Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 44
Offentligt
14. november 2014
Til: Uddannelses- og Forskningsudvalget
V/Rasmus Prehn og Karen Ellemann
Folketinget, Christiansborg, 1240 København K
Vedrørende prøveformer i læreruddannelsen LU13
På baggrund af foreløbige erfaringer med de nye prøveformer i LU13, vil vi gerne opfordre Forligskredsen
bag læreruddannelsesreformen LU13 til med virkning fra sommerterminen 2015 at Bekendtgørelsen for
læreruddannelsen (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=145748) justeres, så
karaktergivningen i dansk, matematik og sprogfagene igen udgøres af en karakter for den mundtlige
prøvedel og en karakter for den skriftlige prøvedel.
Ændringen har ingen omkostninger.
Formuleringen lyder:
§18
Stk.
3.
[…] Prøven i hvert undervisningsfag består af to delprøver med hver sin prøveform, og der gives
en samlet karakter for undervisningsfaget.
Den nuværende prøveform blev afprøvet til sommerterminen 2014. Den har en række utilsigtede
virkninger og har rejst mange spørgsmål blandt studerende, undervisere og i censorkorpset.
Der er to prøver i folkeskolen. Det er det de studerende uddannes til
For mange slipper igennem uden at have tilstrækkelige skriftsproglige kompetencer
De studerende kan ikke forstå, at de ikke kan få respons på hver prøvedel. Det har bl.a. ført til
klagesager
De implicerede lærere og censorer i denne eksamensform finder det særdeles vanskeligt at vurdere
den studerendes kompetenceniveau samlet. Der er ingen retningskriterier for denne
gennemsnitsberegning, kun det, at blot et af kompetencemålene ikke er opfyldt, skal hele faget
tages om. Det er omkostningskrævende og virker uforståeligt for den studerende.
For flere argumenter se venligst vedlagte rapporter
Det er et enigt censorformandskab, der står bag denne henvendelse og med opbakning fra LNN
(Ledernetværket). Vi har henvendt os til UVM, og er her blevet henvist til, at kun Forligskredsen kan ændre
bekendtgørelsen. Derfor denne henvendelse. Det er en hastesag, da det er nu planlægningen af
sommereksaminationerne 2015 finder sted. Hvis en nuværende ordning fortsætter uændret, imødeser vi
en eksamenstermin med mange problemer.
Censorformandskabets vigtigste opgave er at kvalitetssikre uddannelsen. Denne sag har høj prioritet i dette
arbejde. Hvis det er afgørende, at der af det endelige eksamensbevis kun fremgår en karakter i fagene, kan
man udforme eksamensbeviset sådan, at de to karakterer lægges sammen til én karakter ud fra fastlagte