Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 68
Offentligt
1430995_0001.png
Til Folketingets uddannelses- og forskningsudvalg
Dansklærerforeningen henvender sig til medlemmerne af Folketingets uddan-
nelses- og forskningsudvalg angående problemer med prøveformerne i dansk-
faget i læreruddannelsen. Bekendtgørelsen for den nuværende læreruddannel-
se siger at der skal gives én samlet karakter for en skriftlig og en mundtlig prø-
ve. Det er et stort problem, dels fordi det giver et misvisende billede af de
fremtidige dansklæreres reelle kompetencer, men især fordi læreruddannelsen
risikerer at ekspedere dansklærere ud i folkeskolen uden de fornødne dansk-
faglige kompetencer. De danskfaglige miljøer på nationalt plan har massivt kri-
tiseret dette, og den seneste censorrapport for læreruddannelsen bekræfter at
kompetencemålsprøven i danskfaget på læreruddannelsen ikke er en evalue-
ringsmæssigt holdbar eksamensform.
Det er ikke fagligt forsvarligt hvis kommende dansklærere ikke kan udtrykke sig
og kommunikere med et korrekt og forståeligt dansk skriftsprog, og naturligvis
heller ikke hvis de udtrykker sig mundtligt inkompetent uden et dansk- og pro-
fessionsfagligt indhold. Det er alle nok enige i, hvilket bl.a. Venstres nyeste ud-
spil til en sprogpolitik (uge 48) også viser. Men med den nuværende eksamens-
form kan studerende, der ikke behersker begge ting, alligevel bestå. De dansk-
faglige kredse i læreruddannelsen er derfor dybt bekymrede for hvordan vi op-
retholder det faglige niveau i danskfaget. Uddannelsesminister Sophie Carsten
Nielsen har i pressen hævdet at læreruddannelsen bare kan dumpe sådanne
studerende, men den vetoret har vi ikke, det er jo dét der er problemet, så vi
risikerer at frigive lærere til at undervise folkeskolens elever i dansk, selv om de
altså ikke kan skrive eller tale et korrekt dansk. Det er helt i strid med intentio-
nen bag den nyeste læreruddannelse (LU13), hvor et højere fagligt niveau er et
af de absolutte mål.
Censorformanden for dansk, Niels Mølgaard, formanden for den nationale fag-
gruppe for dansk, Benny Bang Carlsen, og undertegnede har gjort opmærksom
på problemet siden i foråret, og vi har også været i dialog med flere af med-
lemmerne her i efteråret. I august henvendte vi os til Læreruddannelsens Le-
dernetværk (LLN), der har det reelle ansvar for implementeringen og afviklin-
gen af kompetencemålsprøverne i den ny læreruddannelse i samarbejd med
ministeriet. Til netværket afleverede vi en evaluerende rapport om de første
danskeksamener i den ny læreruddannelse på læreruddannelsen Zahle og Vor-
dingborg og foreslår at få genskabt to karakterer til en skriftlig og en mundtlig
prøve (se vedhæftede fil). Så vidt jeg er orienteret, har LLN for nylig anmodet
ministeriet om at få genskabt de to karakterer, men ministeriet holder efter si-
gende fast i ideen om én karakter, selv om det altså hverken er evaluerings-
mæssigt eller fagligt holdbart.
Side 1
DANSKLÆRERFORENINGEN
CVR 13612528
RATHSACKSVEJ 7
1862 FREDERIKSBERG C
[email protected]
WWW.DANSKLF.DK
TLF.: 33 79 00 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430995_0002.png
Dansklærerforeningen opfordrer kraftigt til at forligskredsen omkring lærerud-
dannelsen (LU13) vil tage sagen op og drøfte hvordan en holdbar eksamens-
form med to karakterer kan genskabes, gerne med de anbefalinger man kan
finde i den vedhæftede rapport.
Side 2/2
Som formand for Dansklærerforeningens sektion for læreruddannelsen skrev
jeg et indlæg om problematikken på folkeskolen.dk. Her er linket:
http://www.folkeskolen.dk/552432/den-er-gal-med-karaktergivningen-i-
danskfaget-paa-laereruddannelsen#comments?st=399
Jeg vedhæfter også linket til censorformand Hans Krab Koeds indlæg, samme
sted:
http://www.folkeskolen.dk/552344/censorer-ministeren-maa-ogsaa-have-
misforstaaet-noget
På vegne af Dansklærerforeningen
Torben Mundbjerg
Formand for Dansklærerforeningens sektion for læreruddannelsen
Lektor ved Professionshøjskolen UCC, Læreruddannelsen Zahle
Linnésgade 2
1361 København K