Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 144
Offentligt
Åbent brev om specialeskrivning på universiteterne.
Kære minister og Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Vi sidder i Quality Board på Cand.merc. overbygningen på CBS på vores andet semester. Om godt
et år skal vi være færdig og i den forbindelse har vi på vegne af vores studieretning et par
spørgsmål, som vi håber ministeren kan kaste lys over:
-
Vi skal være færdig (dvs. afsluttet det mundlige forsvar af specialet) inden 1. juli 2016. Det
er samlet 22 måneder til at færdiggøre kandidatuddannelsen.
o
Tidligere har størstedelen af de studerende været til mundligt forsvar i august
måned. Her har underviserne lige været på ferie og er friske og klare i hovederne.
Desuden er det nye semester ikke gået i gang endnu, så der er ro og tid til
forberedelsen af en god eksamination. Når vi skal til mundtligt forsvar i juni måned
vil det ske i slutningen af undervisningsåret, hvor underviserne er mest trætte og det
vil desuden ske samtidig med afholdelsen af andre ordinære eksaminer, som samme
undervisere også skal deltage i eller vurdere afhængig af eksamensform. Er det
vurderet at kvaliteten af eksaminationerne af specialerne vil være den samme og
tilfredsstillende, selvom underviserne skal have disse, som ekstra eksaminer oveni
deres ordinære eksaminer i den periode af året, hvor de er mest trætte?
o
I forbindelse med fremdriftsreformen, er det så overvejet, hvor mange job, der
starter op 1. juli og/eller 1. august. Dette set i forhold til samfundsomkostningerne
ved at have studerende på SU i forhold til dagpenge i tilfælde af, at man som
nyuddannet ikke kan gå direkte i job 1. juli?
o
Tidligere blev mange færdige per 1. september. Er det vurderet, at flere vil kunne
starte job 1. juli i stedet for 1. september (og dermed undgå arbejdsløshed, distance
til arbejdsmarkedet mm. umiddelbart efter afslutning af kandidatstudie)?
o
Mange studerende er også interesserede i de eftertragtede graduate programmer,
som mange firmaer kører. Disse starter typisk omkring 1. september (bl.a. Carlsberg
og Novo Nordisk). Er det vurderet særligt effektivt for Danmarks konkurrenceevne,
at typisk meget dygtige studerende, som søger disse typer programmer, skal vente
2-3 måneder på at starte et graduateforløb op (afhængigt af, hvornår deres eksamen
og programopstart ligger)?
Specialekontrakten skal underskrives senest 15. december 2015.
Forud for underskrivelsen af specialekontrakten, skal den studerende have fundet en
vejleder. For at finde en vejleder skal man være klar over sit emne, have kontakt til en
virksomhed, have formuleret en brugbar problemformulering og være klar over ens
problemfelt og have en god ide om, hvilke metoder og teorier man vil anvende i sit projekt.
For at kunne skrive under på specialekontrakten skal problemformuleringen være godkendt
af ens vejleder og det betyder derfor, at man skal have lavet en aftale med en vejleder senest
15. november.
o
Er det overvejet, hvordan denne fremskyndelse vil have effekt på kvaliteten af
specialerne? Samtidig med dette grundlæggende og meget vigtige specialeforarbejde
skal den studerende have fuldt skema (30 ects point) med tilhørende forberedelse,
fordybelse og undervisning. Der vil typisk (på de danske universiteter) være
eksaminer fra midt november-december og måske januar. Dette er samtidig med at
man skal lave endelige aftaler med virksomhed, vejleder og formulering af endelig
problemformulering, som ikke så nemt kan laves om, når først specialekontrakten
er underskrevet og derfor skal overvejes grundigt.
o
Typisk vil ens speciale også bygge på teorier, som man lærer om på tredje semester
(i efteråret), hvor man har mulighed for at vælge en mere specifik profil eller særligt
interesseområde, men da dette ikke er afsluttet, ved underskrivelsen af
specialekontrakten, vil den studerende ikke have det fulde overblik over disse
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
teorier og vil derfor ikke kunne vurdere deres indbyrdes brugbarhed og
afhængighed. Man påbegynder altså sit speciale på et ufuldstændigt fagligt
grundlag. Dette er især ærgerligt, hvis man gerne vil arbejde med en særlig
problemstilling eller specialisering, som man beskæftiger sig med på tredje
semester.
o
Er det vurderet at øget arbejdspres forbedrer kvaliteten af specialerne og man derfor
ved at komprimere forløbet får bedre og mere brugbare specialer?
o
Er det vurderet, hvordan studerende, der ønsker at være på udveksling og på den
måde øge deres kompetencer overfor virksomheder, der sætter disse globale værdier
højt, skal kunne gennemføre et tilfredsstillende specialeforløb?
Mange steder i udlandet vil eksaminer først være færdige i løbet af januar og hvis
man læser i Asien (eller bare i Tyskland) vil det typisk først være i løbet af marts.
Man kan selvfølgelig have masser af kontakt digitalt og man kan underskrive aftaler
online osv., men det er naturligvis ikke det samme, som at kunne holde face-to-face
møder med f.eks. virksomheder og/eller vejleder. Er det også vurderet at disse
studerende sagtens kan skrive et tilfredsstillende speciale på 1-3 måneder mindre
end andre studerende?
Hvis vi tager udgangspunkt i den almindelige studerende, der færdiggør specialet på
normeret tid, er der så lavet en samlet vurdering af fordele og ulemper ved at presse de
studerende til at være færdige to måneder før, hvad der er normalt nu?
o
Kvaliteten af specialerne – man må formode, at et speciale kan blive bedre, hvis man
har mere tid (to måneder ekstra) og man ikke skal lave en væsentlig forberedelse
samtidig med, at man skal have fuldt skema og afslutte de sidste eksaminer.
o
De samfundsøkonomiske omkostninger – SU er langt mindre end satsen for
dagpenge, hvis mange studerende ikke kan komme i job allerede 1. juli, men først i
løbet af august eller det tidlige efterår, vil det være væsentlig dyrere for samfundet.
o
Konkurrenceevnen ved specialer, der kan udvise innovative og nytænkende ideer og
måder at operere på.
o
Den samlede værdi af en universitetsuddannelse og risikoen for at specialerne bliver
for vage eller overfladiske, når der ikke er tid til fordybelse.
Vi ser meget frem til at høre dine uddybende svar, da dette bekymrer mange studerende og virker
overilet og uden fokus på den reelle hverdag og praktikken omkring specialeskrivningen.
Venlig hilsen
De studerende i Quality Board, Cand.Merc. SCM