Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 68
Offentligt
8.8.2014
Rapport vedrørende eksamen afholdt i faget Dansk, Læreruddannelsen juni 2014,
vurdering og anbefalinger.
Af: Torben Mundbjerg, formand dansklærerforeningen, Sektionen for Læreruddannelsen
Benny Bang Carlsen, formand for Den Nationale Følgegruppe i dansk
Niels Mølgaard, censorformand i dansk.
Indledning
Den gennemførte eksamination i dansk i læreruddannelsen juni 2014 bærer præg af en
tilrettelæggelse præget af hastværk og manglende tid til at gennemarbejde og forberede et
kvalificeret eksamensgrundlag. Bekendtgørelsens retningslinjer med hensyn til tidsfrister er
ikke overholdt, og de studerende har ikke kendt præmisserne for eksamen i tilstrækkelig lang
tid. Form og indhold har ikke givet et tilfredsstillende grundlag for bedømmelse af de
studerendes kvalifikationer i fagets mundtlige og skriftlige del.
Det har ifølge de implicerede lærere været en stressende periode i forhold til udarbejdelse af
eksamensoplæggene, mv. Som det vil fremgå, har de gennemførte eksaminationer givet
anledning til ændringsforslag i forhold til den kommende eksamen i 2015. Dette arbejde bør
hurtigst muligt iværksættes, så de studerende kender præmisserne for eksamen tidligst
muligt i det kommende studieår.
Forarbejde
Der har på ovennævnte vilkår været udført et stort forarbejde for at kunne indarbejde det
nye eksamenskoncept i danskfaget i læreruddannelsen LU13. Ordningen bygger på lokalt
udarbejdede skriftlige opgaver og lokalt udarbejdede mundtlige spørgsmål (de formelle
bestemmelser, se bilag).
Vi har i forbindelse med udarbejdelsen af denne rapport haft møder med de implicerede
lærere på Læreruddannelsen Zahle, UCC og har her modtaget en tilbagemelding fra alle
undervisere v /Nadia Raphael Rathje (danskkoordinator UCC) samt indhentet erfaringer fra
Vordingborg/ UC Sjælland v/ Sofisa Esman. Desuden har vi overværet et antal
eksaminationer på Læreruddannelsen Zahle, UCC. Forholdene omkring disse eksaminer har
endvidere været drøftet i Den nationale Faggruppe samt på møder i regi af
Dansklærerforeningen/ Sektionen for Læreruddannelsen, og endelig har de nedenstående
anbefalinger været diskuteret af alle dansklærere i VIAUC forsamlet til fagdag i Nr. Nissum d
5.8.2014 med det resultat, at alle bakker op om de foreslåede ændringer.
Mundtlig eksamen
På Læreruddannelsen Zahle UCC viste den mundtlige eksamen, at nytænkningen med at
rette fokus i faget ind mod praksis i skolen for alvor er slået igennem. I den performative del
agerer de studerende med større eller mindre held lærere i folkeskolen. Der er ingen faste
kriterier for denne del af eksaminationen, og der hersker usikkerhed om, hvad der
bedømmes, og hvordan der bedømmes. Fokus er så meget på skolens praksis, at de teorier,