Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 56
Offentligt
1424650_0001.png
D. 11. november 2014
Hovedanker mod dimensionering, AAUs perspektiver
-
fra de studerende i Studentersamfundet v. Aalborg Universitet
Uddannelsesministeren fremsatte i slutningen af september sit udspil til en dimensionering af de
videregående uddannelser. Vi er som studerende meget bekymret for dimensioneringens
betydning for Aalborg Universitet (AAU), hvorfor vi ønsker at fremlægge hvilke konsekvenser,
ministerens model kan få for Aalborg Universitet og Nordjylland som region.
Der er mange ting, der kan kritiseres ved ministerens udspil. De fleste er nævnt mange gange i
debatten. Her følger en række af de centrale indvendinger, som specifikt rammer AAU.
1.
Antallet
af pladser
Af de pladser, der skal dimensioneres, skal
Aalborg stå for godt 25%.
Altså hver fjerde af alle
pladser, der skal skæres, skal skæres på AAU. Dette er på trods af, at AAU kun fylder godt 12%
af universitetssektoren.
1
Dette misforhold skyldes, at ministeren udspil ikke tager udgangspunkt
i de seneste optagelsestal men i stedet beregner gennemsnitsoptaget over de sidste fem år.
Men for et vækstuniversitet vil gennemsnittet være væsentligt lavere end det reelle antal
studerende, vi optog sidste år.
Man straffer herved det universitet hårdest, der har strakt sig længst for at støtte op om
regeringens målsætning.
2. Arbejde i den private sektor
Det viser sig, at kandidater fra Aalborg Universitets i højere grad er ansat i private virksomheder
end gennemsnittet i sektoren.
2
Eksempelvis er 39 % af humanisterne fra AAU ansat i den
private sektor kontra 37 % for hele sektoren. For naturvidenskab er tallene 69 % mod 54% på
landsplan.
3. AAU uddanner til tiden
På AAU tager det i snit
5,1 år
at tage en 5 årig kandidat. Dette til forskel fra fx KU, hvor de
studerende i snit er
6,6 år om samme type uddannelse.
Gennemførelsestiden betyder, at vi
1
2
Nordjyske, forside d. 29/10-2014
Tilsynsrapport om Aalborg Universitet (2014)
http://ufm.dk/publikationer/2014/tilsynsrapport-om-aalborg-
universitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424650_0002.png
ikke blindt kan sammenligne tallene.
3
De 1,5 længere studietid på KU bliver ofte brugt på
opkvalificerende aktiviteter, især studiejobs, som jo alt andet lige giver studerende øgede
kvalifikationer og hermed adgang til jobs hurtigere, når de dimitterer. Derfor burde man
sammenligne en AAU dimittend på 13. kvartal med en KUer på 7., og så ville billedet se
væsentligt anderledes ud med hensyn til ledighed. Igen bliver AAU straffet for at leve op til
regeringens målsætning om at få studerende hurtigere igennem. Hvis vi AAU-studerende i
stedet brugte vores tid på alt muligt andet, så stod AAU slet ikke til at skulle reduceres på
samme måde.
4. Aalborg Universitet skaber mønsterbrydere
På AAU har vi længe haft visionen om, at dem, der har
evnerne og viljen,
skal have muligheden
for at tage en videregående uddannelse. Derfor har AAU taget ansvaret for at uddanne flere
unge på sig. Og det har vi gerne gjort. Dels fordi at vi mente, at vores regionale størrelse
retfærdiggjorde et større optag, men mest af alt fordi vi ved, at vi på AAU, med vores
Problembaserede Læring (PBL), kan tilbyde en unik uddannelse inden for alle de faglige felter.
Samtidigt ligger hovedparten af vores uddannelser i en region, hvor det generelle
uddannelsesniveau er lavere end på landsplan.
82% af de studerende på AAU kommer fra
familier, hvor forældrene ikke har en akademisk uddannelse.
Tal fra Danmarks
Evalueringsinstitut viser, at en elev, der ikke har en forælder med en videregående uddannelse,
i gennemsnit har
3 karakterer lavere
stående på deres STX-bevis end deres klassekammerater,
der mindst har en forælder med en lang videregående uddannelse (LVU).
4
Denne forskel tager den model, vi praktiserer på AAU, hensyn til. Den giver unge fra ikke-
akademiske hjem muligheden for at prøve sig med en LVU. Og de fleste klarer det med succes.
Forskellen fra ungdomsuddannelserne bliver i løbet af tiden på AAU udvisket, og vores
studerende kommer igennem på samme tid og klarer sig lige godt uanset uddannelsesmæssig
baggrund. Det er noget, vi er meget stolte af på AAU.
Men det er blandt andet det, som ministerens model vil ødelægge. En dimensionering på
mange uddannelser vil automatisk betyde forøgede optagelseskrav, således at unge med lavere
gennemsnit fra deres ungdomsuddannelse aldrig får chancen for at prøve kræfter med en
universitetsuddannelse.
3
Danske Universiteters Statistiske Beredskab Nøgletal;
http://dkuni.dk/Statistik/Universiteternes-statistiske-beredskab
4
Danmarks Evalueringsinstitut, 2012: Betydningen af studenternes sociale baggrund før og efter reformen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424650_0003.png
5. Regionale konsekvenser
Det nuværende udspil betyder fx, at
størstedelen af vores gymnasielæreruddannelser kan
risikere at skulle lukke.
Dette på trods for at der meldes om lærermangel i regionen. Fx skal der
bruges 9 dansklærere om året, men med dimensioneringen må vi kun uddanne 6. Det er
akkurat denne type regionale forskelle, som ministeren ikke har øje for, når hun stirrer sig blind
på tal på tværs af institutioner og regioner.
Noget helt andet er, at ministeren heller ikke har blik for, at der sker milespring i regionen for
tiden, men at tingene tager tid. Universitetet, vi studerende og kommunen har et tæt
samarbejde om at
styrke region Nordjylland
ved at sikre, at uddannet arbejdskraft bliver parret
med de private virksomheder. Dette er nyt for mange virksomheder men i form af vores PBL-
model med praktikforløb, og hvor man ofte skriver sin kandidat i samarbejde med en
virksomhed, bliver tanken om at ansætte en akademiker i sin virksomhed mere og mere
udbredt. Det ville være en skam at fjerne grundlaget for dette nu, bare fordi at vi ikke blev
ansat for 10 år siden.
Vi håber, at I kan se, at der dels er nogle regnetekniske forhold, der skaber store regionale
forskelle, og at AAU og Nordjylland uretfærdigvis bliver taberne i dette udspil med store
konsekvenser for den regionale udvikling og for mange unge menneskers mulighed for at bryde
deres sociale arv.
Vi håber, at I vil være med til at gøre ministeren opmærksom på disse problemer og opfordre
hende til at finde en model, der dels beregnes på et mere fair grundlag, og som tager hensyn til
regionale forskelligheder.
For spørgsmål, kontakt da 28 95 91 90 eller
[email protected]
Med venlig hilsen
Søren Valgreen Knudsen (Studenterrepræsentant i universitetsbestyrelsen v/AAU)
Camilla Bundgaard Christensen (Studenterrepræsentant i universitetsbestyrelsen v/AAU)
Michael Sloth Trabjerg (Uddannelsespolitisk Ordfører for Studentersamfundet v/AAU)