Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 66
Offentligt
14. november 2014
Undervisningsministeriets initiativer med fokus på ordblinde og talblinde elever
For mange ordblinde og talblinde elever får ikke den nødvendige hjælp og støtte, fordi deres vanske-
ligheder ikke opdages i tide. Derfor er en tidlig identifikation af læsevanskeligheder og talblindhed vigtig
for at kunne understøtte denne elevgruppes behov bedst muligt gennem et skoleforløb.
1. Initiativer med fokus på ordblinde og talblinde
Undervisningsministeriet har igangsat og planlægger følgende initiativer med fokus på ordblinde og
talblinde elever:
Udvikling af ordblindetest: Tværgående ordblindetest og udvikling og afprøvning af test med
henblik på tidlig identifikation af ordblinde elever med dansk som henholdsvis modersmål og
andetsprog og udvikling af teknisk vejledning.
Udvikling af en test af talblindhed og udvikling af elektroniske vejledninger.
Projekter om it-baserede læringsformer/pædagogik og redskaber samt it-hjælpemidler rettet
mod fagligt svage elever og elever med særlige behov.
Udvikling af eksemplariske undervisningsforløb med fokus på undervisningsdifferentiering og
elever med særlige behov, herunder elever med læse- og skrivevanskeligheder.
Fremme anerkendelse af ordblindhed gennem vejledning bl.a. ved at uddybe skolelederens for-
pligtelse til at have et beredskab, der gør, at ordblindhed kan identificeres med henblik på at til-
rettelægge et fyldestgørende undervisningstilbud.
Initiativer på ordblindeområdet i SPS-enheden i Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.
Forsøg, hvor elever med særlige behov som fx ordblindhed får mulighed for at benytte sig af
ordforslagsprogrammer ved 9.-klasseprøven i dansk retskrivning.
Om ordblindetest
Undervisningsministeriet støtter udviklingen af to nye test, som skal medvirke til, at elever med ord-
blindhed får en sikker og ensartet dokumentation af deres vanskeligheder tidligt og uanset, hvor i landet
de bor, og hvor i uddannelsessystemet de befinder sig. Kommunerne får i 2015 stillet de to nye test til
rådighed gratis.
Den tværgående ordblindetest, er en test, som Undervisningsministeriet har taget initiativ til. Testen er
færdigudviklet i 2015. Den vil blive stillet gratis til rådighed for kommuner og skoler til brug fra 3. klas-
se, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser. Testen udvikles af et konsortium med
Center for Læseforskning på Københavns Universitet som projektledere. Testen vil – til forskel fra
eksisterende test – kunne identificere elever med ordblindhed på tværs af uddannelser, og dermed hin-
dre, at elever, som er identificeret med ordblindhed på et uddannelsesniveau, skal udredes igen på det
næste uddannelsesniveau.
Den anden test til tidlig identifikation udvikles også af Center for Læseforskning på Københavns Uni-
versitet. Der er tale om et udviklingsprojekt hos Center for Læseforskning, som ministeriet sammen
med Trygfonden og Socialstyrelsen medfinansierer. Formålet med projektet er at afprøve mulighederne
i en ny type test – dynamiske test – for at identificere risiko for ordblindhed tidligt. Formålet er desu-
den at undersøge, om testen kan identificere risiko for ordblindhed både hos elever med dansk som
modersmål og dansk som andetsprog.
1