Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 44
Offentligt
Eksamen i Dansk, Læreruddannelsen juni 2014, vurdering og anbefalinger.
Af: Torben Mundbjerg /formand dansklærerforeningen, sektionen for læreruddannelsen, Benny Bang
Carlsen/ formand for den nationale følgegruppe i dansk og Niels Mølgaard/censorformand i dansk.
Indledning
Den gennemførte eksamination i dansk i læreruddannelsen juni 2014 bærer præg af hastværk og dermed
manglende mulighed for tid til gennemarbejdelse. Bekendtgørelsens retningslinjer mht tidsfrister er ikke
overholdt, det har været en stressende periode for de implicerede lærere, og form og indhold giver ikke et
tilfredsstillende grundlag for at kunne bedømme de studerendes kvalifikationer i fagets mundtlige og
skriftlige del (denne rapport følges senere op i årets censorrapport).
Vi indgiver på den baggrund en række anbefalinger til den kommende eksamen i 2015. Dette arbejde bør
straks iværksættes, så der kan skabes ro om faget i det kommende studieår, hvor vi gerne skulle undgå en
lignende situation.
Forarbejde
Der har været udført et stort forarbejde for at kunne indarbejde det nye eksamenskoncept i danskfaget i
læreruddannelsen LU13. Ordningen bygger på lokalt forankrede skriftlige opgaver og lokalt forankrede
lokale mundtlige spørgsmål – (hvilket fremover vil føre til mange forskellige danskfag, selvom
kompetencemålene er ens).
Vi har i forbindelse med udarbejdelsen af denne rapport haft møder med de implicerede lærere og har
modtaget en tilbagemelding fra alle undervisere v /Nadia Raphael Rathje (danskkoordinator UCC). Desuden
har vi overværet et antal eksaminationer. Forholdene omkring disse eksaminer har endvidere været drøftet
i Den nationale Faggruppe samt på møder i regi af Dansklærerforeningen/ sektionen for læreruddannelsen.
Mundtlig eksamen
På Zahle viste den mundtlige eksamen, at nytænkningen med at rette fokus i faget ind mod praksis i skolen
for alvor er slået igennem. I den performative del ”leger” de studerende med større eller mindre held
lærere i folkeskolen fx ved tavlen. Der er ingen faste kriterier for denne del af eksaminationen, og der
hersker usikkerhed om, hvad der bedømmes i, og hvordan der bedømmes. Fokus er så meget på skolens
praksis, at de teorier, der indgår, får meget overfladisk karakter. Der er et højt refleksionsniveau, når det
handler om at inddrage erfaringer fra praktikken, men den forskningsbaserede viden fremstår overfladisk
og fylder meget lidt under eksaminationen (iagttagelser af prøver afholdt på Læreruddannelsen Zahle). I
øvrigt samme problemer som ved den skriftlige eksamen (se nedenfor). Det performative element er
usikkert, især ved gruppeeksamen, hvor der bør være fælles krav. Det forekommer, at der skal nås utroligt
meget i den mdt fremlæggelse på blot �½ time.
Udsagn fra underviser:
”Generelt går jeg ind for at vi laver 5 spg der tilsammen dækker målene, fremfor 10. Desuden er jeg fortaler
for, at der for hvert spørgsmål står hvilke kompetencemål, de dækker. Desuden skal vi væk fra at kalde
underspørgsmålene 1,2,3….mange studerende følger rækkefølgen i spørgsmålene, og det går for ofte ud
over både analysedel og diskussion. Det fagdidaktiske fylder for meget generelt, fordi det står først. Måske
hellere denne form: