Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 58
Offentligt
Til Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K.
24. november 2014
Tak for det tilsendte svar fra Uddannelsesministeren angående Almen Dannelse/KLM i
læreruddannelsen samt den redegørelse fra Danske Professionshøjskoler (UC), som svaret baserer
sig på.
Vi må imidlertid konstatere, at svarene næsten ikke forholder sig til de problemer, vi påpeger i
vores henvendelse af 23.6.14. I stedet præsenteres en række overvejende irrelevante oplysninger og
konklusioner – der i bedste fald er misvisende og i værste fald er vildledende. De nedslående
pointer fra henvendelsen står derfor desværre stadig ved magt. Nedenfor vil vi uddybe hvorfor.
1. En fagligt skæv bekendtgørelse
Det står klart, at UC-redegørelsen forstår begrebet
almen dannelse
anderledes end forligspartierne
bag læreruddannelsen, - og i øvrigt også anderledes end os, som underviser i Almen
Dannelse/KLM. Dette afspejles i bekendtgørelsens tilblivelse:
Professor i pædagogik Jens Rasmussen og andre centralt placerede rådgivere foreslog oprindeligt, at
KLM blev afskaffet for at give plads til mere pædagogik. Efterfølgende har han i pressen advokeret
for, at almen dannelse i stedet spredes ud over alle fag, - og at dannelsens historisk-kulturelle
dimension er irrelevant i forhold til nutiden.
Forligspartierne V,K og DF præciserede dog – suppleret af EL og LA, at man ikke ønskede faget
afskaffet men derimod styrket - og i nogenlunde den samme form med både en idéhistorisk og en
nutidig dimension. Altså den dannelse, der ligger i at arbejde sammenhængende med
medborgerskab, idéhistorie, demokrati, religion og grundlæggende etiske, eksistentielle og
samfundsværdimæssige spørgsmål som baggrund for at være lærer.
Efterfølgende har Jens Rasmussen alligevel gjort sit yderste for at dreje faget KLM i retning af sit
eget fagområde. Han har således personligt gennemrettet bekendtgørelsen efter at denne var
udarbejdet af en KLM-faggruppe: Altså streget KLM-relevante videns- og færdighedsmål ud og
erstattet dem med begreber og færdigheder fra sit eget, pædagogiske fag.
På baggrund af vore protester sidste år blev halvdelen af teksten, nemlig
vidensmålene,
af
daværende uddannelsesminister Morten Østergaard ”rettet tilbage” inden offentliggørelse, men ikke
de parallelle
færdighedsmål.
Det har afstedkommet de problemer i bekendtgørelsesteksten, som vi
påpeger: At KLM-vidensmålene skævvrides af de pædagogisk tonede færdighedsmål. Vi vedlægger
Jens Rasmussens tendentiøse ændringer sidst i dette dokument til orientering.
Vi mener derfor, at bekendtgørelsestekstens anden halvdel,
færdighedsmålene,
nødvendigvis må
ændres tilbage, hvis faget skal udmøntes efter forligets hensigt.
Eftersom ministeriet mener at kunne ignorere dette brud på forligets hensigt, vil vi bede
uddannelsesudvalget sikre dette.