Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 130
Offentligt
1501711_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
25. februar 2015
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det lukkede samråd i
Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 24. februar 2015 forud for EU-
rådsmøde (konkurrenceevne) tirsdag den 3. marts 2015.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Ref.-nr.
15/002998-03
Side
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501711_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Der er to punkter på dagsordenen, som jeg begge vil forelægge til orientering i Eu-
ropaudvalget på fredag. Begge punkter vedrører forskning.
Under
det første punkt
skal vi drøfte forsknings-, innovations- og uddannelses-
politik med afsæt i Kommissionens årlige vækstundersøgelse for 2015.
Kommissionens årlige vækstundersøgelse blev
fremlagt af Kommissionen i november 2014 og indleder som sædvanlig Det Euro-
pæiske Semester.
Kommissionens vækstundersøgelse drøftes nu i de forskellige rådsformationer.
Forskning og innovation står fortsat højt på den europæiske dagsorden, og Kom-
missionens vækstundersøgelse peger på vigtigheden af vækstfremmende investe-
ringer og rammebetingelser inden for forskning, innovation og uddannelse for at
puste liv i en holdbar vækst.
Kommissionen opfordrer til fortsatte offentlige og private investeringer og under-
streger herunder betydningen af et gunstigt investeringsklima for at fremme er-
hvervsinvesteringer i forskning og innovation samt understøtte hurtigt voksende
innovative SMV'er.
Det kan vi fra dansk side kun bakke op om, og Danmark fastholder blandt andet sit
høje investeringsniveau og opfylder således målsætningen om at bruge 3 pct. af
BNP på forskning og innovation.
Regeringen har også løbende søsat en række initiativer, der fastholder det høje
ambitionsniveau på forsknings- og innovationsområdet.
Her kan blandt andet nævnes etableringen af Danmarks Innovationsfond sidste år
og herunder løbende lancering af en række samfundspartnerskaber og en styrket
SMV-indsats.
Desuden kan fremhæves den ambitiøse Horizon 2020 hjemtagsmålsætning på 2,5
pct. og Danmarks medværtskab for den største og mest avancerede fælleseuropæi-
ske forskningsfacilitet European Spallation Source (ESS).
Kommissionens årlige vækstundersøgelse skal i år ses i sammenhæng med Kom-
missionens investeringsplan fra november sidste år.
Som en del af denne plan har Kommissionen foreslået oprettelsen af ”Juncker-
planen” - den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer - EFSI.
Sigtet med investeringsplanen og herunder fonden er på baggrund af garantier at
mobilisere op til 315 mia. euro i nye europæiske investeringer i 2015-17.
Forslaget omfatter, at der bidrages med 2,7 mia. euro fra Horizon 2020 til EU-
garantien, og regeringen har selvfølgelig fokus på, at indsatsen tilgodeser videns-
økonomien og dermed også den langsigtede, bæredygtige konkurrenceevne.
Side
2/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501711_0003.png
Investeringsplanen forhandles i regi af ECOFIN, men det lettiske formandskab
ønsker, at vi ligeledes skal have en drøftelse af, hvorledes vi får mobiliseret flere
private investeringer ind i det europæiske forsknings- og innovationssystem.
Under det andet punkt
skal vi drøfte de forsknings- og innovationsmæssige
aspekter af den datadrevne økonomi på baggrund af en meddelelse fra den tidligere
Kommission.
Heri fokuseres blandt andet på tættere samarbejde på tværs af grænser om deling
af data og ensartet regulering og politikudvikling, når det kommer til databeskyttel-
se og datasikkerhed. Noget der går på plads på tværs af de forskellige rådsformati-
oner
Det Europæiske Råd efterspurgte i oktober 2013 de rette rammebetingelser for en
datadreven økonomi i Europa, og temaet forventes at være på dagsordenen for
topmødet i juni måned.
Kommissionen forventes forud herfor - i maj måned - at offentliggøre en strategi
om det digitale indre marked og senere på året en handlingsplan for den datadrev-
ne økonomi.
Data betragtes som drivkraften og grundlaget for fremtidens økonomi, men af
meddelelsen fremgår blandt andet, at kun 2 ud af 20 virksomheder, ”der forbedrer
liv og tjener penge på data”, er europæiske.
Der er et stort europæisk potentiale for blandt andet løsning af vor tids største sam-
fundsudfordringer ved at udnytte de digitale muligheder optimalt, og herunder
også anvende de såkaldte Big Data.
Big Data kan medvirke til at forbedre vores livskvalitet, skabe vækst og styrke vores
demokrati. Og derfor er det vigtigt at fokusere på og påvirke fremtidens Big Data-
samfund gennem forskning og uddannelse.
Vi er selv som borgere, forbrugere og virksomheder medproducenter af data gen-
nem vores brug af sociale medier, offentlige myndigheder, stregkoder i supermar-
kederne, mobiltelefoner, betalingskort, apps mv.
Big Data kan siges at dække over indsamling, opbevaring, analyse og fortolkning af
disse enorme mængder af data for på den måde at finde sammenhænge, forstå
verden bedre og agere bedre i vores hverdag.
En central udfordring i den sammenhæng er bl.a. håndtering af sikkerheds- og
privacy spørgsmål.
Danmark kan bryste sig af at være førende i verden inden for forskningsområdet
Big Data og særligt den del, der relaterer til genetisk data - bioinformatik - men
også mere generelt til håndtering af biologisk, kemisk, geografisk og geologisk data.
Samtidig er Danmark kendetegnet ved en høj grad af dataregistrering, og vi har
dermed meget detaljerede registre inden for sundheds- og socialområdet samt me-
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501711_0004.png
get store og veldokumenterede biobanker, som er anerkendte på internationalt
forskningsniveau.
Dansk forskning ligger i toppen, når det kommer til computersystemer og -
løsninger i relation til datahåndtering, datasystemer og datastrukturering.
I forbindelse med ESS, som jeg nævnte tidligere, vil etableringen i de kommende år
af et ESS Datacenter i København med ca. 60-65 internationalt rekrutterede top-
forskere og eksperter med speciale i Big Data også medvirke til at skabe en dansk
styrkeposition inden for håndteringen af store datamængder.
Alt i alt har Danmark en meget stærk position i forhold til udnyttelse af Big Data
potentialet.
Det er blandt andet vigtigt at sætte de rigtige offentlige og private kræfter sammen i
partnerskaber, hvor man kan hjælpe hinanden med at udvikle, benytte og tjene
penge på Big Data.
I den sammenhæng kan jeg nævne, at Innovationsfonden i rækken af innovations-
partnerskaber fra det såkaldte INNO+-katalog har opslået et samfundspartnerskab
med titlen ”Smart Society baseret på udnyttelse af Big Data”.
Samfundspartnerskabet skal inden for 3-5 år levere nye IT-løsninger og håndtere
relevante reguleringsmæssige udfordringer i relation til Big Data.
Fristen for ansøgninger er ultimo april i år.
I en europæisk kontekst skal den politiske drøftelse på rådsmødet spille ind til ud-
viklingen af den europæiske digitale økonomi, og der forventes vedtaget rådskon-
klusioner herom på rådsmødet i maj måned.
Jeg vender tilbage til udvalget herom til den tid.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/4