Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 136
Offentligt
Fakta om Professionshøjskolen UCC og profes-
sionshøjskolesektoren
Ledelsessekretariatet
5. marts 2015
Professionshøjskolen UCC
Professionshøjskolen UCC er en selvejende institution for videregående ud-
dannelse og er en af syv professionshøjskoler i Danmark. UCC dækker behovet
for udbud af professionsbacheloruddannelser og videreuddannelse i Region
Hovedstaden.
I henhold til Lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser er det
UCC's formål at:
Udbyde og udvikle videregående uddannelse og at varetage praksisnære og
anvendelsesorienterede forsknings- og udviklingsaktiviteter og herigennem
aktivt medvirke til, at ny viden tilvejebringes og bringes i anvendelse i såvel
den private som den offentlige sektor.
UCC udbyder syv professionsbacheloruddannelser til lærer, pædagog, sygeple-
jerske, fysioterapeut, psykomotorisk terapeut, tegnsprogstolk og tekstilformid-
ler. Endvidere udbydes erhvervsuddannelsen til pædagogisk assistent.
UCC er en af Danmarks største udbydere af efter- og videreuddannelse særligt
inden for skole-, institutions- og sundhedsområderne. UCC udbyder endvidere
konsulentydelser og uddannelses- og udviklingsforløb til kommuner, skoler,
institutioner og virksomheder.
UCC etablerede i 2013 fire forskningsprogrammer:
Didaktik og læringsrum
Diversitet og social innovation
Ledelse og organisatorisk læring
Sundhed og krop
UCC varetager derudover opgaven som Center For Undervisningsmidler i Regi-
on Hovedstaden.
UCC’s uddannelsesaktiviteter bliver fremover samlet i tre campusmiljøer i Kø-
benhavn, Hillerød og på Bornholm. I august 2012 åbnede UCC Campus Nord-
sjælland i Hillerød, og i 2016 kan UCC's uddannelser i Københavnsområdet
flytte ind i et nyt campusmiljø i Carlsberg Byen i centrum af København. I 2017
samles de videregående uddannelser på Bornholm i Campus Bornholm.
Fakta om UCC's uddannelser
I 2014 var i alt 11.799 studerende aktivt tilmeldt på en af UCC’s syv professi-
onsbacheloruddannelser. Over 10.000 studerende (svarende til 92 procent af
det samlede antal studerende i UCC) var tilmeldt lærer- og pædagoguddannel-