Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 170
Offentligt
1521617_0001.png
Lovforslag nr.
L Forslagsnummer
Folketinget -NaN
Fremsat den [XX 2015] af uddannelses- og forskningsministeren (Sofie Carsten Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forskningsrådgivning m.v.
(Ændring af kompetencen til at udpege medlemmer til Det Frie Forskningsråds faglige forskningsråd og præcisering af
muligheden for undtagelsesvist at forlænge udpegningsperioden)
§1
I lov om forskningsrådgivning m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 365 af 10. april 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 11, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »uddannelses- og forsknings-
ministeren« til: »bestyrelsen«.
2.
I
§ 14, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Uddannelses- og forsk-
ningsministeren« til: »Bestyrelsen«.
3.
I
§ 40
indsættes efter »Uddannelses- og forskningsmini-
steren«: »henholdsvis bestyrelsen for Det Frie Forsknings-
råd«, og efter »§ 10, stk. 3,« indsættes: »§ 14, stk. 3,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
DokumentId
Journalnummer
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 170: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af forskningsrådsloven m.v., fra uddannelses- og forskningsministeren
1521617_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
Indledning og baggrund
Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Evalueringspanelets overvejelser og anbefalinger
2.3. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
faglige forskningsråd. Der er i dag nedsat fem faglige forsk-
ningsråd, der består af i alt 75 medlemmer. Bestyrelsen træf-
fer beslutning om fordeling af rådets midler mellem de fag-
lige forskningsråd, men bestyrelsen udmønter ikke de kon-
krete bevillinger, idet det alene er de faglige forskningsråd,
der har bevillingskompetence.
De faglige forskningsråds opgave er at støtte konkrete
forskningsaktiviteter baseret på forskernes egne initiativer
og give forskningsfaglig rådgivning inden for det pågælden-
de råds videnskabelige områder.
Formand og medlemmer af bestyrelsen og medlemmer af
de faglige forskningsråd udpeges af uddannelses- og forsk-
ningsministeren i deres personlige egenskab. Det er et krav,
at medlemmer af bestyrelsen og de faglige forskningsråd er
anerkendte forskere. Medlemmer af de faglige forskningsråd
skal udpeges på en sådan måde, at der i det enkelte råd op-
nås bred faglig dækning inden for rådets virke og bred erfa-
ring både inden for dansk og international forskning.
2.2. Evalueringspanelets overvejelser og anbefalinger
Evalueringspanelet anbefaler, at der sikres en passende
uafhængighed mellem Uddannelses- og Forskningsministe-
riet og Det Frie Forskningsråd, og at Det Frie Forskningsråd
får øget autonomi som samlet råd. I evalueringsrapporten in-
dikereres det, at en større autonomi for Det Frie Forsknings-
råd kan ske, ved at bestyrelsen for Det Frie Forskningsråd
får en mere markant og selvstændig profil.
Det er derudover evalueringspanelets anbefaling, at der er
behov for større transparens i processen ved udpegning af
medlemmer til Det Frie Forskningsråds faglige forsknings-
råd og bestyrelse. Panelet anbefaler i den forbindelse, at
kompetencekrav og proceduren ved udpegning af medlem-
merne af Det Frie Forskningsråds faglige forskningsråd og
bestyrelse defineres klarere og offentliggøres.
2.3. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
1. Indledning og baggrund
Den daværende regering (Socialdemokraterne, Det Radi-
kale Venstre og Socialistisk Folkeparti) samt Venstre,
Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti indgik den 3. oktober 2013 aftale
om Danmarks Innovationsfond - fonden for strategisk forsk-
ning, højteknologi og innovation.
Det fremgår af aftalen, at Det Frie Forskningsråd skulle
evalueres af et internationalt evalueringspanel inden udgan-
gen af 2014. Evalueringen skulle bl.a. have fokus på struk-
turelle forhold. Evalueringspanelets rapport om Det Frie
Forskningsråd »Evaluation of the Danish Council for Inde-
pendent Research« blev offentliggjort i oktober 2014.
Med lovforslaget overgår retten til at udpege medlemmer
af Det Frie Forskningsråds faglige forskningsråd fra uddan-
nelses- og forskningsministeren til bestyrelsen for Det Frie
Forskningsråd.
Endvidere præciseres det, at bestyrelsen for Det Frie
Forskningsråd undtagelsesvis kan forlænge udpegningspe-
rioden for medlemmer af de faglige forskningsråd. Det var
forudsat i de specielle bemærkninger til § 40 i lov om forsk-
ningsrådgivning m.v., jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg
A, L 109 som fremsat, s. 11, at medlemmer af Det Frie
Forskningsråds faglige forskningsråd undtagelsesvist kunne
forlænges ud over deres normale udpegningsperiode. Imid-
lertid fremgik ændringen ikke af selve lovforslagets tekst,
hvilket der nu rettes op på.
2.1. Gældende ret
Det Frie Forskningsråd er reguleret i kapitel 4 i lov om
forskningsrådgivning m.v. Det Frie Forskningsråd består af
en bestyrelse og et antal faglige forskningsråd.
Bestyrelsen består af en formand og 8 medlemmer. Besty-
relsen tegner rådet og varetager sammen med de faglige råd
den forskningsfaglige rådgivning af bl.a. uddannelses- og
forskningsministeren, Folketinget og regeringen. Bestyrel-
sen nedsætter og navngiver efter egen vurdering op til seks
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 170: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af forskningsrådsloven m.v., fra uddannelses- og forskningsministeren
1521617_0003.png
3
Uddannelse- og Forskningsministeriet kan tiltræde evalue-
ringspanelets anbefalinger i forhold til at sikre en passende
uafhængighed mellem Uddannelses- og Forskningsministe-
riet og Det Frie Forskningsråd.
Det foreslås at efterkomme panelets anbefalinger ved, at
retten til at udpege medlemmer af Det Frie Forskningsråds
faglige forskningsråd overgår fra uddannelses- og forsk-
ningsministeren til bestyrelsen for Det Frie Forskningsråd.
Medlemmerne af bestyrelsen for Det Frie Forskningsråd ud-
peges som hidtil af ministeren.
Den foreslåede ændring giver tillige bestyrelsen for Det
Frie Forskningsråd en mere markant profil og større tyngde i
forhold til bestyrelsens overordnede styring af rådets aktivi-
teter og medvirker samtidig til en større autonomi for Det
Frie Forskningsråd som et samlet råd.
Forslaget medvirker endvidere til at skabe klarere linjer og
øget gennemskuelighed ved at placere kandidatvurdering og
beslutningskompetence vedrørende udpegningen af med-
lemmer til Det Frie Forskningsråds faglige forskningsråd i et
og samme organ.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
Lovforslaget indebærer, at uddannelses- og forskningsmi-
nisteren ikke skal udpege medlemmer af Det Frie Forsk-
ningsråds faglige forskningsråd, hvilket vil medføre en min-
dre administrativ lettelse for Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet. Medlemmerne af Det Frie Forskningsråds faglige
forskningsråd vil i stedet blive udpeget af rådets bestyrelse,
hvilket vil medføre en mindre administrativ byrde for Det
Frie Forskningsråds bestyrelse og sekretariat. Lovforslaget
har ikke økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og
regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den [XX 2015]
til den [XX 2015] været sendt i høring hos følgende myn-
digheder og organisationer m.v.: Region Hovedstaden, Re-
gion Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Re-
gion Syddanmark, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, Moder-
niseringsstyrelsen, Nationalbanken, Rigsrevisionen, Statens
Administration, Copenhagen Business School – Handelshøj-
skolen, Danmarks Tekniske Universitet, IT-Universitetet i
København, Københavns Universitet, Roskilde Universitet,
Syddansk Universitet, Aalborg Universitet, Aarhus Univer-
sitet, Arkitektskolen Aarhus, Center for Regional- og Turis-
meforskning, Danmarks Designskole, Danmarks Meteorolo-
giske Institut, Dansk Arkitektur Center, Dansk Center for
Forskningsanalyse, Dansk Institut for Internationale Studier,
Det Informationsvidenskabelige Akademi, Det Kongelige
Bibliotek, Det Kongelige Danske Kunstakademi, Det Kon-
gelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design
og Konservering, De Nationale Geologiske Undersøgelser
for Danmark og Grønland, Det Nationale Forskningscenter
for Arbejdsmiljø, Det Nationale Institut for Kommuners og
Regioners Analyse og Forskning, Designskolen Kolding,
Forsvarsakademiet, Institut for Menneskerettigheder, IT-
Vest, Kennedy Centret – Nationalt forsknings- og rådgiv-
ningscenter for genetik, synshandicap og mental retardering,
Nationalmuseet, Naturhistorisk Museum, Rigsarkivet, SFI –
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Statens Muse-
um for Kunst, Statens Serum Institut, Statsbiblioteket, Aka-
demiet for de Tekniske Videnskaber, A. P. Møller og Hustru
Chastine Mc-Kinney Møllers fond til almene formaal, Bitten
og Mads Clausens Fond, Carlsbergfondet, Danmarks Akkre-
diteringsinstitution, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Vækstråd, Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd, Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Innovati-
onsfond, Det Frie Forskningsråd, Det Kongelige Danske Vi-
denskabernes Selskab, Det Økologiske Råd, Det Økonomi-
ske Råd, Fabrikant Mads Clausens Fond, Fonden Teknolo-
girådet, Friluftsrådet, Kræftens Bekæmpelse, Lundbeckfon-
den, Nordea-fonden, Novo Nordisk Fonden, Oticonfonden,
Rockwool Fonden, Trygfonden, Udvalgene vedrørende Vi-
denskabelig Uredelighed, Veluxfonden, Vækstfonden, Dan-
marks Akkrediteringsinstitution, Advokatsamfundet, Akade-
mikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CO-industri,
Danish institute for study abroad, Danmarks Erhvervsforsk-
ningsakademi, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv,
Dansk Folkeoplysnings Samråd, Danske Handicaporganisa-
tioner, DI, Danish Society for Education and Business, Dan-
marks Jurist- og Økonomforbund, Dansk Ungdoms Fælles-
råd, Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Dan-
ske Universiteter, Det Etiske Råd, DM – Dansk Magisterfor-
ening, Fagligt Fælles Forbund, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningen af Rådgivende Ingeni-
ører, FTF, Godkendt Teknologisk Service, Højskoleforenin-
gen, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branchen, KL, Kul-
turministeriets Rektorer, Landbrug og Fødevarer, LO Læge-
foreningen, Lægemiddelindustriforeningen, Mellemfolkeligt
Samvirke, Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rek-
torkollegiet, Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kultur-
elle uddannelser og Sektorforskningens Direktørkollegium.
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 170: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af forskningsrådsloven m.v., fra uddannelses- og forskningsministeren
1521617_0004.png
4
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
Ingen
Mindre administrativ lettelse for Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
Ingen
Mindre administrativ byrde for Det Frie
Forskningsråds bestyrelse og sekretariat
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med den gældende § 11, stk. 1, er det fastsat, at bestyrel-
sen for Det Frie Forskningsråd efter egen vurdering nedsæt-
ter og navngiver op til seks faglige forskningsråd, og at be-
styrelsen som ét af de faglige forskningsråd kan nedsætte et
tværfagligt forskningsråd, som kan bestå af medlemmer ud-
peget af uddannelses- og forskningsministeren efter § 14,
stk. 2, til varetagelse af tværfaglige opgaver.
Som en konsekvens af forslaget om at lade udpegningsret-
ten i forhold til medlemmer af Det Frie Forskningsråds fag-
lige forskningsråd overgå fra uddannelses- og forskningsmi-
nisteren til bestyrelsen for Det Frie Forskningsråd, foreslås
det, at henvisningen til uddannelses- og forskningsministe-
ren ændres til bestyrelsen for Det Frie Forskningsråd.
Til nr. 2
Af den gældende § 14, stk. 2, fremgår det, at uddannelses-
og forskningsministeren udpeger op til 75 medlemmer til de
faglige forskningsråd under Det Frie Forskningsråd. Med-
lemmerne udpeges i deres personlige egenskab og således,
at der i det enkelte råd opnås bred faglig dækning inden for
rådets virke og bred erfaring både inden for dansk og inter-
national forskning.
Det foreslås, at bestyrelsen fremadrettet udpeger medlem-
merne af de faglige forskningsråd.
Med forslaget er bestyrelsen ved udpegningen, på samme
måde som uddannelses- og forskningsministeren er det efter
gældende lovgivning, forpligtet til at udpege medlemmerne
af de faglige forskningsråd i deres personlige egenskab og
sikre, at der i det enkelte råd opnås bred faglig dækning in-
den for rådets virke og bred erfaring både inden for dansk
og international forskning. Uddannelses- og forskningsmini-
sterens udpegning af medlemmer til de faglige forsknings-
råd er hidtil sket på baggrund af en indstilling fra bestyrel-
sen. Denne indstilling er sket efter åbent opslag, dvs. at be-
styrelsen ikke har kunnet indstille medlemmer til ministeren,
som ikke har været bragt i forslag på baggrund af det åbne
opslag. Det forudsættes, at bestyrelsen også fremadrettet
alene vil udpege medlemmer, som har været bragt i forslag
på baggrund af det åbne opslag. I tråd med evalueringspane-
lets anbefalinger er det herved tanken, at bestyrelsen sikrer
størst mulig transparens i udpegningsprocessen.
Til nr. 3
Lovens § 40 fastsætter, at uddannelses- og forskningsmi-
nisteren undtagelsesvist kan forlænge udpegningsperioden
for formænd, medlemmer og suppleanter af de af loven om-
fattede organer for en begrænset periode ud over den norma-
le udpegningsperiode.
Der er tale om en samlet bestemmelse, der omfatter alle
de af loven omfattede organer, dvs. medlemmer af Dan-
marks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, Det Frie
Forskningsråd og Udvalgene vedrørende Videnskabelig
Uredelighed.
Som følge af forslaget om at overføre retten til at udpege
medlemmer af Det Frie Forskningsråds faglige forsknings-
råd fra uddannelses- og forskningsministeren til bestyrelsen
for Det Frie Forskningsråd foreslås det, at bestyrelsen for
Det Frie Forskningsråd indsættes i bestemmelsen på samme
måde som uddannelses- og forskningsministeren, sådan at
bestemmelsen fremadrettet omfatter udpegninger foretaget
af uddannelses- og forskningsministeren henholdsvis besty-
relsen for Det Frie Forskningsråd.
Endelig præciseres det, at muligheden for undtagelsesvist
at forlænge udpegningsperioden også gælder for medlem-
mer af Det Frie Forskningsråds faglige forskningsråd. Det
var forudsat i de specielle bemærkninger til § 40 i lov om
forskningsrådgivning m.v., jf. Folketingstidende 2013-14,
tillæg A, L 109 som fremsat, s. 11, at medlemmer af Det
Frie Forskningsråds faglige forskningsråd undtagelsesvist
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 170: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af forskningsrådsloven m.v., fra uddannelses- og forskningsministeren
1521617_0005.png
5
kunne forlænges ud over deres normale udpegningsperiode.
Ved en fejl fremgik imidlertid ikke af selve lovforslagets
tekst en henvisning til lovens § 14, stk. 3, der omhandler den
normale udpegningsperiode for medlemmer af Det Frie
Forskningsråd faglige forskningsråd. Det foreslås på denne
baggrund, at der indsættes en henvisning til lovens § 14, stk.
3, i bestemmelsen.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Loven finder anvendelse ved Det Frie Forskningsråds besty-
relses udpegninger af medlemmer af faglige forskningsråd
efter dette tidspunkt.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grøn-
land.
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 170: Lovudkast til forslag til lov om ændr. af forskningsrådsloven m.v., fra uddannelses- og forskningsministeren
1521617_0006.png
6
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om forskningsrådgivning m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 365 af 10. april 2014, foretages følgende ændringer:
§ 11.
Bestyrelsen nedsætter og navngiver efter egen vurde-
ring op til seks faglige forskningsråd. Som ét af de faglige
forskningsråd kan bestyrelsen nedsætte et tværfagligt forsk-
ningsråd, som kan bestå af medlemmer udpeget af uddannel-
ses- og forskningsministeren efter § 14, stk. 2, til varetagelse
af tværfaglige opgaver.
Stk. 2-5.
---
§ 14. ---
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren udpeger op til
75 medlemmer til de faglige forskningsråd. Medlemmerne
udpeges i deres personlige egenskab og således, at der i det
enkelte råd opnås bred faglig dækning inden for rådets virke
og bred erfaring både inden for dansk og international forsk-
ning.
Stk. 3-5.
---
§ 40.
Uddannelses- og forskningsministeren kan undtagel-
sesvis forlænge udpegningsperioden for formænd, medlem-
mer og suppleanter af de af loven omfattede organer, for en
begrænset periode ud over de perioder, som er anført i § 4,
stk. 4, § 10, stk. 3, og § 32, stk. 4.
1.
I
§ 11, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »uddannelses- og forsknings-
ministeren« til: »bestyrelsen«.
2.
I
§ 14, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Uddannelses- og forsknings-
ministeren« til: »Bestyrelsen«.
3.
I
§ 40
indsættes efter »Uddannelses- og forskningsministe-
ren«: »henholdsvis bestyrelsen for Det Frie Forskningsråd«,
og efter »§ 10, stk. 3,« indsættes: »§ 14, stk. 3,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.