Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 39
Offentligt
1419357_0001.png
Forum for koordination af uddannelsesforskning
Anbefalinger fra Forum for koordination af ud-
dannelsesforskning
Forum for koordination af uddannelsesforskning har fået gennemført en kortlæg-
ning af forskning i læring i dagtilbud, grundskole og overgange til ungdomsuddan-
nelserne. Hensigten er i videst muligt omfang at understøtte et fagligt løft af folke-
skolen samt læring og didaktik i dagtilbud med henblik på overgangen til folkesko-
len samt understøtte overgangen til ungdomsuddannelserne.
På baggrund af kortlægningen har forummet opstillet ti anbefalinger til bedre at
udnytte ressourcerne til forskningsområdet. Anbefalingerne er henvendt til forske-
re og udviklingsmedarbejdere, danske forsknings- og uddannelsesinstitutioner
samt ministre og politikere. Forummet ønsker indledningsvist at fremhæve neden-
stående resultater fra kortlægningen.
11. november 2014
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Uddannelsespolitik 1
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
3404 2012
Kortlægningen
Forskningstemaer
Dansk forskning behandler i forhold til de nordiske lande og OECD-landene i min-
dre grad områder inden for undervisnings- og læringsstrategier, inklusion og speci-
alundervisning, indlæring af fremmedsprog, socioøkonomiske faktorer samt etnici-
tet og kulturelle forskelle.
Omfang og finansiering
Kortlægningen viser, at omfanget af forskning i læring i dagtilbud, grundskole og
overgangen til ungdomsuddannelserne lå på et niveau mellem 209 og 266 årsværk i
2013. Ud fra det estimerede omfang må det, trods stigningen siden 2009, fortsat
betragtes som et relativt lille forskningsområde.
Forummet konstaterer, at Det Strategiske Forskningsråd har været en primær kilde
til større satsninger frem til 2011. Der er ikke i regi af den nyetablerede innovati-
onsfond afsat midler til området. Udover intern finansiering fra institutionerne er
finansiering af mindre forskningsaktiviteter fra ministerier, fonde, kommuner og
regioner hyppigt forekommende.
Kortlægningen viser, at antallet af videnskabelige publikationer steg fra 110 publi-
kationer i 2009 til 293 publikationer i 2012, hvilket er næsten en tredobling.
Forskningsdesign
I brugen af kvalitative og kvantitative forskningsmetoder ses en overvægt af kvalita-
tive metoder og forskningsdesign. Overvægten af kvalitative metoder er især frem-
trædende på professionshøjskolerne. Andelen af forskere, der overvejende samar-
Side
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419357_0002.png
bejder med praktikere, er markant højere på professionshøjskoler end universite-
ter.
Samarbejde og faglig specialisering
Forskningsaktiviteterne, i særlig høj grad på de fagdidaktiske temaer, er spredt på
mange forskningsmiljøer. Koordination, samarbejde og specialisering kan styrke
kvaliteten og vægten af miljøernes forskningsresultater.
Internationalisering
Det er 79 procent af de adspurgte forskere, der samarbejder med udenlandske for-
skere. Langt størstedelen af publikationerne udgives på dansk. Kun 13 procent ud-
gives på engelsk, heraf udgives 29 procent af universiteternes publikationer på
engelsk og 4 procent af professionshøjskolernes.
Anbefalinger
Forskningstemaer
1.
Der er i Danmark behov for en styrket forskningsindsats inden for:
Fagdidaktik i alle folkeskolens undervisningsfag
Specialundervisning og inklusion
Undervisnings- og læringsstrategier
Forskning i at mindske den negative betydning af social baggrund
Folkeskolereformen og følgeforskning i relation til reformens ele-
menter
Det er vigtigt, at elevperspektivet medtænkes under alle forskningstema-
er, herunder hvilken betydning elevernes trivsel har for læring.
Omfang og finansiering
2.
Der er behov for større og målrettede satsninger for at understøtte en so-
lid og sammenhængende forskningsindsats på centrale områder, der gi-
ves som strategiske bevillinger.
3.
Der er fortsat et stort behov for bevillinger, som er initieret af aftagere og
derfor målrettet konkrete og aktuelle udfordringer.
Forskningsdesign
4.
Flere forskningsdesigns skal have en mere handlingsorienteret karakter.
Forskning bør i videre omfang bygge på en kombination af kvantitative og
kvalitative metoder og styrke relationen til praksis. Der er behov for at
udvikle forskellige metoder og redskaber til at håndtere folkeskolens ud-
fordringer, som lærere og pædagoger kan bruge i hverdagen. Flere forsk-
ningsdesigns skal allerede fra start indtænke formidling og dialog med
praksis.
5.
Der er behov for mere kvantitativ forskning med relevans for praksis.
Samarbejde og faglig specialisering
6.
Der er behov for en specialisering og arbejdsdeling af forskningsindsatsen
for at øge kvaliteten af forskningen. Med henblik på at samle kræfterne og
styrke samarbejdet kan det ske ved, at:
- institutionerne i koordineret samspil styrker specialiseringen af de
enkelte forskningsmiljøer.
- der etableres en overordnet ramme for arbejdsdelingen og gennemfø-
res en løbende og systematisk koordinering mellem forskningsinsti-
tutionerne, evt. i regi af forummet eller i institutionelt regi.
- forskningsmiljøer bør dele data for at mindske belastningen af de un-
dersøgte institutioner, herunder folkeskoler.
Side
2/3
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419357_0003.png
-
videnudveksling mellem fagdidaktiske såvel som andre faglige miljø-
er understøttes, fx via årlige møder, netværk eller fagkonferencer.
Incitamentsstrukturer
7.
Forskningsråd og -fonde bør prioritere forskningsmidler til anvendelses-
orienteret og praksisnær forskning samt til forskningssamarbejder og -
konstellationer på tværs af professionshøjskoler, universiteter og øvrige
forskningsinstitutioner. Dette kan udformes som et supplerende bevil-
lingskriterium.
8.
Der er brug for en ny type incitament i forhold til publiceringer, som ho-
norerer dansk litteratur, der formidler til praktikere. Forummet foreslår,
at institutionerne etablerer et fælles pointsystem for formidling til prakti-
kere.
Internationalisering
9.
Dansk forskning skal trække mere på udenlandsk forskning inden for om-
råder, hvor der er fælles udfordringer, samt videreudvikle de internatio-
nale samarbejdsrelationer, herunder inden for Norden.
10.
Mere forskningslitteratur bør udgives på engelsk for at fremme internati-
onal publicering og vurdering af danske forskningsbidrag.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
3/3