Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 65
Offentligt
1428066_0001.png
Uddannelses- og Forskningsudvalet
UD DR AG AF KO M M EN T ER E T D AG SO RD EN
EU - K O N S UL E NT EN
Mødedato:
Fredag den 5. december 2014
Følgende dagsordenpunkter på Europaudvalgets møde er relevante for
Uddannelses- og Forskningsudvalget
1. december 2014
R
ÅDSMØDE
(
UDANNELSE
,
UNGDOM
,
KULTUR OG SPORT
UDDANNELSE OG
UNGDOM
)
DEN
12.
DECEMBER
2014
1.
Entreprenørskab i forbindelse med uddannelse ..................................... 2
2.
Den økonomiske case for uddannelse i sammenhæng med
midtvejsrevisionen af Europa 2020-strategien ........................................ 3
3.
Fremme af unges adgang til rettigheder med henblik på at fremme
deres selvstændighed og deltagelse i civilsamfundet ............................. 5
4.
Den tværsektorale tilgang til ungdomspolitik som et redskab til bedre at
adressere de socioøkonomiske udfordringer og have mere målrettede
politikker for unge mennesker ................................................................. 7
Alle sager forelægges til orientering.
INTERN NOTE
Lotte Rickers Olesen (3330)
1/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
R
ÅDSMØDE
(
UDANNELSE
,
UNGDOM
,
KULTUR OG SPORT
UDDANNELSE OG UNG-
DOM
)
DEN
12.
DECEMBER
2014
1.
Entreprenørskab i forbindelse med uddannelse
-
Vedtagelse af rådskonklusioner
-
På rådsmødet ventes vedtaget rådskonklusioner.
Rådskonklusionerne har til formål at styrke kompetencer i entreprenørskab for
at fremme beskæftigelsesegnethed, selvstændig virksomhed og aktivt med-
borgerskab. Det foreslås, at entreprenørskabskompetencer bør indgå i ud-
dannelserne på tværs af niveauer og fag, og der foreslås en række initiativer
til støtte for entreprenørskabsundervisning, herunder netværk, digitale værk-
tøjer, styrket samarbejde mellem uddannelserne og erhvervslivet og øget ind-
dragelse af entreprenører på uddannelsesinstitutionerne.
Medlemsstaterne opfordres til at fremme en koordineret tilgang til entrepre-
nørskabsuddannelse i hele uddannelsessystemet med deltagelse af relevante
ministerier og involvering af erhvervsliv og iværksættere på alle niveauer af
planlægning og gennemførelse og ved at fremme evaluering og monitorering.
De opfordres også til at inkludere entreprenørskabsfærdigheder både i den
grundlæggende læreruddannelse og i lærernes videreuddannelse. De opfor-
dres ligeledes til at udnytte potentialet i Erasmus+ til at støtte entreprenør-
skabsuddannelse.
For mere detaljeret gennemgang af konklusionerne henvises til samlenotatet.
Sagen har været
i høring.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
ønsker at erstatte sætningsdelen ”by
facilitating the involvement of businesses and entrepreneurs – as well as the
non-profit sector – in all levels of planning and implementation” med følgende
”encourage any relevant stakeholders such as businesses, entrepreneurs and
the non-profit sector to be involved at all levels of planning and implementa-
tion that the education institutions deem useful”.
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
finder, at øget samarbejde mellem
skolerne og det lokale kultur-, fritids- og foreningsliv samt aftenskolernes ak-
tuelle satsning på området bidrager til entrepreneurskab og aktiv deltagelse i
civilsamfundet fra tidlig alder.
2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danske Universiteter
mener, at det er set positivt, at rådskonklusionerne be-
nytter entreprenørskabsbegrebet i en bred definition, således at der ikke ude-
lukkende fokuseres på iværksætteri, men at entreprenørskab ses som evnen
at kunne omsætte ideer til praksis og integration af innovativ tankegang i un-
dervisningen. På universitetsområdet er der allerede et stort fokus på entre-
prenørskab i uddannelserne. Der er i 2014 oprettet en central arbejdsgruppe
under Dansk Universitetspædagogisk Netværk (DUN) med særlig interesse
for entreprenørskab, Universiteternes Innovations- og Entreprenørskabspæ-
dagogiske Netværk (UNIEN). Universiteterne ønsker at etablere en bedre
kontakt mellem de studerende og SMV’er, men dette kan være udfordrende i
den nationale kontekst, hvor der er meget stort fokus på at forkorte studie-
gennemførselstiderne. f.eks. er universiteternes ønske om at etablere en sær-
lig 3-årig virksomhedskandidat i samarbejde med SMV’er i praksis umuliggjort
af fremdriftsreformen.
Regeringen
støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Det er vigtigt, at der
sættes fokus på entreprenørskabskompetencer i bred forstand som et middel
til at fremme unges beskæftigelsesegnethed og aktive medborgerskab.
Sagen har ikke tidligere været forelagt
Europaudvalget.
2.
Den økonomiske case for uddannelse i sammenhæng med midtvejsrevi-
sionen af Europa 2020-strategien
-
Politisk drøftelse
På rådsmødet ventes en politisk drøftelseaf uddannelse i forbindelse med
midtvejsevalueringen af Europa2020 strategien.
Drøftelsen sker på baggrund af et debatoplæg fra formandskabet.
Debat-
oplægget konkluderer,
at der er enighed om:
at kvaliteten af uddannelsesresultater er det vigtigste og, at der stadig
er behov for forbedringer af kvaliteten.
at uddannelse af lav kvalitet har omkostninger, da utilstrækkelig fi-
nansiering af uddannelse vil føre til økonomisk under-performance
at der er plads til effektivitetsforbedringer, da der er markante forskel-
le mellem landene i forhold til, hvor meget de bruger på uddannelse,
og hvilke resultater de opnår.
at der er plads til at forbedre forholdet mellem uddannelse, færdighe-
der og job både for ungdomsuddannelserne og de videregående ud-
dannelser, da uddannelserne ofte ikke kan tackle gabet mellem lære-
3/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
planerne og de hastigt ændrede krav fra arbejdsmarkedet, innovati-
onssektoren og samfundet.
Debatoplægget konstaterer,
at der er opnået fremskridt i forhold det over-
ordnede uddannelsesmål, idet EU-gennemsnittet for unge, der forlader skolen
tidligt, var 12 pct. i 2013, og procentdelen af 30-34 årige, der har afsluttet en
videregående eller tilsvarende uddannelse var 36,9 pct. i 2013, dog med store
variationer mellem medlemsstaterne.
Debatoplægget opstiller
fire diskussionsspørgsmål til undervisningsmini-
strene:
1) I hvilket omfang mener ministrene, at inkludering af uddannelse i Europa
2020-strategien har haft en positiv effekt på økonomien og forbedring af ud-
dannelse?
2) Ud over EU’s overordnede mål for uddannelse er der andre prioriteter in-
den for uddannelse, som De ønsker at identificere for den kommende perio-
de?
3) Betragter De Europa 2020’s governance som hjælpsom i forhold til at im-
plementere og monitorere reformer både på nationalt og europæisk niveau,
og kan den forbedres på nogen måde?
4) Hvordan kan synergier mellem uddannelse og andre områder som beskæf-
tigelse og økonomisk politik bedre udnyttes i sammenhæng med en revideret
Europa 2020-strategi?
Sagen har været i
høring.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
glæder sig over, at diskussionsop-
lægget peger på, at de nødvendige investeringer i uddannelse skal foretages
for at opnå kvalitetsresultater. Ligeledes bør det fremgå, at uddannelse også
har et bredere samfundsmæssigt formål. I forhold til spørgsmål 2 foreslår DSF
den social dimension, mønsterbrud mv. som andre prioriteter og stiller sig
gerne til rådighed for arbejdet.
BUPL
anbefaler, at ministeren på rådsmødet under den politiske debat efter-
lyser Kommissionens overvejelser og opfølgning på de erklæringer og anbe-
falinger, som den tematiske arbejdsgruppe om førskoleundervisning og bør-
nepasning har udarbejdet om, hvordan der kan opnås høj kvalitet i dagtilbud i
EU. BUPL anbefaler, at ministeren i tilknytning til spørgsmål 2, erklærer, at
netop øgede investeringer til dagtilbud er afgørende for succes for Europa
2020-strategien, da der er solid evidens for, at småbørns deltagelse i dagtil-
bud fra den tidligste alder sikrer højere succes i skole, beskæftigelse og som
4/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
borger. Der er derfor brug for, at medlemslandene også investerer i udbyg-
ning af dagtilbud til de yngste børn (0-3 årige).
Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
mener, at det er helt rigtigt at priori-
tere uddannelse på alle niveauer og gennem hele livet. For at have indflydel-
se på løbende forandringer, er voksnes læring meget vigtigt. Derfor foreslår
DFS, at der sættes voksenlæring på EU’s dagsorden inden for nær fremtid.
f.eks. som et temaår.
FTF
støtter, at der ved revisionen af Europa 2020-strategien lægges øget
vægt på at fremme initiativer, der styrker uddannelsernes kvalitet. Det er vig-
tigt at fremhæve, at uddannelses kvalitet har mange dimensioner, når der
sættes nye strategiske mål i EU-samarbejde. Uddannelsen skal give reelle
muligheder for fortsat kompetenceudvikling. FTF opfordrer til, at der gives
bedre muligheder for forskning indenfor uddannelsernes betydning for den
økonomiske udvikling. FTF foreslår, at kompetenceudvikling for voksne såvel i
relation til det formelle efter- og videreuddannelsessystem som i forhold til re-
alkompetence gives langt højere prioritet. Indsatsen skal omfatte alle voksne
uanset uddannelsesniveau.
Regeringen
vil deltage aktivt i debatten.
Sagen har ikke tidligere været forelagt
Europaudvalget.
3.
Fremme af unges adgang til rettigheder med henblik på at fremme deres
selvstændighed og deltagelse i civilsamfundet
-
Vedtagelse af rådskonklusioner
På rådsmødet ventes vedtaget rådskonklusioner.
Rådskonklusionerne fremhæver, at unges kreative og innovative evner bør
støttes og fremmes ved strategiske planer på lokalt, nationalt og europæisk
niveau. Her spuiller ERASMUS+ programmet en vigtig rolle.
Rådskonklusionerne opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til i fælles-
skab at:
støtte unges selvstændighed via øget adgang til uddannelse, kulturel-
le oplevelser, beskæftigelse, boliger, sundhed og velfærd
øge unges kendskab til deres adgang til rettigheder og, i tilfælde af
krænkelser, støtte og fremme anerkendelse heraf. Der bør især sæt-
tes fokus på unge med færre muligheder
5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
identificere hindringer for unges deltagelse i samfundslivet og det poli-
tiske liv samt overveje at fjerne disse hindringer
gøre en indsats for, at unge har adgang til kvalitetsjob med en rimelig
løn og social beskyttelse, således at de kan blive selvstændige og le-
ve et sikkert og værdigt liv
investere i forebyggelse og tiltag til at mindske skolefrafald
støtte anerkendelsen og valideringen af færdigheder og kompetencer,
der er erhvervet gennem uformel og ikkeformel læring og frivilligt ar-
bejde
støtte unge i at udvikle en kritisk tankegang og i at udtrykke sig kultu-
relt i det offentlige rum
fremme ungdomsgarantien som en EU-strukturreform og udveksling
af god praksis mellem medlemsstaterne om gennemførelse i relation
til unges overgang til beskæftigelse
investere i fremme af unges selvstændighed ved at udvikle og støtte
ungdomspolitikker og ungdomsarbejde og ved at yde passende støtte
og afsætte passende midler til selvstændige ungdomsorganisationer
(ledet af unge)
arbejde for, at unges selvstændighed og deltagelse betragtes som et
vigtigt aspekt, som der skal tages hensyn til i forbindelse med udvik-
lingen af sociale og økonomiske strategier i EU
støtte kampagner og uddannelsesprogrammer, der tager sigte på at
skabe større opmærksomhed om menneskerettigheder og sociale ret-
tigheder og om, hvordan unge kan udøve disse rettigheder i fuldt om-
fang, bl.a. ved brug af eksisterende netværk som Eurodesk.
Endvidere opfordres ungdomsorganisationer og andre interessenter til at:
gøre størst mulig brug af Erasmus+-programmet
informere om unges rettigheder i almindelighed
indføre konkrete aktiviteter for at øge opmærksomheden om unges
selvstændighed og deres adgang til rettigheder.
Sagen har været i
høring.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
finder, at der bør tilføjes følgende
bemærkning i pkt. 11: ”This needs to be done by ensuring high quality educa-
tion and improving the communication of graduates’ competences to employ-
ers. A focus on creating more jobs in total is also needed in order to beat
youth employment.”
Regeringen
støtter vedtagelsen af rådskonklusionerne. Det er vigtigt at und-
gå at tabe en hel generation af unge på gulvet i den nuværende økonomisk
stramme situation, og fremme af unges aktive medborgerskab, bl.a. gennem
deltagelse i civilsamfundets organisationer, samt adgang til at udnytte deres
rettigheder er med til at forhindre dette.
6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sagen har ikke tidligere været forelagt
Europaudvalget.
4.
Den tværsektorale tilgang til ungdomspolitik som et redskab til bedre at
adressere de socioøkonomiske udfordringer og have mere målrettede
politikker for unge mennesker
-
Politisk drøftelse
På rådsmødet ventes en debat om, hvordan den tværsektorielle indsats i det
europæiske samarbejde på ungdomsområdet kan intensiveres for bedre at
kunne imødegå de socioøkonomiske udfordringer og unges behov.
Diskussionsoplægget tager udgangspunkt i det nuværende tværsektorielle
samarbejde på ungdomsområdet med otte prioriterede indsatsområder, først
og fremmest uddannelse, beskæftigelse, social inklusion, aktivt medborger-
skab samt unges sundhed og velfærd. Formandskabet finder, at der er brug
for at udvikle en ny ungdomspolitisk vision, hvor indsatsen i højere børe være
”brugerdefineret” ud fra en samlet vurdering af unges reelle behov. Formand-
skabet stiller tre spørgsmål til ungdomsministrenes drøftelse:
1) Tages der tilstrækkeligt hensyn til unges situation ved fastlæggelse af poli-
tikker på lokalt, regionalt, nationalt og europæisk niveau inden for de forskelli-
ge sektorer så som uddannelse, beskæftigelse, boligpolitik, sundhed og det
sociale område?
2) Hvis ikke, hvordan kan unges interesser og problemer i så fald gives større
prioritet?
3) Hvilke metoder og instrumenter bør EU og medlemsstaterne tage i brug for
at gøre den tværsektorielle indsats mere konkret?
Regeringen
vil deltage aktivt i debatten.
Sagen har ikke tidligere været forelagt
Europaudvalget.
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne note eller dagsordenens
indhold, er du meget velkommen til at kontakte os.
Med venlig hilsen
7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lotte Rickers Olesen (3330)
8/8