Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 59
Offentligt
1425865_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
26. november 2014
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det lukkede samråd
tirsdag den 25. november 2014 vedr. EU-rådsmøde den 5. december 2014.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
Med venlig hilsen
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
14/000859-30
Sofie Carsten Nielsen
Side
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425865_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Der er fem punkter på dagsordenen, som alle forelægges til orientering. Fire af
punkterne vedrører forskning, og et af punkterne vedrører rummet.
Under
det første punkt
er der en politisk drøftelse om temaet
’Videnskab
med og
for samfundet’, som også er et delprogram under Horisont 2020.
Programmets overordnede formål er at finansiere projekter, der kan være med til at
bygge bro mellem videnskaben og samfundet.
Det er yderst vigtigt, at der er en sammenhæng mellem forskningen på den ene side
og samfundets værdier og behov på den anden side.
EuroScience Open Forum konferencen (ESOF), der blev afholdt i København i juni
i år med titlen ”Science building bridges”, er et glimrende eksempel på, at forskning
ikke kun er for forskere, men har betydning for alle i samfundet.
Med besøgstal på op imod 38.000 på sidefestivalen ”Science in the City” kan man
godt sige, at det lykkedes videnskaben at få folk op af stolene.
Ministeriet afholder i øvrigt i samarbejde med Københavns Universitet en konfe-
rence om socialt ansvarlig forskning d. 11. december.
Konferencen sætter fokus på, hvordan man inddrager borgerne i de problemstillin-
ger, som forskning og ny teknologi afstedkommer.
Det
andet punkt
på dagsordenen vedrører vedtagelse af rådskonklusioner om et
styrket samarbejde i Middelhavsområdet.
Der er ønsker om at etablere et offentligt-offentligt partnerskab i stil med BONUS-
programmet, som er etableret i Østersøregionen.
Det er op til Kommissionen at vurdere, hvordan man bedst kan styrke samarbejdet,
og om der eventuelt skal fremsættes et lovgivningsforslag om et offentligt-offentligt
partnerskab.
Det er i sidste ende Innovationsfonden, der beslutter, om Danmark skal deltage i
sådan et eventuelt partnerskab.
Tredje punkt
vedrører vedtagelse af rådskonklusioner om det europæiske forsk-
ningsrum, European Resarch Area eller ERA, som det kaldes.
ERA handler om områder som fri bevægelighed for forskere og videnskabelig vi-
den, ligestilling, effektive nationale forskningssystemer og investeringer i forsk-
ningsinfrastruktur.
Kommissionens fremskridtsrapport om ERA blev drøftet på det seneste møde i
Konkurrenceevnerådet, og rådskonklusionerne fastholder et ambitiøst niveau.
Danmark klarer sig godt og er stadigvæk en af frontløberne.
Næste skridt er vedtagelse af en køreplan for en fokuseret indsats i forhold til ud-
valgte ERA-prioriteter.
Side
2/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425865_0003.png
Køreplanen er under udarbejdelse og forventes forelagt Konkurrenceevnerådet til
vedtagelse i maj 2015.
Under
fjerde punkt
vedtages rådskonklusioner om Kommissionens vækstmedde-
lelse, som blev drøftet på det seneste møde i Konkurrenceevnerådet som indspil til
midtvejsevalueringen af Europa 2020-strategien.
EU2020 strategien udstak tilbage i 2010 kursen for de næste 10 år i Europa.
Strategien fastlægger blandt andet målsætningen om at bruge 3 pct. af BNP på
forskning og innovation.
Det er en ret ambitiøs og flot målsætning, og den skal vi holde fast i på europæisk
plan.
Forskning og innovation betragtes efterhånden som en integreret del af medlems-
landenes strukturpolitik i forhold til at skabe vækst og arbejdspladser, og rådskon-
klusionerne anerkender forskning og innovations betydning som drivkraft for
vækst og beskæftigelse.
Vi skal sikre større effektivitet og kvalitet, når vi investerer offentlige midler i
forskning og innovation, hvilket igen kan have en løftestangseffekt på de private
investeringer.
Og vi skal adressere de globale samfundsmæssige udfordringer, vi står over for.
I Danmark har vi taget forskud på opfordringerne i Kommissionens meddelelse på
flere områder.
Blandt andet ved en reformering af vores rådssystem og herunder etablering af
Danmarks Innovationsfond.
Som tidligere nævnt for udvalget er en vigtig del af fondens opgaver at lancere en
række samfundspartnerskaber fra prioriteringskataloget INNO+.
Det tredje og seneste i rækken af disse partnerskaber blev offentliggjort så sent som
d. 13. november i år og handler om grøn vækst i de blå erhverv.
Femte og sidste punkt
handler om rummet, og der er både rådskonklusioner og
en politisk drøftelse på dagsordenen.
Som udvalget måske bemærkede, kom europæisk rumforskning på alles læber for
nylig.
At det lykkedes at planlægge og gennemføre en så kompliceret mission er virkelig
enestående, og at en dansk virksomhed har bidraget til missionen gør jo ikke histo-
rien dårligere.
Dette understreger, hvor kompetent den europæiske rumsektor er og hvor stor
værdi den har.
Rådskonklusionerne adresserer den fremadrettede europæiske rumpolitik og
herunder også forbindelserne mellem EU og den europæiske rumfartsorganisati-
on, ESA.
Side
3/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425865_0004.png
Kommissionen opfordres i rådskonklusionerne til at fremme sagen sammen med
ESA.
EU har en række interesser i rummet, da EU i stadig stigende grad er afhængig af
rumbaseret infrastruktur til en række af fællesskabets politikområder.
Den øgede afhængighed af rumbaserede tjenester har over de seneste 10 år resulte-
ret i et stadigt tættere samarbejde mellem EU og ESA.
Der blev i maj måned vedtaget rådskonklusioner om Kommissionens fremskridts-
rapport med en status på det igangværende analysearbejde om det fremtidige sam-
arbejde mellem EU og ESA.
ESA afholder den 2. december en ministerkonference, hvor der forventes vedtaget
en politisk resolutionstekst, der også berører det fremtidige samarbejde mellem
EU og ESA.
I ESA-resolutionen forventes vi nu i ESA at udtrykke en præference for, at der
bygges videre på en trinvis udvikling af den nuværende rammeaftale mellem EU
og ESA.
Men samtidig skal ESA's generaldirektør sammen med Kommissionen inviteres
til i 2016 at komme med forslag til et fremtidigt partnerskab mellem de to organi-
sationer.
Kommissionens analysearbejde er stadig i gang, og Kommissionen forventer, at
analyserne foreligger i begyndelsen af 2015, hvorefter en beslutning vil kunne tages
med virkning senest i 2016.
Jeg vender tilbage til udvalget herom.
Den politiske drøftelse på rådsmødet handler om den europæiske rumindustris
konkurrenceevne.
Det er regeringens holdning, at rumindustrien altid skal være konkurrencedygtig
på såvel det 'interne' europæiske marked som på det globale marked.
Fra dansk side vil vi fokusere på, at de rumteknologiske kompetencer ikke kon-
centreres i nogle få store virksomheder.
Ofte findes de nye og innovative løsninger i små og mellemstore virksomheder, og
det er vurderingen, at vi har brug for at få det segment med i en konkurrencedyg-
tig rumsektor i Europa, og at danske virksomheder vil have evnen til at kunne
bidrage med innovative og konkurrencedygtige teknologier.
Tak for ordet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/4