Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 39
Offentligt
Forum for koordination af uddannelsesforskning
Anbefalinger fra Forum for koordination af ud-
dannelsesforskning
Forum for koordination af uddannelsesforskning har fået gennemført en kortlæg-
ning af forskning i læring i dagtilbud, grundskole og overgange til ungdomsuddan-
nelserne. Hensigten er i videst muligt omfang at understøtte et fagligt løft af folke-
skolen samt læring og didaktik i dagtilbud med henblik på overgangen til folkesko-
len samt understøtte overgangen til ungdomsuddannelserne.
På baggrund af kortlægningen har forummet opstillet ti anbefalinger til bedre at
udnytte ressourcerne til forskningsområdet. Anbefalingerne er henvendt til forske-
re og udviklingsmedarbejdere, danske forsknings- og uddannelsesinstitutioner
samt ministre og politikere. Forummet ønsker indledningsvist at fremhæve neden-
stående resultater fra kortlægningen.
11. november 2014
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Uddannelsespolitik 1
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
Kortlægningen
Forskningstemaer
Dansk forskning behandler i forhold til de nordiske lande og OECD-landene i min-
dre grad områder inden for undervisnings- og læringsstrategier, inklusion og speci-
alundervisning, indlæring af fremmedsprog, socioøkonomiske faktorer samt etnici-
tet og kulturelle forskelle.
Omfang og finansiering
Kortlægningen viser, at omfanget af forskning i læring i dagtilbud, grundskole og
overgangen til ungdomsuddannelserne lå på et niveau mellem 209 og 266 årsværk i
2013. Ud fra det estimerede omfang må det, trods stigningen siden 2009, fortsat
betragtes som et relativt lille forskningsområde.
Forummet konstaterer, at Det Strategiske Forskningsråd har været en primær kilde
til større satsninger frem til 2011. Der er ikke i regi af den nyetablerede innovati-
onsfond afsat midler til området. Udover intern finansiering fra institutionerne er
finansiering af mindre forskningsaktiviteter fra ministerier, fonde, kommuner og
regioner hyppigt forekommende.
Kortlægningen viser, at antallet af videnskabelige publikationer steg fra 110 publi-
kationer i 2009 til 293 publikationer i 2012, hvilket er næsten en tredobling.
Forskningsdesign
I brugen af kvalitative og kvantitative forskningsmetoder ses en overvægt af kvalita-
tive metoder og forskningsdesign. Overvægten af kvalitative metoder er især frem-
trædende på professionshøjskolerne. Andelen af forskere, der overvejende samar-
Side
1/3