Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 157
Offentligt
1513485_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
27. marts 2015
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra åbent samråd i Ud-
dannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 24. marts 2015 vedrørende kvalitet i
praktik.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Ref.-nr.
15/002998-07
Side
1/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513485_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Efter ønske fra Esben Lunde Larsen (V) har udvalget stillet følgende spørgsmål:
Samrådsspørgsmål J
Om ministeren vil tage initiativ til en delrapport om, hvilke parametre der under-
støtter høj kvalitet i praktikken for de uddannelser, hvor praktik udgør en væsentlig
og obligatorisk del - idet man tager i betragtning, at Kvalitetsudvalgets anden del-
rapport ikke forholder sig til den del af de videregående uddannelser?
Svar J
Lad mig begynde med at slå fast, at jeg har stort fokus på de videregående uddan-
nelsers kvalitet og herunder kvaliteten i praktikken.
Og lad mig også slå fast, at jeg er helt enig i, at vi skal hæve kvaliteten i praktikken.
Flere studerende skal rustes bedre til at bruge deres uddannelse i jobs efterfølgen-
de.
Det er faktisk også det, Kvalitetsudvalget peger på i deres rapport.
Udvalgets undersøgelser har blandt andet vist, at mange studerende oplever et gab
mellem det, der læres på uddannelserne og det, der bliver efterspurgt på arbejds-
markedet.
Kun omtrent halvdelen af de studerende på universiteter, professionshøjskoler og
erhvervsakademier oplever, at deres uddannelse bidrager meget eller en del til, at
de tilegner sig job- eller arbejdsrelateret viden og færdigheder.
For mig er det vigtigt, at de enkelte uddannelsessteder engagerer sig i at løfte ni-
veauet sammen med praktikstederne. Det kræver samarbejde og dialog.
Jeg har i den seneste tid været i dialog med rektorer, undervisere, studerende og
aftagere om, hvordan vi sammen kan styrke koblingen mellem teori og praksis på
uddannelserne – og herunder kvaliteten af de obligatoriske praktikophold.
Samtidig er vi gået i gang med opfølgningen på den kortlægning, som Uddannelses-
og Forskningsministeriet sidste år lavede af det fremtidige kompetencebehov på
arbejdsmarkedet for de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser.
Vi ser på, hvordan vi kan sikre, at de sundhedsfaglige professionsbacheloruddan-
nelser også i fremtiden matcher arbejdsmarkedets behov. I det arbejde inddrager vi
naturligvis både uddannelsesinstitutioner og aftagere.
Praktik og koblingen mellem teori og praksis er et af de centrale områder, der kig-
ges nærmere på.
Jeg er derfor allerede i gang med arbejdet og i tæt kontakt med parterne om, hvor-
dan vi konkret kan styrke praktikområdet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513485_0003.png
For mig er det vigtigt, at vi arbejder på konkrete løsninger sammen med sektoren –
ikke at der skal skrives flere delrapporter og analyser af udfordringerne.
Samrådsspørgsmål K
Hvordan vil ministeren sikre en udvikling af kvaliteten i praktikken for de uddan-
nelser, hvor praktik er en væsentlig og obligatorisk del, herunder fx sygeplejerske-
uddannelsen?
Svar K
Jeg er som nævnt i tæt dialog med sektoren om, hvordan vi kan hæve kvaliteten i
uddannelserne og herunder i praktikken.
Samtidig er der allerede stillet krav i lovgivningen til såvel uddannelsesinstitutio-
nerne som praktikudbyderne om at sikre kvaliteten i praktikken.
Nærmere bestemt fremgår det af lovgrundlaget for akkreditering af uddannelsesin-
stitutionerne, at institutionerne skal sikre, at de dele af uddannelserne, der gen-
nemføres uden for institutionen, herunder praktik og kliniske forløb omfattes af
systematisk kvalitetssikringsarbejde.
I forlængelse heraf er praktikudbyderne forpligtet til, at praktikkens indhold og
tilrettelæggelse lever op til de målsætninger og krav til praktikforløb, som er fastsat
af uddannelsesinstitutionerne.
Jeg mener ikke, at vi fra centralt hold alene kan detailstyre og regulere os frem til
forbedret kvalitet af uddannelsernes praktik. Hvis kvaliteten skal styrkes, er det
afgørende, at de involverede parter indgår i løbende dialog og forpligter hinanden
gensidigt på at skabe praktikforløb af høj indholdsmæssig kvalitet.
Et eksempel på et udviklingsprojekt, som netop sigter på at styrke samarbejdet
mellem praktikstederne, den studerende og uddannelsen er udviklingen af en fæl-
les praktikportal, som Uddannelses- og Forskningsministeriet har afsat 12 mio. kr.
til.
Portalen er et fælles projekt for de syv professionshøjskoler, som har til formål at
effektivisere og standardisere praktikhåndteringen.
Portalen er allerede i drift på to pilotinstitutioner – VIA og UC Nordjylland – og det
er professionshøjskolerne, som i et samarbejde med leverandøren videreudvikler
værktøjet, så den bliver tilpasset sektorens behov bedst muligt. Portalen vil være
implementeret på alle professionshøjskolerne medio 2016.
Jeg vil også igen fremhæve det igangværende udviklingsprojekt for sundhedsud-
dannelserne.
Projektet omfatter ni sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser – herunder
sygeplejerskeuddannelsen, og har til formål at justere rammer og indhold i uddan-
nelserne, så de også i fremtiden vil kunne bidrage til, at de nyuddannede har kom-
petencer, der matcher arbejdsmarkedets behov. Hér er kvalitet af praktikken afgø-
rende.
Side
3/7
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513485_0004.png
Det er som nævnt en proces, hvor de relevante parter fra såvel uddannelsessekto-
ren som aftagersiden er inddraget i tæt dialog – det er en inddragelse, jeg opfatter
som afgørende for at sikre et fremadrettet kvalitetsløft af praktikken.
Som et andet eksempel vil jeg fremhæve lærer- og pædagoguddannelsen. Her er der
indført prøver efter hvert afsluttet praktikforløb, hvor de studerende testes i en
række meget konkrete og praksisorienterede kompetencer. På læreruddannelsen
eksamineres de studerende f.eks. i kompetencer i didaktik og klasseledelse.
Dette medvirker til at sikre, at de studerende opnår det forventede læringsudbytte.
Samrådsspørgsmål L
Hvordan vil ministeren sikre, at vejledere/undervisere i praktikken har et tilstræk-
keligt højt uddannelsesniveau, der matcher de krav, der stilles til undervisere på
selve uddannelsesinstitutionerne?
Svar L
Jeg mener grundlæggende, man skal være forsigtig med at sidestille kravene til
uddannelsesniveauet for undervisere og vejledere i praktikken med undervisere på
uddannelsesinstitutionerne direkte.
Der er tale om to grundlæggende forskellige læringsarenaer.
Praktikken skal give de studerende erfaring med faglige problemstillinger, der er
direkte forankret i det arbejdsmarked, hvor de skal finde job efter endt uddannelse
– det er ganske forskelligt fra undervisningen på uddannelsesinstitutionerne.
Derfor kræver det andre kompetencer at undervise og vejlede i praktikken, end det
gør at undervise på en uddannelsesinstitution.
Det betyder
ikke,
at der
ikke
skal stilles krav til praktikvejledernes uddannelsesni-
veau - det der inden for de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser kaldes
kliniske vejledere.
Tager vi eksempelvis sygeplejerskeuddannelsen, så er det for det første et krav, at
vejlederne selv har gennemført sygeplejerskeuddannelsen for at kunne fungere som
vejleder.
For det andet gælder det, at kliniske vejledere skal have pædagogiske kvalifikatio-
ner svarende til 1/6 diplomuddannelse.
Det er naturligvis vigtigt, at der findes uddannelsesmuligheder, hvor man kan til-
egne sig relevante kompetencer som praktikvejleder.
Der findes i dag en række diplomuddannelser, som helt konkret indeholder et vej-
ledermodul. Det drejer sig eksempelvis om diplomuddannelserne rettet mod lærer-
området, pædagogområdet og socialrådgiveområdet samt de sundhedsfaglige pro-
fessioner.
Siden 2006 har der i alt været mere end 13.000 deltagere på disse praktikvejleder-
moduler.
Side
4/7
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513485_0005.png
Samrådsspørgsmål M
Hvordan vil ministeren sikre professionshøjskolernes reelle redskaber til at kvali-
tetssikre den uddannelse, der foregår i praktik?
Svar M
Jeg vil gerne starte med at understrege, at rammer og krav til kvalitetssikringen af
praktikken naturligvis skal være tydelige og håndfaste. Det havde vi blandt andet
fokus på i forbindelse med arbejdet med den nye pædagoguddannelse.
Men samtidig skal vi passe på med at tro, at vi fra centralt hold kan detailregulere
os til bedre kvalitet i praktikken.
Et kvalitetsløft kræver konstruktiv dialog og forpligtigende aftaler mellem de invol-
verede parter.
Kvalitetssikringen af praktikken er allerede en vigtig del af lovgrundlaget for pro-
fessionsbacheloruddannelserne.
Ikke mindst for de primært offentligt rettede professionsbacheloruddannelser, hvor
praktikken spiller en meget central rolle i uddannelsen og hvor stat, regioner og
kommuner er forpligtigede til at stille egnede praktikpladser til rådighed.
Det gælder for læreruddannelsen, pædagoguddannelsen, sygeplejerskeuddannelsen
og flere af de øvrige sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser.
Praktikstederne har her en lovmæssig forpligtelse til at sikre, at praktikkens ind-
hold og tilrettelæggelse lever op til de målsætninger og krav, som uddannelsesinsti-
tutionerne har sat for praktikforløb.
Eksempelvis fremgår det af lovgrundlaget for sygeplejerskeuddannelsen, at uddan-
nelsesinstitutionen skal godkende det kliniske undervisningssted og herunder god-
kende praktikstedets beskrivelse af det kliniske undervisningsforløb.
Tilsvarende fremgår det af bekendtgørelsen for læreruddannelsen, at professions-
højskolerne godkender de praktikskoler, der indgår i praktiksamarbejdet. Godken-
delsen sker på grundlag af kvalitetskrav, som professionshøjskolen har udarbejdet
for praktikken.
Og som jeg nævnte har man i den nyligt reformerede pædagoguddannelse skærpet
praktikstedets ansvar for praktikken. Der er bl.a. fastsat krav til, at praktikstedet i
samarbejde med professionshøjskolen udarbejder en uddannelsesplan for de enkel-
te praktikperioder i henhold til kompetencemålene i uddannelsen.
Men jeg tror, at dialog er blandt de bedste redskaber til at styrke kvaliteten af prak-
tikken. I sidste ende vil begge parter jo gerne have de bedste lærer, pædagoger eller
sygeplejerske ud af det.
Her fremstår læreruddannelsen som et godt eksempel på, at de involverede parter i
fællesskab tager praktikopgaven alvorligt.
Side
5/7
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513485_0006.png
Mit ministerium har indgået en aftale med KL om samarbejdet mellem professi-
onshøjskoler og kommuner om praktik i læreruddannelsen.
Aftalen indebærer, at professionshøjskolerne og kommunerne skal indgå partner-
skabsaftaler om mål og rammer for praktiksamarbejdet.
Partnerskaber, som derefter omsættes i specifikke aftaler mellem den enkelte pro-
fessionshøjskole og den enkelte praktikskole om praktikforløbenes gennemførelse.
Jeg ser en sådan form for forpligtigende aftale som et eksempel til efterfølgelse på
de andre uddannelser.
Samrådsspørgsmål N
Hvordan vil den kommende taxameterreform af de videregående uddannelser ska-
be øgede økonomiske incitamenter for at sikre høj kvalitet i praktikken for de ud-
dannelser, hvor praktik er obligatorisk?
Svar N
Uddannelses- og Forskningsministeriet har igangsat en omkostningsanalyse, der
skal kortlægge omkostninger på tværs af de videregående uddannelser. Resultater-
ne kan indgå som en vigtig brik i det kommende arbejde med en taxameterreform.
Analysen er tæt på at være afsluttet. Den har taget længere tid end forventet, fordi
det har været vanskeligt at tilvejebringe sammenlignelige data. Men det er endnu
for tidligt at drage konklusioner om, hvad en kommende taxameterreform vil inde-
holde.
Tildeling af ressourcer må naturligvis ikke modarbejde uddannelsesinstitutioner-
nes arbejde med at sikre uddannelse af høj kvalitet – det gælder både den teoreti-
ske undervisning og praktikforløbene. Og overvejelser om taxametersystemets inci-
tamenter vil således naturligvis indgå i arbejdet med en taxameterreform.
Jeg vil dog gerne bemærke, at jeg ikke mener, at kvaliteten i uddannelserne sikres
alene ved økonomiske incitamenter i tilskudssystemerne.
God kvalitet i uddannelserne – herunder i praktikforløb – har mange elementer.
Hvis det reduceres til et kvantitativt mål, som kan håndteres i et tilskudssystem,
risikerer vi, at indbygge incitamenter med utilsigtede virkninger. Aktiv brug af
økonomiske incitamenter skal ske med omtanke.
Taxametersystemet skal have fornuftige incitamenter, som skal spille sammen med
uddannelsesreglerne, udviklingskontrakter med uddannelsesinstitutionerne og det
løbende tilsyn med uddannelsernes kvalitet.
Samrådsspørgsmål O
Vil ministeren øge dimensioneringen på sygeplejerskeuddannelsen i tilstrækkelig
grad, så antallet af sygeplejersker matcher de regionale behov?
Svar O
Jeg er glad for spørgsmålet, for det rammer lige ned i hovedformålet med dimensi-
oneringen: At skabe større match mellem uddannelser og arbejdsmarkedet.
Side
6/7
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513485_0007.png
Det indebærer selvfølgelig også mulighed for at øge optaget, hvis det er hensigts-
mæssigt og muligt.
Derfor blev uddannelsesinstitutionerne som en del af dimensioneringsmodellen
bedt om at vurdere, på hvilke uddannelser optaget hensigtsmæssigt kan sættes op.
Flere professionshøjskoler har allerede ansøgt om forhøjet dimensionering på ud-
dannelsen til sygeplejerske.
Behandlingen af ansøgningerne er pt. i proces, og institutionerne vil modtage svar,
når sagsbehandlingen er afsluttet og i god tid inden optag til studiestart.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
7/7