Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 185
Offentligt
1530593_0001.png
Mismatchet mellem professionshøjskolernes
forskningsprofil og strukturen i det statslige
forskningsfinansieringssystem og udbud
Uddannelses- og forskningsudvalgets høring om
professionshøjskolernes rammebetingelser mv. 13. maj kl.
13-16
Stefan Hermann
Twitter: @SthePol
Rektor
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
1530593_0002.png
Rektor
Forskning og udvikling på
professionshøjskolerne
§
Professionshøjskolerne er forpligtet på at basere uddannelserne på praksisnær
og anvendelsesorienteret forskning og udvikling
§
Lov (2013), FL-bevilling (2013), stillingsstruktur m. OK 2013, ph.d.-rådet (2011).
§
Men adgangene til yderligere, konkurrenceudsat finansiering med fokus på
praksis er vanskelig
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
1530593_0003.png
Rektor
Konkurrenceudsatte midler
- forskning
§
Det forsker initierede, rent forskningsmæssige excellence fokus (Frie
Forskningsråd, Grundforskningsfonden)
§
Mismatch: professionshøjskolerne skal lave udfordringsdrevet,
anvendelsesorienteret og praksisnær forskning.
§
Det strategiske/relevansorienterede (Innovationsfonden)
§
Mismatch: Langt de fleste midler ligger inden for det
våde/tekniske/erhvervsrettede, hvor professionshøjskolerne har færrest
aktiviteter.
§
Muligheder:
§
Flere politisk prioriterede FoU ressourcer til strategisk forskning inden for
samf/pæd/hum forskning.
§
Realisering af ministerens ønske om øget PH deltagelse.
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
1530593_0004.png
Rektor
Konkurrenceudsatte midler
- udvikling og demonstration
§
Forsøgs, udviklings –og demonstrationsopgaver sendes ofte i udbud på linje
med egentlige konsulentopgaver (jf. UVMs rammekontrakter, Socialministeriets
udbud).
§
Mismatch: Positive videnspredningseksternaliteter fra PH deltagelse spiller
ingen rolle. Altså værdikæden FoU-uddannelse-praksis tilgodeses ikke.
§
Udviklings- og demonstrationsprogrammerne = ny vigtig mulighed (Regeringens
og KLs it-demonstrationsskoleprojekter, UDPerne)
§
Kendes bl.a. EUDP, GUDP, MUDP
§
Forbinder teori og praksis, vidensinstitutioner med virksomheder/institutioner
§
Her kan sikres forbindelse mellem forskning/udvikling, uddannelse af
professionelle med implementering/praktiske løsninger.
§
Medfinansiering fra deltagere indlagt – gearing af midler
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 185: Præsentationer fra Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring om professionshøjskolernes rammebetingelser som forsknings- og udviklingsbaserede videreuddannelsesinstitutioner den 13. maj 2015
1530593_0005.png
Rektor
Muligheder
GUDP
Finansieringsgrad for
videninstitutioner
Op til 100 %
EUDP
Op til 90 %
MUDP
Op til 50 % eller 100 %, hvis
de indgår som
underleverandør af
kontraktforskning
35 – 60 %
Typisk 1-5 mio. kr.
Tilskud til hele projektet
Projektstørrelse
Max. 50 %
250.000- 2 mio. kr.
Der tilstræbes max. 50 %
0-100 mio. kr.