Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 185
Offentligt
Erfaringer med ph.d.råds-modellen.
Ved Lise Tingleff Nielsen,
forskningschef UCC
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
1530595_0002.png
Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning
http://www.au.dk/forskudd/uddforsk/forside/
2011 – 2012 – 2013 –2014
–2015 – 2016 –2017
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
1530595_0003.png
Uddelte stipendier
2011
18 ansøgere
6 stipendier
Uddelt
i alt: 14 mio. kr.
2012
44 ansøgere
14 stipendier
Uddelt i alt: 34 mio. kr.
2013
44 ansøgere
13 stipendier
Uddelt i alt: 31 mio. kr.
2014
49 ansøgere
11 stipendier
Uddelt i alt: 26 mio. kr.
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning
Fokus på professionens arbejdsfelt:
Ph.d.-rådet opslår ph.d.-stipendier
inden for uddannelsesforskning med fokus på folkeskolen.
Fokus på udvikling i praksis:
Ph.d.-projekterne skal have fokus på
praksisrelevant forskning i den danske folkeskole med henblik på at
forbedre udbyttet for alle elever.
Fokus på kvalitetsløft af professionsuddannelse:
De ph.d.er, som
uddannes, skal både under uddannelsen og efterfølgende kunne
undervise på professionshøjskolerne og indgå i forskning og udvikling
på uddannelsesområdet.
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
1530595_0005.png
Universitet
Ph.d.
stipendium
Professions
højskole
Ph.d.-stipendierne realiseres i et samarbejde mellem universitet og
professionshøjskole
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
Eksempler på projekter
Teknologibaseret læsning
og skrivning i folkeskolen
Elevers begrundede vurderinger i udskolingen:
Litteraturundervisningens
potentiale
Klasseledelse i matematik
- Hvordan kan en
inkluderende læringskultur
støttes
gennem fagdidaktiske valg?
Øgning af elevernes udbytte af det praktiske og undersøgende arbejde i skolens
biologiundervisning
gennem
formative evalueringer
Det
inkluderende skole/hjemsamarbejde?
– belyst fra et forældreperspektiv
Ledelsesvilkår,
pædagogisk ledelse
og elevernes læringsudbytte
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
De vigtigste erfaringer
Perspektiver:
I ph.d.-rådet sidder repræsentanter for både
nationale og internationale universiteter (4+2),
professionshøjskoler (3) samt aftagere (2).
Forskningskvalitet
og
videnomsætning.
Alle ansøgninger bliver
internationalt bedømt og dernæst prioriteret af rådet. Der
lægges vægt på forskningskvalitet
og
videnomsætning.
UNI + UC samarbejde.
Væsentlig anledning til samarbejde
mellem forsknings- og udviklingsmiljøer på professionshøjskoler
og universiteter.
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
De vigtigste erfaringer
Kvalificerede kandidater:
Både professionshøjskole-ansatte og
andre kandidater søger stipendier
Model:
Det er som udgangspunkt en ambitiøs model, der nu
har fundet en form, som har vist sig konstruktiv.
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
En udvidelse af ph.d. rådsmodellen
giver mulighed for at…
Sikre ph.d. uddannelse med
relevans
for uddannelse og profession
Sikre
samarbejde
mellem forsknings- og udviklingsmiljøer
Sikre fokus på
kvalitetsløft
i professionsuddannelserne
Udvide til andre professionsfelter
end lærerprofessionen
Generelt at styrke professionshøjskolernes rammebetingelser: jf. ny
professionshøjskolelov, vidensamfundets udvikling samt fælles-
europæisk udvikling af videregående uddannelse.