Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 107
Offentligt
Censorformandskabet for læreruddannelsen
Kolding 26/01/15
Til Uddannelses- og forskningsminister
Sofie Carsten Nielsen.
I en svarskrivelse af 4. december 2014 vedrørende
Spørgsmål nr. 73 (Alm. del - bilag 44)
om
prøveformerne i læreruddannelsen LU13:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 13. november 2014 fra Hans Krab Koed og Niels Mølgaard
vedr. prøveformer i læreruddannelsen, jf. FIV alm. del - bilag 44.
Ministeren kommer med et svar, der hverken forstår eller giver et tilfredsstillende svar på henvendelsen af
14. november 2014.
Det, vi ønsker i ministerielt regi, er, at der ændres i Bekendtgørelsen, så der særskilt gives en karakter for
den mundtlige præstation og en karakter for den skriftlige præstation i dansk, matematik og sprogfagene.
At ministeren ud af henvendelsen kan læse, at vi ønsker genindført prøveformer relateret til den ”gamle
læreruddannelses prøve-regime” forekommer uforståeligt. Ministerens forslag om at indføre delprøver i
modulerne vil da netop føre til flere prøver.
Og naturligvis er vi bevidste om, ”at kompetencemålsprøven angår afdækningen af, om den studerende har
de kompetencer, der skal til for at kunne undervise i sit fag i folkeskolen.” Vi argumenterer jo netop for to
karakterer i de to prøver svarende til FSA-prøverne i folkeskolen, hvor der er tale om to prøveformer.
I dagspressen er problematikken blevet til, at de studerende nu kan slippe gennem læreruddannelsen uden
at kunne stave korrekt. Det er en meget lille del af problemstillingen. Vores henvendelse bygger på
underviserenes og censorernes erfaringer ved de afholdte eksaminer i den ny læreruddannelse, der blev
afholdt i juni 2014. Her var tale om utilfredsstillende gennemførelse af en eksamensform, der ikke gav et
tilfredsstillende grundlag for at kunne vurdere og respondere på de studerendes
kompetencemålsopfyldelse.
En del af de problemstillinger, der nævnes i henvendelsen, skal løses i professionshøjskoleregi. Her skal der
arbejdes på at udvikle nye prøveformer, og det sker i samarbejde med de nationale faggrupper. Den største
problemstilling angår imidlertid ønsket om ændringen af Bekendtgørelsen, der skal føre til, at der tildeles to
karakterer adskilt i den mundtlige og den skriftlige præstation. Denne ændring kan kun foretages i
ministerielt regi, og vi vil gentage vores opfordring til, at denne omkostningsfrie ændring foretages hurtigst
muligt.
Begrundelserne for at foretage denne ændring er:
Det er uklart på hvilket grundlag, der gives en samlet karakter for en skriftlig og en mundtlig
delprøve. 1. Ex fra censor: ”I et enkelt tilfælde oplevede vi, at en studerende mundtligt præsterede
til 00 men skriftligt havde lavet en opgave, der var middel og derfor samlet fik karakteren 4. I dette
tilfælde mistænker jeg, at han ikke har lavet den skriftlige opgave selv – det er vel også en
Censorformand Hans Krab Koed | Christiansholmsvej 2 | 6580 Vamdrup
1