Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 124
Offentligt
1498904_0001.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET
19. FEBRUAR 2015
Sagsnotat: Bygningsselveje – hvorfor?
Baggrund og historik
Københavns Universitet (KU) søgte i februar 2013 om bygningsselveje –
med reference til universitetsloven, som eksplicit nævner muligheden. KU
fik i september 2013 svar fra uddannelsesministeren om, at der ville gå til
medio 2014 inden rammer og vilkår for de videre forhandlinger kunne væ-
re klar. KU har løbende gjort opmærksom på ønsket om hurtigst muligt at
komme reelt i gang med drøftelser om rammer og vilkår for et bygnings-
selveje. KU fik efter næsten to år fra den oprindelige ansøgning blev ind-
sendt svar fra ministeren om, at en afgørelse kan ventes til september
2015, hvilket betyder efter det kommende folketingsvalg.
Uddannelsesministeren har meddelt, at forberedelserne frem mod septem-
ber 2015 foregår i en tværministeriel arbejdsgruppe (Uddannelsesministe-
riet, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet (BYGST) og Finansministe-
riet). KU har forståelse for, at staten har behov for at analysere sagen og
spiller konstruktivt ind i den ministerielle proces og kan levere de oplys-
ninger, som ministerierne måtte have brug for. KU undrer sig dog også
over, hvorfor netop denne proces skal være så lang og så omfattende, når
der tidligere har været lignende processer for gymnasier, professionshøj-
skoler og for DTU. Endelig vil KU ikke undlade at gøre opmærksom på,
hvorfor sagen er vigtig og ikke (igen) må gå i stå.
REKTORSEKRETARIATET
NØRREGADE 10
POSTBOKS 2177
1017 KØBENHAVN K
TLF
DIR
MOB
35 32 26 26
35 32 26 30
28 75 26 30
[email protected]
www.rektorat.ku.dk
REF: JACS
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvorfor bygningsselveje for KU?
SIDE 2 AF 5
Den nuværende ordning hindrer KU i yde maksimalt i den interna-
tionale konkurrence om de bedste ”hoveder”.
o
Eksempel: Når der rekrutteres en topforsker fra udlandet kan
ansættelsen stå og falde med hurtig og korrekt etablering af
avancerede laboratoriefaciliteter og KU skal derfor kunne
agere hurtigt og fleksibelt. Det er ikke tilfældet i dag, hvor
styringen af byggesager foregår uden for KU. Ca. 1500 af i
alt 5000 forskere på KU er udlændinge og andelen har væ-
ret markant stigende igennem de seneste 10 år.
Danmark spilder ressourcer og får ikke nok for pengene i det nu-
værende bureaukratiske system. KU ville kunne drive bygningsom-
rådet mere effektivt end det sker i dag.
o
Det nuværende system har et helt ekstra lag bureaukrati, som
gør styringen af planlægning, byggeri og drift meget svær.
Med fordyrelser, forsinkelser og forringelser til følge.
o
Mange bygninger er ikke godt nok vedligeholdt, fordi staten
ikke sætter nok penge af og ikke langtidsplanlægger til-
trækkeligt. Der konstateres mange kritiske bygningsskader,
som ikke kan dækkes af statens midler.
o
Staten har i dag ansvar for det udvendige vedligehold af byg-
ningerne. KU har fra 2014 fået ansvaret for det indvendige
vedligehold. Sagerne burde laves på en gang, men kommer
ofte ud af takt, da det er forskellige kasser, der betaler.
o
Udgifterne til nybyggeri og renovering er markant højere end
den ”markedspris”, der var intentionen med den nuværende
huslejeordning (den såkaldte SEA-ordning). For almindeli-
ge kontorlokaler er prisen ca. 20 pct. højere (målt på eksi-
sterende byggeri), viser en uvildig rapport. For laboratorier
er merprisen endnu højere.
Det nuværende system følger ikke princippet om at ”den, der be-
stemmer, betaler”.
o
KU har i dag ikke det fulde ansvar for styringen af byggesy-
ger (KU er ikke bygherre) – men skal betale, hvis der sker
fordyrelser, forsinkelser eller lignende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1498904_0003.png
DTU og CBS har begge bygningsselveje, ligesom blandt andre pro-
fessionshøjskolerne og mange gymnasier – og det fungerer særde-
les godt. Hvorfor kan KU ikke få lignende vilkår?
o
KU vil med tilsvarende rammevilkår få markant forbedret si-
ne muligheder for at levere endnu mere tilbage til samfun-
det af forskning på højeste niveau og faciliteter, der under-
støtter det bedst mulige studiemiljø og dermed forsknings-
baserede uddannelser af højeste kvalitet.
SIDE 3 AF 5
Fortsat statsligt ejerskab
Bygningerne vil ved overgang til KU-selveje fortsat være statens ejendom,
idet KU er en statsinstitution. Desuden vil der stadig være en aktstykke-
grænse for byggeri i forbindelse med selveje og KU er i sagens natur fort-
sat underlagt både ministertilsyn og Rigsrevisionen.
Uhensigtsmæssigheder ved den nuværende SEA-ordning
KU oplever, at byggeprocesserne igennem SEA-ordningen er unødvendigt
komplicerede og tager ekstra lang tid, hvilket medfører gener for forskerne
og de studerende. Desuden er det en suboptimal udnyttelse af skattekroner.
Da SEA-ordningen blev etableret i maj 2001 fik KU en specifik huslejebe-
villing på 403 mio. kr. SEA-ordningen kostede imidlertid KU 463 mio.
kr., hvorfor KU fik en ekstrabevilling på ca. 60 mio. kr. Denne bevilling er
i løbet af de sidste 10 år reguleret ned til 0, og i dag er der ikke længere
noget, der hedder huslejebevilling. KU må derfor i dag betale huslejen til
SEA ca. 926 mio. kr. ud af forskningsbevillingen.
Nedenfor ses fremskrivning af udviklingen i SEA-ekstraomkostninger for
KU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
SEA huslejen stiger hver år da, alle fornyelser lægges på værdien og der-
med lejen. Der er ingen mekanisme, der afskriver på værdien, - en meka-
nisme, der ellers er gældende alle andre steder.
SEA-ordningen er en møllesten om KU, og den koster i øjeblikket på til-
fredshedsbarometeret hos både forskerne og de studerende. Manglende
vedligehold, unødvendigt komplicerede og forsinkede byggesager samt
stigende udgifter, der skal betales ud af forskningsbevillingerne medvirker
samlet til negative effekter på mulighederne for rekruttering og fastholdel-
se af talenter, fastholdelse af international rang samt fortsat høj prioritering
hos de mange studerende.
Finansieringsmodellen
Selveje er som nævnt ikke et særsyn i uddannelsessektoren. Samtlige
gymnasier og professionshøjskoler samt universiteter som fx CBS og DTU
ejer selv deres bygninger. Hertil kommer, at mange førende internationale
universiteter ligeledes har selveje. Finansieringsmodellerne for de enkelte
uddannelsesinstitutioner er forskellige.
KU har fremsendt Uddannelses- og Forskningsministeriet en model for
overtagelse af de bygninger, som KU i dag lejer via SEA-ordningen. Ne-
denfor følger en beskrivelse af de principper og elementer, som ordningen
opererer med:
a. Værdifastsættelse
KU har identificeret hvilke bygninger, universitetet ønsker, skal indgå i
selvejet. Den lejebærende værdi for disse bygninger udgør ca. 9,6 mia.
kr. Imidlertid er bygningerne ikke vedligeholdt i tilstrækkelig grad. Op-
gørelser viser, at efterslæbet på det eksterne vedligehold er på ca. 1 mia.
kr. og på det interne vedligehold ca. 1,8 mia. kr. Det er normal kutyme, at
en del af dette fradrages i en evt. overdragelsessum. KU har i modellen
valgt at fradrage eksternt vedligehold med 100 % og det interne vedlige-
hold med vægten 50 %. Resultatet bliver herudfra en overdragelsessum
på 7,7 mia. kr. for de eksisterende bygninger. KU forventer ingen opregu-
lering af forskningsbevillingerne, som følge af det øgede vedligehold.
SIDE 4 AF 5
Den lejebærende værdi af de nye bygninger er ca. 2,3. mia.
Den samlede overdragelsesværdi bliver derfor 7,7 mia. kr. plus 2,3
mia. kr., altså i alt ca. 10 mia. kr.
Da DTU i 2002 fik selveje betalte DTU 50 % af den statslige vær-
diansættelse. Ministeren har overfor KU understreget, at selvsam-
me model ikke vil kunne anvendes for KU. KU indregner derfor i
stedet 90 %.
10 mia. kr. reguleret til 90 % bliver til 9 mia. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b. Finansiering
KU foreslår en model svarende til CBS’s model, nemlig et rente- og af-
dragsfrit lån fra staten på ca. 20 % af beløbet, nærmere bestemt 1,8 mia.
kr. Resten af beløbet finansieres via likviditet med 1,0 mia. kr og via re-
alkreditlån med 6,2 mia. kr
SIDE 5 AF 5
Gennem et pantebrev fastholder staten fortsat kontrol med KUs
bygninger. Staten vil fortsat have pant i disse og KU vil ikke kunne
låne videre med pant i bygningerne. KU vil således ikke kunne tage
yderligere lån til en overophedet drift. Dette er der heller ikke an-
dre selvejende uddannelses- og forskningsinstitutioner, der gør.
Der er således stadig mange eksterne styrings- og kontrolmekanis-
mer, og KUs ledelse og bestyrelse vil naturligvis påtage sig ansva-
ret for at drive universitetsbygningerne korrekt og professionelt
under ansvar for Rigsrevision og ministeriets tilsyn og med fore-
læggelse af aktstykker for finansudvalget, når der er tale om større
byggesager.