Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 180
Offentligt
AARHUS
UNIVERSITET
ARTS
Til uddannelses- og forskningsordførere, handicapordførere og ligestillingsordførere
Kære ordfører
Jeg skriver, fordi jeg er alvorligt bekymret for, at SU-reformen, studietidsmodellen og frem-
driftsreformen kommer til at tvinge studerende med psykiske og fysiske funktionsnedsættel-
ser ud af universiteterne.
Er du som ordfører opmærksom på, at spareøvelsen i studietidsmodellen kan komme til at
presse universiteterne til at foretage ekskluderende bevægelser, der rammer de studerende,
som modtager studiestøtte under Lov om Specialpædagogisk Støtte? En lovgivning som, på
baggrund af FN’s Handicapkonvention og de fire nationale principper på handicapområdet,
sikrer alle studerende lige ret til uddannelse. Det kan fx være studerende, der er diagnostice-
ret med depression, angst, skizofreni, OCD, bipolar affektiv lidelse, PTSD, Aspergers syn-
drom, ADHD, døvhed, blindhed eller lignende.
Når studerende med funktionsnedsættelser medregnes i universiteternes dimensionering,
skabes der et incitament for universiteterne, til ikke at give den dispensation, som studeren-
de med et handicap ellers kan gives.
1
For det bliver pludselig meget dyrt for universiteterne
at have studerende indskrevet, som fx læser på halv tid, når universiteterne pålægges at
skære den gennemsnitlige studietid ned med 4.3 mdr. pr. studerende.
Studerende med en funktionsnedsættelse bliver som oftest meget nemt stressede, og stress
fremkalder eller forstærker symptomerne på deres lidelse. Derfor er det afgørende, at disse
studerende får mulighed for at tage deres uddannelse i et tempo, der ikke forværrer deres
tilstand. Der skal aldrig stilles færre faglige krav til studerende med en funktionsnedsættel-
se, men det vil decideret være at stille dem ringere end studerende uden en diagnose, hvis
de skal paces igennem på vilkår, der forstærker deres sygdom.
Studerende med en funktionsnedsættelse har ret til at blive kompenseret, så de kan over-
komme de barrierer, der forhindrer dem i at deltage i samfundslivet på lige fod med alle an-
dre. Og her er
tid
det mest oplagte og simple redskab, man kan forestille sig. Vi forlanger
heller ikke af en person med krykker, at hun skal gå op af trappen til femte sal på samme tid
som en person uden krykker.
I Pædagogisk Psykologisk Uddannelsesrådgivning ved Aarhus Universitet og SDU har vi pt.
tilknyttet 453 studerende, som har en psykiatrisk eller neurologisk diagnose, og hertil kom-
mer studerende med dysleksi og dansk som andetsprog. Det er vel netop grupper som disse,
man over en bred politisk kam, ønsker at inkludere på arbejdsmarkedet som selvstændige,
Center for
Undervisningsudvikling og
Digitale Medier
Pædagogisk Psykologisk
Uddannelsesrådgivning
Camilla Maj Sejr Skovhus
Uddannelsesrådgiver
Cand.pæd. psych.
Studieadjunkt
Dato: 12. Maj 2015
Afs. CVR-nr.: 31119103
Side 1/3
1
I henhold til §7 i
Bekendtgørelse om eksamen og censur ved universitetsuddannelser
af 19. juni 2014 fra Uddannelses- og
Forskningsministeriet kan universitetet
” tilbyde særlige prøvevilkår til studerende med fysisk eller psykisk funktionsned-
sættelse og til studerende med et andet modersmål end dansk, når universitetet vurderer, at det er nødvendigt for at lige-
stille disse studerende med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af
prøvens niveau.”
Ligeledes kan der udarbejdes en særligt tilrettelagt studieplan for nedsat studiebelastning.
Team for Uddannelsesrådgivning
Aarhus Universitet
Willemoesgade 15
8200 Aarhus N
tdm.au.dk/om-
centeret/organisation/teams/t
eam-uddannelsesraadgivning/