Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 38
Offentligt
1419342_0001.png
Notat
Modtager(e):
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kopi:
Notat om lovprogram på Uddannelses- og Forskningsministeri-
ets område for folketingsåret 2014-15
1.
Redegørelse nr. R 6 om forsknings- og innovationspolitik
11. november 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Det fremgår af aftalen om Danmarks Innovationsfond, at regeringen årligt skal
afgive en redegørelse om forsknings- og innovationsområdet til Folketinget.
Denne første redegørelse tegner et billede af forsknings- og innovationslandskabet
og den førte politik på området.
Regeringens forsknings- og innovationspolitik spænder vidt. Dansk forskning og
innovation er på et højt internationalt niveau og regeringens politik sigter mod at
styrke rammerne for forskning, udvikling og innovation i Danmark. Derfor fasthol-
der regeringen et højt investeringsniveau for forskning og udvikling selv i en krise-
tid.
Redegørelsen viser, at regeringen bl.a. har fokus på følgende sigtelinjer for den
danske forsknings- og innovationspolititik i de kommende år:
1.
Alle talenter skal i spil
2.
Mere viden skal omsættes til værdi
3.
Forskningsinfrastruktur i verdensklasse
4.
En global indsats
5.
Integritet og åbenhed i forskningen.
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
14/003445-62
2.
Lovforslag nr. L 65 om ændring af lov om åben uddannelse (er-
hvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om erhvervsrettet
grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddan-
nelsessystemet) for voksne.
Lovforslagets baggrund er initiativ 73 i aftalen om en vækstpakke, hvor et flertal af
Folketingets partier (Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-
sten og Det Konservative Folkeparti) har tilsluttet sig den aftale, som regeringen
den 7. maj 2014 har indgået med DA og LO om en række initiativer, som skal sikre
ufaglærte og faglærte bedre efter- og videreuddannelsesmuligheder.
Der er afsat 357 mio. kr. i perioden 2014-2020 til videregående voksen- og efterud-
dannelse, der er målrettet faglærte. Hensigten med initiativet er at styrke mulighe-
Side
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419342_0002.png
derne og øge aktiviteten på voksen- og efteruddannelse på det videregående niveau,
herunder særligt de tekniske uddannelsesområder.
Med lovforslaget bliver de maritime og videregående kunstneriske uddannelsesin-
stitutioner omfattet af samme regelgrundlag for at udbyde efter- og videreuddan-
nelse som erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter.
Hermed forbedres institutionernes mulighed for udbud af voksen- og efteruddan-
nelse, og samtidig harmoniseres regelsættet for efter- og videreuddannelse på det
videregående uddannelsesområde, hvilket fremmer regeringens mål med sammen-
lægningen af alle videregående uddannelser i et ministerium.
Med lovforslaget skabes endvidere bedre mulighed for tilskud til merit, som afkor-
ter den videregående uddannelse, og bedre mulighed for tilskud til individuel kom-
petencevurdering i forbindelse med adgang til en videregående uddannelse.
Med lovforslaget får uddannelses- og forskningsministeren endvidere hjemmel til
at godkende, at forsvarsministeren fraviger betingelsen om 2 års relevant erhvervs-
erfaring for optagelse på den militære diplomuddannelse, når ansøgeren har opnå-
et erhvervserfaring gennem et særligt kvalificerende forløb inden for Forsvaret.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
3.
Lovforslag nr. L 66 om ændring af universitetsloven og forskel-
lige andre love
Lovforslagets baggrund er initiativ 79 i aftalen om en vækstpakke. Formålet er at få
skabt større gennemsigtighed i den enkeltes uddannelsesvalg, således at sammen-
lignelig information om kvalitet og relevans (beskæftigelsesmuligheder m.v.) reelt
og aktivt kan understøtte de unges valg af videregående uddannelse positivt.
Med lovforslaget bliver det muligt at indsamle sammenlignelig information på
tværs af de videregående uddannelsesinstitutioner.
Allerede tilgængelige statistiske oplysninger udbygges således med de studerendes
vurdering af uddannelseskvalitet på egne uddannelser og færdiguddannedes vurde-
ring af deres uddannelses relevans i forhold til beskæftigelse.
De indsamlede oplysninger skal anvendes i forbindelse med udviklingen af et nyt
digitalt værktøj, som skal gøre det muligt at søge information om og sammenligne
uddannelser på tværs af uddannelsesinstitutionerne.
Med lovforslaget omfattes udenlandske ikkeansatte gæsteforskere og ikkeindskrev-
ne gæste-ph.d.-studerende af den statslige selvforsikringsordning. Det styrker de
videregående uddannelsesinstitutioners mulighed for at rekruttere dygtige gæste-
forskere, og forskelle i forsikringsdækning bliver ikke afgørende for rekrutteringen.
Endelig åbnes der med lovforslaget op for, at der kan fastsættes regler om krav om
oversættelse af dokumentation for udenlandske uddannelseskvalifikationer (eksa-
mensbeviser m.v.) ved ansøgning om optagelse på en videregående uddannelse.
Side
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419342_0003.png
4.
Ændring lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, ligningsloven og lov om institu-
tioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenud-
dannelse m.v. [december I]
Formålet er at gennemføre en række forenklinger i administrationen af og vejled-
ningen om SVU-ordningen. Reglerne om SVU har af historiske grunde en sammen-
sat karakter. Det komplekse regelsæt kan vanskeliggøre vejledningen og admini-
strationen af ordningen.
Med lovforslaget foreslås en række regelforenklinger, herunder at vilkårene for at
få støtte til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse og til videre-
gående uddannelse i højere grad harmoniseres.
Desuden foreslås det, at arbejdsløshedskassernes virke som SVU-administratorer
ophører, således at det reducerede antal ansøgninger samles hos færre SVU-
administratorer, som dermed har mulighed for at vedligeholde deres viden og
erfaringsgrundlag.
Forslaget skal også ses i lyset af faldet i antallet af ansøgninger om SVU.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
5.
Ændring af lov om akkreditering af videregående uddannelses-
institutioner [december I]
Lovforslagets baggrund er initiativ 80 i aftalen om en vækstpakke mellem regerin-
gen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti, hvorefter institutionerne får mulighed for at sammenlægge eksisterende ud-
dannelser uden prækvalifikation.
Lovforslaget understøtter kravet om, at alle de videregående uddannelsesinstituti-
oner skal øge kvaliteten af og gennemsigtigheden i de samlede antal af uddannel-
ser. Med lovforslaget øges fleksibiliteten og institutionernes incitament til at sam-
menlægge eksisterende uddannelser.
Hensigten er at begrænse antallet af uddannelser og samtidig øge gennemsigtighe-
den i det samlede antal af videregående uddannelser.
6.
Ændring af SU-loven og lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser [januar I]
Lovforslaget indeholder en række justeringer på SU-området, som hovedsageligt er
af teknisk karakter:
SU til gymnasial supplering som enkeltfag fra adgangskurset til ingeniørud-
dannelsen.
Forældreindkomstafhængig tildeling af det supplerende stipendium til dæk-
ning af betaling for undervisning.
Højeste fribeløb til uddannelsessøgende, der ikke kan få SU til den sjette påbe-
gyndte ungdomsuddannelse.
Opdatering af reglerne om anden offentlig støtte, der fratrækkes i klippekortet.
Side
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419342_0004.png
Hjemler til opkrævning af gebyr i forbindelse med tilbagebetaling af udlands-
studielån.
Hjemmel til elektronisk at indhente oplysninger fra indkomstregisteret og
sammenstille oplysningerne med oplysninger om tildeling af SU til uddannel-
sesøgende, der får SU som arbejdstagere efter EU-retten.
7.
Ændring af lov om maritime uddanner og lov om vurdering af
udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v. [januar II]
Det fremgår redegørelse nr. R 11 om større sammenhæng i det videregående ud-
dannelsessystem (folketingsåret 2011-12), at regeringens fremadrettede ønske er en
harmonisering af styringen af institutionerne på Uddannelses- og Forskningsmini-
steriets område, hvor det understøtter større sammenhæng i uddannelsessystemet.
Lovforslaget fremsættes også som opfølgning på initiativ 78 i aftalen om en vækst-
pakke mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Det Konservative Folkeparti, hvorefter der gives samme mulighed for
at fastsætte antallet af studiepladser for de videregående maritime uddannelser
som for de øvrige videregående uddannelser.
I lovforslaget indgår følgende ændringer:
De maritime uddannelsesinstitutioners videngrundlag fastsættes som er-
hvervs- og professionsbasering. Herudover skal de maritime professionsbache-
loruddannelser bygge på forsknings- og udviklingsviden i lighed med, hvad der
gælder for erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser.
Det fastlægges, at de maritime uddannelsesinstitutioner er en del af den of-
fentlige forvaltning som de øvrige selvejende institutioner under ministeriet.
Der fastsættes regler for, hvordan institutionerne skal forvalte de midler de
modtager fra staten.
Institutionerne får mulighed for at udbyde deres ordinære heltidsuddannelser
i udlandet som særskilt indtægtsdækket virksomhed og får mulighed for at
etablere uddannelse i samarbejde med udenlandske uddannelsesinstitutioner
svarende til, hvad der gælder for erhvervsakademier og professionshøjskoler.
Der indsættes en hjemmel til at fastsætte disciplinære foranstaltninger, sådan
at institutionernes ordensregler ikke alene skal finde hjemmel i det såkaldte
anstaltsforhold.
Endelig foreslås de maritime uddannelser omfattet af lov om vurdering af uden-
landske uddannelseskvalifikationer m.v. for at sikre, at elevers og studerendes kla-
ger over meritafgørelser kan behandles af et fagligt klagenævn.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
8.
Lovgivning om opfølgning på Udvalget for Kvalitet og Relevans i
de Videregående Uddannelser [februar II]
Lovforslaget vil vedrøre eventuelle opfølgninger på udvalgets anbefalinger, der
kræver lovændringer. Udvalgets anden rapport offentliggøres den 24. november
2014. På nuværende tidspunkt er det derfor ikke muligt nærmere at beskrive ind-
holdet af lovforslaget, da det afhænger af politiske forhandlinger.
Side
4/4