Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 11
Offentligt
Kære Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen
Fremdrift Reform - Intro
En gidseltagning; udført af det danske samfund!
Den såkaldte Fremdrift Reform, har sat unge 3,5 år tilbage.
Efter endt Professions Bachelor, har det indtil nu været muligt at søge ind på en kandidat uddannelse,
eksempelvis CBS ellers Københavns Universitet – ved hjælp af supplerende fag. Det har Fremdrift
Reformen sat en stopper for.
Baggrund
Jeg har taget en Professions Bachelor på Copenhagen Business Academy. Da jeg startede på denne
uddannelse, var der en række muligheder, bl.a. mulighed for at tage suppleringsfag, for at opnå de
specifikke adgangskrav, der er for at blive optaget som kandidat på Copenhagen Business School, (CBS).
Der er forskellige måder at nå sit mål. Jeg har valgt at supplere med fag for at kunne søge ind på cand. Soc.
Politisk, Kommunikation og Ledelse. Igennem mine 3,5 års studieforløb har dette været muligt.
Planen har været at tage to suppleringsfag i efteråret 2014, samt to suppleringsfag i foråret 2015 for
derigennem at kunne søge ind på kandidaten i 2015.
Når man som studerende står overfor en række valg, er du nødsaget til at træffe dine valg på baggrund af
de muligheder, der er foran dig og med udgangspunkt i, hvordan systemet fungerer på det givne tidspunkt.
Da jeg startede min uddannelse, havde jeg mulighed for at supplere med fag og søge ind på en kandidat på
CBS. Kan det være rigtigt, at I midt i en studieplan ændrer disse tiltag og ændrer den sti, som flere tusinde
studerende allerede har bevæget sig ned ad?
Skift
Der sker nogle naturlige skift i takt med, at man bliver ældre og får mere erfaring. Det kan være, at den
studerende gennem studiejob eller praktik får en erhvervserfaring, der giver ny viden og gør, at den
studerende søger en anden vej. Det kan være, at den studerende oplever noget i livet, som gør, at han/hun
får viden om et andet fag, eller som i mit tilfælde, at den studerende bliver mor og derved får nye
perspektiver, som kan påvirke den allerede igangværende karriereplan. Netop derfor var det vigtigt at min
uddannelse havde denne mulighed, og jeg viste at jeg kunne supplere med fag, og derefter søge den rette
kandidatuddannelse.