Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 66
Offentligt
1430326_0001.png
14. november 2014
Undervisningsministeriets initiativer med fokus på ordblinde og talblinde elever
For mange ordblinde og talblinde elever får ikke den nødvendige hjælp og støtte, fordi deres vanske-
ligheder ikke opdages i tide. Derfor er en tidlig identifikation af læsevanskeligheder og talblindhed vigtig
for at kunne understøtte denne elevgruppes behov bedst muligt gennem et skoleforløb.
1. Initiativer med fokus på ordblinde og talblinde
Undervisningsministeriet har igangsat og planlægger følgende initiativer med fokus på ordblinde og
talblinde elever:
Udvikling af ordblindetest: Tværgående ordblindetest og udvikling og afprøvning af test med
henblik på tidlig identifikation af ordblinde elever med dansk som henholdsvis modersmål og
andetsprog og udvikling af teknisk vejledning.
Udvikling af en test af talblindhed og udvikling af elektroniske vejledninger.
Projekter om it-baserede læringsformer/pædagogik og redskaber samt it-hjælpemidler rettet
mod fagligt svage elever og elever med særlige behov.
Udvikling af eksemplariske undervisningsforløb med fokus på undervisningsdifferentiering og
elever med særlige behov, herunder elever med læse- og skrivevanskeligheder.
Fremme anerkendelse af ordblindhed gennem vejledning bl.a. ved at uddybe skolelederens for-
pligtelse til at have et beredskab, der gør, at ordblindhed kan identificeres med henblik på at til-
rettelægge et fyldestgørende undervisningstilbud.
Initiativer på ordblindeområdet i SPS-enheden i Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.
Forsøg, hvor elever med særlige behov som fx ordblindhed får mulighed for at benytte sig af
ordforslagsprogrammer ved 9.-klasseprøven i dansk retskrivning.
Om ordblindetest
Undervisningsministeriet støtter udviklingen af to nye test, som skal medvirke til, at elever med ord-
blindhed får en sikker og ensartet dokumentation af deres vanskeligheder tidligt og uanset, hvor i landet
de bor, og hvor i uddannelsessystemet de befinder sig. Kommunerne får i 2015 stillet de to nye test til
rådighed gratis.
Den tværgående ordblindetest, er en test, som Undervisningsministeriet har taget initiativ til. Testen er
færdigudviklet i 2015. Den vil blive stillet gratis til rådighed for kommuner og skoler til brug fra 3. klas-
se, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser. Testen udvikles af et konsortium med
Center for Læseforskning på Københavns Universitet som projektledere. Testen vil – til forskel fra
eksisterende test – kunne identificere elever med ordblindhed på tværs af uddannelser, og dermed hin-
dre, at elever, som er identificeret med ordblindhed på et uddannelsesniveau, skal udredes igen på det
næste uddannelsesniveau.
Den anden test til tidlig identifikation udvikles også af Center for Læseforskning på Københavns Uni-
versitet. Der er tale om et udviklingsprojekt hos Center for Læseforskning, som ministeriet sammen
med Trygfonden og Socialstyrelsen medfinansierer. Formålet med projektet er at afprøve mulighederne
i en ny type test – dynamiske test – for at identificere risiko for ordblindhed tidligt. Formålet er desu-
den at undersøge, om testen kan identificere risiko for ordblindhed både hos elever med dansk som
modersmål og dansk som andetsprog.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430326_0002.png
14. november 2014
UVM støtter projektet med 2,5 millioner kroner fra satspuljen for 2012. Projektet er også støttet af
Trygfonden. Udviklede test vil sammen med vejledningsmateriale blive stillet gratis til rådighed for
kommuner og skoler fra ultimo 2015.
Om test af talblindhed og vejledninger til undervisning af elever med talblindhed
Den målrettede indsats for talblinde elever indgår i aftalen om et fagligt løft af folkeskolen. Talblindhed
er specifikke vanskeligheder med matematik. I hverdagen kan det betyde, at et barn har svært ved at
aflæse tiden på et analogt ur, ved at overskue skemaer med tal, fx tidstabeller, og ved at forstå mængder
og størrelsesforhold, fx at bedømme afstand i meter og centimeter.
Undervisningsministeriet har igangsat et projekt, hvor der udvikles en test af talblindhed og elektroni-
ske vejledninger til den opfølgende indsats. Projektet tager udgangspunkt i en kortlægning af talblind-
hed, som SFI i efteråret 2013 har gennemført for Undervisningsministeriet. I kortlægningen sammen-
fattes viden om, hvad talblindhed er, hvilke redskaber der er til rådighed til diagnosticering, samt viden
om pædagogiske indsatser på området. Desuden identificeres vidensmiljøer og eksperter på området
både i Danmark, Norden og internationalt. Kortlægningen viser, at talblindhed er et forholdsvist nyt
forskningsfelt.
I projektet udvikles en test af talblindhed i tilknytning til gennemførelse af en langtidsundersøgelse af
elever på 2.-4. og 4.-6. klassetrin. Designet er valgt for at sikre, at testen tidligst muligt identificerer net-
op de elever, der har brug for en forebyggende og målrettet indsats. Testen vil skulle bruges som red-
skab til den opfølgende dialog mellem ressourcepersoner på matematikområdet og matematiklærere
om, hvordan elever med talblindhed får et fyldestgørende undervisningstilbud.
I forbindelse med testudviklingen er der også afsat midler til udvikling af elektroniske vejledninger til
den opfølgende indsats. Vejledningerne vil indeholde:
1. Elektronisk pædagogisk vejledning med eksempler på handlemuligheder for, hvordan relevant
vidensbaseret undervisning kan struktureres og tilrettelægges i almen- og specialundervisningen
for elever med talblindhed på mellemtrinnet og i udskolingen.
2. Elektronisk pædagogisk vejledning om forebyggende og tidlig indsats i forhold til elever i risiko
for talblindhed med eksempler på hvordan relevant vidensbaseret, tidlig indsats kan struktureres
og tilrettelægges i almenundervisningen for elever i indskolingen.
Projektet gennemføres af Aarhus Universitet (DPU) og UC Sjælland. Der er afsat 2,5 mio. kr. til projek-
tet, som afsluttes primo 2017.
Om it-projekter:
Projekterne er nævnt i forbindelse med aftalen om et fagligt løft af folkeskolen og indgår i arbejdspro-
grammet for Ressourcecenter for Folkeskolen. Puljen blev udmøntet i 2012, og tre projekter er igang-
sat. De to projekter har fokus på læsning og på elever med læsevanskeligheder:
IPad-redskab til understøttelse af tidlig læsetilegnelse og undervisningsdifferentiering. I projek-
tet udvikles og evalueres effekten af et IT-baseret læringsredskab i at understøtte udvikling af
begyndende læsefærdighed i børnehaveklassen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430326_0003.png
14. november 2014
Kompenserende it-hjælpemidler i folkeskolen. Projektet har til formål at undersøge, hvilke IT-
hjælpemidler elever med læsevanskeligheder anvender i normalundervisningen, samt hvilken ef-
fekt brug af IT-hjælpemidler har på læsesvage elevers fortsatte læse- og sprogudvikling.
Om eksemplariske undervisningsforløb:
Udviklingsprojektet har fokus på udvikling og afprøvning af eksemplariske undervisningsforløb med
fokus på undervisningsdifferentiering samt undervisning af blandt andre elever med læse- og skrivevan-
skeligheder. Projektet er koncentreret omkring dansk og matematik i 5. klasse. Projektet er afsluttet, og
produkterne omfatter bl.a. materiale til inspiration til lærerne til at udvikle skolen praksis i en mere un-
dervisningsdifferentieret retning, og der er afholdt to konferencer.
Om skolelederens rolle:
Undervisningsministeriet har uddybet skolelederens forpligtelse til at have et beredskab, der gør at ord-
blindhed kan identificeres med henblik på at tilrettelægge et fyldestgørende undervisningstilbud i en
vejledning.
Om initiativer på ordblindeområdet i SPS-enheden:
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har iværksat en række initiativer for at understøtte ordblindegruppen. Der
har særligt været fokus på overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse:
I den nye bekendtgørelse om vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv får Ung-
dommens Uddannelsesvejledning til opgave at få de unge testet, hvis der ved samtalen med den
unge opstår mistanke om ordblindhed. Bekendtgørelsen træder i kraft i januar 2015.
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen gennemfører for øjeblikket et forsøg i fire kommuner, hvor der er
gennemført test af alle unge i 9. og 10. klasse. De unge, der er konstateret ordblinde, er blevet
tilbudt en it-rygsæk, som efterfølgende kan medtages til ungdomsuddannelsen. Overgangen fra
grundskole til ungdomsuddannelse for denne gruppe evalueres efterfølgende i efteråret 2015.
For at sikre hurtig tildeling af it-rygsække er der oprettet et beredskab af it-rygsække på ung-
domsuddannelsesinstitutionerne. Dette kan reducere ventetiden på hjælpemidlet for den unge.
UVM har igangsat udviklingen af Ordblindetest på Tværs af Uddannelser (som nævnt i Politi-
ken) med henblik på, at de unge med ordblindhed findes tidligere i deres uddannelsesforløb.
Ungdomsuddannelsesinstitutionen behøver derfor ikke at gennemføre en fornyet test, men kan
anvendes de tidligere testresultater, når støtte skal iværksættes.
Herudover skal følgende fremhæves:
Som led i bestræbelserne på, at de ordblinde skal møde færre barrierer, er Kulturministeriet og
Undervisningsministeriet blevet enige om, at Nota (Nationalbibliotek for mennesker med læse-
vanskeligheder) producerer de e-tekster, som de unge ordblinde på ungdomsuddannelserne og
de videregående uddannelser skal bruge i deres hjælpemidler.
Undervisningsministeriet har iværksat en analyse af, i hvilket omfang unge i produktionsskole-
forløb tildeles it-rygsække. Analysen forventes færdiggjort i løbet af efteråret.
Om forsøg med adgang til ordforslagsprogrammer ved prøven i dansk retskrivning:
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har i 2014 igangsat et forsøg, hvor skolerne har fået mulighed for at tilby-
de elever med særlige behov, fx stavevanskeligheder, at benytte ordforslagsprogrammer (programmer,
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430326_0004.png
14. november 2014
som giver forslag til ord, når man skriver) ved prøven i dansk retskrivning. Første del af forsøget blev
afviklet ved sommerprøveterminen 2014, og forsøget fortsætter til og med sommerprøveterminen
2015. Undervisningsministeriet har igangsat en evaluering af forsøgets første del med henblik på at vur-
dere, hvilken betydning brug af ordforslagsprogrammer i udskolingen har på undervisningen og elever-
nes tilegnelse af retskrivningsfaglige mål. Evalueringen forventes at være færdig ultimo 2014, og på bag-
grund af denne vil Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen vurdere, om der er behov for at justere forsøgets an-
den del.
2. Hvad er kommunernes/institutionerne forpligtelse i dag:
Folkeskolen
Folkeskolen er kommunernes ansvar. Det er folkeskolens ansvar at sørge for en sikker identifikation af
elever med ordblindhed og give dem et fyldestgørende undervisningstilbud. Skolelederen har ansvar for
at have et beredskab, som gør det muligt at vurdere en elevs undervisningsmæssige behov, hvor der kan
være anledning til bekymring. Hvis der fx er tegn på ordblindhed, må dette afklares ved testning, såle-
des at det er muligt at tilrettelægge et relevant undervisningstilbud til eleven i den almindelige klasse.
Test udviklet i de projekter, som Undervisningsministeriet støtter, vil blive stillet gratis til rådighed for
kommuner og skoler i forbindelse hermed. Læsekonsulenter og læsevejledere kan rådgive om identifika-
tion af ordblindhed, og skolernes lokale læsekonsulenter og læsevejledere skal være opmærksomme på,
hvilke elever der skal testes og sørge for testningen, således at elevens undervisningsmæssige behov
identificeres.
Det er skolens ansvar at sikre, at særlige hjælpemidler, som er en forudsætning for, at eleven får til-
strækkeligt udbytte af undervisningen, stilles vederlagsfrit til rådighed. Dette gælder også hjælpemidler,
som er nødvendige for, at eleven kan forberede sin undervisning hjemme. Det er også skolens ansvar at
sikre, at eleven i fornødent omfang instrueres i brugen af hjælpemidlet, herunder download af software
til it-rygsække.
Ungdomsuddannelserne
På alle ordinære ungdomsuddannelser (gymnasier, hf, erhvervsuddannelser, social- og sundhedsuddan-
nelser), som er omfattet af den specialpædagogiske støtteordning (SPS), kan institutionen søge tilskud
til it-rygsæk til elever med ordblindhed (jf. bekendtgørelse om særlige tilskud til specialpædagogisk bi-
stand ved ungdomsuddannelser m.v. nr. 1377 af 9. december 2013). Det er skolens ansvar at dokumen-
tere elevens ordblindhed ved ansøgning. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen stiller i dag en gratis ordblinde-
screening til rådighed for alle ungdomsuddannelsesinstitutioner, som kan anvendes ved ansøgning om
støtte til elever med ordblindhed.
Den nye ordblindetest ”ordblindetest på tværs” kommer til at erstatte den nuværende screening og
bliver obligatorisk ved ansøgning om støtte i SPS-ordningen både på ungdomsuddannelser og videregå-
ende uddannelser, hvor der i dag også er et obligatorisk testmateriale, som anvendes ved udredning af
ordblindhed.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430326_0005.png
14. november 2014
Regler for folkeskolen, der har relevans for elever med ordblindhed og læsevanskeligheder.
Støttebehov under 9 timer/uge
Støttebehov over 9 timer/uge
Kan
Skal
Kan
Skal
Test:
Alle elever skal have et fyldest-
Hvis skolelederen vurderer, at en elev har så alvorlige
Hvis der fx er
gørende undervisningstilbud
ordblindevanskeligheder, at der er behov for iværksæt-
tegn på ord-
(forarbejderne til lov nr. 379 af
telse af specialundervisning, inddrages pædagogisk-
blindhed, må
28. april 2012).
psykologisk rådgivning med henblik på at få afklaret
dette afklares
elevens støttebehov (§ 2 i BEK nr. 693 af 20/06/2014).
ved testning,
Skolelederen har ansvar for at
således at det er have et beredskab, som gør det
Forældre, der er bekymrede for, om deres barn har så
muligt at tilret- muligt at vurdere en elevs un-
alvorlige ordblindevanskeligheder, at der er behov for
telægge et rele- dervisningsmæssige behov,
iværksættelse af specialundervisning, har ret til at an-
vant undervis-
hvor der kan være anledning til
mode PPR om en vurdering heraf (§ 2, stk. 2, i BEK
ningstilbud til
bekymring (tidl. gældende VEJ
nr. 693 af 20/06/2014).
eleven i den
nr. 9082 af 26/02/2013 kap.
almindelige
16, der pt. er under revision).
klasse (tidl.
gældende VEJ
nr. 9082 af
26/02/2013
kap. 16, der pt.
er under revisi-
on).
PPV:
Hvis skolelede-
ren efter en
faglig vurdering
når frem til, at
der er behov
5
Vurdering
af støtte-
behov
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430326_0006.png
14. november 2014
for en pædago-
gisk-
psykologisk
vurdering
(PPV) for at
tilrettelægge et
fyldestgørende
undervisnings-
tilbud til en
elev med særli-
ge behov, kan
der efter sam-
råd med foræl-
drene indhentes
en PPV (tidl.
gældende VEJ
nr. 9082 af
26/02/2013
kap. 16, der pt.
er under revisi-
on).
Støttefor-
mer
Undervisningsdifferentiering
og holddannelse, supplerende
undervisning eller anden faglig
støtte.
Hjælpemidler:
De nødvendige undervis-
ningsmidler skal stilles veder-
lagsfrit til rådighed for eleverne
(folkeskolelovens § 19).
Støtte i mere end 9 timer ugentligt, specialklasse eller
specialskole.
Hjælpemidler:
De nødvendige undervisningsmidler skal stilles veder-
lagsfrit til rådighed for eleverne (folkeskolelovens § 19).
Særlige undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemid-
ler til elever, der hidtil har været givet i henhold til spe-
cialundervisningsbekendtgørelsen, kan i stedet gives i
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430326_0007.png
14. november 2014
henhold til folkeskolelovens § 19, stk. 1, 1. pkt. De
nødvendige undervisningsmidler, herunder tekniske
hjælpemidler, skal stilles vederlagsfrit til rådighed for
eleverne, så de kan benytte dem i og uden for skoleti-
den. Skolen skal i den forbindelse sikre, at den enkelte
elev i fornødent omfang instrueres i brugen af hjælpe-
midlet, herunder download af software til it-rygsække
(tidl. gældende VEJ nr. 9082 af 26/02/2013 kap. 16,
der pt. er under revision).
Særlige undervisningsmateria-
ler og tekniske hjælpemidler til
elever, der hidtil har været
givet i henhold til specialun-
dervisningsbekendtgørelsen,
kan i stedet gives i henhold til
folkeskolelovens § 19, stk. 1, 1.
pkt. De nødvendige undervis-
ningsmidler, herunder tekniske
hjælpemidler, skal stilles veder-
lagsfrit til rådighed for elever-
ne, så de kan benytte dem i og
uden for skoletiden. Skolen
skal i denne forbindelse sikre,
at den enkelte elev i fornødent
omfang instrueres i brugen af
hjælpemidlet, herunder down-
load af software til it-rygsække
(tidl. gældende VEJ nr. 9082 af
26/02/2013 kap. 16, der pt. er
under revision).
Klagemu-
ligheder
Forældre, der er bekymrede for, om deres barn har så
alvorlige ordblindevanskeligheder, at der er behov for
iværksættelse af specialundervisning, har ret til at klage
til Klagenævnet for Specialundervisning, der har mulig-
hed for at ændre kommunens afgørelse om specialun-
dervisning til eleven (folkeskolelovens § 51 og kap. 8 i
BEK nr. 693 af 20/06/2014).
7