Børne- og Undervisningsudvalget 2014-15 (1. samling), Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
BUU Alm.del Bilag 156, FIV Alm.del Bilag 181
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketingets Økonomiske Konsulent
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
13. maj 2015
To analyser fra AE-rådet: Folkeskolens elever har svært ved både dansk
og matematik og stadig mange nyuddannede ledige
Sammenfatning
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har offentliggjort to analyser i maj
2015, der begge omhandler uddannelse.
Mere end hver sjette elev, svarende til 15,9 pct. i samlet gennemsnit,
gik ud af folkeskolens 9.klasse i 2014 uden at have bestået hverken
dansk eller matematik.
Hver sjette dreng (15,7 pct.) og hver ottende pige (12,6 pct.) med
etnisk dansk baggrund bestod ikke hverken dansk eller matematik til
folkeskolens afgangsprøve. Ser man på elever med anden etnisk her-
komst end dansk, var der flere elever, der ikke bestod begge fag i
2014.
Andelen af ledige nyuddannede i 2014 er uændret i forhold til 2013. Af
de personer, der afsluttede deres uddannelse i 2014 var 18,9 pct. le-
dige 13 uger efter endt uddannelse.
Udviklingen er præget af et
fald
i ledigheden for faglærte og perso-
ner med en mellemlang videregående uddannelse, mens personer
med hhv. korte og lange uddannelser oplever en
mindre stigning
i
dimittendledigheden.
1/5