Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 143
Offentligt
1506547_0001.png
Notat
Modtager(e):
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Kopi:
Bemærkninger til rapporten ”Tilsyn af forskningsbaseret myn-
dighedsbetjening: Fusioner og fremtid”
Uddannelses- og Forskningsudvalget har i FIV alm. del spørgsmål 186 af 18. sep-
tember 2014 bedt om uddannelses- og forskningsministerens bemærkninger til
tilsynsrapporten om den forskningsbaserede myndighedsbetjening. Tilsynsrappor-
ten er nu offentliggjort, og ministerens bemærkninger fremgår af notatet her.
Resultatet af Styrelsen for Videregående Uddannelsers tilsynsarbejde vedrørende
forskningsbaseret myndighedsbetjening er nu samlet i rapporten ”Tilsyn
af forsk-
ningsbaseret myndighedsbetjening: Fusioner og fremtid”.
Rapporten bygger på
skriftlige bidrag fra universiteter og fagministerier samt en række interviews med
de involverede parter.
Hovedkonklusionerne i tilsynet er:
Der er de fleste steder sket både en fysisk og organisatorisk sammenlægning
mellem forskningsmiljøer fra universiteter og sektorforskningsinstitutioner.
Nye institutter og tværgående centre har set dagens lys, f.eks. Institut for
Bioscience på Aarhus Universitet og DTU Transport.
Der er kommet flere nye uddannelser til som følge af fusionerne.
Mange ”sektorforskere” bruges i undervisning og i vejledning af speciale- og
ph.d.-studerende.
Udviklingen i hjemtagningen af EU-midler på myndighedsbetjeningens pri-
mære fagområder har været status quo.
Innovation og erhvervssamarbejde har været vanskeligt at måle på, men i for-
hold til at drage nytte af sektorforskningens tradition for tæt samspil med afta-
gere fra erhvervslivet, så ligger en del af synergien i en blanding af kompeten-
cerne, og det handler bl.a. om organisation og personalepolitik. De fleste uni-
versiteter har tilstræbt at ”blande kortene” mellem de forskellige personale-
grupper ligesom der rekrutteres generelt og ikke specifikt til de enkelte stillin-
ger. Omfanget af arbejdet med at skabe øget integration mellem de to områder
varierer.
Den forskningsbaserede myndighedsbetjening løftes fortsat kompetent og i
nogle tilfælde endog med hævet kvalitet. Der er givet adgang til beslægtede
forskningsmiljøer og bredere uddannelsesretninger og generelt sket en øget
professionalisering af aftalerne mellem universiteter og ministerier. Indlejrin-
gen af myndighedsbetjeningen på universiteterne har dog også givet udfor-
dringer i forhold til økonomisk og aktivitetsmæssig transparens, ligesom det
professionaliserede kontrakt-paradigme har påvirket fleksibiliteten.
12. marts 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
14/016681-08
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506547_0002.png
Både universiteter og fagministerier finder overordnet myndighedsbetjeningen
tilfredsstillende. De centrale retningslinjer, som det daværende Ministeriet for Vi-
denskab, Teknologi og Udvikling udarbejdede i samarbejde med fagministerierne i
forbindelse med fusionerne, bliver i vid udstrækning fulgt. Der er overordnet til-
fredshed med retningslinjernes funktion og indhold. Muligheden for at konkurren-
ceudsætte ydelser anvendes kun i begrænset omfang.
Fagministerierne giver udtryk for, at der er skabt et mere formaliseret og strukture-
ret setup. Dette har understreget behovet for øget koordinering af og et større over-
blik over aktiviteterne både internt i de enkelte ministerier og mellem universite-
terne og fagministerierne. Det nye setup udfordrer også samarbejdet på en række
punkter, herunder at det er blevet sværere for ministerier at bevare den nære kon-
takt til de enkelte forskere. Nogle universiteter udtrykker, at det nye setup har med-
ført, at den faglige viden i ministerierne er blevet mindre.
På den baggrund vil jeg opfordre universiteter og fagministerier til at fortsætte
dialog og samarbejde om den faglige og strategiske udvikling af området. En dialog
og et samarbejde, som med konkrete tiltag kan styrke den forskningsbaserede
myndighedsbetjening fagligt, økonomisk og strategisk med transparente ydelser,
omkostninger og afrapporteringer samt en tværgående og strategisk prioritering af
midlerne.
Jeg vil tage initiativ til et tværministerielt forum for fagministerier til bl.a. strate-
gisk koordinering af forskningsprioriteringer på området samt generel erfaringsud-
veksling og vidensdeling inden for den forskningsbaserede myndighedsbetjening.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/2