Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 165
Offentligt
1518474_0001.png
Fælles om god uddannelse
April 2015
Rektorerne for erhvervsakademierne,
professionshøjskolerne, universiteterne
samt kunstneriske og kulturelle uddannelser
og
Uddannelses- og forskningsministeren
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
1518474_0002.png
Udgivet af
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Bredgade 40
1260 København K
Telefon: 3392 9700
E-mail: [email protected]
www.ufm.dk
Forsidefoto
Heine Pedersen, Københavns Universitet
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
Uddannelses- og Forskningsministeriet
2
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
Fælles om god uddannelse
Uddannelse af høj kvalitet bidrager til, at vi har et samfund i balance og er
afgørende for beskæftigelse og vækst.
En god uddannelse starter med den enkelte. Uddannelse bidrager til høj livskvalitet, til demo-
kratisk dannelse og til social mobilitet. Og uddannelse er med til at klæde den enkelte på til op-
gaverne på arbejdsmarkedet.
Samtidig er de rette kompetencer i arbejdsstyrken afgørende for danske virksomheder og
den offentlige service og velfærd. Et højt uddannelsesniveau er en forudsætning for, at vi kan
gribe nye globale muligheder og fortsat understøtte udviklingen af en højproduktiv erhvervs-
struktur og en innovativ offentlig sektor. Det stiller nye krav til vores uddannelser og studeren-
de, og det sætter fokus på sammenhængen mellem uddannelse og arbejdsmarked.
Kravene til videreudvikling af kompetencer efter endt uddannelse vil øges for alle i de
kommende år, også for personer med en videregående uddannelse. Det skærper kravene til flek-
sibilitet og indholdet i uddannelserne. Det skal vi tage højde for i udviklingen af uddannelserne
og den grundlæggende uddannelsesstruktur.
Den løbende udvikling af de videregående uddannelser skal samtidigt understøtte interna-
tionale kompetencer blandt danske studerende og tiltrækning af dygtige internationale stude-
rende til Danmark, samt understøtte et øget samarbejde med den omverden, som Danmark er
en del af.
I dag får mange flere en videregående uddannelse end for bare få år siden. Siden 1990’erne
er andelen af en ungdomsårgang, som fortsætter på en videregående uddannelse, vokset med 50
pct., og blandt dem, der færdiggjorde folkeskolen i 2013, forventes 60 pct. at tage en videregåen-
de uddannelse. Det er en vigtig milepæl, vi kan være stolte af.
Antallet af studerende gør det dog ikke alene. Fortsat kvalitetsudvikling af uddannelserne
er helt afgørende for, at vi kan omsætte potentialet til vækst og beskæftigelse – til gavn for den
enkelte og samfundet. Høj kvalitet i uddannelserne er et løbende og fortsat arbejde. Uddannel-
ses- og forskningsministeren og rektorerne for de videregående uddannelser er enige om, at
kvaliteten af uddannelserne står højt på dagsordenen. Det er en fælles opgave og et fælles an-
svar.
Erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kul-
turelle uddannelser samt uddannelses- og forskningsministeren er derfor enige om at styrke det
ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer,
der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser inden for fire
temaer.
Tema A. God uddannelse i centrum
Der er enighed om at styrke fokus på god undervisning og understøtte en kultur, hvor god
undervisning er prestigefyldt. Bl.a. gennem bedre rammer, åbenhed, ledelse og feedback
på uddannelserne.
Tema B. Fælles ansvar for studier på fuld tid
Der er enighed om, at alle uddannelser skal tilrettelægges, så de studerende kan og skal
studere på fuld tid. Bl.a. gennem ambitiøse krav til det faglige niveau og øget interaktion
mellem studerende og undervisere.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
3
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
Tema C. Øget indsats for bedre praktik og mere relevante uddannelser
Der er enighed om, at de studerende på alle uddannelser skal tilegne sig kompetencer, der
ruster dem til krav og forventninger på arbejdsmarkedet. Bl.a. ved at deres viden i større
omfang sættes på spil i virkelighedsnære problemstillinger.
Tema D. Bedre match i optaget
Der er enighed om, at optagelsessystemet på de videregående uddannelser skal understøt-
te det bedste match mellem den studerende og uddannelsen og tage hensyn til arbejdsmar-
kedets behov for kompetencer. Bl.a. ved at anvende en bredere palette af optagelsesformer.
Den grundlæggende kvalitetssikring af de videregående uddannelser sker i dag i forbindelse med
akkrediteringen af de videregående uddannelsesinstitutioner. Sådan skal det også være frem-
over. Samtidigt er der for nyligt indgået udviklingskontrakter for perioden 2015-2017 for at
fremme de respektive institutioners strategiske udvikling. Udviklingskontrakterne indebærer en
markant indsats for at styrke kvalitet og relevans på de enkelte institutioner.
Den fælles forståelse erstatter ikke institutionernes indsats i forbindelse med institutions-
akkrediteringen og udviklingskontrakterne og indebærer ikke i sig selv særskilte målinger af
resultaterne af den fælles forståelse.
Med den fælles forståelse tilkendegives enighed om, at de berørte temaer er vigtige pejle-
mærker i den fortsatte udvikling af kvalitet og relevans på tværs af institutionerne. Der er tale
om initiativer, der vil skulle tilpasses og implementeres efter behov på den enkelte institution.
Det er institutionen selv, der vurderer, hvordan der bedst følges op på den fælles forståelse.
Den fælles forståelse er et håndslag mellem uddannelses- og forskningsministeren og de
videregående uddannelsesinstitutioner. Det sker i anerkendelse af, at der allerede pågår et om-
fattende løbende kvalitetsarbejde på institutionerne. Rektorer, ledere, undervisere og øvrige
medarbejdere på institutionerne er nøgleaktører i den proces og de indsatser, der igangsættes
med den fælles forståelse.
Et ekstra kvalitetsløft kræver en styrket indsats fra alle parter – Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet, institutionerne og de studerende. Den fælles forståelse afspejler en opfattelse
af, at styrket kvalitet ikke nødvendigvis sker gennem lovgivning og regler, men også i den daglige
indsats ude på institutionerne. Intentionen med den fælles forståelse er således, at de nye fælles
tiltag ikke fører til øget detail- og procesregulering.
Arbejdet med initiativer og indsatser vil i den videre proces blive iværksat med respekt for
institutionernes uafhængighed og selvstændighed og i en proces, der giver tid og lejlighed til
inddragelse af studerende og medarbejdere. Tiltag og aktiviteter iværksættes i dialog mellem
Uddannelses- og Forskningsministeriet og rektorkollegierne.
Uddannelses- og forskningsministeren vil tage initiativ til en drøftelse med institutionerne
af status for større reformer på det videregående uddannelsesområde, herunder studiefrem-
driftsreformen.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
4
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
Tema A. God uddannelse i
centrum
De danske videregående uddannelser har i al almindelighed en høj kvalitet, og på institutionerne
arbejdes der løbende på at styrke kvaliteten på de videregående uddannelser. Undervisning er en
kerneopgave på de videregående uddannelsesinstitutioner, og det er vigtigt til stadighed at have
fokus på at fremme en kultur, hvor god undervisning er prestigefyldt.
Prioritering og anerkendelse af god undervisning varierer på tværs af fagområder og insti-
tutionstyper. En rundspørge foretaget af Kvalitetsudvalget indikerer, at mange undervisere på de
videregående uddannelsesinstitutioner ikke mener, at kvaliteten i deres undervisning har en stor
betydning for løn, forfremmelser og anden ledelsesmæssig anerkendelse. Dette dækker over
lokale forskelle fra uddannelsessted til uddannelsessted.
At undervisningen kan prioriteres højere understøttes af, at de studerende på en række
uddannelser generelt efterspørger større interaktion med undervisere og mere feedback på deres
præstationer, herunder flere undervisnings- og vejledningstimer.
1. Styrket fokus på det ledelsesmæssige ansvar for god undervisning
Bestyrelserne har det overordnede ansvar for de videregående uddannelsesinstitutioner, herun-
der for uddannelsernes kvalitet og relevans. Institutionernes daglige ledelse varetages af rektor
inden for de rammer, bestyrelsen har fastsat.
En forudsætning for, at bestyrelserne kan sikre de strategiske sigtelinjer for institutioner-
nes udvikling er, at de har relevant ledelsesinformation til rådighed. Ledelsens arbejde med
sikring og udvikling af uddannelsernes kvalitet og relevans skal inddrage de studerende og un-
derviserne, bl.a. gennem de forskellige fora for medinddragelse og medbestemmelse.
Initiativer:
1.
Bestyrelsernes ansvar for kvalitet og relevans.
Bestyrelserne på institutionerne bør drøfte,
om deres fokus på uddannelsernes kvalitet og relevans er tilstrækkeligt, og om ledelsesin-
formationen på dette område sker i overensstemmelse med institutionsakkrediteringens kri-
terier eller bør styrkes.
Styrket uddannelsesledelse.
Ledelserne på institutionen bør overveje, hvordan uddannelses-
ledelsen i organisationen kan styrkes.
Konference om styrket uddannelsesledelse på universiteterne.
Der afholdes en konference
med fokus på uddannelsesledelsens arbejde med uddannelsernes kvalitet og relevans.
2.
3.
2. Bedre rammer for undervisning i centrum
Videregående uddannelser af højeste kvalitet og relevans hænger uløseligt sammen med under-
visning på højeste faglige og pædagogisk-didaktiske niveau. Derfor er det vigtigt at styrke ram-
merne for god undervisning og fremme en kultur, hvor god undervisning og løbende undervis-
ningsudvikling, herunder øget brug af nye undervisningsformer og digitale læringsmidler, er
Uddannelses- og Forskningsministeriet
5
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
prestigefyldt. Samtidigt er det vigtigt med et styrket fokus på undervisningskompetencer ved
bedømmelsen af kommende lektorer og professorer.
Initiativer:
4.
Eksterne lektorer på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser.
Der igangsæt-
tes et arbejde, der skal udarbejde forskellige modeller for, hvordan erhvervsakademier, pro-
fessionshøjskoler, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og de maritime institutioner kan
få mulighed for at ansætte eksterne lektorer.
Anvendelse af rammerne for lokal løndannelse.
For at understøtte erhvervsakademiers og
professionshøjskolers arbejde med at anerkende god undervisning iværksættes en møde-
række om en mere strategisk anvendelse af rammerne for lokal løndannelse, karriereudvik-
ling, strategisk kompetenceudvikling mv. med henblik på, at der lokalt arbejdes mere strate-
gisk med belønning af særlige indsatser og kvalifikationer.
Styrket fokus på uddannelseskvalifikationer indenfor universiteternes stillingsstruktur.
Universiteterne drøfter, hvordan uddannelsesopgavens prestige og forankring kan styrkes
yderligere, herunder vægtningen af undervisningskvalifikationer i jobopslag og bedømmelse
samt løbende vedligeholdelse af de pædagogisk-didaktiske og faglige kvalifikationer. På
denne baggrund drøfter universiteterne og Uddannelses- og Forskningsministeriet, hvordan
undervisnings- og forskningsopgaver kan løftes indenfor den gældende stillingsstruktur,
samt om der er behov for en revision af stillingsstrukturen.
Dialogen vil også kunne danne grundlag for opfølgning ift. f.eks. institutionernes kvalitets-
politikker.
7.
Drøftelse af forhold vedrørende kandidatuddannelser.
Universiteterne og Uddannelses- og
Forskningsministeriet drøfter rammerne for specialeudarbejdelsen på kandidatuddannel-
serne og – sammen med de øvrige videregående institutioner – en fremtidssikret model for
håndtering af supplering i forbindelse med studerendes overgange til kandidatuddannelser.
5.
6.
3. Bedre feedback til de studerende
Feedback i den løbende undervisning og efter eksamen er en vigtig del af den studerendes lære-
proces. Feedback indgår i dag på alle de videregående uddannelser i mange forskellige former.
Der er ikke knyttet centrale krav til omfanget af eller formen for feedback i relation til hverken
undervisnings- eller eksamenspræstationer. Der kan være et potentiale i videndeling og best
practise for feedback mellem institutionerne.
Initiativer:
8.
Bedre feedback til de studerende.
Institutionerne bør overveje, om og hvordan man kan
videreudvikle formerne for interaktion mellem undervisere og studerende, og samlet set gi-
ve mere og bedre feedback i undervisningen eller i forbindelse med løbende prøver og eksa-
miner, samt inddrage de studerende i de respektive organer på institutionerne i dialog om,
hvordan området kan styrkes.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
6
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
Studerendes evalueringer af undervisningen er et centralt værktøj i institutionernes sikring af
institutionernes arbejde med kvaliteten af uddannelser og undervisning. Det er vigtigt, at der er
åbenhed omkring evalueringsresultaterne internt i organisationen, så ledelsen på alle relevante
niveauer har adgang til at gennemgå resultaterne af studenterevalueringer af uddannelser og
undervisning på et detaljeret niveau. Det er relevant for de enkelte uddannelsers fag og kurser,
og det er relevant at sammenligne resultater på tværs af institutionen. Evalueringerne bør derfor
både kunne omfatte temaer, der er relevante for den konkrete undervisningssituation og temaer,
der går på tværs af fag og kurser på institutionen.
Initiativer:
9.
Styrket brug af undervisningsevalueringer som et internt ledelsesredskab.
De videregåen-
de uddannelsesinstitutioner bør på baggrund af en vurdering af potentialet på de enkelte in-
stitutioner tage initiativ til større åbenhed om studenterevalueringerne bl.a. med henblik på,
at evalueringerne i højere grad bruges som et internt ledelsesredskab og understøtter de re-
spektive organer på institutionerne.
4. Åbenhed om kvalitet og relevans i uddannelserne
10.
Mere ensartede undervisningsevalueringer.
Undervisningsevalueringerne bør omfatte et
antal fælles spørgsmål, der går igen for alle uddannelserne internt på de respektive instituti-
oner. Det styrker institutionsledelsernes egne muligheder for sammenligning på tværs af in-
stitutionens fag, kurser og uddannelser. Initiativet sker i forlængelse og til understøttelse af
institutions- og uddannelsesakkrediteringen.
11.
Det centrale tilsyn målrettes.
Uddannelses- og Forskningsministeriet fører tilsyn med de
videregående uddannelsesinstitutioners samlede virke, herunder kvalitet og relevans i de vi-
deregående uddannelser. Det centrale tilsyn, der i dag gennemføres forskelligt for uddannel-
sesområderne, vil fremover blive baseret på en årlig systematisk gennemgang af velkonsoli-
derede, eksisterende, sammenlignelige nøgletal i tilknytning til opfølgning på årsrapporter-
ne på tværs af institutioner og uddannelser, herunder om uddannelserne afviger væsentligt
på centrale nøgletal som bl.a. lav overgang til beskæftigelse, lange gennemførelsestider og
særligt stort frafald. På baggrund af gennemgangen af nøgletal gennemføres et skriftligt til-
syn og konkrete besøg på udvalgte institutioner. I de tilfælde, hvor tilsynet viser, at der er
særlige kvalitets- og relevansudfordringer, besluttes eventuel yderligere opfølgning.
12.
Nøgletal offentliggøres på ministeriets hjemmeside.
For at øge transparensen i tilsynet vil
velkonsoliderede, eksisterende centrale nøgletal blive offentliggjort af Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
5. Udvalg om fremtidens censorordning
Censorordningen har i det danske uddannelsessystem en meget væsentlig funktion i forhold til
at sikre kvaliteten i uddannelserne, men det er også en meget ressourcekrævende funktion. Der
er løbende diskussioner om indretningen af og kvaliteten i censorordningerne, og hidtidige ana-
lyser viser, at der er udfordringer forbundet med de nuværende censorsystemer.
Kvalitetsudvalget har stillet forslag om en omfattende omlægning af censorinstitutionen,
hvor institutionerne i høj grad selv bør kunne bestemme, hvornår de vil anvende ekstern censur.
Dette forslag er blevet mødt af bred kritik, bl.a. fra aftagere, institutioner og studenterorganisa-
tioner.
Det vurderes, at der er behov for et solidt grundlag for at vurdere betydningen af ekstern
censur og behovet for en modernisering af de eksisterende censorordninger.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
7
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
1518474_0008.png
Initiativer:
13.
Udvalg om fremtidens censorordning.
Uddannelses- og forskningsministeren nedsætter et
udvalg om en ny censorordning. Formålet med udvalgsarbejdet er en systematisk gennem-
gang af censorområdet set i forhold til prøve- og eksamenssystemet med henblik på en mo-
dernisering, hvor behov og ressourceforbrug modsvarer hinanden, og under hensyntagen til
de studerendes retssikkerhed.
6. Undervisningspris
Der skal være større fokus på værdien af god undervisning i de videregående uddannelser. Den
enkelte underviser og uddannelsesinstitutionen skal motiveres til at forbedre og synliggøre un-
dervisningen, og skal anerkendes for at yde en indsats for at udvikle eller udføre god undervis-
ning.
Initiativer:
14.
Der indstiftes årlige undervisningspriser.
For at anerkende værdien af god undervisning i
de videregående uddannelser indstifter uddannelses- og forskningsministeren årlige under-
visningspriser inden for de enkelte uddannelsesområder til undervisere eller undervis-
ningsmiljøer, der i særlig grad udmærker sig.
Foto: Kasper Kamuk, Erhvervsakademiet Lillebælt
Uddannelses- og Forskningsministeriet
8
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
Tema B. Fælles ansvar for
studier på fuld tid
Flere undersøgelser viser, at der er plads til en højere studieintensitet på de videregående ud-
dannelser inden for de gældende normeringer af studietiden. Variationen er stor. Nogle steder er
der tegn på, at de studerende har for få undervisningstimer, og visse steder er de studerende
ikke i praksis fuldtidsstuderende. Det er institutionernes ansvar at følge de studerendes arbejds-
indsats, mens det er de studerendes ansvar, at de intensiverer deres arbejdsindsats, hvis den
ikke er tilstrækkelig.
Det fremgår af Kvalitetsudvalgets analyser, at de studerendes tidsforbrug i gennemsnit skal
forøges med 20 pct. svarende til ca. 300 timer årligt for at få et omfang, der svarer til fuldtids-
studier. Det dækker over store variationer mellem uddannelserne. På mange uddannelser svarer
tidsforbruget allerede til ECTS-normen, mens tidsforbruget på andre uddannelser kan øges med
helt op til 50 pct.
Uddannelsesinstitutionerne har fokus på området, og der iværksættes løbende indsatser,
der skal bidrage til, at de studerende øger studieaktiviteten.
Danmarks Evalueringsinstitut har bl.a. peget på, at uddannelsesinstitutionerne overordnet
tilrettelægger uddannelserne efter, at de skal være fuldtidsstudie og i et vist omfang monitorerer
de studerendes arbejdsbyrde, men ikke tilstrækkeligt systematisk justerer arbejdsmængde eller
ECTS, hvis normen om fuldtidsstudier ikke er en realitet på uddannelserne.
7. Uddannelser med høj studieaktivitet
Det er institutionernes ansvar at sikre, at de ordinære videregående uddannelser er tilrettelagt,
så de kan følges på fuld tid, samt løbende og tæt følge de studerendes arbejdsindsats og foretage
justeringer, hvis arbejdsmængden for de studerende, der består, er lavere, end hvad der kræves,
i forhold til hvor mange ECTS det enkelte fag giver.
Der er behov for, at de studerende intensiverer deres arbejdsindsats, der hvor den ikke i
dag er tilstrækkelig, ligesom der er potentiale i at styrke vejledningen til de studerende om, hvad
der forventes af dem på uddannelsen, som det f.eks. sker med professionshøjskolernes studieak-
tivitetsmodel.
Eksaminer og løbende prøver mv. kan være et redskab til at styrke de studerendes engage-
ment og studieaktivitet og dermed fremme kvaliteten i uddannelserne.
Herudover har der har været tendens til en relativ omfattende grad af regulering fra cen-
tralt hold, f.eks. på eksamensområdet. En ændring af eksamensreglerne vil kunne give instituti-
onerne et større ledelsesrum til løbende at sikre og udvikle uddannelsernes kvalitet, dog fortsat
med den fornødne opmærksomhed på retssikkerheden for de studerende.
Initiativer:
15.
Tættere opfølgning på aktiv studiekultur.
Institutionerne skal tilrettelægge de videregående
uddannelser, så det kræver en indsats på fuld tid fra den studerende at tage uddannelsen,
hvis det ikke allerede er tilfældet. Uddannelses- og Forskningsministeriet foretager i samar-
bejde med institutionerne en indsamling af oplysninger herom i 2016, hvori eksempelvis
kan indgå de lovpligtige UVM-data.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
9
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
1518474_0010.png
16.
Indsamling og udbredelse af eksempler på god tilrettelæggelsespraksis.
Der sikres infor-
mation om god tilrettelæggelsespraksis med henblik på udbredelse af best practise. For
yderligere at understøtte institutionernes arbejde med kvalitetssikring af ECTS udarbejdes
en dansk oversættelse af ECTS Users’ Guide til de danske institutioner, når denne ligger
klar.
17.
Behov for deregulering af eksamensområdet.
Der iværksættes i samarbejde mellem Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet og institutionerne en kortlægning af behovet for dere-
gulering af centrale regler på eksamensområdet, herunder i givet fald hvordan den enkelte
institution selv vil fastsatte regler på området.
18.
Understøtte mulighederne for at tilrettelægge eksaminer og lade aktiv deltagelse og løben-
de prøver vægte.
Institutionerne skal have bedre mulighed for, at aktiv deltagelse i fag samt
bedømmelser af skriftlige opgaver i løbet af semestret kan indgå som en del af karakterfast-
sættelsen sammen med prøveafholdelsen i faget. Det kan understøtte de studerendes stu-
dieaktivitet og styrke mulighederne for at vurdere de studerendes kunnen.
Foto: Søren Kjeldgaard, Aarhus Universitet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
10
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
Tema C. Øget indsats for bed-
re praktik og mere relevante
uddannelser
Uddannelsernes relevans skal styrkes i takt med, at dimittenderne i højere grad end i dag skal
finde beskæftigelse på det private arbejdsmarked, herunder i små og mellemstore virksomheder.
Hvis det skal lykkes at øge antallet af dimittender i den private sektor, vil vi i langt højere grad
end i dag skulle sikre, at en del af de studerende tilegner sig kompetencer, der er relevante for og
kan bidrage til vækst i nye typer af brancher og virksomheder, der ikke er traditionelle aftagere
af højtuddannet arbejdskraft, som medarbejdere eller som iværksættere.
Der er desuden tegn på, at koblingen mellem uddannelse og arbejdsmarked kan styrkes på
nogle uddannelser. Kvalitetsudvalgets analyser viser, at kun knap halvdelen af de studerende på
universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier oplever, at deres uddannelse bidrager
meget eller en del til, at de tilegner sig job- eller arbejdsrelateret viden og færdigheder. Også
aftagere og dimittender peger på, at koblingen mellem uddannelserne og den praksis, som de
skal bruges i, kan styrkes yderligere.
For at udvikle arbejdsmarkedsparate dimittender er der behov for, at de studerende lærer
at sætte deres viden i spil og anvende deres faglighed til at løse komplekse, virkelighedsnære
problemstillinger. Uddannelsernes tilrettelæggelse skal give de studerende erhvervsrettede
kompetencer, så overgangen til arbejdsmarkedet bliver hurtig og værdiskabende.
Koblingen mellem teori og praksis kan styrkes på nogle uddannelser. Der findes mange gode
eksempler og erfaringer, hvor samspil mellem teori og praksis er velfungerende, men der er
behov for øget udbredelse, forankring og videndeling på tværs af uddannelsesinstitutionerne for
at sikre, at kommende dimittender får de rette kompetencer med sig fra deres uddannelse. Prak-
tikstederne er en væsentlig dialogpart i forhold til yderligere styrkelse af kvaliteten i praktikken.
Initiativer:
19.
Øget kvalitet i obligatorisk praktik.
Der iværksættes en møderække med de relevante parter
om, hvordan der sikres en systematisk kvalitetssikring af praktik i uddannelser med obliga-
torisk praktik, eksempelvis gennem vejledning i praktikken med klare læringsmål, indsats-
områder på praktikstederne, opkvalificering af praktikvejledere eller gennem øget brug af
kombinationsstillinger.
20.
Større erhvervskobling i akademiske bacheloruddannelser og øget kvalitet i projektorien-
terede forløb.
Der iværksættes en møderække om identifikation og implementering – hvor
relevant – af mulige praksisvinduer, øget erhvervsretning, og andre elementer, som kan give
akademiske bachelordimittender umiddelbar erhvervskompetence og som samtidigt kan
styrke, at alle bacheloruddannelser med få undtagelser i praksis er selvstændigt afsluttede
forløb (f.eks. ved ændring af studieordninger mv.). Dialogen skal ligeledes omfatte spørgs-
8. Bedre praktik og erhvervskobling
Uddannelses- og Forskningsministeriet
11
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
1518474_0012.png
målet om, hvordan kvalitet og fleksibilitet af projektorienterede forløb kan øges, herunder
koblingen til uddannelsen faglighed.
21.
Bedre inddragelse og styrkelse af institutionernes aftagerpaneler, uddannelsesudvalg og
andre aftagerkontakter.
Den nuværende brug af aftagerpaneler og uddannelsesudvalg eva-
lueres med henblik på at afdække, hvordan aftagerpaneler og uddannelsesudvalgs bidrag til
uddannelserne kan synliggøres og styrkes.
Foto: Kasper Kamuk, Erhvervsakademiet Lillebælt
Uddannelses- og Forskningsministeriet
12
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
Tema D. Bedre match i opta-
get
Optagelsessystemet skal understøtte det bedste match mellem den studerende og uddannelsen,
mindske studieskift og frafald og tillige tage hensyn til arbejdsmarkedets behov for dimittender.
Danmark har en høj studiegennemførsel, men andelen af studerende, der falder fra og
skifter studie undervejs er også høj. Således falder ca. 20 pct. af de studerende på videregående
uddannelser fra efter første studieår. Hovedparten af disse påbegynder en ny videregående ud-
dannelse på et senere tidspunkt, men den relativt høje andel af studieskiftere tidligt i studiefor-
løbet indikerer, at der er plads til at forbedre det match, der foretages i optagelsesprocessen til
videregående uddannelser. Herudover peger Kvalitetsudvalget på, at gymnasieeleverne med de
højeste karaktergennemsnit i overvejende grad søger mod de samme – relativt få – uddannelser.
Det betyder, at unge med høje karakterer bliver koncentreret på de uddannelser, der har høj
adgangskvotient.
Det vurderes imidlertid ikke hensigtsmæssigt at regulere optaget på de videregående ud-
dannelser fra centralt hold, sådan som Kvalitetsudvalget foreslår. Det skal ses i sammenhæng
med, at uddannelsesinstitutionerne i dag har mulighed for både at medvirke til at fastsætte for-
delingen mellem kvote 1 og 2 på deres uddannelse med adgangsbegrænsning samt udstrakt fri-
hed i forhold til anvendelse af forskellige optagelsesformer i forbindelse med kvote 2-optaget.
Det er hensigtsmæssigt at bevare og udvide denne mulighed, da det er uddannelsesinstitutio-
nerne, der er bedst til at vurdere, hvilke optagelsesformer, som er de rette for deres uddannelser.
9. Fleksibilitet i optaget
Det nuværende optagelsessystem giver institutionerne fleksibilitet til at indrette sig med henblik
på at sikre, at det er de mest motiverede og bedst egnede, der optages. Det kan dog være kompli-
ceret for den enkelte institution eller uddannelse at udvikle og implementere de optagelsesfor-
mer, der hjælper dem med at foretage det bedste match mellem ansøger og uddannelse.
Initiativer:
22.
Mere fleksibilitet i optaget.
Der afholdes en møderække i løbet af 2015 med fokus på, hvor-
dan uddannelsesinstitutionerne evt. ønsker at ændre og kvalitetssikrenye optagelsesformer i
praksis, og hvordan ministeriet kan understøtte denne proces gennem en tilpasning af regel-
sættets mulighed for at understøtte denne proces.
Uddannelses- og Forskningsministeriet styrker den igangværende dialog med uddannelses-
institutionerne om mulighederne for at anvende bredere optagelsesgrundlag, herunder ud-
fordringer ift. (1) Evidensbaserede optagelsesformer, (2) Tidsfrister for ansøgning, (3) Ind-
ledende screening af kvote 2-ansøgere mv., (4) Differentierede adgangskrav for kvote 1 og 2
ansøgere, (5) Øget brug af karakterkrav og (6) Optag til kandidatuddannelserne.
23.
Pilotprojekter for bedre match i optaget.
Der sættes fokus på udviklingen af en række pilot-
projekter, der kan bidrage til bedre viden om muligheder og resultater ved mere varierende
optagelsesformer.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
13
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
24.
1,08-reglen (karakterbonus for tidlig studiestart).
Bonusordningen, hvor ansøgere kan få
ganget deres gymnasiale karaktergennemsnit med 1,08 for tidlig studiestart, medvirker til at
drive adgangskvotienter op og skævvrider den sammenhæng, der bør være mellem karak-
tergennemsnit fra adgangsgivende eksamen og den studerendes kvalifikationer. Det vil være
hensigtsmæssigt at afskaffe 1,08-reglen, så adgangskvotienterne i højere grad afspejler de
studerendes kvalifikationer.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
14
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 165: Endelige fælles forståelse mellem uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen og erhvervsakademierne, professionshøjskolerne, universiteterne og de kunstneriske og kulturelle uddannelser om at styrke det ambitiøse arbejde, der allerede er i gang på institutionerne og gennemføre en række initiativer, der medvirker til øget kvalitet og relevans på tværs af de videregående uddannelser.
Bilag
Videregående uddannelsesinstitutioner i
Fælles om god uddannelse:
Erhvervsakademier
Erhvervsakademi Dania
Erhvervsakademi Kolding
Erhvervsakademi MidtVest
Erhvervsakademi Sjælland
Erhvervsakademi SydVest
Erhvervsakademi Aarhus
Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy
Erhvervsakademiet Lillebælt
Københavns Erhvervsakademi
Professionshøjskoler
Danmarks Medie- og Jounalisthøjskole
Professionshøjskolen Metropol
Professionshøjskolen University College Capital
Professionshøjskolen University College Lillebælt
Professionshøjskolen University College Nordjylland
Professionshøjskolen University College Sjælland
Professionshøjskolen University College Syddanmark
Professionshøjskolen VIA University College
Universiteter
Copenhagen Business School
Danmarks Tekniske Universitet
IT-Universitetet i København
Københavns Universitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser
Designskolen Kolding
Arkitektskolen Aarhus
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering
Uddannelses- og Forskningsministeriet
15