Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 105
Offentligt
1489039_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Til udvalget fremsendes hermed til orientering:
23. januar 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Orientering af Folketingets Europaudvalg om status for ITER
Baggrund
Den tidligere uddannelses- og forskningsminister fremsendte den 7. januar 2014
informationsnote fra Europa-kommissionen om status for International Ther-
monuclear Experimental Reactor (ITER).
På møde i det europæiske agentur for ITER, Fusion For Energy (F4E), i december
2014, fremkom nye, men foreløbige, oplysninger om tidsplanen og budgettet for
ITER, som lægges til grund for denne orientering.
I juni 2015 forventes der at foreligge officielle og konsoliderede oplysninger om
ITER’s tidsplan og budget, og Folketingets Europaudvalg vil blive orienteret igen.
Europa-kommissionen har desuden orienteret om, at ITER skal drøftes på mini-
sterniveau som følge af situationen. Det forventes at skulle ske i efteråret 2015 eller
foråret 2016.
Kort om ITER
ITER er et internationalt forskningsprojekt og -eksperiment med det formål at vise,
om det er videnskabeligt og teknologisk muligt at udnytte fusionsenergi som en
fremtidig energikilde.
Resultaterne af ITER forventes på lang sigt at afdække mulighederne for en emissi-
onsfri uudtømmelig energikilde med begrænsede miljøpåvirkninger og med ubety-
delige risici baseret på i praksis frit tilgængelige råstoffer.
Projektet har deltagelse af EU, USA, Rusland, Indien, Kina, Japan og Sydkorea, og i
henhold til den internationale aftale indgået i november 2006, opretter hver part et
nationalt agentur, der fungerer som bindeled til den internationale ITER-
organisation (IO). Det europæiske agentur blev oprettet ved en rådsbeslutning i
marts 2007 som et europæisk fællesforetagende med navnet ”European Joint Un-
dertaking for ITER and the Development of Fusion Energy” – forkortet ”Fusion for
Energy” (F4E). Danmark er repræsenteret i F4E’s øverste besluttende organ,
Governing Board (GB).
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/000941-02
Side
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489039_0002.png
Konstruktionen af ITER skal for 90 % vedkommende ske via såkaldte ”in-kind”
bidrag, dvs. finansiering af virksomheders leverancer af komponenter til ITER, fra
alle syv parter, som har fordelt disse mellem sig. De resterende 10 % er kontantbi-
drag til ITER IO. Europa yder det største bidrag med 45,5 % af opførelsesomkost-
ningerne af fusionsreaktoren til forskningsformål, som er under opførelse i Cadara-
che, Frankrig.
Den europæiske andel udgør 6.600 mio. EUR (i 2008-priser). 80 % af den europæ-
iske andel kommer fra EU’s budget (Euratom), mens Frankrig bidrager med, hvad
der svarer til 20 % af EU’s bidrag. Derudover bidrager de europæiske medlemslan-
de med et mindre beløb til driften af F4E, svarende til 43 mio. EUR.
Danmarks indirekte bidrag til ITER via EU-budgettet – svarende til 2 % – er godt
58 mio. DKK årligt i perioden 2007-2020 (i 2008-priser). Desuden bidrager Dan-
mark med en direkte betaling på godt 300.000 DKK årligt (i 2014-priser).
Tidsplan
Den oprindelige plan for den officielle start af ITER’s drift – den såkaldte første
plasma - var sat til 2016, men siden 2010 har den officielle start været estimeret til
2020. Denne dato ligger fortsat til grund for ITER IO’s og F4E’s langtidsplanlæg-
ning fagligt, operativt og finansielt, skønt det længe har været kendt, at første
plasma i 2020 ikke er realistisk.
ITER IO besluttede i september 2014 at udfærdige en opdateret tidsplan, som er
”realistic aggressive” og ”confident” henimod første plasma. Hvert nationalt agen-
tur har efterfølgende udarbejdet individuelle planer, og disse skal nu konsolideres
og samkøres med henblik på forelæggelse for ITER Council, som er ITER’s øverste
besluttende organ, i juni 2015. Herefter vil der blive udmeldt ny officiel dato for
første plasma.
F4E har orienteret om, at første plasma i henhold til den europæiske tidsplan tid-
ligst vil blive 2024. Første plasma risikerer at blive endnu senere, når først de nati-
onale agenturers indmeldinger er konsoliderede i den nye samlede tidsplan.
Økonomi
F4E er underlagt en EU-rådsbeslutning fra juli 2010 om et udgiftsloft på 6,6 mia.
EUR (i 2008-priser) i perioden 2007-2020. Dette udgiftsloft blev besluttet i for-
bindelse med den første forsinkelse og fordyrelse i 2010.
F4E’s årsresultat for 2014 viser et underforbrug på godt 400 mio. EUR i forhold til
det allokerede budget. Årsagerne skyldes bl.a. forsinkelser i nogle af de store og
omkostningstunge udbud, og at design og kravspecifikationer i forbindelse med
udbud fra ITER IO ændrer sig løbende. Dette betyder konkret, at mange af de bud-
getterede udgifter først falder i senere år.
Omvendt satte F4E på et møde i december 2014 tal på den samlede forventede
fordyrelse af den europæiske del af projektet, svarende til 428 mio. EUR (i 2008-
priser). Årsagerne til fordyrelsen skyldes dels konkrete merudgifter, som F4E skab-
te i juni 2013 ved indgåelse af stor industrikontrakt. De nødvendige krav specifika-
tioner til det tekniske apparatur kunne ikke imødekommes inden for det afsatte
budget. Dels skyldes det også en række beslutninger uden for F4E’s indflydelse,
Side
2/3
Styrelsen for Forskning og
Innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489039_0003.png
men som skal udredes af F4E’s budget. Det drejer sig om aftale mellem EU-
Kommissionen og Japan indgået i januar 2014 om kompensation til Japan og be-
slutning i ITER Council om øget kontantbidrag til ITER IO.
Information
Nærværende orientering gives som nævnt på baggrund af foreløbige informationer
i F4E fra december 2014. Når der, forventet juni 2015, foreligger yderligere, konso-
liderede informationer om ITERs tidsplan og budget agter jeg at orientere Folke-
tingets Europaudvalg igen.
Med venlig hilsen
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Sofie Carsten Nielsen
Side
3/3