Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 180
Offentligt
1529272_0001.png
AARHUS
UNIVERSITET
ARTS
Til uddannelses- og forskningsordførere, handicapordførere og ligestillingsordførere
Kære ordfører
Jeg skriver, fordi jeg er alvorligt bekymret for, at SU-reformen, studietidsmodellen og frem-
driftsreformen kommer til at tvinge studerende med psykiske og fysiske funktionsnedsættel-
ser ud af universiteterne.
Er du som ordfører opmærksom på, at spareøvelsen i studietidsmodellen kan komme til at
presse universiteterne til at foretage ekskluderende bevægelser, der rammer de studerende,
som modtager studiestøtte under Lov om Specialpædagogisk Støtte? En lovgivning som, på
baggrund af FN’s Handicapkonvention og de fire nationale principper på handicapområdet,
sikrer alle studerende lige ret til uddannelse. Det kan fx være studerende, der er diagnostice-
ret med depression, angst, skizofreni, OCD, bipolar affektiv lidelse, PTSD, Aspergers syn-
drom, ADHD, døvhed, blindhed eller lignende.
Når studerende med funktionsnedsættelser medregnes i universiteternes dimensionering,
skabes der et incitament for universiteterne, til ikke at give den dispensation, som studeren-
de med et handicap ellers kan gives.
1
For det bliver pludselig meget dyrt for universiteterne
at have studerende indskrevet, som fx læser på halv tid, når universiteterne pålægges at
skære den gennemsnitlige studietid ned med 4.3 mdr. pr. studerende.
Studerende med en funktionsnedsættelse bliver som oftest meget nemt stressede, og stress
fremkalder eller forstærker symptomerne på deres lidelse. Derfor er det afgørende, at disse
studerende får mulighed for at tage deres uddannelse i et tempo, der ikke forværrer deres
tilstand. Der skal aldrig stilles færre faglige krav til studerende med en funktionsnedsættel-
se, men det vil decideret være at stille dem ringere end studerende uden en diagnose, hvis
de skal paces igennem på vilkår, der forstærker deres sygdom.
Studerende med en funktionsnedsættelse har ret til at blive kompenseret, så de kan over-
komme de barrierer, der forhindrer dem i at deltage i samfundslivet på lige fod med alle an-
dre. Og her er
tid
det mest oplagte og simple redskab, man kan forestille sig. Vi forlanger
heller ikke af en person med krykker, at hun skal gå op af trappen til femte sal på samme tid
som en person uden krykker.
I Pædagogisk Psykologisk Uddannelsesrådgivning ved Aarhus Universitet og SDU har vi pt.
tilknyttet 453 studerende, som har en psykiatrisk eller neurologisk diagnose, og hertil kom-
mer studerende med dysleksi og dansk som andetsprog. Det er vel netop grupper som disse,
man over en bred politisk kam, ønsker at inkludere på arbejdsmarkedet som selvstændige,
Center for
Undervisningsudvikling og
Digitale Medier
Pædagogisk Psykologisk
Uddannelsesrådgivning
Camilla Maj Sejr Skovhus
Uddannelsesrådgiver
Cand.pæd. psych.
Studieadjunkt
Dato: 12. Maj 2015
E-mail: [email protected]
Afs. CVR-nr.: 31119103
Side 1/3
1
I henhold til §7 i
Bekendtgørelse om eksamen og censur ved universitetsuddannelser
af 19. juni 2014 fra Uddannelses- og
Forskningsministeriet kan universitetet
” tilbyde særlige prøvevilkår til studerende med fysisk eller psykisk funktionsned-
sættelse og til studerende med et andet modersmål end dansk, når universitetet vurderer, at det er nødvendigt for at lige-
stille disse studerende med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af
prøvens niveau.”
Ligeledes kan der udarbejdes en særligt tilrettelagt studieplan for nedsat studiebelastning.
Team for Uddannelsesrådgivning
Aarhus Universitet
Willemoesgade 15
8200 Aarhus N
tdm.au.dk/om-
centeret/organisation/teams/t
eam-uddannelsesraadgivning/
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 180: Henvendelse af 13/5-15 fra Camilla Maj Sejr Skovhus om SU-reformen mv.
1529272_0002.png
AARHUS
UNIVERSITET
ARTS
bidragende medborgere og skatteydere? Vi har vel næppe råd eller ret til at skubbe disse
mennesker og deres potentiale ud af universiteterne?
Den inkluderende folkeskole favner børn med diagnoser, og de gymnasiale uddannelser ta-
ger imod disse børn, når de bliver ældre. Men hvor er sammenhængen i uddannelses- og li-
gestillingspolitikken, hvis de som unge mennesker i overgangen til universitetet begrænses i
muligheden for at uddanne sig til akademikere? Ambitionen om at inkludere alle på lige fod i
uddannelsessystemet, kan vel ikke stoppe med en studentereksamen i gymnasiet?
I Pædagogisk Psykologisk Uddannelsesrådgivning mærker vi allerede presset fra Fremdrifts-
og SU-reformerne komme snigende. Selvom der fortsat kan dispenseres fra det automatiske
tilmeldingskrav til eksamen, og der dermed kan købes lidt ekstra tid, rammes de studerende
under SPS-ordningen
2
alligevel meget hurtigt af SU-reformen, som fjerner forsørgelsesgrund-
laget, så snart den studerende er kommet bagud med 30 ECTS-point. Dvs. at man i praksis
straffes, hvis man bruger den bevilligede ekstra tid, fordi der lukkes for SU-en, hvis man ikke
består sine eksamener på normeret tid. Systemet giver altså ekstra tid med den ene hånd,
men fjerner indtægterne med den anden hånd.
Virkeligheden er, at den studerende skal forsørge sig selv, ved at arbejde ved siden af studi-
erne, mens de resterende eksamener indhentes. Men det er de færreste studerende med
psykiatriske diagnoser, der er i stand til at varetage et studiejob ved siden af uddannelsen.
Netop derfor modtager mange af disse studerende Handicap-SU, men den tages også fra
dem, når SU-kassen lukkes. Der kan ganske vist søges om ekstra SU pga. sygdom, men det
gives max i to år. Og har man behov for at læse med halv belastning, når man ikke langt på
denne ordning. Man kan meget nemt komme bagud, hvis man fx er udfordret af koncentra-
tions-, hukommelses- og struktureringsvanskeligheder og skal passe sin behandling ved siden
af studierne.
I praksis kommer fremdrifts- og SU-reformen tilsammen til at udgøre en fælde for studeren-
de med funktionsnedsættelser. En fælde som kommer til at tvinge studerende med handi-
caps ud af universiteterne. En fælde som kommer til at obstruere den recoveryproces, der er
afgørende for, at studerende med diagnoser kan blive til som akademikere og skatteydere,
fremfor at blive fastholdt som psykiatriske patienter, der kan henvises til passiv forsørgelse.
Universiteterne burde fortsat kunne bidrage til disse studerendes recoveryprocesser, uden
at blive straffet økonomisk, og dermed sikre at studerende med funktionsnedsættelser sta-
dig kan uddanne sig som biologer, kemikere, lingvister, ingeniører, historikere etc.
I Pædagogisk Psykologisk Uddannelsesrådgivning ser vi allerede nu eksempler på, at stude-
rende i disse dage træffer beslutning om at stoppe deres uddannelse, netop fordi det stærke
pres om hurtig gennemførsel og udsigten til en studietid uden SU, bliver uudholdelig og for-
værrer symptomerne.
Side 2/3
2
Specialpædagogisk støtte
Team for Uddannelsesrådgivning
Aarhus Universitet
Willemoesgade 15
8200 Aarhus N
tdm.au.dk/om-
centeret/organisation/teams/t
eam-uddannelsesraadgivning/
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 180: Henvendelse af 13/5-15 fra Camilla Maj Sejr Skovhus om SU-reformen mv.
1529272_0003.png
AARHUS
UNIVERSITET
ARTS
Mine spørgsmål er:
Er man på Christiansborg opmærksomme på, at studerende med funktionsnedsæt-
telser tæller med i statistikken, når der regnes på universiteternes resultater for
nedbringelse af studietiden?
Og er man på Christiansborg opmærksomme på, at fremdriftsreformen og SU-
reformen tilsammen udgør en betydelig barriere for studerende med funktions-
nedsættelser, som kan tvinge dem ud af universitetsuddannelserne?
Side 3/3
Vil du rejse disse spørgsmål i Folketinget?
Det må være muligt at trække studerende med funktionsnedsættelser ud af ligningen i stu-
dietidsmodellen, så universiteterne ikke straffes økonomisk for at uddanne studerende med
et handicap. Og det må være muligt at tænke i en konstruktion af reformer, der ikke eksklu-
derer en sårbar samfundsgruppe, som allerede er i risiko for at blive marginaliserede og
stigmatiserede.
Jeg har svært ved at forestille mig, at hensigten med disse reformer har været at skabe et
handicapfjendtligt universitet, men det ser desværre ud til at blive resultatet, med mindre
koncepterne revideres.
De bedste hilsner
Camilla Maj Sejr Skovhus
Uddannelsesrådgiver, studieadjunkt, Cand.pæd.psych.
Pædagogisk Psykologisk Uddannelsesrådgivning
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier
Aarhus Universitet, Arts
Willemoesgade 15, Bygning 2114
8200 Aarhus N
Team for Uddannelsesrådgivning
Aarhus Universitet
Willemoesgade 15
8200 Aarhus N
tdm.au.dk/om-
centeret/organisation/teams/t
eam-uddannelsesraadgivning/