Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 25
Offentligt
1413456_0001.png
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi mene
er: Dimen
nsionerin
ngsmode llen er fo
or simpel
l
Uddannelse
esministeren
n præsentere
ede onsdag d
den 24. septe
ember den videregående
uddannelse
essektor for s
sit udspil om
 dimensione
ering af udda
annelser, som
m efter minis
ste‐
riets beregn
ninger havde
e en betydelig overledigh
hed målt på d
dimittendled
digheden 9 ‐  18 
måneder ef
fter dimission
n.  
 
Erhvervsaka
ademierne e
er gennem de
e seneste år  blevet tilsky
yndet til at bidrage til, at 
regeringens
s ambition om at give 60 % af en årga
ang en videregående udd
dannelse opn
nås, 
således at flere får en uddannelse re
ettet mod de
en private se
ektor. Dimensioneringstillta‐
get er et plu
udseligt opgø
ør med denn
ne linje, som  vil indebære
e en reduktio
on af erhverv
vs‐
akademisek
ktorens optag med omkring 1500 pla dser i forhol
ld til 2014‐op
ptaget.  
 
ademisektoren støtter im
midlertid udd
dannelsesministerens int
tention om a
at 
Erhvervsaka
sikre, at den
n videregåen
nde uddanne
elsessektor s kal uddanne
e til job og ikk
ke til arbejds
s‐
løshed. Sekt
toren bakker derfor i udg
gangspunkte
et op om min
nisterens dim
mensionering
gs‐
model. 
 
Modellen har imidlertid
d nogle, må v
vi antage, utiilsigtede kon
nsekvenser fo
or aftagerne  af 
erhvervsaka
ademiernes dimittender,
, idet man m
må imødese, a
at dele af det dimension e‐
en‐
rede udbud
d ikke vil kunne imødekom
mme eftersp
pørgslen efte
er de pågældende dimitte
der på arbe
ejdsmarkedet
t. Sektoren s
skal derfor fo
oreslå, at mo
odellen forbe
edres kvantit
ta‐
tivt og kvalitativt. 
Ministerie
ets model
Forslaget til
l dimensione
ering går i ko
orthed ud på,
, at man mål
ler overledig
ghed blandt 
dimittender
r inden for uddannelsesg
grupper og re
educerer opt
taget på udd
dannelser ind
den‐
for disse gru
upper.  
Ove
erledighed er en ledighed
d, der på lan dsplan og sy
ystematisk ov
ver en 10‐åriig 
per
riode ligger 2
2 procentpoint over den g
gennemsnitl
lige dimittendledighed fo
or 
alle
e uddannelse
er.  
Udd
dannelsesgru
upper er grupper af udda
annelser, som
m regeringen
ns kvalitets‐  og 
rele
evansudvalg mener, har e
et fælles arb
bejdsmarked. 
 
27
7. oktober 2014
 
 
Da
anske  
Erhvervsakademier 
 
Da
anske  
Erhvervsakademi
ier 
Landemærket 5
11
119 København K 
ww
ww.dkea.dk 
 
Michael Rugaard
Sekretariatschef
Te
elefon: 2328154
48 
E‐p
post:   mr@dke
ea.dk 
Side 1 af 4
   
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Optag er målt som det gennemsnitlige optag over en 5‐årig periode, sluttende med optaget i 2013. 
Intet optag kan beskæres med mere end 30 % af 2013‐optaget.  
 
Dimensioneringsmodellen er lavet som en ”one‐size‐fits‐all” på tværs af hele den videregående uddannel‐
sessektor uden hensyntagen til de forskelle, der er imellem de arbejdsmarkeder, sektorerne henvender sig 
til og den tid, det almindeligvis måtte tage for forskellige typer af dimittender at finde beskæftigelse. Der‐
med bliver sektorerne i virkeligheden ikke stillet ens i modellen. 
 
Erhvervsakademiernes uddannelser retter sig således mod det private arbejdsmarked, hvor 83 % af akade‐
miernes dimittender finder beskæftigelse. Det private arbejdsmarked reducerer og udvider sin arbejdsstyr‐
ke hurtigere end på det offentlige arbejdsmarked, hvor konjunkturudsving slår langsommere igennem. 
Dette betyder, at historiske ledighedstal kan være misvisende i forhold til at beregne dimensioneringer for 
erhvervsakademiernes dimittender. Dette er uheldigt, da Danmark nu står i udkanten af en lavkonjunktur 
med tegn på vækst i beskæftigelsen. 
 
En dimittend fra et erhvervsakademi er sandsynligvis kortere tid om at finde sit første job end andre. En 
registerundersøgelse fra Danmarks Statistik viser, at erhvervsakademiernes dimittender for 96 %’s ved‐
kommende har fundet sit første job inden for det første år efter dimission. Dette kan hænge sammen med 
flere forhold. Erhvervsakademiernes uddannelser er professionsspecifikke, så det er er tydeligt, hvad man 
får, og hvad man skal bruge dem til i erhvervslivet. Derudover finder mange dimittender arbejde der, hvor 
de har afsluttet deres praktik. For andre typer af dimittender kan der gå længere tid.  
 
Når dimittendledigheden i ministeriets model måles som et gennemsnit af fire nedslag 9 måneder efter 
dimission, er der derfor en fare for, at det ikke er dimittendledigheden, der måles for så vidt angår dimit‐
tenderne fra erhvervsakademierne. På måletidspunktet kan de derfor meget vel allerede have haft deres 
første job. 
  
Erhvervsakademierne uddanner i høj grad til et regionalt eller lokalt arbejdsmarked. Det er derfor ikke hen‐
sigtsmæssigt at tage afsæt i nationale gennemsnit for ledighed. 
 
Hvert enkelt akademi har fået en udmelding om, hvor mange studerende, der maksimalt må optages inden 
for givne uddannelsesgrupper eller på konkrete uddannelser. Erhvervsakademierne har gennem de seneste 
5 år øget udbuddet af uddannelser og optaget af studerende. I 2014 satte optaget igen rekord, og er‐
hvervsakademierne bar hele nettovæksten i den videregående uddannelsessektor. Men da optagsbe‐
grænsningerne beregnes med slutpunkt i 2013‐tallene, rammes erhvervsakademierne på den led hårdere 
end de øvrige delsektorer. Overgrænsen på optagsreduktionerne bliver dermed oftest højere end de ud‐
meldte niveauer. På institutionsniveau bliver uddannelser eller uddannelsesgrupper beskåret med op til 65 
%. 
Konsekvenser af dimensioneringsmodellen
Hvor dimensioneringsmodellen på en række områder kan sikre et bedre match mellem udbud af og efter‐
spørgsel efter dimittender fra de videregående uddannelser, kan den på andre områder få den modsatte 
effekt. 
 
Flaskehalse på arbejdsmarkedet
På de uddannelsesområder, hvor der er vækst i beskæftigelsen, og hvor ledigheden er faldende, må man 
imødese flaskehalse på arbejdsmarkedet. Dette kan flere steder i landet blive  tilfældet for datamatikere, 
laboranter og designteknologer. Eksempelvist vil dimensioneringen af designteknologer i København inde‐
Side 2 af 4 
   
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bære, at udbuddet af dimittender kommer til at ligge under den aktuelle efterspørgsel, og på IT‐området 
udtrykkes der fra flere kanter stor bekymring over en kommende reduktion i udbuddet af dimittender med 
korte eller mellemlange IT‐uddannelser. 
 
Når erhvervslivets efterspørgsel i et givet område ikke kan imødekommes, vil det enten medføre flaske‐
halsproblemer eller alternativ lokalisering af nye produktionslinjer – muligvis uden for landets grænser. Det 
bemærkes, at det samfundsøkonomisk alt andet lige vil være værre at uddanne en dimittend for lidt, end at 
uddanne en for meget.  
Dimensioneringen betyder lukning af uddannelsesudbud
Det forhold, at uddannelsesudbud beskæres med op til 50 % i forhold til 2014‐optaget vil betyde lukning af 
flere mindre uddannelsesudbud. En række faglige miljøer går på tværs af uddannelsesudbud og kan kun 
eksistere fagligt, fordi der er synergier imellem de beslægtede uddannelsesudbud. 
 
Begrænsningen af optaget på de korte videregående uddannelser får desuden en afledt effekt på top op‐
bacheloruddannelserne. For eksempel forventer Erhvervsakademi Sydvest at lukke datamatiker og multi‐
mediedesign i Sønderborg, og optaget på designteknolog begrænses. Det får som konsekvens, at der ikke 
vil være et fagligt miljø eller kritisk masse til at opretholde top op‐uddannelsen i design og business. I alt 
risikerer halvdelen af erhvervsakademiets uddannelser at lukke i Sønderborg. Det vil få stor betydning for 
det lokale erhvervsliv og deres mulighed for at ansætte kvalificeret arbejdskraft. 
 
Dimensioneringen har således både et socialpolitisk og et regionalpolitisk perspektiv i tilgift til det uddan‐
nelsespolitiske. Det ser aktuelt ud til, at hensynene til social mobilitet og regionaludvikling modarbejdes af 
dimensioneringstiltaget. 
 
Mulige løsninger
De to største udfordringer ved dimensioneringsmodellen er: 
1. At den alene tager afsæt i historiske ledighedsdata og ikke vægter aktuelle udviklinger i ledigheds‐
niveauerne.  
2. At den skævvrider den geografiske fordeling af uddannelsespladser. 
 
Intentionen om, at der ikke skal uddannes til arbejdsløshed, er vigtig og bør opretholdes. Derfor er det fort‐
sat relevant at matche udbuddet af dimittender med givne uddannelser med efterspørgslen, og så reducere 
optaget tilsvarende. Ministeriets model kan derfor med fordel fastholdes, men suppleres med flere para‐
metre.  
 
Vi foreslår, at loftet for dimensionering fastlægges som 70 % af optaget i 2014, som er det reale udgangs‐
punkt for alle uddannelsesinstitutioner. Vi foreslår derudover, at loftet også skal gælde på institutionsni‐
veau inden for en uddannelse eller uddannelsesgruppe. 
 
Vi foreslår endvidere, at ministeriet modererer dimensioneringsmodellen således, at det sikres, at der ikke 
lokalt/regionalt bliver et underudbud af dimittender med erhvervsrelevante uddannelser.  
 
Side 3 af 4 
   
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dette kunne f.eks. ske ved at lægge vægt på udviklingen i en uddannelse eller et uddannelsesområdes le‐
dighed. Hvis ledigheden for en given uddannelse eller uddannelsesgruppe på et givent erhvervsakademi, 
hvor overledigheden ikke er markant, over de sidste tre år således er faldende, så kunne uddannelsen eller 
uddannelsesområdet dimensioneres ved at fastfryse optaget til optagelsesniveauet for 2014 og lade dette 
være gældende i tre år.  
 
Det kunne være relevant at se på andre parametre også, men dimensionering gennem fastfrysning af op‐
tagsniveauet for 2014 vil i mange henseender være hensigtsmæssig. 
Side 4 af 4