
Danmarks JordbrugsForskning
Danmarks MiljøUndersøgelser
Dansk Center for Forskningsanalyse, CFA
(det tidligere Analyseinstitut for Forskning,
AFSK)
Danmarks Rumcenter
Forskningscenter Risø
Danmarks FiskeriUndersøgelser
Danmarks FødevareForskning
Danmarks TransportForskning
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
Københavns Universitet
Københavns Universitet
Aarhus Universitet
Aarhus Universitet
Aarhus Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Den forskningsbaserede rådgivning løser i dag
væsentlige samfundsopgaver inden for:
Fødevarer og jordbrug:
Fødevarer, fiskeri, akva­
kultur, husdyr­ og planteproduktion, ressource­
økonomi
Miljøområdet:
Miljø, natur og energi, herunder
toksikologi og biodiversitet
Planlægnings- og forvaltningsområdet:
Skov,
landskab, naturforvaltning og planlægning, her­
under geodæsi og opmåling
Transport og byggeri:
Transport­, bygge­ og
boligsektoren
Sundhedsområdet:
Folkesundhed og
retsmedicin
Blandt opgaverne er:
• Grundlagsskabende sektorrelateret forskning
• Evaluering og forskningsanalyse
• Lovforberedende arbejde, udredninger
og svar på folketingsspørgsmål
• Opretholdelse af laboratorieberedskab
og øvrig forskningsinfrastruktur
• Lovbunden overvågning og indberetning
i både Danmark og Europa
• Deltagelse i arbejdsgrupper
• Formidling til offentlighed og erhverv
Neden for ses en oversigt over de syv sektorforsk-
ningsinstitutioners placering på fakulteter i fusions-
processen. Nogle af sektorforskningsinstitutioner
blev fordelt over flere institutter, og et (SBi) fik status
som hovedområde.
AU
Arts
Sci & Tech
Health
B. & Soc. Sci
AAU
Hum
Samf
Tek-Nat
Sund
SBi
DTU
Institutterne med
grøn
farve blev indfusioneret allerede i 2004.
Institutterne med
blå
farve i 2007.
En række af sektorforskningsinstitutter er fortsat selvstændige enheder under forskellige ministerier,
herunder blandt andre:
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA (under Beskæftigelsesministeriet).
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI (under Socialministeriet).
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland, GEUS
Statens Serum Institut (under Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse).
Dansk Institut for Internationale Studier, DIIS
SDU
Hum
Samf
Nat
Sund
Tek
KU
Hum
Jura
Samf
Science
Sund
Teol
Bric
= fakulteter
= institutter
= enheder med ramme-
eller ydelsesaftaler
4
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435616_0004.png
ATV’S ANBEFALINGER
Værdikæden mellem erhvervslivet og den
forskningsbaserede rådgivning bør styrkes
Der er behov for et fokus på aftagernes aktuelle,
vækstorienterede behov, og her kan et tæt samar­
bejde med virksomhederne på aftagersiden styrke
den forskningsbaserede rådgivning som platform
for vækst og innovation.
Dialog mellem universiteterne og myndig-
hederne og andre videnleverandører på
rådgivningsområdet bør styrkes
Der er behov for at styrke dialogen mellem myn­
digheder og de forskningsbaserede rådgivere på
organisationsniveau. Sideløbende bør der etableres
stærkere samarbejder på tværs af universiteterne.
Endelig bør man overveje nye samarbejdsrelationer
med de øvrige vidensleverandører på rådgivnings­
området.
Læs uddybning af anbefalingerne på side 18.
FORSKNINGSBASERET VIDEN ER EN FORUD-
SÆTNING FOR TROVÆRDIGE SUNDHEDSKAM-
PAGNER
Statens Institut for Folkesundhed, SDU, skaber
forskningsbaseret viden om f.eks. sociale forholds
betydning for folkesundhed, misbrugsproblemer og
dødelighed.
Den evidensbaserede viden er en forudsætning for
eksempelvis troværdige kampagner om forebyggelse
og sundhedsfremme.
Der bør skabes balance mellem den årlige
bevilling og de opgaver, den
forskningsbaserede rådgivning udfører
Der er stor efterspørgsel på den forskningsbase­
rede rådgivning bredt i samfundet, men samtidig
reduceres systemets faste bevillinger årligt og er
derfor under pres. Opgaveportefølje og bevillinger
bør følges ad.
Rekrutteringsudfordringerne inden for den
forskningsbaserede rådgivning bør løses
Interessen for den forskningsbaserede myndig­
hedsbetjening og rådgivning som karrierevej bør
fremmes, og der skal sikres et fortsat rekrutterings­
grundlag til den forskningsbaserede myndighedsbe­
tjening og rådgivning.
6
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435616_0005.png
KONFERENCENS HOVEDLINJER
I det følgende gengives hovedlinjerne fra ATV’s konference ”Forskningsbaseret rådgiv-
ning – samspil mellem universiteter, myndigheder og erhvervsliv” den 26. september
2013 på KU Science. Hovedlinjerne er ATV’s opfattelse af de vigtige budskaber,
og de er primært gengivet på baggrund af det talte ord.
• Myndighedernes evalueringer peger på stor til­
fredshed med ydelserne, og det er opfattelsen, at
der er en god synergi mellem sektorforskningen
og den øvrige universitetsforskning.
• Inden for innovation og erhvervssamarbejde er
resultaterne mere blandede. De eksterne midler
fra private, danske kilder til forskningsprojekter
er steget med 72 procent, og antallet af patenter
er steget fra 8 til 37 årligt i gennemsnit.
Niels Axel Nielsen pegede på, at der siden fusionen
er opstået en række udfordringer i forhold til at sikre
en fortsat myndighedsbetjening og rådgivning, der
kan være med til at skabe beskæftigelse og vækst.
Behovet for, at den sektorrelaterede forskning
bidrager til vækstdagsordenen, er blevet større, og
samarbejdet med private virksomheder vil også
kunne styrkes.
Afstanden til fagministerierne er øget, hvilket på
den ene side sikrer uvildigheden, men samtidig gør
det vanskeligere at synkronisere ministeriernes poli­
tikudvikling med prioriteringen af den nødvendige
rådgivning.
Der stilles stigende eller uændrede krav til at levere
viden, samtidig med at den faste bevilling til den
forskningsbaserede rådgivning reduceres med to
procent årligt.
Reduktionen medfører samtidig, at kontinuiteten i
myndighedsbetjeningen er under pres. Det betyder,
at myndighedsbetjeningen i stigende grad finansie­
res via særbevillinger eller konkurrenceudsatte mid­
ler, som kan svinge voldsomt fra år til år. Dermed
bliver det også vanskeligere at tage emner op, som
kan være politisk relevante, men som der ikke kan
skaffes ekstern finansiering til.
Hovedparten af de medarbejdere, som i dag leverer
myndighedsbetjeningen, var i systemet før fusio­
nerne, men om 5 år ser det ikke sådan ud. Dette
tydeliggør behovet for at fastholde og rekruttere de
bedste medarbejdere til myndighedsbetjeningen.
Universiteterne har ikke tradition for, at sektorind­
sigt og rådgivningsmæssige kvalifikationer indgår
som et væsentligt kriterium ved forfremmelser, eller
at der oprettes professorater med udgangspunkt i
sektorrelateret myndighedsbetjening og rådgivning.
Yngre forskere på universiteterne vil derfor forsøge
at fremme karrieren ved at publicere mest muligt i
internationale videnskabelige tidsskrifter frem for at
gå rådgivningsvejen.
Mulige løsninger kan være mere transparens om
opgavevilkårene samt ansvar for prioritering af
myndighedsbetjeningen. Endvidere nævnte Niels
Axel Nielsen, at der er en svaghed i det nuværende
system, som består i, at formulering og konkreti­
sering af faglige behov finder sted i sektorministe­
rierne, mens mål for universiteternes opgaver og
finansieringsmæssige grundlag fastlægges i Uddan­
nelsesministeriet.
Desuden bør der gennemføres en reform af
meriteringssystemet, så man gør forskningsbaseret
rådgivning og myndighedsbetjening til en attraktiv
karrierevej, og universiteterne bør samtidig selv gøre
mere for at sikre rekrutteringen.
Endelig skal universiteterne finde en balance mel­
lem, hvornår man skal samarbejde om at løse opga­
verne, og hvornår man skal konkurrere indbyrdes
for at få opgaven. Der bør også gøres en indsats for
at få sektorforskningens tradition for samarbejde
med erhvervslivet med over i den nye struktur.
Niels Axel Nielsen opsummerede indlægget ved at
fastslå, at den forskningsbaserede rådgivning har
potentialet til at spille en vigtig fremtidig rolle med
tre fokusområder:
• Kompetent myndighedsbetjening
• Bidrag til vækst og beskæftigelse
• Finde løsninger på globale udfordringer
Koncerndirektør Niels Axel Nielsen, DTU,
formand for Forum for Forskningsbaseret
Myndighedsrådgivning (FFM)
DEN DANSKE MODEL
– FUNKTION OG FREMTID
Søg på Akademiet
for de Tekniske
Videnskaber på
You Tube og vælg
”forskningsbase-
ret rådgivning” i
playlisten”
Niels Axel Nielsen indledte med kort at redegøre
for baggrunden for fusionerne i 2007, der var re­
sultat af et politisk ønske om at gøre dansk forsk­
ning mere internationalt orienteret og Danmark
mere konkurrencedygtig i en globaliseret verden.
Samtidig var der på nogle områder overlap mellem
universiteternes og institutternes forskning, og der
kunne derfor ligge rationaliseringsgevinster ved en
fusion.
Regeringen definerede fire hovedmålsætninger for
fusionerne i 2007:
• Mere uddannelse (f.eks. nye uddannelser, der
appellerede til studerende og aftagere, samt
integration af sektorforskningen i uddannelses­
systemet)
• Større international gennemslagskraft (bl.a. for
at tiltrække internationale forskningsmidler)
• Fortsat kompetent myndighedsbetjening
• Mere innovation og erhvervssamarbejde (tættere
samspil mellem universiteterne og samfundet)
Herefter præsenterede Niels Axel Nielsen univer­
siteternes vurdering af, hvorvidt fusionsmålene er
opfyldt. Universiteterne har gennemført omfattende
organisationsændringer og tilpasninger. Der er i
dag fortsat tilfredshed med den forskningsbaserede
myndighedsbetjening og rådgivning, og univer­
siteterne kan i dag dokumentere fremskridt på de
parametre, som fra politisk side var opstillet for
fusionen.
Blandt de konkrete resultater kan nævnes:
• Der er oprettet 21 nye uddannelser, og antal­
let af studerende og ph.d.­studerende er steget
kraftigt.
• Antallet af videnskabelige artikler er forøget
med 24 procent, og omfanget af EU­midler til
forskningsprojekter er steget med 11 procent,
ligesom forskere fra myndighedsbetjeningen del­
tager i internationale netværk og løser opgaver
for internationale institutioner.
8
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435616_0006.png
PANELDEBAT:
AFTAGERNES PERSPEKTIV PÅ
FORSKNINGSBASERET RÅDGIVNING
Søg på Akademiet
for de Tekniske
Videnskaber på
You Tube og vælg
”forskningsbase-
ret rådgivning” i
playlisten”
Debatpanel:
• Kontorchef Marie Louise Hansen,
Energistyrelsen
• CSR manager Malene Thiele, Københavns
Lufthavne A/S
• Direktør Jette Petersen, NaturErhvervstyrelsen
På konferencen var repræsentanter for aftagere
af den forskningsbaserede rådgivning samlet i et
debatpanel. Paneldeltagerne kom med deres syn på
det bidrag, de får gennem universiteternes forsk­
ningsbaserede rådgivning.
Systemet for forskningsbaseret rådgivning er ifølge
Marie Louise Hansen,
Energistyrelsen, velfunger­
ende. Energistyrelsen kan hente den rigtige viden
på det rigtige tidspunkt og agere ud fra den.
Marie Louise Hansen pegede dog også på en række
udfordringer, der skal løses:
• Som myndighed er det nødvendigt at vælge en
politisk løsning, der fungerer i helheden – og
dermed også på andre parametre end de rent
teknisk­videnskabelige. Derfor træffes der nogle
gange en beslutning, der ikke følger det, der er
lagt op til i en teknisk rapport. Som forsker i en
myndighedsrådgivende enhed er det nødvendigt
at kunne håndtere dette.
• Der er en glidende overgang mellem det at være
forsker og det at være rådgiver. Det centrale
spørgsmål er, om man som forsker er parat til at
se andre hensyn ”trumfe” eller modificere den
tekniske viden, man leverer til myndigheden.
• De forskningsbaserede rådgivere bør også gøre
sig klart, hvilken rolle de påtager sig, når de
som eksperter udtaler sig til pressen vedrørende
myndighedsopgaver. Det kan give udfordrin­
ger for samarbejdsrelationerne, når eksperterne
udtaler sig kritisk i medierne på baggrund af
forskningsresultater, sideløbende med at der er
en relation mellem myndighed og universitetet
som videnleverandør.
Marie Louise Hansen pegede på en række udvik­
lingspunkter:
• Det er vigtigt med et vedvarende fokus på at
sikre relevansen af forskningsbaseret myndig­
hedsbetjening, samtidig med at det unikke høje
faglige niveau fastholdes.
• Myndigheder og universiteter skal blive bedre til
at arbejde systematisk med de indbyrdes samar­
bejdsrelationer, så der er en større forståelse for
gensidige behov.
• Det er vigtigt, at tilknytningen til universiteter­
ne ikke fjerner fokus fra den forskningsbaserede
myndighedsrådgivning.
�½
Energistyrelsen
administrerer Byggeloven og
Bygningsreglementet, som indeholder regler om alt fra
indeklima-, brand- og energiforhold til installationer og
bygningskonstruktioner. Energistyrelsen har et stort
behov for forskningsbaseret rådgivning, da styrelsen
administrerer et teknisk kompliceret område. Der er
løbende behov for opdateret specialviden på bl.a. det
byggetekniske område.
CSR manager Malene Thiele,
Københavns Lufthavne A/S
Direktør Jette Petersen,
NaturErhvervstyrelsen
Kontorchef Marie Louise
Hansen, Energistyrelsen
Moderator
Anja Phillip
Miljø og Energi, DCE, ved Aarhus Universitet (det
tidligere Danmarks Miljø Undersøgelser) om må­
linger af luftkvalitet og luftforurening i lufthavnen.
Malene Thiele pegede på, at samarbejdet er vigtigt
for Københavns Lufthavne, da virksomheden får
viden, som er nødvendig for at agere i forhold til
virksomhedens miljømæssige påvirkning.
Malene Thiele pegede på en række punkter, som er
vigtige at håndtere i forskningsbaseret rådgivnings­
samarbejde:
• Det er vigtigt med en god forventningsafstem­
ning, når man aftaler en kontrakt mellem virk­
somhed og universitet, herunder har en dialog
om begge parters løbende behov. Det er vigtigt,
at begge parter forstår den organisering og
arbejdsform, der er i henholdsvis en virksomhed
og på et universitet.
• Som forskningsbaseret rådgiver er det nødven­
digt at orientere virksomheden om, hvorvidt
man vil udtale sig til pressen om emnet. De
forskningsbaserede rådgivere bør have større
forståelse for, at udtalelser til pressen vedrørende
forskningen kan ramme virksomheder på en
negativ måde.
Malene Thiele præsenterede slutteligt en oversigt
(se side 12), der viser Københavns Lufthavnes over­
vejelser om, hvornår man vælger samarbejde med
forskellige typer rådgivere – private eller universi­
tetsbaserede.
For Københavns Lufthavne er fordelene ved forsk­
ningsbaseret rådgivningssamarbejde, at ordet uvil­
dighed står stærkt, da det giver særlig legitimitet og
ansvarlighed. Samtidig får man en kvalitetssikring,
der er evidensbaseret.
I samarbejder med private rådgivere er fordelen,
at de er hurtigere til at levere og er mere omstil­
lingsparate i processen. Det er især en fordel, hvis
man undervejs ønsker at ændre fokus og eksem­
pelvis stille skarpt på nye forhold, som man ikke
var klar over i starten af et projekt. I samarbejde
med private rådgivere har Malene Thiele erfaret en
bedre kontrol med processen og en bedre timing af
budskaberne.
�½
Københavns Lufthavne
indgik i 2009 et samar-
bejde med DCE ved Aarhus Universitet (det tidligere
Danmarks Miljø Undersøgelser) om måling af luftfor-
urening med små partikler fra udstødningen fra jetmo-
torer og dieselmotorer. Københavns Lufthavne havde
nedsat en styregruppe med nogle faglige organisati-
oner og forskellige aktører, der opererer i lufthavnen.
Processen var svær at styre, da der var mange aktører
involveret. I 2010 blev de første foreløbige resultater
fremlagt for styregruppen, og resultaterne nåede
pressen før topledelsen. Københavns Lufthavne måtte
derfor lave krisestyring af den negative omtale af
forskningsresultaterne i pressen, uden at topledelsen
havde kunnet forberede sig herpå. Den endelige rap-
port forelå i 2011.
Malene Thiele,
Københavns Lufthavne A/S,
baserede sit indlæg på et samarbejde mellem
Københavns Lufthavne og Nationalt Center for
10
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435616_0007.png
FORSKELLE I TILGANG
Kommerciel
rådgiver
Bedre kontrol med proces
Hurtige leverancer og omstillingsevne
Fokus på udbedring og anbefalinger til håndtering
Kontrol med budskaber og timing
Forskningsbaseret
rådgiver
Legitimitet og ansvarlighed
Kvalitetssikring og nøjagtighed
Fokus på resultat og endelige konklusioner
Publicering af resultater
ORGANISERINGEN AF
FORSKNINGSBASERET RÅDGIVNING
I INTERNATIONALT PERSPEKTIV
Lidia Brito,
UNESCO, argumenterede for at
tænke forskningsbaseret rådgivning som værktøj
ind i en bredere dagsorden for at skabe vækst samt
at tilvejebringe viden og finde løsninger på globale
udfordringer. Behovet for en velfungerende og
veletableret forskningsbaseret rådgivning er derfor
større end nogen sinde.
Lidia Brito pegede på, at nogle forskningsmiljøer
rundt om i verden har ændret deres måde at forske
på fra en monodisciplinær og isoleret måde til en
interdisciplinær og åben måde. Der er en tendens
til, at forskningsmiljøer verden over åbner sig og in­
viterer forskellige interessenter ind. Samtidig bruger
forskerne meget tid på at formidle resultaterne til
myndighederne.
Samfundsforandringen viser behov for en ny,
men stadig forskningsbaseret måde at producere
viden på. Ud over dialog ses der en tendens til, at
kvalitetssikring sker efter flere kriterier, og at den
genererede viden skal være anvendelig. Dermed
bidrager den forskningsbaserede rådgivning til, at
samfundets aktører kan agere i forhold til de store
globale udfordringer.
NATURNÆR SKOVDRIFT
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, KU (hvori det
tidligere institut Skov & Landskab indgår) har for Naturstyr-
elsen udviklet en ny form for skovdrift, kaldet ”naturnær
skovdrift”. Den giver mulighed for en bedre balance mellem
udgifter og indtægter, så økonomien ved at producere træ
kan forbedres, samtidig med at skovene bliver bedre til at
modstå storme, klimaændringer og skadedyr, ligesom hen-
synet til dyre- og planteliv styrkes.
Søg på Akademiet
for de Tekniske
Videnskaber på
You Tube og vælg
”forskningsbase-
ret rådgivning” i
playlisten”
Jette Petersen,
NaturErhvervstyrelsen, lagde ud med
at understrege, at styrelsen under Fødevareministeriet
var meget tilfreds med universiteterne og den forsk­
ningsbaserede rådgivning. Fødevareministeriet er
meget afhængigt af den forskningsbaserede rådgiv­
ning, og hele Danmarks fødevareeksport hviler på
den forskningsbaserede myndighedsbetjening.
Jette Petersen pegede på følgende udviklingspunkter:
• Samarbejdet med de forskningsbaserede rådgivere
har siden fusionen mellem sektorforskningen og
universiteterne handlet om at udvikle synergierne.
Fusionen har eksempelvis muliggjort en bredere
forskningsbaseret myndighedsbetjening, hvad
angår flere fagligheder og kompetencer fra andre
dele af universiteternes forskningsmiljøer. Det er
en stor fordel. NaturErhvervstyrelsen er begyndt
at se resultaterne i det små, men der er stadig et
stykke vej til, at det fulde potentiale udnyttes.
• Det tager lang tid at administrere aftalerne på
begge sider af bordet. NaturErhvervstyrelsen
arbejder med at udvikle dette aftalekompleks og
vil gerne arbejde med at afbureaukratisere det og
få større transparens ind i processen.
• Der er behov for, at man som myndighed har fo­
kus på forskningsbehov med et længere sigte, og
at man har mere åben dialog med og får modspil
fra universitetet herom.
• NaturErhvervstyrelsen arbejder med at skabe en
mere åben proces omkring langsigtede, fælles
prioriteringer, hvor andre interessenter og eksper­
ter inddrages.
• Systemet er til tider for personafhængigt. Der er
behov for at udvikle bredere relationer mellem
myndigheder og den forskningsbaserede rådgiv­
ning.
Debatten mundede ud i tre hovedbudskaber:
• Universiteternes bidrag er unikt og efterspurgt,
fordi rådgivningen er uvildig og evidensbaseret.
• Der er brug for dialog om klare retningslinjer
i samarbejdet mellem myndighed og aftager,
herunder transparens, behov, perspektiv, presse­
håndtering m.m.
• Det er relevant at drøfte samarbejdsmodeller med
både forskningsbaserede og private videnleveran­
dører.
LANDBRUGETS UDLEDNING AF NÆRINGSSTOFFER
Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO),
KU, har i samarbejde med DCA – Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug, AU og DCE – Nationalt Center
for Miljø og Energi, AU, gennemført analyser af nærings-
stofstrømme og udledningernes effekt på økosystemer.
Analyserne har sammen med økonomiske analyser skabt
et videnbaseret grundlag for at regulere landbrugets brug
af kvælstof og fosfor.
Dette er en forudsætning for en grøn omstilling, hvor
væksten sker på et ressourceeffektivt og bæredygtigt
grundlag. Den nye viden anvendes bl.a. af Natur- og
Landbrugskommissionen.
�½
Den forskningsbaserede rådgivning
er afgørende
for Fødevareministeriets arbejde. Store politiske
beslutninger med store økonomiske konsekvenser
vil ofte hvile på resultater og viden fra den forsk-
ningsbaserede myndighedsrådgivning. Denne viden
bruges i den løbende regeludvikling, i den daglige
administration og i internationale forhandlinger, hvor
det er afgørende, at de argumenter, der bruges, har en
forskningsmæssig platform. Det forskningsbaserede
myndighedsberedskab leverer et beredskab, baseret
på en forskningsplatform.
Professor Lidia Brito, Director for Science Policies and Capacity Building, UNESCO
12
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435616_0008.png
HVORDAN KAN DEN
FORSKNINGSBASEREDE RÅDGIVNING
I HØJERE GRAD BIDRAGE TIL
INNOVATION OG VÆKST?
Head of Innovation
Henrik Jørgen
Andersen, Arla
Foods AMBA
POLITISK PERSPEKTIV
PÅ FORSKNINGSBASERET
RÅDGIVNING
Per Clausen,
Enhedslisten, påpegede, at vi lever i
en verden, hvor der er behov for uvildig viden, og
derfor er den forskningsbaserede rådgivning vigtig
i det danske samfund. Den forskningsbaserede
rådgivning har stor betydning for den politiske be­
slutningsproces og for den måde, man administrerer
lovgivningen på. Politikerne har brug for råd herfra,
også når rådgivningen ikke passer ind i de politiske
ønsker.
Per Clausen fremhævede det som afgørende, at:
• Myndighedsbetjeningen og rådgivningen er
forskningsbaseret. Den bør ikke komme fra
institutioner eller konsulentfirmaer, der ikke
bedriver forskning. Forskningsbaseringen giver
en sikkerhed for kvaliteten og lødigheden af det,
der bliver udført.
• Når universiteterne leverer forskningsbaseret
viden, kan man stille krav om uafhængighed.
For Per Clausen er det et kriterium for resulta­
terne, at de kan tåle at blive offentliggjort i et
videnskabeligt tidsskrift og kritiseret inden for
denne norm. I tillæg hertil skal politikere og
myndigheder være indstillet på, at resultaterne
peger på råd, som man måske ikke ønskede at
få. Det er dog stadig vigtigt, at man får den
viden, også selv om man ender med at tage en
politisk beslutning, der går i en anden retning.
• Politikere og myndigheder er ofte interesserede
i at præge, hvordan noget skal undersøges, og
hvad der skal konkluderes. Derfor er det vigtigt,
at forskere insisterer på selvstændighed og uaf­
hængighed. I tillæg hertil påpegede Per Clausen,
at forskere ligeledes har et demokratisk ansvar
for at bringe alle resultater ind i debatten, også
selv om myndigheder og politikere kun bruger
nogle af dem.
• Det er nødvendigt, at universiteterne har forsk­
ningsaktiviteter, som kan tjene i beredskabs­
øjemed, det vil sige ikke kun projektorienteret,
forskningsbaseret rådgivning.
• Naturvidenskab og ingeniørfaglighed er mere el­
ler mindre forsvundet ud af politik og ministeri­
erne. Det er en beklagelig tendens, der på nogle
sagsområder gør det sværere for politikere og
embedsmænd at træffe beslutninger på et sagligt
grundlag.
Søg på Akademiet
for de Tekniske
Videnskaber på
You Tube og vælg
”forskningsbase-
ret rådgivning” i
playlisten”
• Universitetsreformen i 2007 blev gennemført
uden forståelse af opgavernes natur: Sektor­
forskningen er god til at samarbejde med er­
hvervsvirksomheder, men det er universiteterne i
udgangspunktet ikke, og derfor har man mistet
momentum.
• Forskningsrådssystemet har ikke forståelse af og
er ikke gearet til sektorforskning
• Erhvervsministeriet og sektorministerierne har
mistet kompetencer på det tekniske felt, idet der
mangler specialister i ministerierne, f.eks. med
ingeniørbaggrund.
Henrik Jørgen Andersen
, Arla Foods AMBA,
lagde ud med at pege på, at den forskningsbase­
rede rådgivning i højere grad kan medvirke til at
skabe vækst, hvis forskere, erhverv og myndigheder
sammen skaber en vidensyntese og har et mere
globalt sigte. Tidligere var der en stærk værdikæde
omkring sektorforskningen, men nu er kæden
brudt, og set fra Arlas perspektiv føler erhvervslivet
sig langt fra systemet. Derfor er det afgørende at få
ændret på tingene.
Henrik Jørgen Andersen nævnte pesticidhand­
lingsplanerne i 1980’erne, konsolideringen af den
økologiske produktion i Danmark i begyndelsen af
90’erne og salmonellahandlingsplanen i slutningen
af 90’erne som gode eksempler på succesrige sam­
arbejder, der bør danne forbillede for fremtidens
forskningsbaserede rådgivning. Med afsæt i disse
succeser pegede Henrik Jørgen Andersen på en
række danske udfordringer:
• I dag skal sektorforskningen udføre flere opga­
ver, men har år for år færre penge på budgettet.
• Sektorforskerne er en uddøende race, fordi der
med den nuværende struktur intet incitament er
til at vælge sektorforskningen som karrierevej.
Samtidig pegede Henrik Jørgen Andersen på, at der
fortsat er store muligheder i den forskningsbaserede
rådgivning, hvis man gennemfører justeringer. Den
forskningsbaserede rådgivning skal understøtte
bæredygtig vækst i stedet for blot at skabe udvikling
for det pågældende faglige område på universite­
terne. Derfor er det på tide at få skabt en dialog på
tværs, så værdikæden i et samarbejde med erhvervs­
livet kan genetableres.
Der er behov for at prioritere forskningsmidler
til den praksisnære og anvendte forskning, og det
skal gøres attraktivt at blive og være sektorforsker.
Og så skal der skabes en forståelse for behovet for
tekniske kompetencer i ministerierne, f.eks. kan
det overvejes at udlåne eksperter fra universiteter
og sektorforskningsinstitutioner. Udvekslingen af
viden vil være med til at skabe det rigtige mindset i
definering og udførelse af opgaverne.
MF Per Clausen,
Enhedslisten
Søg på Akademiet
for de Tekniske
Videnskaber på
You Tube og vælg
”forskningsbase-
ret rådgivning” i
playlisten”
NYT BYGNINGSREGLEMENT GIVER MINDRE
BUREAUKRATI OG MERE INNOVATION
Statens Byggeforskningsinstitut, AAU, har bidraget til for-
enkling af byggereglerne, så de giver bedre muligheder for
innovation i byggebranchen.
Bygningsreglementet er gjort funktionsbaseret: I stedet
for detaljerede beskrivelser af, hvordan en bygning skal
opføres, er der beskrivelser af, hvilke funktioner der skal
opfyldes. Det giver spillerum for innovative virksomheder til
at finde nye løsninger i byggeriet.
14
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435616_0009.png
PANELDEBAT:
HVILKEN ROLLE KAN FORSKNINGS-
BASERET RÅDGIVNING FÅ I FREMTIDEN?
Søg på Akademiet
for de Tekniske
Videnskaber på
You Tube og vælg
”forskningsbase-
ret rådgivning” i
playlisten”
Debatpanel:
• Koncerndirektør
Niels Axel Nielsen,
DTU
• Adm. direktør
Jacob Høst-Madsen,
DHI
Solutions
• Institutleder og seniorforsker
Erik Steen
Kristensen,
Institut for Agroøkologi, AU
• Adm. direktør
Jesper Nybo Andersen,
Orbicon,
formand for FRI
• Departementschef
Henrik Studsgaard,
Miljøministeriet
• Prorektor
Søren E. Frandsen,
AU
Panelet gav sit bud på, hvilken rolle den forsknings­
baserede rådgivning kan få i fremtiden – herunder
særlige udfordringer og muligheder set ud fra hver
paneldeltagers daglige arbejde.
Niels Axel Nielsen,
DTU, indledte debatten med at
opsummere en række temaer fra dagen og konstate­
rede, at han burde besvare et spørgsmål om, hvordan
man definerer uvildigheden af den forskningsbaserede
rådgivning. For DTU er metoden, at det skal kunne
spores, hvor det videnskabelige belæg kommer fra. På
DTU står man inde for kvaliteten i den forskningsba­
serede rådgivning, man udfører. Aftagerne må selv tage
stilling til, om de kan bruge den pågældende viden.
Jacob Høst-Madsen,
DHI Solutions, præsenterede tre
hovedpunkter.
For det første vil værdiskabelsen være afgørende
for, hvordan man benytter den forskningsbaserede
rådgivning i fremtiden. Det vil kræve samspil mellem
forskning, innovation og teknologiudvikling. Den
traditionelle leverandørtankegang er under opbrud, og
der vil komme flere aktører på banen med forskellige
former for løsninger.
For det andet vil der blive stillet krav om at få ny viden
hurtigere ind i løsninger og rådgivning. Det kræver
tætte relationer mellem rådgivere og aftagere, mens der
ikke længere er brug for ”isolerede forskningsøer”.
For det tredje er der behov for at benytte globalise­
ringens muligheder. Det kan f.eks. være at se på, om
tyske institutter kan tilbyde kvalificeret rådgivning på
nogle områder.
Erik Steen Kristensen,
Institut for Agroøkologi, AU,
nævnte flere cases, herunder kvælstofreguleringen, som
har det til fælles, at den forskningsbaserede rådgivning
aldrig bliver ”færdig” med at levere til aftagerne, fordi
der hele tiden vil være nye vinkler, som erhvervslivet,
myndighederne eller samfundet som helhed har brug
for at få belyst.
Den forskningsbaserede rådgivning adskiller sig fra
den øvrige universitetsforskning gennem sin meget
direkte relevans, hvor det er den praktiske betydning
frem for antallet af publicerede artikler, der er eller
bør være succeskriteriet. Eksempelvis kan en enkelt
landmand i en bestemt egn opleve noget helt andet,
end tidligere forskningsresultater har vist. Derfor er
det vigtigt at have et beredskab, som gør det muligt at
udføre forsøg i en dansk eller lokal sammenhæng.
Det er meget vigtigt, at der er danske forskningsin­
stitutter, men de skal være oppe på beatet og kunne
rådgive i en dansk sammenhæng. Endelig er det vigtigt
med fokus på karriereveje. På AU er det vedtaget at
gøre karrierevejene ens for sektorforskere og de øvrige
universitetsforskere, men det er svært at definere, hvad
det præcise kriterium for en god sektorforsker er, da
de sædvanlige kvalitetskriterier handler om antallet af
publikationer.
Jesper Nybo Andersen,
Orbicon og Foreningen for
Rådgivende Ingeniører, lagde vægt på de problemstil­
linger, der opstår, når rådgivningen både kan leveres af
universiteterne som forskningsbaseret rådgivning og af
private aktører.
Ideen med at bruge sektorforskningen som vækstmo­
tor er god, men det bør være for at generere vækst i
den private sektor og ikke for at give ekstra volumen
til universiteterne. Hvis væksten sker i forsknings­
institutionerne, er det måske godt for dem, men det
tjener ikke de nationale interesser.
Mere dialog mellem rådgivere og aftagere kan give
mere innovation, men der er også udfordringer for­
bundet med det:
• Habilitetsproblemer – hvem er ”ejer” af forsk­
ningsresultaterne?
• Risiko for, at forskningshøjden sænkes for at
skaffe omsætning til videninstitutionerne.
• Risiko for, at videninstitutionerne tiltrækker de
bedst kvalificerede forskere på bekostning af de
private rådgivningsvirksomheder.
• Videninstitutionerne har ikke gjort sig klart,
hvor risikabelt det kan være at rådgive private
virksomheder sammenlignet med rådgivning af
myndigheder. Rådgiveransvaret kan resultere i
krav om erstatning, hvis rådgivningen ikke er
god nok.
Henrik Studsgaard,
Miljøministeriet, understre­
gede, at den offentlige forvaltning både nu og i
fremtiden har brug for sagligt og fagligt velfunderet
rådgivning, og at der er tale om et gensidigt afhæn­
gighedsforhold mellem ministerierne og den forsk­
ningsbaserede rådgivning. I det politiske liv er der
ikke plads til fejl, og derfor er behovet at få de bedst
mulige faglige input, hvorefter det er op til ministeri­
erne at gøre sig politiske overvejelser ud fra dem.
Fremtiden vil byde på yderligere krav, bl.a. fordi bor­
gere og politikere ikke længere automatisk godtager
konklusioner, selv om de kommer fra eksperter.
Det handler om at finde en måde at samarbejde på,
hvor den forskningsbaserede rådgivning leverer ud
fra ministeriernes behov og ikke ud fra, hvad man i
videninstitutionerne finder mest interessant at lave.
Han medgav dog samtidig, at også embedsmændene
er nødt til at blive mere klare i mælet om, hvad disse
behov er.
Endelig pointerede han, at der ikke vil komme flere
penge fra Miljøministeriet og næppe heller fra andre
ministerier til den forskningsbaserede rådgivning, da
den årlige besparelse på 2 procent er et vilkår for hele
den statslige sektor.
Søren E. Frandsen,
AU, konstaterede, at emnet
forskningsbaseret rådgivning ikke fylder meget i den
offentlige debat, selv om det har stor betydning for
samfundet. Han forklarede, hvordan man på Aarhus
Universitet arbejder på at komme væk fra opdelingen
i sektorforskning og universitetsforskning, så begge
”discipliner” anerkendes som ligeværdige.
En nøgleopgave er at rekruttere de dygtigste medar­
bejdere. Der er hård konkurrence om de bedste hjer­
ner, og derfor er ambitionen på AU at skabe rammer,
hvor de bedste gerne vil være.
16
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435616_0010.png
GENERELLE OBSERVATIONSPUNKTER
I det følgende uddybes observationer fra
konferencen.
Der bør skabes bedre balance mellem den
årlige bevilling og de opgaver, den forsk-
ningsbaserede rådgivning udfører
Trækket på den forskningsbaserede myndighedsbe­
tjening og rådgivning er i kraft af behovet stigende.
Bevillingerne er samtidig år for år blevet beskåret,
og systemet kan inden for nær fremtid ikke op­
retholde det hidtidige opgaveomfang. Det må der
findes en løsning på.
Der bør samtidig fastholdes mulighed for, at der
sættes forskningsprojekter og initiativer i gang om
problemstillinger, der på et givent tidspunkt ikke
har politisk bevågenhed, men hvor der kan forudses
at blive behov for viden i fremtiden. Et forudseende
beredskab har vist sig at være vigtigt på flere områ­
der, men er i dag truet, da der ikke er ressourcer til
at opretholde det.
Rekrutteringsudfordringerne inden for
den forskningsbaserede rådgivning skal
løses
Der er behov for at bevare og sikre et fortsat
rekrutteringsgrundlag til den forskningsbaserede
myndighedsbetjening og rådgivning. Yngre forskere
vælger ofte ikke en karriere som forskningsbaseret
rådgiver.
Problemet skyldes bl.a. manglende kendskab til
sektoren og det forhold, at der ikke er samme kar­
rieremæssige udviklingsmuligheder nationalt og
internationalt som i de øvrige dele af universitets­
sektoren.
Kendskabet til opgaverne bør styrkes og brandes
mere intensivt over for en bredere kreds.
Der er behov for at skabe incitamenter for forskere,
yngre som ældre, til at vælge den sektorbaserede
forskning som karrierevej. Incitamenterne bør
bl.a. være attraktive udviklingsmuligheder, f.eks. i
form af flere professorater, kompetenceudvikling i
forskningsbaseret rådgivning samt fleksible karrie­
remuligheder og mobilitet imellem karrieresporene.
Fleksibiliteten bør bl.a. komme til udtryk i mulig­
heder for at opnå anerkendelse for bidrag inden for
undervisning, innovation, videnudveksling, myn­
dighedsbetjening og forskningsbaseret rådgivning,
så det ikke alene er antallet af publiceringer, der
indgår i bedømmelsesgrundlaget ved udnævnelser
og forfremmelser.
Udvikling af nye samarbejder
Der er behov for at styrke dialogen mellem myn­
digheder og de forskningsbaserede rådgivningsmil­
jøer på organisationsniveau, f.eks. ved oprettelsen af
strategiske dialogfora inden for de enkelte sektorer.
Da sektorforskningsinstitutterne blev indfusioneret
i universiteterne, mistede de den direkte organisato­
riske kobling til deres respektive sektorministerier.
Det har gjort det vanskeligere at opretholde en
løbende faglig dialog imellem sektorministerierne,
der er den egentlige aftager af forskningen, og de
forskningsbaserede rådgivere på universiteterne.
Der er brug for fokus på samarbejdet mellem den
forskningsbaserede rådgivning og aftagerne i sek­
torministerierne om den langsigtede udvikling af et
givent sektorområdes viden og rådgivningsbehov.
Dertil skal man opretholde, udvide og kvalificere
dialogen om sektorens udfordringer.
I den forbindelse er der behov for, at der i ministe­
rier, styrelser og i den øvrige offentlige forvaltning
findes stærke teknisk­faglige kompetencer in­house.
Kun hvis denne faglige viden er til stede, kan myn­
digheder stille de rigtige spørgsmål og give med­ og
modspil til den forskningsbaserede rådgivning.
Der er tilsvarende behov for, at forskerne kender de
faglige dagsordener hos myndighederne og vilkåre­
ne for at arbejde i en politisk styret kontekst. Dette
vil gøre det muligt for forskerne at tilrettelægge
deres arbejde, så de hele tiden er på forkant med
behovene hos myndighederne.
De enkelte universiteters forskningsbaserede råd­
givere vil også med fordel kunne videndele og løse
opgaver på tværs af universiteterne. Dertil bør man
overveje nye samarbejdsrelationer med de øvrige
videnleverandører på rådgivningsområdet.
Der er et stort og uafklaret behov for at undersøge,
hvilke samarbejdsmodeller der kan fungere i Dan­
mark, uden at der gås på kompromis med uafhæn­
gighed og høj forskningskvalitet. Der bør etableres
et dialogforum, hvor man på tværs af universiteter
og øvrige videnleverandører kan koordinere, viden­
dele og drøfte nye samarbejdsformer.
Da sektorforskningsinstitutterne blev fusioneret ind
i universiteterne, mistede de desuden bestyrelserne
med en stærk brugerinddragelse og ­indflydelse.
Der bør fremadrettet etableres en stærk brugerin­
volvering i udarbejdelse og udrulning af resultat­
kontrakter.
Værdikæden mellem erhvervslivet og
den forskningsbaserede rådgivning skal
styrkes
Det bør drøftes, hvordan den forskningsbaserede
rådgivning i kraft af sin anvendelighed og relevans
i højere grad kan medvirke til at skabe vækst og in­
novation i samfundet og erhvervslivet.
Den forskningsbaserede rådgivning kan i højere
grad fokusere på mulighederne for at bidrage til
innovation i samarbejde med virksomheder og
myndigheder.
Der er behov for at skabe en transparent proces, når
der indgås aftaler mellem de forskningsbaserede
rådgivere og aftagerne i erhvervslivet. Det bør over­
vejes at anvende et code of conduct, der fastlægger
de generelle retningslinjer for samarbejdet. Et code
of conduct kan gøre det nemmere for både afta­
gere og forskningsbaserede rådgivere at navigere
og forventningsafstemme ønsker og behov uden at
kompromittere uvildigheden og redeligheden.
VURDERING AF MILJØTEKNOLOGIERS EFFEKT
DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug,
AU, har siden 2010 udarbejdet en årlig oversigt over
miljøteknologier i jordbruget. Oversigten udarbejdes
efter ønsker fra NaturErhvervstyrelsen, som anvender
den til at prioritere ansøgninger til Fødevareministe-
riets miljøteknologiordning. Formålet med ordningen
er at støtte projekter om grønne processer og tekno-
logier. Via oversigten er det bl.a. muligt at vurdere de
forskellige teknologiers miljøeffekt og deres omkost-
ningseffektivitet.
18
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435616_0011.png
RESULTATER FRA EN
SPØRGESKEMAUNDERSØGELSE
EFTER KONFERENCEN
ATV foretog efter konferencen en spørgeskema­
undersøgelse blandt deltagerne, som 41 % deltog i.
Undersøgelsen giver en pejling af holdninger til en
række spørgsmål om forskningsbaseret rådgivning.
Respondenterne fordeler sig således i forhold til
deres tilknytning til den forskningsbaserede rådgiv­
ning, se figur 1.
Den samlede fordeling af respondenter ser altså
Direkte med universitetet
sådan ud:
Gennem Højteknologifonden
Gennem udviklings- og demonstrationsprogram
leverandø­
64 % af respondenterne er offentlige
Gennem anden fondsfinansieret forskning
rer af forskningsbaseret rådgivning.
Gennem Grundforskningsfonden
Gennem et
af respondenterne er
Serviceinstitut (GTS)
10 %
Godkendt Teknologisk
private leverandører
Gennem Det Strategiske Forskningsråd
af viden og
Forskningsråd
Gennem Det Frie
rådgivning.
Gennem Rådet for Teknologi og Innovation
Anden samarbejdsform
10 % af respondenterne er private aftagere af
forskningsbaseret rådgivning.
• 15 % af respondenterne har sat kryds i andet.
• Der er ingen respondenter, der er offentlige afta­
gere af forskningsbaseret rådgivning.
• 3 % peger på hverken­eller.
• 5 % peger på, at beslutninger
i mindre grad
baseres på forskningsbaseret viden.
• Der er ingen, der peger på, at beslutninger i
ingen grad
baseres på forskningsbaseret viden.
Lidia Brito kom med en række anbefalinger til en
forskningsbaseret rådgivning, der er gearet til at
Direkte med universitetet
løse nationale og globale udfordringer. Deltagerne
Gennem Højteknologifonden
blev spurgt om, hvilke
og demonstrationsprogram
Gennem udviklings-
vi med fordel kunne arbejde
Gennem anden fondsfinansieret forskning
videre med på dansk jord, se figur 3.
Gennem Grundforskningsfonden
Figur 4. Hvad
du som?
Figur 1:
Hvad arbejder
arbejder du som?
15,4%
10,3%
Figur 2:
I hvilken grad oplever du, at beslutninger i det
politiske system baseres på forskningsbaseret viden?
%
Hvordan har din virksomhed opnået det bedste samarbejde
63,2
med et universitet?
28,9
10,3%
Hvordan har din virksomhed opnået det bedste samarbejde
med et universitet?
64,1%
5,3
2,6
0
Som offentlig leverandør af forskningsbaseret rådgivning
Som privat leverandør af viden og rådgivning
Som privat aftager af forskningsbaseret rådgivning
Andet
Som offentlig aftager af forskningsbaseret rådgivning
0
I nogen grad
I høj grad
I mindre grad
Hverken - eller
I ingen grad
20
40
60
80
Figur 3:
Lidia Brito gav på konferencen en række
anbefalinger til den forskningsbaseret rådgivning, der kan
bidrage til at løse nationale og globale udfordringer. Hvilke
af Lidia Britos forslag neden for kan vi ifølge din mening
med fordel arbejde videre på i dansk sammenhæng?
%
60
50
40
30
20
10
0
Figur 4:
Hvordan rekrutteres den næste generation
af forskere til forskningsbaseret rådgivning?
%
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Gennem et Godkendt Teknologisk Serviceinstitut (GTS)
Gennem Det Strategiske Forskningsråd
Rekruttering
Det
forskere, der også i fremtiden kan
Gennem
af
Frie Forskningsråd
Gennem
forskningsbaserede rådgivning,
varetage den
Rådet for Teknologi og Innovation
var
Anden samarbejdsform
Hvordan har din virksomhed opnået det bedste samarbejde
med et universitet?
ligeledes en aktuel udfordring, som blev belyst på
konferencen. ATV har derfor spurgt til, hvordan
der rekrutteres til næste generation af forskere, se
figur 4.
ATV har med fokus på dette emne ønsket at drøfte
den forskningsbaserede rådgivning i et fremadret­
Respondenterne afspejler ikke en bred repræsenta­
tet perspektiv. Derfor spurgte ATV deltagerne om
tion af alle aktører i relation til den forskningsba­
deres holdning til, hvilke funktioner den forsk­
serede rådgivning, og der er et flertal af offentlige
Direkte med universitetet
ningsbaserede rådgivning skal rumme i fremtiden,
Gennem Højteknologifonden
leverandører. Resultaterne bør læses med dette
se figur 5.
Gennem udviklings- og demonstrationsprogram
forbehold. På konferencen blev det drøftet, hvordan
Gennem anden fondsfinansieret forskning
forskningsbaseret rådgivning rent faktisk opfattes
Gennem Grundforskningsfonden
Gennem et Godkendt Teknologisk Serviceinstitut (GTS)
og bruges af aftagerne. Spørgeskemaet indeholdt
Gennem Det Strategiske Forskningsråd
derfor også et spørgsmål om, i hvilken grad delta­
Gennem Det Frie Forskningsråd
gerne oplever, at beslutninger i det politiske system
Gennem Rådet for Teknologi og Innovation
Anden samarbejdsform
baseres på forskningsbaseret viden, se figur 2.
Den samlede fordeling ser altså sådan ud:
• 29 % peger på, at beslutninger
i høj grad
baseres på forskningsbaseret viden.
• 62 % peger på, at beslutninger
i nogen grad
baseres på forskningsbaseret viden.
Der bør etableres tværdisciplinært samarbejde
og koordinering på alle niveauer
Der bør være fokus på skalaen ”globalt til lokalt” og omvendt
Forskellige grupper af interessenter bør samles
Videnskabelige fakta/resultater i beslutningsprocesserne
bør integreres ved at redesigne samarbejdsprocesserne
Der bør reageres på udviklingsmæssige udfordringer: både på
global bæredygtighed og kort- og mellemsigtede prioriteter
Der bør opbygges en kompetencekapacitet ved at
multiplicere antallet af forskere, der inddrages i projekter
og forstærke deres stemmer i beslutningsprocesser
Der bør kommunikere kompleks viden og
resultater på en enklere måde
Der bør fremmes politiske instrumenter, der fremmer opbygning
1,0
af viden og udnyttelse af viden i de politiske processer
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
Et bedre nationalt meriteringssystem
Fleksible karrieremodeller
Mulighed for at blive professor inden for
forskningsbaseret rådgivning
Åben konkurrence om forskellige områder
for forskningsbaseret rådgivning
0
10
20
30
Figur 5:
Hvad er den forskningsbaserede rådgivnings
vigtigste funktioner i fremtiden? Vælg max. tre.
%
100
80
60
40
20
0
At udvikle uafhængig og evidensbaseret
viden til brug for myndighederne
At bidrage til vækst i Danmark
At eksistere i et koordineret samarbejde med rådgivere,
GTS’er, myndigheder og interesseorganisationer
At uddanne kandidater til erhvervslivet
At bidrage til at løse nationale og globale udfordringer
At samarbejde på tværs af universiteterne
20
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435616_0012.png
ATV’S FASTE BIDRAGYDERE
- MEDLEMMERNE AF ATV’S FINANSRÅD
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Akademikernes Centralorganisation
ALECTIA A/S
Arla Foods amba
ATP­Huset
Carlsberg A/S
Coloplast A/S
Copenhagen Business School
COWI A/S
Danfoss A/S
Danish Power Systems
Danish Crown A/S
Dansk Metal
Danske Bank
DI ­ Organisation for erhvervslivet
DONG Energy A/S
DONG Energy Power A/S
DTU
DuPont Nutrition Biosciences ApS
E. Pihl & Søn A/S
FL Smidth & Co A/S
FORCE Technology
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Forsikring & Pension
GRUNDFOS Management A/S
GTS Godkendt Teknologisk Service
Grontmij A/S
H. Lundbeck A/S
Haldor Topsøe A/S
Højteknologifonden
IDA
Industriens Fond
KPMG
KU, Det Natur­ og Biovidenskabelige Fakultet
KU, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Landbrug & Fødevarer
Lønmodtagernes Dyrtidsfond
MAN Diesel & Turbo
Metal­ og Maskinindustien
MT Højgaard
NCC Construction Danmark A/S
NIRAS A/S
NKT Holding A/S
Nordic Sugar A/S
Novo Nordisk A/S
Novozymes A/S
Nykredit A/S
Oticon A/S
Patent­ og Varemærkestyrelsen
Per Aarsleff A/S
PwC
Rambøll Danmark
RUC
Scandinavian Tobacco Group
SCANVENTURE ApS
Det Tekniske Fakultet, SDU,
Siemens A/S
Statens Serum Institut
SUND & BÆLT Holding A/S
TDC A/S
TDC A/S
Teknologisk Institut
Widex A/S
22
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435616_0013.png
ATV FREMMER UDDANNELSE, FORSKNING, TEKNOLOGI OG INNOVATION MED AFSÆT I TEKNISK VIDENSKAB
OG NATURVIDENSKAB. ATV STYRKER BÅNDENE MELLEM ERHVERVSLIV OG UDDANNELSESINSTITUTIONER.
ATV ARBEJDER FOR VÆRDISKABELSE OG VELFÆRD.
AKADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSKABER
LUNDTOFTEVEJ 266, 2800 KONGENS LYNGBY
TELEFON +45 45 88 13 11
[email protected]
WWW.ATV.DK