Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 182
Offentligt
Notat
Modtager(e):
SU-forligskredsen
Kopi:
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Opfølgning på møde med SU-forligskredsen den 16. april 2015
om status på udviklingen i SU-modtagere fra EU/EØS-lande
Som opfølgning på mødet den 16. april 2015 fremsendes hermed svar på følgende
spørgsmål:
1) Hvor mange danske statsborgere rejser ud og modtager studiestøtte fra studie-
landet?
2) Hvor mange EU-arbejdstagere (L.N.) afslutter en hel uddannelse og bliver og
arbejder i Danmark?
3) Hvilke uddannelser går de på?
4) Hvilke relevanskriterier i forbindelse med prækvalifikation og akkreditering er
nye udbud af engelsksprogede uddannelser godkendt efter?
5) Hvor meget bruger uddannelsesinstitutionerne på markedsføring, heraf for at
tiltrække udenlandske studerende?
6) Hvor mange af de 5.357 EU/EØS-borgere, der modtog SU i 2014 som vandrende
arbejdstagere, har boet i Danmark inden de påbegyndte deres uddannelse – og
hvor længe?
5. maj 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Politik og Koordinering
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/007617-27
Side
1/5
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 182: Notat vedrørende opfølgning på møde med SU-forligskredsen den 16. april 2015 om status på udviklingen i SU-modtagere fra EU/EØS-lande, fra uddannelses- og forskningsministeren
1529795_0002.png
Ad 1) Hvor mange danske statsborgere rejser ud og modtager studiestøtte fra stu-
dielandet?
Som udgangspunkt har Uddannelses- og Forskningsministeriet ikke oplysninger
om danske statsborgere, som modtager studiestøtte fra andre lande.
De nordiske lande opgør imidlertid støttemodtagere, der er statsborgere i de andre
nordiske lande. Denne opgørelse viser, at i 2013/14 modtog 871 danske statsborge-
re studiestøtte i et af de andre nordiske lande.
2) Hvor mange EU-arbejdstagere (L.N.) afslutter en hel uddannelse og bliver og
arbejder i Danmark?
Det er endnu for tidligt at opgøre, hvor mange SU-modtagere godkendt efter de
justerede regler i forlængelse af L.N.-dommen, der afslutter en uddannelse og efter-
følgende får beskæftigelse i Danmark.
I svar af 28. april 2014 på spørgsmål nr. 78 (Alm. del) fra Uddannelses- og Forsk-
ningsudvalget fremgår imidlertid oplysninger om bopæl for udenlandske studeren-
de, der har modtaget SU efter reglerne for EU-arbejdstagere under uddannelse, to
år efter afsluttet uddannelse. I svar på spørgsmål 79 (Alm. del) af samme dato
fremgår beskæftigelsesgraden for den del af gruppen, som fortsat er bosat i Dan-
mark. Da denne opgørelse omfatter udenlandske studerendes status to år efter
afsluttet uddannelse, indgår alene personer med afsluttet uddannelse frem til 2012
i opgørelsen dvs. før L.N.-dommen.
Svar på FIV alm. del spørgsmål 78 og 79 vedlægges til orientering.
3) Hvilke uddannelser går de på?
Af tabellen nedenfor fremgår SU-modtagere fra EU/EØS lande i 2014 godkendt
efter reglerne om EU-arbejdstagere
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/5
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 182: Notat vedrørende opfølgning på møde med SU-forligskredsen den 16. april 2015 om status på udviklingen i SU-modtagere fra EU/EØS-lande, fra uddannelses- og forskningsministeren
1529795_0003.png
Tabel: SU-modtagere fra EU/EØS i 2014 ligestillet som EU-arbejdstagere opdelt efter
uddannelse
Støttemodtagere
5.357
Ungdomsuddannelser
AVU, HF- og stx-enkeltfag
EUD
Øvrige ungdomsuddannelser
180
58
83
48
Videregående uddannelser
Erhvervsakademiuddannelser
Fordelt på:
Datamatiker
Designteknolog, AK
It- og elektronikteknolog AK
Markedsføringsøkonom, AK
Multimediedesigner, AK
Serviceøkonom, AK
Professionsbachelor m. fl.
Fordelt på:
Bygningskonstruktør
Diplomingeniør
Design og business
E-konceptudvikling
Inno/entreprenør
Int. handel/markedsf
Int. hosp. Management
Webudvikling
Universitetsbachelor
Fordelt på:
Erhvervssprog, Bachelor
HA
Humaniora, Bachelor
Naturvidenskab, Bachelor
Samfundsvidenskab, Bachelor
Kandidat overbygning
Fordelt på:
Cand merc
Cand.it, Overbygning
Civilingeniør
Erhvervssprog, Overbygning
Humaniora, Overbygning
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab, Overbygning
Øvrige videregående uddannelser
5.195
1.475
151
79
89
420
301
267
1.543
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
282
194
58
108
74
258
82
71
583
57
169
63
77
77
1.903
462
69
413
100
268
156
172
18
Anm.: SU-modtagere på flere uddannelser i 2014 indgår begge steder, men kun en gang i totalen.
Side
3/5
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 182: Notat vedrørende opfølgning på møde med SU-forligskredsen den 16. april 2015 om status på udviklingen i SU-modtagere fra EU/EØS-lande, fra uddannelses- og forskningsministeren
1529795_0004.png
4) Hvilke relevanskriterier i forbindelse med prækvalifikation og akkreditering er
nye udbud af engelsksprogede uddannelser godkendt efter?
De videregående uddannelsesinstitutioner skal ansøge om prækvalifikation i for-
bindelse med oprettelse af en ny uddannelse (uanset uddannelsessprog) eller er-
statning af et dansksproget uddannelsesudbud med udbud af samme uddannelse
på et andet uddannelsessprog end dansk (typisk engelsk).
Relevanskriteriet (kriterium 1) for prækvalifikation er, at der er et behov for ud-
dannelsen i det danske samfund, som ikke i tiltrækkeligt omfang kan opfyldes af
eksisterende uddannelser. Uddannelsesinstitutionen skal derfor i forbindelse med
ansøgningen dokumentere et aktuelt behov på arbejdsmarkedet eller sandsynliggø-
re et kommende arbejdsmarkedsbehov. Det andet kriterium er, at uddannelsesud-
buddet skal bidrage til øget sammenhæng mellem uddannelsesniveauerne natio-
nalt og/eller regionalt og kan gennemføres uden væsentlige forringelser af vilkåre-
ne for eksisterende uddannelser og udbud (kriterium 2). Nye uddannelser skal
opfylde begge kriterier, mens nye udbud af eksisterende uddannelser skal opfylde
kriterium 2.
Ministeren træffer på baggrund af prækvalifikationen afgørelse om godkendelse af
en ny uddannelse eller et nyt udbud. Er den ansøgende institution ikke positivt
institutionsakkrediteret, sker godkendelse under forudsætning af en positiv ud-
dannelsesakkreditering. Kriterierne for uddannelsesakkreditering af nye uddan-
nelser og udbud omfatter kriterier vedr. uddannelsens videngrundlag, mål for læ-
ringsudbytte, tilrettelæggelse og gennemførelse samt intern kvalitetssikring og
udvikling.
I 2014 blev to engelsksprogede universitetsuddannelser endeligt godkendt idet der
forelå en positiv uddannelsesakkreditering, jf. tabel 7 i status for udviklingen i SU-
modtagere fra EU/EØS-landene af 25. marts 2015. Det drejer sig om:
Bacheloruddannelse i kognitionsvidenskab på Aarhus Universitet
(Se afgørelsesbilag:
http://pkf.ufm.dk/flows/2153c4fa279d7ae5fe2bb9e97508fedc/download/Afg
%C3%B8relse_AU_Kognition.pdf)
Kandidatuddannelse i immunologi og inflammation på Københavns universitet
(Se afgørelsesbilag:
http://pkf.ufm.dk/flows/699038b3ad7de7231de4e3877710f5c9/download/Afg
%C3%B8relse_KU_Immunologi.pdf)
Desuden blev der i 2014 godkendt to nye udbud af engelsksprogede uddannelser
endeligt godkendt idet der forelå en positiv uddannelsesakkreditering:
Professionsbacheloruddannelse i sportsmanagement (overbygning) på Er-
hvervsakademi Lillebælt
(Se afgørelsesbilag:
http://pkf.ufm.dk/flows/2153c4fa279d7ae5fe2bb9e9750a2390/download/Afg
%C3%B8relse_EAL_Sportsmanagement.pdf)
Erhvervsakademiuddannelse inden for produktion (produktionsteknolog) på
Københavns Erhvervsakademi (KEA) (Se afgørelsesbilag:
http://pkf.ufm.dk/flows/699038b3ad7de7231de4e38777141133/download/Afg
%C3%B8relse_KEA_Produktionsteknolog.pdf)
Side
4/5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 182: Notat vedrørende opfølgning på møde med SU-forligskredsen den 16. april 2015 om status på udviklingen i SU-modtagere fra EU/EØS-lande, fra uddannelses- og forskningsministeren
1529795_0005.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet er efterfølgende blevet opmærksom på, at
som følge af Akkrediteringsrådets positive afgørelse om institutionsakkreditering af
SDU den 11. december 2014 er forudsætningerne for godkendelse af følgende en-
gelsksprogede uddannelser teknisk set opfyldt i 2014, og uddannelserne er derved
godkendt:
Kandidatuddannelsen i elektronik
Kandidatuddannelse i medicinsk bioinformatik
Kandidatuddannelse i operations management
Afgørelserne findes på følgende link:
Kandidatuddannelsen i elektronik
http://pkf.ufm.dk/flows/2153c4fa279d7ae5fe2bb9e975134e4c/download/Afg%C3
%B8relse_KA%20Elektronik_SDU.pdf
Kandidatuddannelse i medicinsk bioinformatik
http://pkf.ufm.dk/flows/699038b3ad7de7231de4e387771428bd/download/Afg%C
3%B8relse_SDU_Computational%20Biomedicine.pdf
Kandidatuddannelse i operations management
http://pkf.ufm.dk/flows/699038b3ad7de7231de4e38777140f23/download/Afg%C
3%B8relse_SDU_Operations%20Management.pdf
I forbindelse med godkendelse af disse nye engelsksprogede uddannelser/udbud er
det vurderet, at de opfylder relevanskriteriet om et behov for uddannelse i det dan-
ske samfund.
5) Hvor meget bruger uddannelsesinstitutionerne på markedsføring, heraf for at
tiltrække udenlandske studerende?
Uddannelses- og Forskningsministeriet har iværksat en indsamling af de ønskede
oplysninger. Resultatet af denne indsamling, der forventes at foreligge juni 2015,
vil blive tilsendt SU-forligskredsen.
6) Hvor mange af de 5.357 EU/EØS-borgere, der modtog SU i 2014 som vandrende
arbejdstagere, har boet i Danmark, inden de påbegyndte deres uddannelse – og
hvor længe?
En opgørelse af, hvornår SU-modtagere godkendt efter reglerne om SU-
arbejdstagere er kommet til Danmark, forudsætter en samkøring af data fra SU-
systemet med Danmarks Statistiks registre, så det er ikke muligt umiddelbart at
besvare dette spørgsmål. Uddannelses- og Forskningsministeriet vil snarest muligt
gennemføre den fornødne samkøring samt efterfølgende analyse. Herefter vil SU-
forligskredsen blive informeret. Uddannelses- og Forskningsministeriet forventer
at have analysen klar juni 2015.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
5/5