Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 117
Offentligt
1496854_0001.png
Unges afstand til de videre-
gående uddannelser
Hvor langt har unge i Danmark til en
videregående uddannelse? Og er der
en sammenhæng mellem afstanden
og deres uddannelsesvalg?
Januar 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0002.png
Unges afstand til de videre-
gående uddannelser
Hvor langt har unge i Danmark til en
videregående uddannelse? Og er der
en sammenhæng mellem afstanden
og deres uddannelsesvalg?
Januar 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0003.png
Unges afstand til de videre-
gående uddannelser
Hvor langt har unge i Danmark til en
videregående uddannelse? Og er der
en sammenhæng mellem afstanden
og deres uddannelsesvalg?
Af: Anders Kamp Høst og Elise Stenholt Sørensen
Kraks Fond Byforskning
Layout: Sara Emilie Spon
Fotos: Willi Hansen
Oplag: 300
Tryk: Frederiksberg Bogtrykkeri A/S
© 2015 Kraks Fond Byforskning
Kraks Fond Byforskning
Frederiksholms Kanal 30
1220 København K
Direktør: Lars Pico Geerdsen
[email protected]
www.kraksfondbyforskning.dk
Kraks Fond Byforsknings publikationer kan frit citeres med tydelig
angivelse af kilden. Skrifter, der omtaler, anmelder, henviser til
eller gengiver Kraks Fond Byforsknings publikationer, bedes sendt
til forskningsenheden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0004.png
Opsummering
Side 1
Kapitel 01
Geografisk ulighed i unges uddannelse
Side 5
Kapitel 02
Afstand til de videregående uddannelser og
geografisk ulighed i forældres uddannelsesniveau
Side 15
Kapitel 03
Afstand og valg af videregående uddannelse
Side 27
Kapitel 04
Afstand og unges valg mellem
uddannelsesretninger
Side 35
Appendiks
Side 43
Litteratur
Side 46
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0005.png
KRAKS FOND BYFORSKNING
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0006.png
Opsummering
KRAKS FOND BYFORSKNING
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0007.png
Hvor langt har unge
i Danmark til en vide-
regående uddannel-
se? Og er der en sam-
menhæng mellem
afstanden og deres
uddannelsesvalg?
Der er i de senere år blevet stillet spørgs-
målstegn ved nødvendigheden af de
videregående uddannelsers regionale
dækning. Det er fra forskellige sider ble-
vet foreslået, at erhvervsakademiernes
og professionshøjskolernes uddannelses-
udbud centraliseres jf. Kvalitetsudvalget,
2014. Det er et opgør med kravet om, at
netop disse uddannelser skal sikre regional
dækning. Argumentet er, at centraliserin-
gen vil forbedre uddannelsernes kvalitet
og fleksibilitet. I lyset af at universitets-
uddannelserne allerede er centreret i de
større byer, kunne en utilsigtet konsekvens
imidlertid være, at unge i byer, hvor uddan-
nelsestilbuddet lukker, opgiver at tage en
uddannelse eller vælger en anden uddan-
nelse. Det kan i sidste ende medføre store
omvæltninger for de lokale bysamfund.
Debatten om uddannelsernes regionale
dækning rejser altså to spørgsmål: Har
afstanden til de videregående uddannel-
ser betydning for, om unge fortsætter i en
videregående uddannelse? Og har afstan-
den til forskellige uddannelsesretninger
betydning for, hvilken uddannelse unge
vælger?
Ved første øjekast kan der være grund til
at tro, at afstanden har betydning både
for unges uddannelsessøgning og for de-
res valg mellem uddannelsesretninger.
Betragter man de unge, der fuldfører en
gymnasial ungdomsuddannelse, er der
stor geografisk ulighed i, hvor mange der
tager en videregående uddannelse, og
hvilke uddannelser de vælger. Unge bosat
i og omkring de større universitetsbyer er
mere tilbøjelige til at læse videre og gerne
på en universitetsuddannelse. Imidlertid
ved vi, at forældre med videregående ud-
dannelse i højere grad bosætter sig i om-
råderne omkring de større byer. Den geo-
grafiske ulighed i unges uddannelsesvalg
kan derfor alene skyldes, at flere unge i de
større byer har forældre med en videregå-
ende uddannelse.
Vi undersøger i dette studie de to pro-
blemstillinger. Først belyser vi omfanget
af geografisk ulighed i andelen af unge,
der påbegynder en videregående uddan-
nelse. I kapitel 2 præsenterer vi to centra-
le forklaringer på denne ulighed; afstand
til de videregående uddannelser og for-
ældrenes uddannelsesniveau. I kapitel 3
undersøger vi, hvordan de unges uddan-
nelsesvalg samvarierer med deres afstand
til de videregående uddannelser og deres
forældrebaggrund. I kapitel 4 nuanceres
analysen ved yderligere at undersøge, om
der er en sammenhæng mellem afstand til
forskellige uddannelsesretninger og unges
valg herimellem. Vi skelner her mellem er-
hvervsakademi- og professionsuddannel-
ser på den ene side, og universitetsuddan-
nelser på den anden.
Analysens datagrundlag omfatter hjem-
meboende unge mellem 18 og 21 år, der
har færdiggjort en gymnasial ungdomsud-
dannelse. Afstanden er beregnet i dét år,
hvor ungdomsuddannelsen afsluttes. Vi
kigger på, om de unge starter på en vide-
regående uddannelse inden for to år efter
endt ungdomsuddannelse.
I analysen anvender vi oplysninger om vi-
deregående uddannelsers adresser i peri-
oden 2006–2011. Tilsvarende har vi adgang
til registeroplysninger om de unges adres-
ser og kan på baggrund heraf beregne
afstandene fra samtlige bopælsadresser
til samtlige videregående uddannelses-
steder gennem vejnettet. Vi har ligeledes
detaljerede registeroplysninger om danske
unges uddannelsesforløb, deres demogra-
fiske karakteristika og socioøkonomiske
forhold.
Analyserne er udført af Anders Kamp Høst
og Elise Stenholt Sørensen. Malene Lind-
berg har hjulpet med den grundige gen-
nemgang af studiets datagrundlag samt
visualisering af resultaterne på Danmarks-
kort. Kim Dehn fra Center for Uddannel-
sespolitik, Statistik & Analyse har bidraget
med sin ekspertise om uddannelsesdata
til skabelsen af datagrundlaget. Monica
Maria Moeskær og Lars Pico Geerdsen har
bidraget med idegrundlag, kyndig vejled-
ning og korrektur.
KRAKS FOND BYFORSKNING
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0008.png
Studiets hovedresultater
– De geografiske afstande mellem unges
bopæl og de videregående uddannelses-
steder er generelt små i Danmark. Over 90
pct. af de hjemmeboende unge har mindre
end 30 km til en erhvervsakademi- eller
professionsuddannelse, og over 65 pct.
har mindre end 30 km til en universitets-
uddannelse.
– Selvom afstanden til uddannelse ikke
er stor for mange unge i Danmark, ser det
ved første øjekast ud til, at afstanden spil-
ler en rolle for unges uddannelsesvalg. De
unge, der bor længst væk fra uddannel-
sesstederne, uddanner sig i gennemsnit
mindre: Knap 76 pct. af de unge, der har
tre km eller kortere til deres nærmeste
uddannelse, vælger at læse videre. Det er
tilfældet for knap 73 pct. af de unge, der
har mere end 27 km til en videregående
uddannelse. Forskellen på tre pct. point er
statistisk signifikant, omend den er lille.
– Studiets resultater peger på, at det ikke
er afstanden, der er årsagen til, at unge
uddanner sig mindre. Derimod skyldes
sammenhængen primært geografiske for-
skelle i forældrenes uddannelsesniveau.
– Unge med kort afstand til de videregå-
ende uddannelser har oftere mindst én
forælder med en lang videregående ud-
dannelse. 27 pct. af de unge med tre km
eller derunder har mindst én og 8 pct. har
to forældre med en lang videregående
uddannelse. Det er kun tilfældet for hen-
holdsvis 10 pct. og 2 pct. af de unge med
mere end 27 km til nærmeste uddannel-
sessted. Disse forskelle er statistisk signi-
fikante.
– Når vi sammenligner unge med samme
familiebaggrund forsvinder sammenhæn-
gen mellem afstand til uddannelse og
andelen, der undlader at uddanne sig. For-
ældrenes uddannelsesniveau har derfor
større betydning for, om unge starter på
en videregående uddannelse end afstan-
den til uddannelsen.
– Til gengæld viser studiet, at der er en
sammenhæng mellem afstanden til nær-
meste universitet og den uddannelses-
retning unge vælger. Dog gør sammen-
hængen sig kun gældende for unge med
forældre, der ikke har en lang videregåen-
de uddannelse.
– For gruppen af unge med forældre uden
en lang videregående uddannelse falder
sandsynligheden for at starte på en uni-
versitetsuddannelse fra 45 pct. for unge,
der har mellem nul og 40 km til universi-
tetet, til 43 pct. for unge med mere end 40
km til nærmeste universitet.
– Omvendt stiger sandsynligheden for at
starte på en erhvervsakademi- eller pro-
fessionsuddannelse, for unge med for-
ældre uden en videregående uddannelse,
jo længere afstanden er til universitet.
For unge med under fire km til nærme-
ste universitet er sandsynligheden for at
fortsætte i en erhvervsakademi- eller pro-
fessionsuddannelse 26 pct. For unge med
mere end 54 km er tallet 33 pct..
– Betragter vi imidlertid unge fra fami-
lier, hvor minimum én af forældrene har
en lang videregående uddannelse, så for-
svinder sammenhængen. Unge fra aka-
demikerhjem er således ikke påvirket af
afstanden, når de skal vælge mellem ud-
dannelsesretninger.
KRAKS FOND BYFORSKNING
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0009.png
01
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0010.png
Geografisk ulighed i
unges uddannelse
KRAKS FOND BYFORSKNING
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0011.png
Geografisk ulighed i unges
uddannelse
Inden vi kigger nærmere på sammenhæn-
gen mellem den geografiske adgang til
videregående uddannelser og unges ud-
dannelsesvalg, er det interessant at belyse
de regionale forskelle i unges uddannelses-
valg. Kan man se, at det særligt er unge, der
bor i landkommuner, der undlader at tage
en videregående uddannelse? Og vælger
de unge i disse kommuner i særlig grad
erhvervsakademi- eller professionsuddan-
nelser i stedet for universitetsuddannelser?
Det er relevant at undersøge, om der er
geografisk ulighed i uddannelse. Geografi-
ske forskelle i unges uddannelsesvalg kan
potentielt dække over, at geografiske bar-
rierer som fx afstand, afholder de unge fra
at tage en længere uddannelse. I så fald
kan den geografiske ulighed betragtes
som udtryk for et demokratisk såvel som
et samfundsøkonomisk problem.
Adgangen til uddannelsessystemet kan
have betydning for omfordelingen af
samfundets goder. Det kan derfor være
et demokratisk problem, hvis uddannel-
sernes geografiske placering er årsag til,
at ikke alle har lige adgang til uddannel-
se. Samtidig kan det være et samfunds-
økonomisk problem, hvis afstanden til de
videregående uddannelser er årsag til, at
unge med en gymnasial ungdomsuddan-
nelse ikke videreuddanner sig, idet en stor
samfundsressource dermed kan gå tabt.
Vores analyse omfatter udelukkende
unge, der har gennemført en gymnasial
ungdomsuddannelse. De gymnasiale ung-
domsuddannelser er studieforberedende
til de videregående uddannelser og er i
sig selv ikke erhvervskompetencegivende.
Hvis vi skal udnytte samfundets ressour-
cer optimalt, er det derfor vigtigt, at så
mange som muligt fortsætter i en vide-
regående uddannelse.
Definitioner af uddannelsesretninger
Erhvervsakademi
Erhvervsakademierne tilbyder korte
videregående uddannelser, hvor teori
og praksis kombineres. Uddannelsen
afsluttes efter 2 års studier med mu-
ligheden for at fortsætte med 1 eller
1,5 år for at opnå en bacheloruddan-
nelse.
Eksempler på erhvervsakademiud-
dannelser er: Markedsføringsøko-
nom, multimediedesigner, laborant,
byggetekniker, el-installatør og
IT-teknolog.
Professionshøjskole
Professionshøjskolerne tilbyder mel-
lemlange videregående uddannelser
og efter 3�½ år opnår de studerende
en professionsbachelorgrad. Profes-
sionsbachelorgraden kan fungere
som afsæt til videreuddannelse på
master-, kandidat- og ph.d.-niveau.
Eksempler på professionsuddan-
nelser er: Folkeskolelærer, sygeple-
jerske, bioanalytiker, fysioterapeut,
administrationsøkonom, bygnings-
konstruktør og pædagog.
Universitet
Universiteterne tilbyder mellemlange
og lange videregående uddannelser
inden for de humanistiske, teologiske,
juridiske, samfunds-, sundheds- og
naturvidenskabelige discipliner. Uni-
versitetsuddannelserne er normeret
til 5 år og består af en bachelor (3 år)
og en kandidat (2 år). Flere universite-
ter tilbyder også professionsbachelor-
uddannelser og ingeniøruddannelser.
Eksempler på universitetsuddannel-
ser er: Antropologi, dansk, fysik, ma-
tematik, musikvidenskab, medicin og
bioteknologi.
KRAKS FOND BYFORSKNING
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0012.png
Hovedresultater
Der er stor geografisk
ulighed i andelen af
unge, der læser videre
Betragter man de unge, der fuldfører
en gymnasial ungdomsuddannelse i
perioden 2006-2011, er der stor geo-
grafisk ulighed i, hvor mange der på-
begynder en videregående uddannel-
se. De laveste andele ser vi i Tårnby,
Syddjurs og Lemvig Kommune hvor
64 pct. af de unge læser videre inden
for to år. Rudersdal, Lyngby-Taarbæk
og Hørsholm Kommune ligger øverst
i fordelingen. Her læser knap 80 pct.
af de unge videre.
De regionale forskelle
i unges uddannelse er
blevet mindre
I perioden 2006–2011 sker der en
kraftig stigning i andelen af unge,
der læser videre efter endt ungdoms-
uddannelse. Stigningen er størst i
landkommuner, hvor niveauet før var
lavest. Det betyder, at de regionale
forskelle i unges uddannelse bliver
mindre i perioden.
Unge i bykommuner
vælger i højere grad at
starte på universitetet
Ser vi på, hvilken videregående ud-
dannelse de unge starter på, tegner
der sig store geografiske forskelle.
Unge bosat i de større bykommuner
vælger i højere grad en universitets-
uddannelse frem for en erhvervsaka-
demi- eller professionsuddannelse.
Der er stor geografisk
ulighed i andelen
af unge, der læser
videre
Vi belyser den geografiske ulighed i unges
uddannelse på kommuneniveau ved at be-
regne andelen af unge i hver kommune,
der starter på en videregående uddan-
nelse, senest to år efter de har afsluttet
deres ungdomsuddannelse. Analysen
omfatter 18–21-årige unge, der har fuld-
ført en gymnasial ungdomsuddannelse
i perioden 2006–2011. Unge uden ung-
domsuddannelse eller unge, der har taget
en erhvervsfaglig ungdomsuddannelse er
ikke med i analysen. Det samme gælder for
unge, der er flyttet hjemmefra, før de har
fuldført deres ungdomsuddannelse. Gen-
nemsnittene i de følgende kort er beregnet
for dén kommune, hvor dén unge boede,
da han eller hun afsluttede sin ungdoms-
uddannelse. Se i øvrigt appendiks 3.
På landsplan starter 75 pct. af de unge på
en videregående uddannelse inden for to
år efter endt ungdomsuddannelse, 8 pct.
starter på en erhvervsakademisk uddan-
nelse, 18 pct. starter på en professions-
uddannelse og knap 46 pct. starter på en
universitetsuddannelse. Ca. 3 pct. starter
på martime uddannelse, uddannelser in-
den for politi og forsvar, kunstneriske ud-
dannelser eller øvrige uddannelser. Denne
gruppe er ikke medtaget i analysen, se i
øvrigt appendiks 2.
Hvis vi betragter andelen af unge, der star-
ter på en videregående uddannelse i hver
kommune, ser vi store forskelle, jf. figur 1.1.
Den laveste andel ser vi i Tårnby, Syddjurs
og Lemvig Kommune hvor 64 pct. af de
unge læser videre. I Rudersdal, Lyngby-Ta-
arbæk og Hørsholm Kommune fortsætter
knap 80 pct. i en videregående uddannel-
se. Det er en forskel på 16 pct. point eller
25 pct. i forhold til niveauet i de kommuner,
der har den laveste andel. Figur 1.1 viser, at
flere af de kommuner, der ligger langt væk
fra de større byer som fx Kalundborg og
Tønder Kommune, oplever uddannelsesra-
ter under 70 pct. Bykommuner som Ålborg,
Odense og kommunerne nord for Køben-
havn ligger i toppen af fordelingen. Det er
dog ikke et entydigt billede, da kommuner
omkring Århus og København også har ud-
dannelsesrater under gennemsnittet, som
fx Tårnby Kommune.
KRAKS FOND BYFORSKNING
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0013.png
×
FIGUR 1.1
ANDELEN AF UNGE, DER PÅBEGYNDER EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE. OPGJORT PÅ OPVÆKST-
KOMMUNE, 2006-2011
64-71 pct.
71-74 pct.
Hørsholm
Rudersdal
74-78 pct.
Lyngby-Taarbæk
København
78-81 pct.
Tårnby
< 50 personer
Aalborg
Videregående
uddannelsessteder
2006-2013
Lemvig
Syddjurs
Århus
Kalundborg
Odense
Tønder
Anm.:
Kortet viser andelen, der påbegynder en videregående uddannelse senest to år efter endt ungdomsuddannelse. Populationen omfatter
unge, der fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21 år. Opvækstkommunen er den kommune, som den unge bor
i, når ungdomsuddannelsen afsluttes. Unge, der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0014.png
De regionale forskelle
i unges uddannelse er
blevet mindre
Vi har set, at der er stor geografisk ulig-
hed i, hvor mange unge der læser videre.
Imidlertid kan flere faktorer have medført
en stigning i søgningen til de videregående
uddannelser i perioden 2006-2011. For det
første steg arbejdsløshedsprocenten for
unge i alderen 15-24 år fra omkring 7,5 pct.
til 14,2 pct. i perioden 2007-2011 under den
økonomiske krise jf. Statistikbanken. For
det andet, indførte man i 2009, en ny re-
gel, der tillod ansøgere med en gymnasial
ungdomsuddannelse at gange deres gen-
nemsnit med 1,08, hvis uddannelsen blev
søges inden for to år efter endt ungdoms-
uddannelse. Reglen havde virkning for de
ansøgere, der afsluttede deres gymnasiale
uddannelse i 2007 og senere. Det må der-
for forventes, at flere unge fortsætter i en
videregående uddannelse inden for to år.
Det er dermed relevant at undersøge, om
de regionale forskelle er de samme i hele
perioden.
Figur 1.2 og 1.3 viser, at der er en kraftig
stigning i andelen af unge, der læser videre
efter gymnasiet i perioden 2006–2011. På
landsplan stiger andelen fra 67 pct. i 2006
til knap 78 pct. i 2011, en stigning på 11
pct. point. Stigningen er størst i landkom-
muner, hvor niveauet var lavest i 2006. I
Jammerbugt Kommune stiger andelen fra
64 pct. til 85 pct. I Vestjylland ses også sto-
re stigninger; fx stiger andelen, der læser
videre i Herning fra 57 pct. til 77 pct. og i
Ikast-Brande Kommune fra 65 pct. til 80
pct. Den mindste stigning ses, i kommuner
hvor niveauet allerede lå højt i 2006. Ek-
sempelvis stiger andelen, der læser videre
i Rudersdal Kommune fra 76 pct. til 79 pct.
og i Lyngby-Taarbæk Kommune fra 81 pct.
til 82 pct. Det betyder at de regionale for-
skelle i unges uddannelse bliver mindre i
perioden.
KRAKS FOND BYFORSKNING
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0015.png
×
FIGUR 1.2
ANDELEN AF UNGE, DER PÅBEGYNDER EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE. OPGJORT PÅ OPVÆKST-
KOMMUNE, 2006
55-65 pct.
Procent, 2006
Procent, 2006
55-65 pct.
55-65 pct.
65-70 pct.
65-70 pct.
70-75 pct.
70-75 pct.
75-80 pct.
75-80 pct.
80-90 pct.
80-90 pct.
<50 personer
<50 personer
65-70 pct.
Rudersdal
Lyngby-Taarbæk
70-75 pct.
75-80 pct.
Jammerbugt
80-90 pct.
< 50 personer
Herning
Ikast-Brande
Anm.:
Kortet viser andelen, der påbegynder en videregående uddannelse senest to år efter, for de unge, der har afsluttet deres ungdomsud-
dannelse i 2006. Populationen omfatter unge, der fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21 år. Opvækstkom-
munen er den kommune, som den unge bor i, når ungdomsuddannelsen afsluttes. Unge, der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres
ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0016.png
×
FIGUR 1.3
ANDELEN AF UNGE, DER PÅBEGYNDER EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE. OPGJORT PÅ OPVÆKST-
KOMMUNE, 2011
55-65 pct.
Procent, 2011
Procent, 2011
55-65 pct.
55-65 pct.
65-70 pct.
65-70 pct.
70-75 pct.
70-75 pct.
75-80 pct.
75-80 pct.
80-90 pct.
80-90 pct.
<50 personer
<50 personer
65-70 pct.
Rudersdal
Lyngby-Taarbæk
70-75 pct.
75-80 pct.
Jammerbugt
80-90 pct.
< 50 personer
Herning
Ikast-Brande
Anm.:
Kortet viser andelen, der påbegynder en videregående uddannelse senest to år efter, for de unge, der har afsluttet deres ungdoms-
uddannelse i 2011. Populationen omfatter unge, der fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21 år. Opvækstkom-
munen er den kommune, som den unge bor i, når ungdomsuddannelsen afsluttes. Unge, der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres
ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0017.png
Unge i bykommuner
vælger i højere grad at
starte på universitet
Ser vi på, hvilken videregående uddannelse
de unge starter på, tegner der sig store
geografiske forskelle. Unge bosat i de stør-
re bykommuner i Danmark vælger i højere
grad en universitetsuddannelse i forhold
til en erhvervsakademi- eller professions-
uddannelse.
Figur 1.4 viser andelen, der fortsætter i en
universitetsuddannelse, ud af de unge, der
vælger at læse videre. På landsplan star-
ter knap 65 pct. af de unge i vores ana-
lyse, der læser videre, på en universitets-
uddannelse.
Figur 1.4. illustrerer, at der er store kom-
munale forskelle. I Lolland og Ikast-Brande
Kommune, hvor andelene er lavest, starter
51 pct. af de unge på en universitetsuddan-
nelse. I Gentofte Kommune, hvor andelen
er højst, er tallet 83 pct. Det er en forskel
på 32 pct. point.
Unge, der bor i de større bykommuner,
vælger i højere grad at starte på en uni-
versitetsuddannelse: I Århus og Aalborg
Kommune starter hhv. 73 pct. og 71 pct.
på universitetet. I Odense og Københavns
Kommune er andelen hhv. 67 pct. og 72
pct. I toppen af fordelingen er kommuner-
ne nord for København og Frederiksberg
Kommune hvor mellem 74 og 83 pct. læser
videre på universitet.
KRAKS FOND BYFORSKNING
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0018.png
×
FIGUR 1.4
ANDELEN UD AF DE UNGE, DER STARTER PÅ EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE, SOM VÆLGER
UNIVERSITETET. OPGJORT PÅ OPVÆKSTKOMMUNE, 2006–2011
45-57 pct.
Procent
Procent
45 45 - 57 pct.
- 57 pct.
57 57 - 64 pct.
- 64 pct.
64 64 - 74 pct.
- 74 pct.
74 74 - 83 pct.
- 83 pct.
<50 personer
<50 personer
Universiteter 2006-2013
Universiteter 2006-2013
57-64 pct.
64-74 pct.
Gentofte
København
Frederiksberg
74-83 pct.
< 50 personer
Aalborg
Universiteter
2006-2013
Ikast-Brande
Århus
Odense
Lolland
Anm.:
Kortet viser andelen, der påbegynder en universitetsuddannelse senest to år efter endt ungdomsuddannelse. Populationen omfatter
unge, der fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21 år, og som påbegynder en videregående uddannelse senest
to år efter adgangsgivende eksamen. Opvækstkommunen er den kommune, som den unge bor i, når ungdomsuddannelsen afsluttes. Unge,
der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af
registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0019.png
02
KRAKS FOND BYFORSKNING
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0020.png
Afstand til de videregående
uddannelser og geografisk
ulighed i forældres uddan-
nelsesniveau
KRAKS FOND BYFORSKNING
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0021.png
Afstand til de videregående
uddannelser og geografisk ulighed
i forældres uddannelsesniveau
I kapitel 1 viste vi, at der er geografisk
ulighed i uddannelse i Danmark - både i
forhold til andelen af unge, der påbegynder
en videregående uddannelse og i forhold
til uddannelsesretningen, de unge vælger.
Det er derfor relevant at se nærmere på,
hvorfor der er geografisk ulighed i uddan-
nelsesvalg i Danmark. Vi fokuserer her på
to centrale forklaringer; afstanden til de
videregående uddannelsessteder og for-
ældrenes uddannelsesniveau.
I den politiske debat såvel som i forsk-
ningslitteraturen diskuterer man, om
forskelle i adgangen til de videregående
uddannelser, grundet uddannelsernes
geografiske placering, er en del af forkla-
ringen på den geografiske ulighed i unges
uddannelsesvalg. Man kan forestille sig
tre forskellige årsager til, at afstand kan
udgøre en barriere for unges uddannel-
sesvalg: For det første kan pendlings- og
flytteomkostninger udgøre en barriere for
adgangen til de videregående uddannelser,
især for unge, der er vokset op i hjem med
få ressourcer. For det andet kan afstand
til uddannelserne udgøre en psykologisk
barriere for unge med stærk tilknytning til
familie og lokalområde. Og for det tredje
kan afstand til uddannelse udgøre en in-
formationsbarriere således, at afstanden
mindsker bevidstheden om mulighederne
for uddannelse.
Spørgsmålet er imidlertid om andre for-
hold kan forklare den geografiske ulighed
i uddannelse, herunder forældrenes ud-
dannelse. Stratifikationslitteraturen om
ulighed i unges uddannelsesvalg er omfat-
tende og peger på flere mulige forklaringer
på, hvorfor forældres uddannelsesniveau
har betydning for unges uddannelsesvalg.
For det første har forældrenes uddan-
nelsesbaggrund betydning for de unges
studiefærdigheder reflekteret i karakter-
gennemsnittet og dermed indirekte for
de unges valgmuligheder. Forældre med
en videregående uddannelse kan ofte-
re støtte op om læringsprocessen, både
gennem faglig viden og viden om uddan-
nelsessystemets krav. For det andet vil den
studerendes motivation, risikovillighed,
forventninger til afkastet af uddannelse
og lignende være påvirket af forældrenes
socioøkonomiske ressourcer. Hvis forældre
med forskellige uddannelsesniveauer har
forskellige bosætningsmønstre, kan det
også lede til geografisk ulighed i uddan-
nelse.
I det følgende belyser vi, hvor langt unge
i Danmark har til en videregående uddan-
nelse, og om der er regionale forskelle i
forældrenes uddannelsesniveau. Vi un-
dersøger følgende spørgsmål: Hvordan er
den regionale dækning af de videregående
uddannelser i Danmark? Har de unge fået
længere til videregående uddannelser i pe-
rioden 2006–2011? Og er der regionale for-
skelle i forældrenes uddannelsesniveau?
KRAKS FOND BYFORSKNING
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0022.png
Hovedkonklusioner
Danske unge har kort
afstand til de videregå-
ende uddannelser
De geografiske afstande mellem un-
ges bopæl og de videregående ud-
dannelsessteder er generelt små i
Danmark. Mere end 90 pct. af danske
hjemmeboende unge har mindre end
30 km nærmeste erhvervsakademi
eller professionshøjskole dét år, hvor
de afslutter deres ungdomsuddan-
nelse. Desuden har mere end 65 pct.
af de hjemmeboende unge mindre
end 30 km til en universitetsuddan-
nelse.
Store geografiske for-
skelle i forældrenes
uddannelsesniveau
Andelen af unge med forældre, hvor-
af mindst én har en lang videregåen-
de uddannelse, er størst i de større
universitetsbyer og i Region Hoved-
staden. Derimod er andelen af unge
med forældre, der højest har en kort
eller mellemlang videregående ud-
dannelse, størst i kommunerne i det
centrale Jylland og på Sydfyn. Ende-
lig er andelen af unge med forældre,
der har en erhvervsfaglig uddannelse
som højeste fuldførte uddannelse,
størst i kommuner i de ydre dele af
Region Vest-, Midt og Nordjylland
samt Region Sjælland.
Danske unge har kort
afstand til de videre-
gående uddannelser
De geografiske afstande mellem unges
bopæl og de videregående uddannelses-
steder er generelt små i Danmark. Figur 2.1
illustrerer afstanden fra hvert 1000x1000
kvadratmeter celle i Danmark til det
nærmeste erhvervsakademi eller profes-
sionshøjskole i 2011, beregnet gennem
vejnettet, se i øvrigt appendiks 4. Figuren
viser, at hovedparten af Danmarks bebo-
ede areal har en afstand på mindre end
30 km til nærmeste erhvervsakademi eller
professionshøjskole. I alt bor mere end 90
pct. af de hjemmeboende unge i perioden
2006 til 2011 i områder med mindre end
30 km til nærmeste erhvervsakademi eller
professionshøjskole i dét år, de færdiggør
deres gymnasiale ungdomsuddannelse, jf.
senere beskrivelse af figur 2.3. De unges
afstand til nærmeste erhvervsakademi
eller professionshøjskole har ikke ændret
sig i perioden 2006-2011.
Figur 2.2 viser tilsvarende afstanden til
det nærmeste universitet i 2011. De fleste
universiteter er lokaliseret i de større byer
og et væsentligt større område ligger uden
for en radius af 30 km til nærmeste uni-
versitetsuddannelse. Mere end 65 pct. af
de hjemmeboende unge har mindre end 30
km til nærmeste universitetsuddannelse,
jf. senere beskrivelse af figur 2.3. Ligeledes
har de unges afstand til nærmeste univer-
sitet ikke ændret sig i perioden 2006-2011.
KRAKS FOND BYFORSKNING
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0023.png
×
FIGUR 2.1
AFSTAND TIL NÆRMESTE ERHVERVSAKADEMI ELLER PROFESSIONSHØJSKOLE, 2011
0-10 km
10-20 km
20-30 km
30-70 km
Områder uden data
Anm.:
Den korteste afstand er fundet på baggrund af beregninger af afstande fra centrum i samtlige 1000 x 1000 meter kvadratceller i
Danmark, til samtlige videregående uddannelsesinstitutioner. Afstandene er beregnet gennem vejnettet.
Kilde:
Egne beregninger på
baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0024.png
×
FIGUR 2.2
AFSTAND TIL NÆRMESTE UNIVERSITET, 2011
0-10 km
Procent, 2006
55-65 pct.
65-70 pct.
70-75 pct.
75-80 pct.
80-90 pct.
<50 personer
10-20 km
20-30 km
30-125 km
Områder uden data
Anm.:
Den korteste afstand er fundet på baggrund af beregninger af afstande fra centrum i samtlige 1000 x 1000 meter kvadratceller i
Danmark, til samtlige videregående uddannelsesinstitutioner. Afstandene er beregnet gennem vejnettet.
Kilde:
Egne beregninger på
baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0025.png
Figur 2.3 viser fordelingen af unges afstand
fra deres bopælsadresse til den nærmeste
videregående uddannelse, særskilt for er-
hvervsakademier og professionshøjskoler,
og universiteter. Vi har beregnet afstan-
den fra den unges bopælsadresse til den
nærmeste videregående uddannelse, målt
igennem vejnettet. Afstanden er beregnet
fra den bopæl, som den unge havde, da
han eller hun afsluttede sin ungdomsud-
dannelse jf. appendiks 2 og 4. Vi har ikke
beregnet afstande for unge, som bor på
øer, der ikke er landfaste.
Det fremgår, at størstedelen af de unge
bor i kort afstand til et erhvervsakademi
eller en professionshøjskole. Knap 40 pct.
af de unge bor under fem km væk og ca.
71 pct. har mindre end 15 km. De unge
har i gennemsnit 11 km til nærmeste er-
hvervsakademi eller professionshøjskole.
Som forventet er der større spredning i
afstanden til universitetsuddannelserne:
17 pct. har mindre end fem km, 44 pct.
har mindre end 15 km, men knap 10 pct.
har mere end 55 km til en universitetsud-
dannelse. I gennemsnit har de unge 24 km
til nærmeste universitet.
Så vidt vi ved, foreligger der kun få op-
gørelser over unges afstand til de vide-
regående uddannelser i vores nabolande
og mange af dem er af ældre dato. Sam-
menligner vi tal for disse lande med tal
for Danmark, har de unge i Danmark i
gennemsnit kortere afstand til de vide-
regående uddannelser. I Sverige havde
omkring halvdelen af de unge mænd med
en adgangsgivende ungdomsuddannelse
mere end 25 kilometer til nærmeste vide-
regående uddannelse i perioden 1983-1992
jf. Öckert (2012). I England havde britiske
16-årige i gennemsnit omkring 36 km til
de tre nærmeste universiteter, opgjort i
2002 jf. Gibbons og Vignoles (2009). Og i
Irland havde unge, der færdiggjorde en ad-
gangsgivende ungdomsuddannelse i 2007
i gennemsnit omkring 18 km til nærme-
ste videregående uddannelse samme år
jf. Cullinan et al. (2013).
×
FIGUR 2.3
FORDELINGEN AF UNGES AFSTAND TIL NÆRMESTE VIDEREGÅENDE UDDANNELSESSTED, 2006-2011
40
35
30
25
20
Procent
15
10
5
5
10
15
20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85 90 95 100 105 110 115 120
Afstand til uddannelsessted i kilometer
Universitet
Anm.:
Figuren viser afstanden til de videregående uddannelser i intervaller af fem kilometer. Afstanden er beregnet i dét år ungdomsuddan-
nelsen afsluttes fra den unges bopælsadresse. Populationen omfatter unge, der fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mel-
lem 18 og 21 år. Unge, der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger
på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Erhvervsakademi eller
professionshøjskole
KRAKS FOND BYFORSKNING
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0026.png
Store geografiske
forskelle i forældrenes
uddannelsesniveau
Forældrenes uddannelsesniveau er i både
forskningslitteraturen og i den offentlige
debat blevet fremhævet som én af de
primære forklarende faktorer, der direkte
eller indirekte har betydning for unges valg
af uddannelse. Det er derfor relevant at un-
dersøge, hvor store geografiske forskelle,
der er i forældrenes uddannelsesniveau.
Figur 2.4 viser andelen af unge, der har
mindst én forælder med en lang videregå-
ende uddannelse særskilt for kommuner.
Figur 2.5 viser andelen af unge, hvis for-
ældre højest har en kort- eller mellemlang
videregående uddannelse og figur 2.6 viser
andelen af unge, hvis forældre højest har
en erhvervsfaglig uddannelse. Som i de
forudgående figurer, er tallene opgjort for
hjemmeboende unge, der har fuldført en
gymnasial ungdomsuddannelse. Som det
fremgår af figur 2.4, 2.5 og 2.6 er der store
geografiske forskelle på forældrenes ud-
dannelsesniveau. I beskrivelsen ser vi bort
fra økommunerne.
Figur 2.4 viser, at den største andel af unge
med forældre, hvoraf mindst én har en
lang videregående uddannelse, findes i de
større universitetsbyer og flere af kommu-
nerne i Region Hovedstaden. I København
og Århus er det tilfældet for omkring 34
pct. af de unge og i Gentofte, Rudersdal
og Lyngby-Taarbæk, er det tilfældet for
mellem 56 og 54 pct. I de 10 kommuner
med den laveste andel, har mellem 6 og
9 pct. af de unge forældre med en lang
videregående uddannelse. Det omfatter
kommuner primært i Jylland, herunder
Vesthimmerland, Ikast-Brande, Tønder,
Hedensted, Vejen, Jammerbugt og Varde
Kommune samt kommunerne Langeland,
Ishøj og Lolland.
Figur 2.5 viser fordelingen af unge med
mindst én forælder med en kort eller mel-
lemlang videregående uddannelse. Ande-
len er størst er kommunerne på Sydfyn,
herunder i Svendborg og Faaborg-Midtfyn
med 47 og 44 pct., og i flere af de jyske
kommuner, herunder Silkeborg, Esbjerg,
Haderslev, Skanderborg, Holstebro, Hjør-
ring og Sønderborg med mellem 46 og 43
pct. samt Frederikssund Kommune med
35 pct. Kommunerne med den laveste an-
del, ligger alle i hovedstadsområdet. Gen-
tofte, Hørsholm og Lyngby-Taarbæk har de
laveste andele, hvor mellem 27 og 29 pct.
af forældrene har en kort eller mellemlang
videregående uddannelse.
Endelig er andelen af unge med forældre
med en erhvervsfaglig uddannelse som
højeste fuldførte uddannelse, vist i figur
2.6. Figuren viser, at andelen er størst i
flere af kommunerne i Jylland, herunder
Ikast-Brande, Ringkøbing-Skjern, Thisted,
Frederikshavn, Norddjurs og Hedensted
hvor mellem 46 og 48 pct. har en erhvervs-
faglig uddannelse. Desuden har flere kom-
muner i Region Sjælland også mellem 46
og 48 pct., herunder Tårnby, Bornholm,
Lolland og Stevns. Langeland Kommune
har med 51 pct. den højeste andel. Den
mindste andel findes igen i Region Hoved-
staden og i de to største universitetsbyer,
hvor andelen er mellem 11 og 23 pct.
KRAKS FOND BYFORSKNING
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0027.png
×
FIGUR 2.4
ANDELEN AF UNGE, HVOR FORÆLDRENES HØJESTE UDDANNELSE ER EN LANG VIDEREGÅENDE
UDDANNELSE. OPGJORT PÅ OPVÆKSTKOMMUNE, 2006-2011
5-13 pct.
Procent
Procent
5-13 pct.
5-13 pct.
13-22 pct.
13-22 pct.
22-38 pct.
22-38 pct.
38-56 pct.
38-56 pct.
< personer
< 50 50 personer
13-22 pct.
Rudersdal
Lyngby-Taarbæk
Gentofte
København
22-38 pct.
38-56 pct.
Jammerbugt
< 50 personer
Ishøj
Vesthimmerland
Ikast-Brande
Århus
Varde
Hedensted
Vejen
Tønder
Langeland
Lolland
Anm.:
Kortet viser uddannelsesniveauet for dén af de to forældre, der har den længste uddannelse. Populationen omfatter unge, der
fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21 år. Opvækstkommunen er den kommune, som den unge bor i, når
ungdomsuddannelsen afsluttes. Unge, der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0028.png
×
FIGUR 2.5
ANDELEN AF UNGE, HVOR FORÆLDRENES HØJESTE UDDANNELSE ER EN KORT ELLER MELLEMLANG VIDE-
REGÅENDE UDDANNELSE. OPGJORT PÅ OPVÆKSTKOMMUNE, 2006-2011
27-33 pct.
Procent
Procent
27 27 - 33 pct.
- 33 pct.
33 33 - 40 pct.
- 40 pct.
40 40 - 46 pct.
- 46 pct.
46 46 - 57 pct.
- 57 pct.
<50 personer
<50 personer
Hjørring
33-40 pct.
Hørsholm
Lyngby-Taarbæk
Gentofte
40-46 pct.
46-57 pct.
< 50 personer
Holstebro
Silkeborg
Skanderborg
Frederikssund
Esbjerg
Haderslev
Svendborg
Sønderborg
Faaborg-Midtfyn
Anm.:
Kortet viser uddannelsesniveauet for dén af de to forældre, der har den længste uddannelse. Populationen omfatter unge, der
fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21 år. Opvækstkommunen er den kommune, som den unge bor i, når
ungdomsuddannelsen afsluttes. Unge, der ikke er hjemmeboende når de afslutter deres ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0029.png
×
FIGUR 2.6
ANDELEN AF UNGE, HVOR FORÆLDRENES HØJESTE UDDANNELSE ER EN ERHVERVSFAGLIG UDDANNELSE.
OPGJORT PÅ OPVÆKSTKOMMUNE, 2006-2011
11-19 pct.
Procent
Procent
11 11 - 19 pct.
- 19 pct.
19 19 - 29 pct.
- 29 pct.
29 29 - 39 pct.
- 39 pct.
39 39 - 51 pct.
- 51 pct.
<50 personer
<50 personer
19-29 pct.
Furesø
Hørsholm
Rudersdal
Lyngby-Taarbæk
Gentofte
København
Frederikshavn
29-39 pct.
39-51 pct.
Tårnby
< 50 personer
Bornholm
Thisted
Norddjurs
Ikast-Brande
Ringkøbing-Skjern
Århus
Hedensted
Stevns
Langeland
Lolland
Anm.:
Kortet viser uddannelsesniveauet for dén af de to forældre, der har den længste uddannelse. Populationen omfatter unge, der
fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21 år. Opvækstkommunen er den kommune, som den unge bor i, når
ungdomsuddannelsen afsluttes. Unge, der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0030.png
KRAKS FOND BYFORSKNING
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0031.png
03
KRAKS FOND BYFORSKNING
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0032.png
Afstand og valg af videre-
gående uddannelse
KRAKS FOND BYFORSKNING
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0033.png
Afstand og valg af videre-
gående uddannelse
I kapitel 1 viste vi, at der er store regionale
forskelle i andelen af unge, der påbegyn-
der en videregående uddannelse. I kapitel
2 præsenterede vi to centrale forklaringer
på de regionale forskelle i unges uddan-
nelse, nemlig a) afstand til uddannelse
og b) forældrenes uddannelsesniveau.
I kapitel 2 undersøgte vi også variationen
i de to forklarende variable og fandt, at
uddannelsesinstitutionerne generelt lig-
ger geografisk spredt ud over Danmark.
Der er derfor ikke stor forskel på de unges
afstand til en videregående uddannelse.
Derimod er der der stor geografisk varia-
tion i forældrenes uddannelsesniveau.
I dette kapitel undersøger vi, hvordan de
unges uddannelsesvalg samvarierer med
a) deres afstand til de videregående ud-
dannelser og b) deres forældrebaggrund.
Med andre ord; kan vi se, at afstanden til
de videregående uddannelser betyder no-
get for de unges uddannelsesvalg? Eller
skyldes de geografiske forskelle i de unges
uddannelse primært regionale forskelle i
de unges forældrebaggrund?
En række internationale studier har un-
dersøgt denne problemstilling. Samtlige
studier finder, at afstand til videregående
uddannelser har en signifikant negativ ef-
fekt på sandsynligheden for at tage en vi-
deregående uddannelse jf. Alm og Winters
(2009), Frenette (2006), Spiess og Wroh-
lich (2010). Vi har fundet to danske stu-
dier, der berører denne problemstilling jf.
DEA (2012) og Region Hovedstaden (2013).
Flere internationale studier påpeger imid-
lertid, at der er metodiske udfordringer
forbundet med at måle den kausale effekt
af afstand til uddannelsessteder, da det
ikke er tilfældigt, hvor folk bosætter sig.
Forældre med højere uddannelse vil typisk
bosætte sig i de større byer, hvor der også
er kortere afstand til uddannelsesinstitu-
tionerne jf. Frenette (2009), Denzler og
Wolter (2011), Spiess og Wrohlich (2010).
Vi har ikke fundet studier, som tager fat
på dette problem. Det er derfor tænkeligt,
at de sammenhænge mellem afstand og
uddannelsesvalg, der er fundet i tidligere
studier, primært skyldes uobserverbare
forskelle i forældrebaggrund.
KRAKS FOND BYFORSKNING
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0034.png
Hovedkonklusioner
De unge, der bor længst
væk fra de videregående
uddannelser, uddanner
sig i gennemsnit mindre
Der er en svag sammenhæng mellem
afstanden til nærmeste uddannel-
sessted og andelen, der fortsætter
i en videregående uddannelse. Om-
kring 73 pct. af de unge, der har mere
end 27 km til en videregående uddan-
nelse, vælger at læse videre. Dette er
tilfældet for knap 76 pct. af de unge,
der har tre kilometer eller derunder til
nærmeste uddannelse.
Forældrebaggrund har
stor betydning for, om
unge starter på en vide-
regående uddannelse
Blandt unge fra familier, hvor ingen
af forældrene har en videregående
uddannelse, vælger 70 pct. at starte
på en videregående uddannelse. I fa-
milier hvor mindst én af forældrene
har kort eller mellemlang videregåen-
de uddannelse starter 75 pct., og hvis
mindst én af forældrene har en lang
videregående uddannelse, påbegyn-
der 83 pct. af de unge en videregåen-
de uddannelse.
Når man sammenligner
unge med samme fami-
liebaggrund, har afstand
ingen betydning
Når vi sammenligner unge med
samme familiebaggrund forsvinder
sammenhængen mellem afstand til
nærmeste uddannelse og hvorvidt
de unge læser videre. Forældrenes
uddannelsesniveau har altså langt
større betydning end afstanden, for
om unge starter på en videregående
uddannelse.
De unge, der bor
længst væk fra de
videregående uddan-
nelser, uddanner sig
i gennemsnit mindre
Det er i første omgang interessant at be-
lyse, om de unge, der bor længst væk fra
de videregående uddannelsessteder, i gen-
nemsnit uddanner sig mindre. For at un-
dersøge dette, har vi beregnet afstanden
fra den unges bopælsadresse til det nær-
meste videregående uddannelsessted,
målt igennem vejnettet jf. appendiks 4.
Figur 3.1 viser andelen af unge, der starter
på en videregående uddannelse, opdelt på
afstanden til nærmeste videregående ud-
dannelse. Vi har inddelt afstanden i deciler,
således at der er 10 pct. af de unge i hvert
kilometerinterval på den vandrettet akse.
Det har vi gjort for at sikre os, at resultater-
ne beskriver en tilpas stor gruppe af unge
til, at de kan generaliseres. Det er årsagen
til at første decil kun dækker én km og 10.
decil dækker intervallet fra 27 km til 67 km.
Ved første øjekast kan der være grund til at
tro, at afstanden har betydning for unges
uddannelsessøgning. Andelen, der læser
videre, er størst for unge med kort afstand
til en videregående uddannelse. Figur 3.1
viser, at omkring 76 pct. af de unge, der
har tre km eller kortere til nærmeste ud-
dannelse, læser videre. Det er tilfældet for
73 pct. af de unge, der har mere end 27
km til en videregående uddannelse. I gen-
nemsnit falder andelen, der starter på en
videregående uddannelse med 3 pct.point,
når afstanden til den nærmeste uddannel-
se stiger fra tre km til over 27 km. Forskel-
len på 3 pct. point er statistisk signifikant,
omend den er lille.
Som det fremgår af figur 3.1, er andelen,
der læser videre, størst blandt unge, der
bor tre km fra nærmeste uddannelse. Det
kan umiddelbart synes iøjnefaldende, at
andelen er større for denne gruppe end for
unge, der har under én km til det nærmeste
uddannelsessted. Det skyldes antageligt
tilfældigheder, da det må forventes, at
afstande på mellem nul til tre km i prak-
sis ikke har nævneværdig betydning for
transporttiden jf. appendiks 4.
KRAKS FOND BYFORSKNING
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0035.png
×
FIGUR 3.1
ANDELEN AF UNGE, DER STARTER PÅ EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE, OPDELT PÅ AFSTANDEN TIL
NÆRMESTE VIDEREGÅENDE UDDANNELSE, 2006-2011
77,0
76,5
76,0
75,5
75,0
Procent
74,5
74,0
73,5
73,0
72,5
km
km
m
m
8-
11
k
km
m
km
-2
6
Afstanden til nærmeste videregående uddannelse i deciler
Anm.:
Figuren viser andelen, der påbegynder en videregående uddannelse senest to år efter endt ungdomsuddannelse. Afstanden er bereg-
net fra den unges bopælsadresse, i dét år ungdomsuddannelsen afsluttes, til den nærmeste uddannelsesinstitution, se appendiks 4. Afstan-
den er inddelt i deciler. Populationen omfatter unge, der fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21 år. Unge, der
ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund
af registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
30
27
-6
7
km
12
-14
6-
7k
0-
1k
4-
5
2k
-18
m
19
15
3
km
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0036.png
Forældrebaggrund
har stor betydning
for, om unge starter
på en videregående
uddannelse
Forskning har påvist, at forældrenes ud-
dannelsesniveau spiller en stor rolle for
unges uddannelsesvalg jf. fx Holm og Jä-
ger (2008). Figur 3.2 viser sammenhæn-
gen mellem forældres uddannelsesniveau
og unges uddannelsesvalg for unge, der
har fuldført en gymnasial ungdomsud-
dannelse. Blandt unge, der er vokset op
i familier, hvor ingen af forældrene har en
videregående uddannelse, vælger 70 pct. i
gennemsnit at læse videre inden for to år
efter endt eksamen. Vi ser ingen forskel
på unge, hvis forældre har en erhvervsfag-
lig uddannelse og unge, hvis forældre er
ufaglærte. Blandt unge, hvoraf mindst én
af forældrene har en videregående uddan-
nelse, er andelen væsentlig højere. Blandt
unge, hvoraf mindst én af forældrene har
en kort eller mellemlang videregående ud-
dannelse, tager 75 pct. en videregående
uddannelse. Dette er tilfældet for 83 pct.
de unge, hvoraf mindst én af forældrene
har en lang videregående uddannelse.
×
FIGUR 3.2
ANDELEN AF UNGE, DER STARTER PÅ EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE, OPDELT PÅ FORÆLDRENES
UDDANNELSESNIVEAU, 2006-2011
90
80
70
60
Procent
50
45
30
20
10
70
69
75
83
Ingen erhvervs-
kompetencegivende
uddannelse
Erhvervsfaglig
uddannelse
Kort eller mellemlang
videregående
uddannelse
Lang videregående
uddannelse
Forældrenes uddannelsesniveau
Anm.:
Figuren angiver uddannelsesniveauet for dén af de to forældre, der har den længste uddannelse og viser andelen af unge, der påbe-
gynder en videregående uddannelse senest to år efter endt ungdomsuddannelse. Populationen omfatter unge, der fuldfører en gymnasial
ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21 år. Unge, der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres ungdomsuddannelse, er udeladt
af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0037.png
Når man sammenlig-
ner unge med samme
familiebaggrund, har
afstand ingen betyd-
ning
Vi har vist, at andelen, der læser videre,
er størst for unge med kort afstand til
en videregående uddannelse jf. figur 3.1.
Imidlertid kan vi se, at der er en stærk
sammenhæng mellem forældrenes ud-
dannelsesniveau og de unges uddan-
nelsesvalg jf. figur 3.2. Det er derfor in-
teressant at koble de to forklaringer og
belyse sammenhængen mellem afstand
og unges uddannelsesvalg, når unge med
samme familiebaggrund sammenlignes.
I figur 3.3 har vi samlet de to centrale
forklarende faktorer for at undersøge,
hvilken forklaring, der er den væsentlig-
ste. Sammenhængen mellem afstand og
uddannelsesvalg er bestemt ud fra en
simpel lineær regression, hvor forældre-
nes uddannelsesniveau er holdt konstant
over afstanden. Ligeledes holder vi en
række demografiske og socioøkonomiske
karakteristika konstant, som vi forventer,
har en betydning for unges uddannelses-
valg jf. appendiks 5. Som i figur 3.1. er af-
standen på den vandrette akse inddelt i
deciler.
Det fremgår af figur 3.3, at når vi sam-
menligner unge med samme familiebag-
grund, så forsvinder den umiddelbare
sammenhæng mellem afstand til nær-
meste uddannelse og unges uddannel-
sesvalg. Figuren viser, at det gælder for
alle unge, både unge fra familier, hvor
ingen af forældrene har en erhvervskom-
petencegivende uddannelse, såvel som
unge fra akademikerhjem. Der er store
niveauforskelle i sandsynligheden for at
tage en videregående uddannelse. Det vil
sige, at forældrenes uddannelsesniveau
spiller en større rolle for unges valg af
videregående uddannelse end afstand til
uddannelse.
Studiets resultater peger på, at det ikke
er afstanden, der er årsagen til, at unge
uddanner sig mindre. Derimod skyldes
sammenhængen primært geografiske
forskelle i forældrenes uddannelsesni-
veau. Unge med kort afstand til de vide-
regående uddannelser har oftere mindst
én forælder med en lang videregående
uddannelse. 27 pct. af de unge med tre
km eller derunder har mindst én og 8 pct.
har to forældre med en lang videregåen-
de uddannelse. Det er kun tilfældet for
henholdsvis 10 pct. og 2 pct. af de unge
med mere end 27 kilometer til nærmeste
uddannelsessted. Disse forskelle er stati-
stisk signifikante
KRAKS FOND BYFORSKNING
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0038.png
×
FIGUR 3.3
SANDSYNLIGHEDEN FOR AT STARTE PÅ EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE, OPDELT PÅ AFSTANDEN TIL
NÆRMESTE VIDEREGÅENDE UDDANNELSE OG FORÆLDRENES UDDANNELSESNIVEAU, 2006-2011
Forældre med lang
videregående
uddannelse
Forældre med kort eller
mellemlang videregåen-
de uddannelse
Forældre med erhvervs-
faglig uddannelse
84
82
80
78
Procent
Forældre uden
erhvervskompetence-
givende uddannelse
76
74
72
70
68
km
km
m
m
km
km
km
-2
6
Afstanden til nærmeste videregående uddannelse i deciler
Anm.:
Figuren viser sandsynligheden for at påbegynde en videregående uddannelse senest to år efter endt ungdomsuddannelse. Sandsynlig-
hederne er beregnet som funktion af afstanden i deciler og forældrenes uddannelsesniveau på baggrund af resultaterne fra en lineær regres-
sionsanalyse. De øvrige kontrolvariable er fastsat til deres gennemsnit. De øvrige kontrolvariable er køn, alder, etnicitet, ungdomsuddannelse,
år, familietype og husstandsindkomst. Populationen omfatter unge, der fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mellem 18
og 21 år. Unge, der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på
baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
33
27
-6
7
2k
m
km
6-
7k
0-
1k
11-
14
8-
10
4-
5
-18
19
15
3
km
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0039.png
04
KRAKS FOND BYFORSKNING
34
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0040.png
Afstand og unges valg mellem
uddannelsesretninger
KRAKS FOND BYFORSKNING
35
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0041.png
Afstand og unges valg mellem
uddannelsesretninger
I kapitel 3 viste vi, at der ingen sammen-
hæng er mellem de unges afstand til den
nærmeste videregående uddannelse og
sandsynligheden for at fortsætte i en vi-
deregående uddannelse, når unges soci-
oøkonomiske baggrund holdes konstant.
I dette kapitel nuancerer vi analysen og
undersøger, om afstand til forskellige ud-
dannelsesretninger har betydning for un-
ges valg mellem uddannelser. Vi skelner
her mellem, på den ene side erhvervsaka-
demi- og professionsuddannelser, og på
den anden side universitetsuddannelser.
Vi undersøger sammenhængen mellem
afstanden til hver af de to uddannelses-
retninger og de unges valg herimellem.
Man kan nemlig forestille sig, at selv om af-
standen til en uddannelsesretning ikke har
betydning for, om de unge fortsætter i en
videregående uddannelse, kan afstanden
have betydning for de unges valg mellem de
forskellige uddannelsesretninger. En sådan
sammenhæng omtales i litteraturen som
en omdirigeringseffekt, jf. fx Rouse (1995)
og Frenette (2009).
Man kan yderligere forestille sig, at en så-
dan nuancering af sammenhængen mellem
afstanden og de unges uddannelsesvalg
især gør sig gældende for unge, hvis foræl-
dre ikke selv har en videregående uddannel-
se. Dette spørgsmål er derfor ikke mindst
interessant ud fra et omfordelingsmæssigt
synspunkt.
Som vi har set i kapitel 1 og 2 er universi-
tetsuddannelserne primært centreret om-
kring de større byer i Danmark, hvorimod
de kortere uddannelser som erhvervsaka-
demi- og professionsuddannelserne ligger
mere geografisk spredt. Hvis der eksisterer
en omdirigeringseffekt i Danmark, vil det
betyde, at især unge, som bor langt fra de
større byer, i højere grad vil vælge erhvervs-
akademi- eller professionsuddannelserne.
KRAKS FOND BYFORSKNING
36
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0042.png
Hovedkonklusioner
De unge, der har langt til
universitetet, fravælger
oftere en universitetsud-
dannelse
Jo større afstand de unge har til uni-
versitetsuddannelserne, desto min-
dre sandsynligt er det, at de fortsæt-
ter i en universitetsuddannelse frem
for en erhvervsakademi- eller profes-
sionsuddannelse. Det kan betragtes
som udtryk for, at der eksisterer en
”omdirigeringseffekt” for afstanden
til universitet. Der er imidlertid ingen
nævneværdig sammenhæng mellem
afstand til nærmeste erhvervsaka-
demi eller professionshøjskole og de
unges uddannelsesvalg.
Stærk sammenhæng
mellem forældres ud-
dannelsesniveau og
unges uddannelsesvalg
Der er en tydelig sammenhæng mel-
lem forældrenes uddannelsesniveau
og unges uddannelsesvalg. Unge
med forældre, hvoraf mindst én har
en lang videregående uddannelse,
fortsætter oftere end andre unge i
en universitetsuddannelse. Omvendt
fortsætter unge med forældre uden
en videregående uddannelse oftere
i en erhvervsakademi- eller en pro-
fessionsuddannelse end unge med
forældre, hvoraf mindst én har en vi-
deregående uddannelse.
Sammenhæng mellem
afstand og uddannelses-
retning for unge uden
akademikerforældre
Resultaterne tyder på, at sammen-
hængen mellem afstanden mellem
afstanden til universitetet og de
unges uddannelsesvalg kun gør sig
gældende for unge med forældre, der
ikke har en lang videregående uddan-
nelse. Stiger afstanden fra fire til 54
km øges sandsynligheden for, at de
fortsætter i en erhvervsakademi- el-
ler professionsuddannelse. Omvendt
falder sandsynligheden for, at de fort-
sætter i en universitetsuddannelse,
hvis afstanden overstiger 40 km.
De unge, der har langt
til universitetet, fra-
vælger oftere en uni-
versitetsuddannelse
I lighed med kapitel 3, viser vi indlednings-
vist den observerbare sammenhæng mel-
lem unges uddannelsesvalg og afstand til
uddannelse. Figur 4.1 viser sammenhæn-
gen for afstanden til erhvervsakademier
og professionshøjskoler og figur 4.2 for af-
standen til universiteterne. Vi belyser den
observerede sammenhæng uden at tage
højde for andre baggrundsforhold end af-
standen til den anden uddannelsesretning.
Figur 4.1 viser sammenhængen mellem
afstanden til nærmeste erhvervsakademi
eller professionshøjskole og unges uddan-
nelsesvalg. Ligesom i kapitel 3, er afstands-
målet inddelt i deciler, og hvert kilomete-
rinterval på den vandrette akse omfatter
dermed omkring 10 pct. af de unge.
Figuren viser, at der ingen nævneværdig
sammenhæng er mellem afstanden til
nærmeste erhvervsakademi eller professi-
onshøjskole og de unges uddannelsesvalg.
Sandsynligheden for at forsætte i en uni-
versitetsuddannelse, eller i en erhvervs-
akademi- eller professionsuddannelse er
relativt konstant over afstanden til de
sidstnævnte uddannelser.
Sandsynligheden for at fortsætte i en
universitetsuddannelse falder svagt, når
afstanden overstiger fire km. Unge med
mellem nul og fire km til nærmeste er-
hvervsakademi eller professionshøjskole
fortsætter oftere i en universitetsuddan-
nelse end unge med fire km eller derover.
Omvendt øges sandsynligheden for at fort-
sætte i en erhvervsakademi- eller professi-
onsuddannelse, ligesom sandsynligheden
for slet ikke at starte.
KRAKS FOND BYFORSKNING
37
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0043.png
Det kan umiddelbart synes kontraintuitivt,
at en større andel, af de unge, der bor tæt-
test på et erhvervsakademi eller professi-
onshøjskole, vælger en universitetsuddan-
nelse. Det kan skyldes tilfældigheder, da det
må forventes, at afstande på mellem nul
til fire km i praksis ikke har nævneværdig
betydning for transporttiden, jf. appen-
diks 4. Det kan også skyldes forskelle i de
unges baggrund. Forskellen forsvinder da
også, når vi kontrollerer for andre forhold
end afstanden til erhvervsakademier og
professionshøjskoler, herunder forældrenes
uddannelsesniveau. Det vender vi tilbage til
senere i dette kapitel. Erhvervsakademi- og
professionsuddannelsernes nuværende ge-
ografiske placering synes derfor ikke umid-
delbart at have betydning for de unges ud-
dannelsesvalg.
Vi har også undersøgt sammenhængen
mellem afstanden til nærmeste univer-
sitet og uddannelsesvalg kontrolleret for
afstanden til nærmeste erhvervsakademi-
eller professionshøjskole. Resultatet er
afbilledet i figur 4.2. Vi finder, at jo større
afstand de unge har til universitetsuddan-
nelserne, desto mindre sandsynligt er det,
at de fortsætter i en universitetsuddan-
nelse frem for en erhvervsakademi- eller
professionsuddannelse. Det ser altså ud
til, at der eksisterer en ”omdirigerings-
effekt” for afstanden til universitet, jf.
ovenfor.
I figur 4.2 ser vi også, at der ingen umiddel-
bar sammenhæng er mellem afstanden til
nærmeste universitet og andelen af unge,
der fravælger videregående uddannelse.
Universitetsuddannelsernes nuværende
geografiske placering synes derfor ikke
umiddelbart at være årsag til, at de unge
ikke forsætter i en videregående uddan-
nelse.
×
FIGUR 4.1
ANDELEN AF UNGE, DER STARTER PÅ EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE, OPDELT PÅ AFSTANDEN TIL
NÆRMESTE ERHVERVSAKADEMI ELLER PROFESSIONSHØJSKOLE, 2006-2011
Universitetsuddannelse
Erhvervsakademi- eller
professionsuddannelse
60
55
Ingen uddannelse
50
40
35
30
20
Procent
km
km
km
km
km
km
12
-14
6-
7k
0-
1k
-18
-2
6
m
Afstanden til nærmeste erhvervsakademi- eller professionshøjskole i deciler
Anm.:
Figuren viser andelen, der påbegynder hhv. en erhvervsakademi- eller professionsuddannelse eller en universitetsuddannelse, senest to
år efter endt ungdomsuddannelse. Afstanden er beregnet fra den unges bopælsadresse, i dét år ungdomsuddannelsen afsluttes, se appen-
diks 4. Afstanden er inddelt i deciler. Populationen omfatter unge, der fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21
år. Unge, der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund
af registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
38
27
-6
8-
11
4-
5
2k
19
15
3
7k
m
m
m
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0044.png
×
FIGUR 4.2
ANDELEN AF UNGE, DER STARTER PÅ EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE, OPDELT PÅ AFSTANDEN TIL
NÆRMESTE UNIVERSITET, 2006-2011
Universitetsuddannelse
Erhvervsakademi- eller
professionsuddannelse
60
55
Ingen uddannelse
50
45
Procent
40
35
30
25
20
km
km
41
-5
3k
m
km
km
km
km
km
km
Afstanden til nærmeste universitet i deciler
Anm.:
Figuren viser andelen, der påbegynder hhv. en erhvervsakademi- eller professionsuddannelse eller en universitetsuddannelse, senest to
år efter endt ungdomsuddannelse. Afstanden er beregnet fra den unges bopælsadresse, i dét år ungdomsuddannelsen afsluttes, se appen-
diks 4. Afstanden er inddelt i deciler. Populationen omfatter unge, der fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21
år. Unge, der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund
af registerdata fra Danmarks Statistik.
Stærk sammenhæng
mellem forældres
uddannelsesniveau og
unges uddannelses-
valg
Sammenhængen mellem afstandsmålene
og unges uddannelsesvalg kan imidlertid
skyldes forskelle i de unges socioøko-
nomiske baggrund. Vi ser derfor på den
observerede sammenhæng mellem for-
ældrenes uddannelsesniveau og unges
uddannelsesvalg.
Figur 4.3 viser en tydelig sammenhæng
mellem forældrenes uddannelsesniveau
og unges uddannelsesvalg. Omkring 34
pct. af de unge med forældre uden en
videregående uddannelse starter på en
erhvervsakademi- eller en professionsud-
dannelse. Yderligere 36 pct. i denne grup-
pe starter på en universitetsuddannelse.
For unge med forældre med en kort- el-
ler mellemlang videregående uddannelse
som højeste uddannelsesniveau fortsæt-
ter færre i en erhvervsakademi- eller pro-
fessionsuddannelse og flere i en univer-
sitetsuddannelse, hhv. 25 og 50 pct. For
de unge med forældre, hvoraf mindst én
har en lang videregående uddannelse, er
disse forskelle desto større. I den gruppe
fortsætter kun 13 pct. i en erhvervsakade-
mi- eller professionsuddannelse og hele 70
pct. i en universitetsuddannelse.
KRAKS FOND BYFORSKNING
39
54
-11
9
26
-3
3
-2
5
-18
9-
13
0-
3
4-
5
8
34
6-
14
19
-4
0
km
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0045.png
×
×
FIGUR 4.3
FIGUR 4.3
ANDELEN AF UNGE, DER STARTER PÅ EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE, OPDELT PÅ FORÆLDRENES
UDDANNELSESNIVEAU, 2006-2011
ANDELEN AF UNGE, DER STARTER PÅ EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE, OPDELT PÅ FORÆLDRENES
UDDANNELSESNIVEAU, 2006-2011
Universitetsuddannelse
Universitetsuddannelse
80
Erhvervsakademi- eller
professionsuddannelse
Erhvervsakademi- eller
professionsuddannelse
80
70
70
60
60
50
Procent
Procent
50
40
40
30
30
20
20
10
10
30
30
33
33
38
38
31
31
36
36
25
25
26
26
17
17
50
50
34
34
70
70
Ingen uddannelse
Ingen uddannelse
13
13
Ingen erhvervs-
kompetencegivende
Ingen erhvervs-
uddannelse
kompetencegivende
uddannelse
Erhvervsfaglig
Kort eller mellemlang
uddannelse
videregående
Erhvervsfaglig
Kort eller mellemlang
uddannelse
uddannelse
videregående
uddannelse
Forældrenes uddannelsesniveau
Forældrenes uddannelsesniveau
Lang videregående
uddannelse
Lang videregående
uddannelse
Anm.:
Figuren angiver uddannelsesniveauet for dén af de to forældre, der har den længste uddannelse og viser andelen af unge, der påbe-
gynderFiguren angiver uddannelsesniveauetto årdén af endt ungdomsuddannelse. Populationen omfatter unge, andelen af unge,gymnasial
Anm.:
en videregående uddannelse senest for efter de to forældre, der har den længste uddannelse og viser der fuldfører en der påbe-
ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21 år. Unge, der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres ungdomsuddannelse, er udeladt
gynder en videregående uddannelse senest to år efter endt ungdomsuddannelse. Populationen omfatter unge, der fuldfører en gymnasial
af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på18 og 21 år. af registerdata er hjemmeboende, når de afslutter deres ungdomsuddannelse, er udeladt
ungdomsuddannelse, når de er mellem baggrund Unge, der ikke fra Danmarks Statistik.
af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Sammenhæng mel-
lem afstand og ud-
dannelsesretning for
unge uden akademi-
kerforældre
Figur 4.1 og 4.2 viste, at der ved første øje-
kast ingen nævneværdig sammenhæng er
mellem afstand til nærmeste erhvervsa-
kademi eller professionshøjskole og de
unges uddannelsesvalg. Der er imidlertid
en tydelig sammenhæng mellem afstand
til nærmeste universitet og unges ud-
dannelsesvalg. Sammenhængen mellem
afstanden til nærmeste erhvervsakademi
eller professionshøjskole og unges uddan-
nelsesvalg, beskrevet ovenfor, forsvinder
helt, når vi kontrollerer for demografiske
og socioøkonomiske forhold herunder for-
ældrenes uddannelsesniveau. Derfor præ-
senteres resultaterne ikke her.
Vi beskriver i det følgende resultaterne
for den videre analyse af sammenhængen
mellem afstand til nærmeste universitet
og unges uddannelsesvalg. Resultaterne
er beregnet på baggrund af en multino-
minel probit-model, særskilt for unge med
forældre uden en lang videregående ud-
dannelse og for unge med forældre, hvoraf
mindst én har en lang videregående ud-
dannelse, se i øvrigt appendiks 5.
I figur 4.4 præsenteres de unges uddan-
nelsesvalg som funktion af afstand til
universitetet for unge med forældre uden
en lang videregående uddannelse. Figuren
viser, at en øget afstand til universitetet er
forbundet med en mindre sandsynlighed
for at tage en universitetsuddannelse og
en øget sandsynlighed for i stedet at vælge
en erhvervsakademi- eller professionsud-
dannelse.
Sandsynligheden for at starte på en uni-
versitetsuddannelse falder fra 45 pct. for
unge, der har mellem 0 og 40 km til univer-
sitetet, til 43 pct. for unge med mere end
40 km til nærmeste universitet. Omvendt
stiger sandsynligheden for at starte på
KRAKS FOND BYFORSKNING
40
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0046.png
×
FIGUR 4.4
SANDSYNLIGHEDEN FOR AT STARTE PÅ EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE, FOR UNGE MED FORÆLDRE
UDEN EN LANG VIDEREGÅENDE UDDANNELSE. OPDELT PÅ AFSTANDEN TIL NÆRMESTE UNIVERSITET,
2006-2011
Universitetsuddannelse
Erhvervsakademi- eller
professionsuddannelse
50
Ingen uddannelse
45
40
Procent
35
30
25
km
km
41
-5
3k
m
km
km
km
km
km
km
Afstanden til nærmeste universitet i deciler
Anm.:
Figuren viser sandsynligheden for at påbegynde en videregående uddannelse senest to år efter endt ungdomsuddannelse. Andelene er
beregnet som funktion af afstanden på baggrund af resultaterne fra en multinominel probit model. De stiplede linjer angiver konfidensbånd.
De øvrige kontrolvariable er fastsat til deres gennemsnit i totalpopulationen. De øvrige kontrolvariable er afstand til nærmeste erhvervsa-
kademi eller professionshøjskole, køn, alder, etnicitet, ungdomsuddannelse, år, familietype og husstandsindkomst. Populationen omfatter
unge, der fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21 år. Unge, der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres
ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
en erhvervsakademi- eller professionsud-
dannelse, jo længere afstanden er til uni-
versitet. For unge med under fire km til
nærmeste universitet er sandsynligheden
for at fortsætte i en erhvervsakademi- el-
ler professionsuddannelse 26 pct. For unge
med mere end 54 km er tallet 33 pct. Det
tyder på, at unge med forældre uden en
lang videregående uddannelse påvirkes
af afstanden til universitetet, når de skal
vælge mellem en erhvervsakademi- eller
professionsuddannelse på den ene side og
en universitetsuddannelse på den anden.
Den største sandsynlighed for ikke at vi-
dereuddanne sig, ser vi blandt unge med
kort afstand til universitetet. Det kan ved
første øjekast virke kontraintuitivt, at de
unge, der har kortest afstand til universi-
tetet, har størst sandsynlighed for ikke at
videreuddanne sig. Det kan skyldes man-
ge forhold, herunder geografiske forskelle
i den lokale ungdomsarbejdsløshed. Der-
med også sagt, at den relativt større andel,
der fortsætter i en erhvervsakademi- eller
professionsuddannelse blandt unge med
stor afstand til nærmeste universitet, kan
tilskrives andre forhold end blot en omdi-
rigeringseffekt.
Figur 4.5 viser de unges uddannelsesvalg
som funktion af afstanden til universitetet
for unge med forældre, hvoraf mindst én
har en lang videregående uddannelse. Det
fremgår, at sandsynligheden for at fort-
sætte i en universitets- eller i en erhvervs-
akademi- eller professionsuddannelse er
stabil uanset afstanden til det nærmeste
universitet, jf. figur 4.5.
Resultaterne tyder dermed på, at sam-
menhængen mellem afstanden til univer-
sitet og de unges valg af uddannelsesret-
ning ikke gør sig gældende for unge med
forældre, der har en lang videregående
uddannelse.
KRAKS FOND BYFORSKNING
41
54
-11
9
14
-18
-2
5
-3
3
9-
13
6-
8
0-
3
4-
5
34
26
19
-4
0
km
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0047.png
×
FIGUR 4.5
SANDSYNLIGHEDEN FOR AT STARTE PÅ EN VIDEREGÅENDE UDDANNELSE, FOR UNGE MED MINDST
ÉN FORÆLDER MED EN LANG VIDEREGÅENDE UDDANNELSE. OPDELT PÅ AFSTANDEN TIL NÆRMESTE
UNIVERSITET, 2006-2011
Universitetsuddannelse
Erhvervsakademi- eller
professionsuddannelse
70
Ingen uddannelse
60
50
Procent
40
30
20
km
km
41
-5
3k
m
km
km
km
km
km
km
Afstanden til nærmeste universitet i deciler
Anm.:
Figuren viser sandsynligheden for at påbegynde en videregående uddannelse senest to år efter endt ungdomsuddannelse. Andelene er
beregnet som funktion af afstanden på baggrund af resultaterne fra en multinominel probit model. De stiplede linjer angiver konfidensbånd.
De øvrige kontrolvariable er fastsat til deres gennemsnit i totalpopulationen. De øvrige kontrolvariable er afstand til nærmeste erhvervsa-
kademi eller professionshøjskole, køn, alder, etnicitet, ungdomsuddannelse, år, familietype og husstandsindkomst, Populationen omfatter
unge, der fuldfører en gymnasial ungdomsuddannelse, når de er mellem 18 og 21 år. Unge, der ikke er hjemmeboende, når de afslutter deres
ungdomsuddannelse, er udeladt af analysen.
Kilde:
Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
KRAKS FOND BYFORSKNING
42
54
-11
9
14
-18
-2
5
-3
3
9-
13
6-
8
0-
3
4-
5
34
26
19
-4
0
km
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0048.png
Appendiks
KRAKS FOND BYFORSKNING
43
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0049.png
Appendiks 1
Data
Analysen er baseret på registerdata fra
Danmarks Statistik. Der er oplysninger om
alle SU-berettigede videregående uddan-
nelsesinstitutioner, danske unge, der fær-
diggør en almen ungdomsuddannelse og
deres forældre. Oplysninger om de unges
uddannelsesforløb stammer fra Uddan-
nelsesregistret og Elevregistret. Informa-
tion om adresseoplysninger, fødselsår og
familieforhold er hentet fra Befolknings-
registret. Desuden indgår der oplysninger
om indvandrestatus fra registret ”Indvan-
drere og Efterkommere”. Oplysninger om
forældrenes uddannelses- og indkomstni-
veau stammer fra henholdsvis Uddannel-
sesregistret og Indkomstregistret.
i samme kommune som hovedinstitutio-
nen, har vi ikke med sikkerhed adresseop-
lysninger på alle afdelinger.
De adresseoplysninger, der anvendes i
analysen, stammer fra en kritisk og om-
fattende gennemgang af Institutionsre-
gisteret og Elevregisteret. Oplysningerne
er efterfølgende kvalitetssikret af Chef-
konsulent Kim Dehn fra Center for Uddan-
nelsespolitik, Statistik & Analyse. Analy-
sen indeholder udelukkende oplysninger
om uddannelser på enten erhvervsaka-
demier, professionshøjskoler eller univer-
siteter. Vi udlader således videregående
uddannelser inden for politi og forsvar,
maritime uddannelser og kunstneriske
uddannelser.
Årsagen til at vi udelader maritime ud-
dannelse og uddannelser inden for politi
og forsvar er, at vi ikke har tilstrækkelig
information om, hvor disse uddannelser
ligger geografisk. Fx registreres alle en-
heder inden for Flyvevåbnet på den sam-
me adresse, nemlig på Holmen. Desuden
udelader vi private uddannelser, der ind-
befatter brugerbetaling, og kunstneriske
uddannelser, da der kan være grund til at
tro, at der er et andet søgemønster.
Når de nævnte videregående uddannelser
er udeladt, omfatter analysen 202 uddan-
nelsesenheder, herunder 42 erhvervsaka-
demier, 142 professionshøjskoler og 18
universiteter. Samlet optager de uddan-
nelsessteder, der indgår i analysen om-
kring 95 pct. af de unge, der fortsætter i en
videregående uddannelse efter end ung-
domsuddannelse i perioden 2006-2013.
men til diplom ingeniøruddannelsen) i pe-
rioden 2006–2011. Enkelte unge færdiggør
flere gymnasiale ungdomsuddannelser. I
disse tilfælde anvender vi afslutningstids-
punktet for den første ungdomsuddannel-
se. Endvidere er populationen begrænset
til personer, der har samme bopælsadresse
som mindst én af deres forældre, pr. 1. ja-
nuar i det år de færdiggør deres ungdoms-
uddannelse.
Unge, der har afsluttet en erhvervsfaglig
ungdomsuddannelse er udeladt, da den
gruppe kun har adgang til et begrænset
udvalg af de videregående uddannelser.
Omkring 8 pct. af de unge, der afslutter
en erhvervsfaglig ungdomsuddannelse
starter på en kort eller mellemlang vide-
regående uddannelse inden for to år efter
endt ungdomsuddannelse. Slutteligt ude-
lader vi unge, der starter på en videregåen-
de uddannelse, som vi ikke er omfattet af
analysen jf. ovenstående afsnit. De udgør
5 pct. af de uddannelsessøgende.
Appendiks 2
Uddannelsessteder
Oplysninger om uddannelsesstederne
stammer fra Institutionsregistret og
Elevregistret. Her findes informationer
om uddannelsestype, adresseoplysninger
samt oprettelses- og nedlæggelsesdato.
Uddannelsesstederne er identificeret ved
deres Institutionsnummer (INSTNR). Trods
registrets navn er Institutionsregistrets
observationsenhed hverken uddannelser
eller institutioner, men uddannelsesste-
der, hvor der udbydes undervisning. Hver
enhed er registreret med én postadresse
hvert år.
Alle uddannelsessteder og deres adresse-
oplysninger registreres for alle statslige,
selvejende statslige eller selvejende pri-
vate enheder, dvs. både hovedskoler og
deres afdelinger med anden adresse jf.
Uni-C (2011). Registreringen af de enkelte
afdelinger bliver dog kun med sikkerhed
håndhævet, hvis afdelingen etableres i en
anden kommune end hovedskolen. I de til-
fælde hvor uddannelsesafdelingen ligger
Appendiks 4
Afstand
På baggrund af adresseoplysninger for
både uddannelsessteder og de unge har
vi beregnet afstandene fra samtlige bo-
pælsadresser til samtlige videregåen-
de uddannelsesinstitutioner i perioden
2006-2011. Afstandene er beregnet fra
forældrenes bopælsadresse til nærmeste
uddannelsesinstitution, det år den unge
færdiggør sin ungdomsuddannelse. For at
beregne afstandene har vi brugt de nøj-
agtige geografiske koordinater for hver
uddannelsesinstitution og koordinaterne
for nedre venstre hjørne af geografisk
definerede kvadrant af størrelse 1x1 km,
hvor den unges bopæl er registreret. Af-
standen opmåles gennem vejnettet som
det ser ud i 2014. Afstandene er efterføl-
gende afrundet til nærmeste hele antal
km. Det introducerer en svag usikkerhed
i afstandsmålet. Da afstandene, der an-
Appendiks 3
Population
Analysens datagrundlag omfatter 157.899
unge mellem 18 og 21 år, der har fuldført
en almen gymnasial ungdomsuddannelse
(Stx, Htx, Hhx, Hf, IB, eller adgangs eksa-
KRAKS FOND BYFORSKNING
44
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0050.png
vendes i analyserne yderligere er inddelt i
deciler, har dette primært betydning for de
første deciler af afstandsmålene. De første
deciler omfatter nemlig små afstandsin-
tervaller og det bliver derfor mere tilfæl-
digt, hvilken kategori de unge indskrives i,
når der rundes op eller ned.
Appendiks 5
Statistiske metoder
I kapitel 3 anvender vi en lineær regressi-
onsanalyse til at estimere sandsynligheden
for at påbegynde en videregående uddan-
nelse. Herved er det muligt at kontrollere
for en lang række observerede karakteristi-
ka for de unge og deres forældre. Ud over
afstand til uddannelse og forældres uddan-
nelsesniveau holdes følgende kontrolvaria-
ble konstant: Køn, indvandrestatus, alder,
år, typen af ungdomsuddannelse, familie-
type og hustandsindkomst, inddelt i fem
lige store grupper.
I kapitel 4 og 5 anvender vi en multinominel
probitmodel til at estimere sandsynlighe-
den for valget mellem tre alternativer; hhv.
en erhvervsakademisk eller professionsud-
dannelse, en universitetsuddannelse eller
ingen uddannelse. Vi anvender de samme
kontrolvariable som i den lineære regres-
sionsanalyse. Vi undersøger. om der er en
sammenhæng mellem afstand til hhv. er-
hvervsakademi og professionsuddannelser
og universitetsuddannelser, opdelt på for-
ældrenes uddannelsesniveau (jf. figur 4.3,
4.4 og 5.2 og 5.3). Af metodiske årsager
estimerer vi modellen for to særskilte ana-
lyseudvalg fra populationen; unge hvor in-
gen af forældrene har en lang videregående
uddannelse, og unge hvor mindst én foræl-
dre har en lang videregående uddannelse.
Vi tillader dermed, at den estimerede
sammenhæng mellem kontrolvariablene
og sandsynligheden for at tage et given
uddannelse, er forskellig for hver af de to
grupper af unge.
Det betyder, at vi ikke direkte kan tolke
niveauforskellene mellem de to grupper,
som sammenhængen mellem forældre-
nes uddannelsesniveau og de unges ud-
dannelsesvalg. Forskellene vil ikke alene
skyldes forskelle mellem forældrenes ud-
dannelsesniveau – en del af forskellen kan
også skyldes, at sammenhængen mellem
de øvrige kontrolvariable og uddannelses-
valg varierer mellem de to grupper. Dette til
trods for at de beregnede sandsynligheder
er beregnet for samme gennemsnitsper-
son.
Selv efter der er kontrolleret for en række
observerbare karakteristika, kan der være
uobserverede forhold, der hænger sam-
men med både sandsynligheden for at
starte på en videregående uddannelse og
afstand til uddannelse. Fx kan forældres
opbakning påvirke de unges uddannelses-
valg. Samtidig kan forældrenes opbakning
til uddannelse hænge sammen med, om
de har valgt at bosætte sig tæt på et ud-
dannelsessted. Derfor kan analysens re-
sultater ikke nødvendigvis tolkes kausalt.
Yderligere udtaler analysen sig kun om
sammenhængen mellem de unges fakti-
ske afstand til de videregående uddannel-
ser og deres uddannelsesvalg. Det vil sige,
at vi på baggrund af analysens resultater
ikke kan udtale os om, hvilken betydning
det ville have, hvis en række uddannelses-
steder blev lukket og en gruppe af unge fik
større afstand til de videregående uddan-
nelser, end hvad tilfældet er i dag.
KRAKS FOND BYFORSKNING
45
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0051.png
Litteratur
KRAKS FOND BYFORSKNING
46
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0052.png
A
Alm, James, & John V. Winters, 2009. Di-
stance and Intrastate College Student Mi-
gration. Economics of Education Review
28(6), 728–38
H
Holm, Anders & Mads Meier Jäger, 2008.
Does Relative Risk Aversion explain educa-
tional inequality? A dynamic choice appro-
ach. Research in Social Stratification and
Mobility 26, 199–219
U
Uni-C, 2011. Brugerhåndbog for Instituti-
onsregisteret. Uni-C, Statistik & Analyse.
Lokaliseret 17.01.2015 på www.uvm.dk/
Uddannelser/Paa-tvaers-af-uddannelser-
ne/Institutionsregister/Om_institutions-
registeret
C
Cullinan, J., D. Flannery, S. Walsh & S. Mc-
Coy, 2013. Distance Effects, Social Class
and the Decision to Participate in Higher
Education in Ireland. The Economic and
Social Review 44, 1, 19–51
K
Kvalitetsudvalget, 2014. Nye veje: Frem-
tidens videregående uddannelsessystem.
Analyserapport, Kvalitetsudvalget. Lokali-
seret 17.01.2015 på www.ufm.dk/kvalitets-
udvalget
Ö
Öckert, Björn, 2012. On the margin of suc-
cess? Effects of expanding higher educati-
on for marginal students. Nordic Economic
Policy Review 1, 111-157
D
DEA, 2012. Geografisk spredning i søgnin-
gen til de videregående uddannelser. DEA
Notat, 18. september 2012. Lokaliseret
17.01.2015 på www.dea.nu/publikationer/
dea-notat-geografisk-spredning-soegnin-
gen-videregaaende-uddannelser
Denzler, Stefan, & Stefan C. Wolter, 2011.
Too Far to Go? Does Distance Determine
Study Choices? The Institute for the Stu-
dy of Labor (IZA) Discussion Paper Series
(5712)
R
Region Hovedstaden, 2013. Geografisk
uddannelsesdækning og søgning til ud-
dannelserne i Region Hovedstaden. Rap-
port, Region Hovedstaden. Lokaliseret
17.01.2015 på www.regionh.dk/NR/rdon-
lyres/A2521143-F94F-4959-8611-A1F8B-
B7454A6/0/Uddannelsesdaekningogsoe-
gemoenstreRapportEpinionogPluss.pdf
Rouse, Cecilia Elena, 1995. Democratizati-
on or Diversion? The Effects of Commu-
nity Colleges on Educational Attainment.
Journal of Business & Economic Statistics
13(2), 217-224
F
Frenette, Marc, 2006. Too Far to Go On?
Distance to School and University Partici-
pation. Education Economics 14(1), 31–58
Frenette, Marc, 2009. Do universities
benefit local youth? Evidence from the
creation of new universities. Economics
of Education Review 28, 318–28
S
Spiess, Katharina C. & Katharina Wroh-
lich, 2010. Does distance determine who
attends a university in Germany? Econo-
mics of Education Review 29, 470–79
Statistikbanken, tabel AKU125. Danmarks
Statistik. Lokaliseret 20.01.2015 på www.
statistikbanken.dk
G
Gibbons S. & Anna Vignoles, 2009. Access,
Choice And Participation In Higher Educati-
on. Centre for the Economics of Education.
London School of Economics
KRAKS FOND BYFORSKNING
47
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496854_0053.png
Unges afstand til de videre-
gående uddannelser
Hvor langt har unge i Danmark til en
videregående uddannelse? Og er der
en sammenhæng mellem afstanden
og deres uddannelsesvalg?
Flere har i de senere år foreslået, at erhvervsakademi-
ernes og professionshøjskolernes uddannelsesudbud
centraliseres jf. fx Kvalitetsudvalget, 2014. Argumen-
tet er, at centraliseringen vil forbedre uddannelsernes
kvalitet og fleksibilitet. En utilsigtet konsekvens kun-
ne imidlertid være, at unge i byer, hvor uddannelses-
tilbuddet lukker, opgiver at tage en uddannelse. Det
kan i sidste ende medføre store omvæltninger for de
lokale bysamfund.
Kraks Fond Byforskning har undersøgt sammenhæn-
gen mellem afstanden til de videregående uddannelser
og unges uddannelsesvalg. Analysen omfatter hjem-
meboende unge mellem 18 og 21 år, der har færdiggjort
en gymnasial ungdomsuddannelse. Forskningsstudiet
har for første gang i Danmark kortlagt alle afstande
mellem unges bopæl og landets uddannelsessteder i
perioden 2006-2011. Rapporten ser på, om der er en
sammenhæng mellem afstand og andelen af unge, der
vælger at videreuddanne sig. Endvidere belyser studiet
sammenhængen mellem afstand og hvilken type af
videregående uddannelse, de unge vælger.