Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 111
Offentligt
Konkrete forslag til tiltag der skal skabe øget fokus og pre-
stige til undervisnings- og uddannelsesopgaven på univer-
siteterne
Akademikerne takker for muligheden for at byde ind med forslag til,
hvorledes der kan skabes øget fokus på undervisnings- og uddannelses-
opgaven på universiteterne. Notatet oplister en række forskellige tiltag –
nogle rettet mod institutionerne, andre rettet mod det politiske admini-
strative niveau.
1. Styrket fokus på undervisningskompetencer ved ansættelse
Det er jævnfør ansættelsesbekendtgørelsen universitetets interne regler,
der fastsætter ansættelsesudvalgets sammensætning. En mulighed er at
få indskrevet i bekendtgørelsen, at studielederen skal indgå i ansættel-
sesudvalget ved lektor- og professoransættelser.
Endvidere kan overvejes at give plads til to studenterrepræsentanter for
at skærpe signalet over for ansøger om, at undervisning tillægges tyng-
de i den samlede bedømmelse.
Ud over at ansøger skal fremvise en undervisningsportfolier, kan det
ligeledes understreges i ansættelsesbekendtgørelsen, at ansøgeren skal
gennemføre en forelæsning eller anden undervisningssituation, der ind-
går som en del af den samlede bedømmelse.
2. Adjunkturet som normal start på en videnskabelig karriere
Udviklingen i eksterne forskningsmidlers betydning for institutternes
økonomi kan aflæses i den stigende andel postdoc, der siden 2007 har
overhalet adjunkterne i antal. Det nye normale er, at man ansættes på
eksterne midler i et postdoc, hvor man kan få de nødvendige forsk-
ningsmeritter. De dygtigste blandt postdoc’erne får tilbudt et pædagogi-
kum, så de kan kvalificere sig til et lektorat.
Denne praksis fastholder en forskerkultur på universiteterne. For når
man tidligt i sin universitetskarriere erfarer, at det er forskningsmerit-
terne, der er bestemmende for en fastansættelse og med tiden måske et
professorat, så gør det undervisningen sekundær. Undervisningen bliver
noget der tager tid fra det egentlige, underforstået forskningen.
En løsning kan være, at der på finansloven prioriteres flere basismidler
og at der som modydelse fra universiteterne udformes pligtige mål i
udviklingskontrakterne for en forøgelse af andelen af adjunkter.
3. Balance mellem basismidler og eksterne forskningsmidler
Kvalitetsudvalget problematiserer, at ubalancen mellem eksterne forsk-
ningsmidler og basismidler flytter forskernes fokus hen på hjemtagning
Den 28. januar 2015
Sag.nr. S-2014-055
Dok.nr. D-2015-2969
bba/ka