Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 103
Offentligt
1488756_0001.png
Undervis i innovation
Inspiration fra underviser til underviser
på de videregående uddannelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0002.png
Indhold
Indledning
Frem de studerendes innovationskompetencer i undervisningen
Sæt fokus på faglighed og tværfaglighed
Vurder og bedøm innovationskompetencer
Kom godt i gang med din innovationsundervisning
3
9
15
21
25
UNDERVIS I INNOVATION
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0003.png
Indledning
Indledning
De videregående uddannelser skal give de studerende lysten og evnerne til at tænke nyt og rea-
lisere deres ideer til gavn for sig selv og andre. I dette katalog kan undervisere og uddannelses-
planlæggere finde inspiration til undervisning, der fremmer de studerendes kompetence til at
tænke og handle innovativt.
”Formålet er helt enkelt, at vi skal gøre innovation til
noget, vi gør, i stedet for noget, vi bare taler om.”
Sådan fortæller en underviser om formålet med sit kur-
sus i innovation. Ligesom mange andre undervisere på
de videregående uddannelser arbejder hun nemlig med
at fremme et innovativt mindset hos de studerende.
Det danske uddannelsessystem har de senere år arbejdet
hen imod, at de studerende
også
får innovative kompe-
tencer i løbet af deres uddannelse. Der er en voksende
bevidsthed om, at det er vigtigt for de studerende selv,
at de har evnen til at tænke og handle innovativt, fordi
det kan hjælpe dem til at finde job, starte egen virksom-
hed eller skabe udvikling i samfundet. Og samtidig er det
en vigtig faktor for samfundet som helhed, fordi innova-
tive studerende og dimittender kan fremme vækst,
beskæftigelse og jobskabelse.
Kataloget bygger på erfaringer fra i alt 20 undervisnings-
forløb, heraf 18 danske og 2 udenlandske. Boksen på
næste side giver et overblik over de udvalgte forløb.
Danmark – løsningernes land
Ifølge den nationale innovationsstrategi
Danmark -
Løsningernes land
fra december 2012 skal det at være
innovativ være et grundelement i alle uddannelser fra
grundskole til ph.d., og innovation skal i højere grad
integreres i uddannelserne og forankres på uddannelses-
institutionerne.
Den politiske målsætning gælder også for de videregå-
ende uddannelser. Her peger strategien på, at dette ikke
kun skal være forbeholdt uddannelser med hovedfokus
på innovation, men at alle videregående uddannelser
bør bidrage til at fremme innovative kompetencer hos
de studerende.
Med dette katalog ønsker EVA at understøtte realiserin-
gen af innovationsstrategien.
Inspiration fra underviser til underviser
I kataloget her har Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
samlet gode erfaringer og viden om, hvordan man som
underviser kan gå til undervisning i innovation.
Vi har talt med undervisere og uddannelsesplanlæggere
på professionshøjskoler, erhvervsakademier og universi-
teter om, hvordan de har gjort, hvilke erfaringer de har
taget med sig, og hvad de oplever, man skal være sær-
ligt opmærksom på, når man underviser – eller vil tage
springet ud i at undervise – studerende i innovation. Vi
har også set ud over landets grænser og indhentet
internationale erfaringer.
Kataloget er særligt interessant for undervisere og ud-
dannelsesplanlæggere, der gerne vil gøre erfaringer med
innovationsundervisning, og som leder efter viden om,
hvad der har virket for andre.
Hvad er innovationsundervisning?
Innovationsundervisning definerer EVA som alle former
for undervisning, der styrker de studerendes kompeten-
cer til at tænke nyt og føre deres ideer ud i livet på må-
der, der skaber værdi for andre.
Det kan være økonomisk værdi, som når en fødevare-
studerende bliver fortrolig med processen bag udviklin-
gen af et salgbart produkt. Eller det kan være den værdi
for samfundet, der ligger i, at en kommende lærer bliver
inspireret til, hvordan hun kan nytænke sin undervisning
eller skolens rutiner.
UNDERVIS I INNOVATION
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0004.png
Indledning
UNDERSØGTE KURSER OG FORLØB
Kurser forankret på enkeltinstitutioner
Kreative og innovative processer, professionsbachelorud-
dannelsen i innovation og entrepreneurship, Erhvervsaka-
demi Aarhus
Produktudvikling og procesoptimering, procesteknolog-
uddannelsen (Odense), Erhvervsakademiet Lillebælt
4 hvide T-shirts, Københavns Erhvervsakademi
Applied Neuro Creativity, HA (psyk.), Copenhagen Busi-
ness School
Tværkulturel innovation, kandidatuddannelsen i tværkul-
turelle studier, Københavns Universitet
Brugerorienteret design, bacheloruddannelsen i design og
innovation, Danmarks Tekniske Universitet
Innovation og entreprenørskab, kandidatuddannelsen i
Socialt entreprenørskab, professionsbacheloruddannelsen
i design & business, Københavns Erhvervsakademi
virksomhedsledelse, Roskilde Universitet
Creative Genius Semester, cand.merc.-uddannelserne,
Læremiddeldesign og entreprenørskab, Læreruddannel-
sen på Fyn, University College Lillebælt
Aalborg Universitet
Kurser udbudt i samarbejde mellem flere institutio-
The physioterapist as global entrepreneur , fysiotera-
peutuddannelsen, University College Nordjylland
Food entrepreneur, professionsbacheloruddannelsen i
ernæring og sundhed, VIA University College
Forandringsagenter i social- og sundhedssektoren, social-
og sundhedsuddannelserne, Professionshøjskolen Metro-
pol
Entrepreneurship: Shaping entrepreneurical thinking,
kandidatuddannelsen i innovation management (er-
hvervsøkonomi), Aarhus Universitet
Prejekt/projekt (studiepakke i idræt, innovation og entre-
preneurship), bacheloruddannelsen i idræt og sundhed,
Syddansk Universitet
ner
Experts in Teams, Syddansk Universitet, University College
Lillebælt og Erhvervsakademiet Lillebælt
Beijing-Copenhagen Urban Challenge, Copenhagen
Business School og Danmarks Tekniske Universitet
Ikke-ECTS-point-givende forløb
Effectuation i det værdiskabende sygeplejerskelaboratori-
um, Sygeplejerskeuddannelsen i Holstebro, VIA University
College
Udenlandske kurser
Manage & More, Technische Universität München
Product Development Project, Aalto University
Sagt på en anden måde er innovationsundervisning
andet og mere end bare at motivere flere til at gå
iværksættervejen. Innovation er, som regeringen
definerer det i sin innovationsstrategi: "(…) viden og
ideer, der omsættes til produkter og processer, der
skaber forretningsmæssig og samfundsmæssig værdi."
Vi har udvalgt og undersøgt kurser fra hele landet og
enkelte fra udlandet med meget forskellige faglige
profiler. Se hele listen i boksen ovenfor.
Fælles for kurserne er, at de har fokus på at fremme de
studerendes kompetencer til at tænke og handle innova-
tivt, og at de kan indgå i en ordinær videregående ud-
dannelse
1
. For de danske kursers vedkommende har EVA
gennemført telefoninterview med tilknyttede undervisere
Undersøgelsen dækker bredt
I kataloget kan du læse om eksempler på innovationsun-
dervisning på alle typer uddannelsesinstitutioner – er-
hvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter.
1
Dvs. kurser, fag eller moduler, der har fokus på innovation, entrepre-
nørskab og/eller kreativitet, og som enten er en obligatorisk del af en
ordinær videregående uddannelse eller udbydes med mulighed for
meritering i forbindelse med en ordinær videregående uddannelse.
UNDERVIS I INNOVATION
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0005.png
Indledning
med henblik på at indhente erfaringer med tilrettelæg-
gelse og gennemførelsen af innovationsundervisning.
Hovedparten af inspirationskatalogets eksempler er
danske, men EVA har også indhentet enkelte udenland-
ske erfaringer med henblik på at bibringe kataloget et
internationalt perspektiv. Boksen nedenfor beskriver
mere detaljeret, hvordan EVA har gennemført
dataindsamlingen.
Sådan læser du kataloget
Kataloget præsenterer erfaringer, gode råd og konkrete
eksempler på innovationskurser inden for fire temaer:
Vurder og bedøm innovationskompetencer
præsenterer
erfaringer med at håndtere prøver og bedømmelse i
tilknytning til innovationsundervisning.
Kom godt i gang med din innovationsundervisning
adresserer, hvordan man som underviser kan gribe
den overordnede planlægning og tilrettelæggelse af
et innovationskursus an.
EVA har spurgt de interviewede undervisere om deres
bedste råd til andre, der gerne vil i gang med innovati-
onsundervisning. Udvalgte råd præsenteres i de enkelte
kapitler og er desuden opsamlet i en oversigt på de
næste sider.
Projektgruppen bag kataloget
Inspirationskataloget er udarbejdet af en projektgruppe
med følgende deltagere:
Projektleder, specialkonsulent
Rikke Skovgaard Andersen
Evalueringskonsulent Martin Sørensen
Evalueringskonsulent Bjarke Hartkopf Tarpgaard
Metodekonsulent Søren Haselmann
Kommunikationskonsulent Anne Breinhold Olsen.
Frem de studerendes innovationskompetencer i
undervisningen
introducerer fire formmæssige greb,
som mange af de interviewede undervisere oplever,
virker godt. Kapitlet kommer bl.a. ind på, hvordan
man kan arbejde med virkelige eller virkelighedsnære
problemstillinger som en integreret del af undervisnin-
gen.
Sæt fokus på faglighed og tværfaglighed
handler om,
hvordan man kan arbejde med faglighed og
tværfaglighed i innovationsundervisningen.
SÅDAN GJORDE EVA
Inddragelse af ekspertgruppe
EVA har samarbejdet med fem eksperter, der har særlig
viden om innovationsundervisning og samfundets efter-
spørgsel efter innovationskompetencer. Ekspertgruppen
har bidraget med deres viden om innovationsundervisnin-
gens kendetegn, kvalificeret EVA’s udvælgelse af konkre-
te danske innovationskurser og givet input til, hvilke
udenlandske kurser der kunne inspirere. Ekspertgruppen
har bestået af følgende medlemmer:
Specialkonsulent Merete Carlson, Københavns Uni-
versitet
Uddannelsesleder Jesper Klintrup Nielsen, Aarhus
Erhvervsakademi
Lektor Rikke Møller Johannesen, VIA University Col-
lege
Studerende Jacob Søndergaard, Danmarks Tekniske
Universitet/Stardust-DTU
Chefkonsulent Jesper Allerup, Dansk Industri.
Interview med undervisere
EVA har gennemført telefoninterview med 18 undervisere
og kursusansvarlige på de videregående uddannelser.
Hvert interview tog udgangspunkt i et på forhånd udvalgt
kursus og havde fokus på følgende temaer: kursets for-
mål, indhold og tilrettelæggelse, prøver/eksamen, fagfag-
lighed/tværfaglighed og kursets organisatorisk forankring.
Indhentning af internationale erfaringer
EVA har indhentet eksempler på innovationskurser og
lignende på udenlandske uddannelsesinstitutioner. Ek-
semplerne er fundet via deskresearch og konsultation af
EVA’s ekspertgruppe. De internationale erfaringer er et
mindre element i EVA’s undersøgelse og kan ikke ses som
en udtømmende afdækning af feltet.
Læs mere om undersøgelsens design og metoder på her:
eva.dk/innovation/metode.
UNDERVIS I INNOVATION
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0006.png
Indledning
e r åd
g od
10
io n s -
ov a t
m In n
o
n in g
d e rv i s
un
UNDERVISNINGSFORMER
1. Afprøv nye metoder
Hav modet til at teste nye undervisnings- og
arbejdsformer i undervisningen, og acceptér,
at det betyder, du nogle gange forsøger noget,
som du ikke vil gøre igen.
2. Opstil tydelige mål for
og krav til de studerende
Sæt en klar kurs for de studerendes læring og for
deres evt. arbejde med projektideer. Det skal være
tydeligt, hvor arbejdet skal føre hen, og hvilke krav
der er forbundet med kurset.
3. Vær der for de studerende
Ofte lægger de studerende meget tid og energi
i kurset og et evt. projektarbejde. Det forudsætter,
at du som underviser giver løbende feedback
og sparring.
Læs
mere på
side 11
KURSUSTILRETTELÆGGELSE
4. Involvér dine kolleger
Se side 27
Det kan være krævende at begynde at undervise på en ny måde.
Det kan derfor fungere godt at samarbejde med andre undervisere
og afprøve nye metoder i fællesskab.
5. Hent inspiration fra netværk og konferencer
Der er mange forskellige faglige netværk og konferencer med fokus på
innovationsundervisning. Her kan du, der måske ikke har prøvet kræfter
med innovationsundervisning før, finde inspiration.
UNDERVISNING I INNOVATION
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0007.png
Indledning
Se side 17
FAGLIGHED OG TVÆRFAGLIGHED
6. Vær bevidst om formålet
Overvej grundigt, hvad innovationsundervisningen skal give de studerende,
og hvordan den skal løfte deres kompetenceprofil og deres samlede
uddannelsesforløb.
7. Lad de studerende tage udgangspunkt
i det, de brænder for
I tværfagligt samarbejde er det vigtigt, at alle, uanset deres faglige baggrund,
er motiverede for at arbejde med den specifikke problemstilling eller ide.
Skab derfor mulighed for, at de studerende selv kan præge projektarbejdet
ud fra deres styrker og interesser.
8. Hjælp tværfagligheden på vej
Det kan være nyt og udfordrende for de studerende at samarbejde på tværs
af fagligheder. Du kan hjælpe tværfagligheden på vej ved at facilitere de
studerendes gruppearbejde og ved at være tydelig med hensyn til, hvilke
fælles spilleregler og succeskriterier der gælder.
id
”Gør du, som du alt
gjort, får du samme
har
ultat, som du altid
res
har fået”.
A. Einstein
EKSAMENSFORMER
9. Eksamen er en del af læringen
– men ikke alt
Meget af de studerendes læring finder
sted, når de arbejder med deres projekt eller
samarbejder med eksterne. Gør det tydeligt
for de studerende, at deres udbytte i høj grad
afhænger af, at de selv er aktive og
engagerede i forløbet.
10. Hold fast i virkelysten
uanset karakter
En ide kan sagtens være god, selvom
den studerende ikke får en høj karakter.
Vær opmærksom på, hvordan du motiverer
de studerende til at arbejde videre med
deres ideer efter kursets afslutning.
Læs mere på side 23
UNDERVISNING I INNOVATION
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0008.png
Indledning
UNDERVIS I INNOVATION
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0009.png
Frem de studerendes innovationskompetencer
i undervisningen
Frem de studerendes innovationskompetencer i undervisningen
Fire greb går igen i meget innovationsundervisning. Ofte har underviserne fokus på at arbejde
med virkelige problemstillinger, at have de studerende i centrum, at bruge utraditionelle fysiske
rammer og at inddrage rollemodeller fra virkeligheden.
Hvordan fremmer man via undervisningsformen, at de
studerende tænker og handler innovativt – og hvordan
kan man som underviser skabe motivation hos de stude-
rende?
Dette afsnit præsenterer fire greb, som mange undervi-
sere benytter sig af i deres innovationsundervisning, og
som de oplever, virker godt. Mange har fx erfaret, at de
studerende lægger et stort engagement og mange timer
i arbejdet med deres projektideer, og at de deltager
meget aktivt i undervisningen.
GODE RÅD OM UNDERVISNINGSFORMER
Afprøv nye metoder
Hav modet til at teste nye undervisnings- og arbejds-
former i undervisningen, og acceptér, at det betyder,
du nogle gange forsøger noget, som du ikke vil gøre
igen.
Opstil tydelige mål for og krav til de studerende
Sæt en klar kurs for de studerendes læring og for deres
evt. arbejde med projektideer. Det skal være tydeligt,
hvor arbejdet skal føre hen, og hvilke krav der er for-
bundet med kurset.
Vær der for de studerende
Ofte lægger de studerende meget tid og energi i kurset
og et evt. projektarbejde. Det forudsætter, at du som
underviser giver løbende feedback og sparring.
# Greb 1: Virkelige løsninger på virkelige
problemer
Mange af de kurser, EVA har set på, er kendetegnet ved
at tage udgangspunkt i virkelige problemstillinger. Som
led i flere af kurserne skal de studerende gennemføre et
projekt, hvor de forsøger at løse et konkret problem eller
en konkret opgave for en opdragsgiver.
På nogle kurser arbejder alle studerende med den sam-
me virksomhed eller organisation. Det gælder fx på
kurset brugerorienteret design på Danmarks Tekniske
Universitet. Kursets underviser har igennem flere år
samarbejdet med Københavns Kommune, der som
caseorganisation er med til at definere et fælles
opgavetema for de studerende. Gennem årene har de
studerende fx haft fokus på hjælp til handicappede og
på affaldshåndtering i det offentlige rum.
På andre kurser arbejder de studerende individuelt eller
gruppevis med forskellige opdragsgivere. Det sker fx på
et modul for studerende på bacheloruddannelsen i idræt
og sundhed på Syddansk Universitet. Her laver den en-
kelte studerende på egen hånd en aftale med en ekstern
partner om at arbejde med et specifikt projekt, der tager
udgangspunkt i en fagligt relevant udfordring, partneren
står over for. De idrætsstuderende samarbejder med
både idrætsorganisationer og private virksomheder.
Du kan læse mere om, hvordan de studerende samar-
bejder med organisationer og virksomheder, i casen på
næste side: ”Partnerskaber åbner nye muligheder for
idrætsstuderende”.
En anden måde at arbejde virkelighedsnært på er at tage
skridtet videre fra at udvikle ideer til rent faktisk at føre
ideerne ud i livet. Et eksempel på det er forløbet 4 hvide
T-shirts, som de studerende på flere af Københavns
Erhvervsakademis uddannelser gennemfører. Læs mere i
boksen på side 11.
Det er vigtigt også at lade de studerende prøve
implementeringsfasen. Man når rigtig langt, hvis
man giver de studerende mulighed for at imple-
mentere og se deres arbejde give mening.
Underviser, Københavns Erhvervsakademi
UNDERVIS I INNOVATION
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0010.png
Frem de studerendes innovationskompetencer i undervisningen
Simulering, dvs. at lade de studerende arbejde med
fiktive, men realistiske problemstillinger, kan også være
med til at gøre undervisningen virkelighedsnær. Fx får
sygeplejerskestuderende i Holstebro mulighed for at
udvikle deres kompetencer ved at spille rollen som fær-
diguddannet sygeplejerske i en særligt virkelighedstro
ramme. Læs mere om forløbet i casen på side 13:
”Sygeplejerskestuderende lærer etik gennem rollespil”.
Undervisningen er væsentligt mere præget af at
være en dialog end et foredrag. De studerende
spørger om alt, og nogle af dem har jo også virk-
somheder ved siden af. Jeg har både en underviser-
rolle og en rådgiverrolle.
Underviser, Erhvervsakademi Aarhus
Som led i mange af kurserne prøver de studerende på
egen krop at gennemgå nogle eller alle faser i en innova-
tionsproces, hvor udgangspunktet er de studerendes
egen ide til et projekt eller et produkt. Et eksempel er
faget tværkulturel innovation på Københavns Universitet,
hvor de studerende først undersøger et felt, dernæst
vurderer og udvikler ideer og omskaber deres endelige
ide til et produkt eller en ydelse og til slut tester og
lancerer produktet eller ydelsen.
Mange innovationskurser er struktureret med udgangs-
punkt i allerede udviklede procesmodeller for innovation.
Du kan bl.a. finde beskrivelser af forskellige procesmo-
deller på hjemmesiden Værktøjskasse til innovation og
entreprenørskab i undervisningen: kortlink.dk/f3bd.
Værktøjskassen er udviklet i samarbejde mellem Køben-
havns Universitet, Copenhagen Business School og
Danmarks Tekniske Universitet.
# Greb 2: De studerende og
projektideerne i centrum
I centrum for meget innovationsundervisning står de
studerende og deres projektideer, og på mange kurser
arbejder de studerende langt størstedelen af tiden på
deres egne projektideer. Det forskyder også relationen
mellem den studerende og underviseren i forhold til det,
der mere traditionelt set kendetegner undervisningen på
de videregående uddannelser. Flere oplever, at forholdet
mellem underviser og studerende er mere tæt, og man-
ge af de interviewede undervisere beskriver deres rolle
med ord som ”vejleder”, ”facilitator”,
”sparringspartner” eller ”rådgiver”.
SYDDANSK UNIVERSITET
Partnerskaber skaber nye muligheder for idrætsstuderende
Hvordan kan idrætsstuderende bringe deres kompetencer i
spil i organisationer og virksomheder? Den udfordring bliver
taget op på studiepakken ’Idræt, Innovation og entrepre-
nørskab’ tilknyttet bacheloruddannelsen i idræt og sundhed
på Syddansk Universitet. Studiepakken er målrettet stude-
rende, som gerne vil arbejde med idræt, innovation og
entreprenørskab i private og offentlige organisationer. På
modulet Præjekt/projekt, der strækker sig over et studieår,
skal de studerende skabe værdi for en konkret partnerorga-
nisation, og projektet skal kunne relateres til teori og de
øvrige moduler på uddannelsen.
De studerende bliver sat sammen i innovationsgrupper på
baggrund af deres fagligheder. Dernæst skal de selv, med
sparring fra undervisere, finde en partnervirksomhed eller -
organisation, der har en udfordring, som de gerne vil have
løst. Tidligere samarbejdspartnere er bl.a. Dansk Håndbold
Forbund, Odense Kommune, legepladsfirmaet Elverdal og
konsulentvirksomheden motorikcenter.dk.
Hør studerende og virksomheder fortælle om udbyttet af
kurset her: kortlink.dk/fapn.
Ifølge partnerorganisationerne bidrager de studerende
kommer med en anderledes tilgang, der kan være med til
at udfordre vanetænkningen. De studerende oplever, at de
gør en forskel for de partnere, de samarbejder med. Det
giver dem motivation for at finde frem til den rigtige løs-
ning, men også for at komme ud og arbejde med flere
problemstillinger i organisationerne. Dermed kan projektet
være med til at gøre de studerende opmærksomme på nye
muligheder på arbejdsmarkedet.
Undervejs i forløbet arrangeres der fire større undervis-
ningsgange i samarbejde med partnerorganisationerne/-
virksomhederne. De inviteres bland andet ind til at fortælle
om et problem eller behov, som de studerende skal tage fat
i. Som en del af den afsluttende prøve afholdes et åbent
seminar, hvor partnerne præsenteres for produkterne, og
hvor de kan give feedback til de studerende.
UNDERVIS I INNOVATION 10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0011.png
Frem de studerendes innovationskompetencer i undervisningen
KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
4 hvide T-shirts: Fra ide til salg på rekordtid
Københavns Erhvervsakademi har et forløb, hvor de stude-
rende skal lære at gå fra ide til handling på kort tid. De
studerende tildeles fire hvide T-shirts, som de skal sælge til
højest mulig pris. Forløbet varer en til tre uger, alt efter
hvilke uddannelser forløbet afvikles på.
Forløbet skal lære de studerende at ”gøre innovation”. I
stedet for kun at høre om kreative processer, innovations-
begreber og teori bliver de undervist i, hvor vigtigt det er at
handle. Forløbets korte varighed tvinger nemlig de stude-
rende til at bruge kort tid på konceptualisering af deres ide,
som ellers ofte kan tage lang tid, for i stedet at koncentrere
sig om at realisere ideen på markedet.
Gennem tiden har studerende bl.a. designet og solgt kam-
pagne-T-shirts i forbindelse med en politisk demonstration,
udviklet et koncept, som gav kræftramte mulighed for at
dele deres historie på T-shirts, lavet en pop up-shop og solgt
sølvringe på Facebook.
Du kan se en video om forløbet her: kortlink.dk/f9c6.
forløbet er en konkurrence: Den, der tjener flest penge på
sine T-shirts, vinder. Det skaber ekstra fremdrift og incita-
ment til, at de studerende bliver gode til at fokusere på,
hvordan de kan sælge produktet. Forløbets opbygning,
indhold og varighed betyder, at de studerende oplever,
hvad det vil sige at arbejde som entreprenører. De stude-
rende oplever fx, hvad det vil sige at arbejde med at realise-
re en ide, lave markedsanalyser og arbejde med salg og
markedsføring, og de lærer på den måde, hvor meget det
betyder for entreprenøren ikke blot at tænke sig om, men
også at handle på sine ideer.
# Greb 3: Utraditionelle fysiske rammer
Ifølge mange af de interviewede undervisere kan utradi-
tionelle fysiske rammer fremme, at de studerende udvik-
ler deres kompetence til at tænke og handle innovativt.
Derfor ser man på nogle kurser, at de fysiske rammer
spiller en vigtig rolle for de studerendes læring, ved at de
skal simulere omgivelserne for en virkelig innovations-
proces. Fx har VIA University College på valgfaget Food
Entrepreneur indrettet undervisningslokalet, så det min-
der om et kreativt kontorfællesskab, hvor hver studeren-
de får sit eget skrivebord. Valgfaget er henvendt til stu-
derende på professionsbacheloruddannelsen i ernæring
og sundhed, der i løbet af kurset skal arbejde med at
udvikle deres egen projektide.
Det fysiske rum spiller også en rolle med hensyn til at
fremme en innovativ tænkemåde på kandidatfaget
Entrepreneurship: Shaping entrepreneurical thinking på
Aarhus Universitet. Her handler det dog ikke om at simu-
lere en virkelig innovationsproces, men derimod om med
små virkemidler at skabe et andet rum for læring end
normalt: Bordene bliver fjernet fra undervisningslokalet
for at tydeliggøre, at undervisningen er forbundet med
en anden slags læring og andre forventninger til de
studerende end den mere traditionelle universitets-
undervisning.
# Greb 4: Inspiration udefra
På mange af kurserne møder de studerende ofte iværk-
sættere, der holder oplæg, eller de er på virksomhedsbe-
søg. Ifølge underviserne er denne slags inspiration udefra
med til at gøre det mere håndgribeligt for de studeren-
de, hvad det vil sige at tænke og handle innovativt.
Desuden kan virksomhedsbesøg og oplæg ved personer,
der har erfaring med innovationsprocesser, inspirere og
motivere de studerende med hensyn til arbejdet med
deres egne projektideer.
Et konkret eksempel er programmet Manage & More på
Technische Universität München i Tyskland. Her får de
studerende hver især tilknyttet en personlig mentor fra
erhvervslivet, som tilbyder inspiration og sparring. Læs
mere om Manage & More i boksen på side 12.
UNDERVIS I INNOVATION 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0012.png
Frem de studerendes innovationskompetencer i undervisningen
TECHNISCHE UNIVERSITÄT MÜNCHEN
Mentorer og projektsamarbejde med virksomheder i regionen
Manage & More er et program for studerende ved Techni-
sche Universität München, der gerne vil arbejde med ledel-
se, iværksætteri og innovation.
De studerende får hver især en personlig mentor fra er-
hvervslivet, der er rekrutteret via programmets netværk til
virksomheder i regionen. Mentoren kan være en iværksæt-
ter eller en erfaren leder.
Manage & More samarbejder bl.a. med flyselskabet Luft-
hansa, bilproducenten BMW Group og flyproducenten
Airbus Group.
Du kan se en præsentationsvideo for Manage & More her:
kortlink.dk/f6rf.
Programmet udbydes af UnternehmerTUM, der er Techni-
sche Universität Münchens center for innovation og forret-
ningsopstart.
De studerende kommer fra forskellige uddannelser på
universitetet og arbejder sammen i tværfaglige teams. Som
led i programmet skal teamene enten udvikle deres egne
forretningsideer eller arbejde med innovationsprojekter for
eksisterende virksomheder.
UNDERVIS I INNOVATION 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0013.png
Frem de studerendes innovationskompetencer i undervisningen
VIA UNIVERSITY COLLEGE
Sygeplejerskestuderende får erfaring med etik gennem rollespil
Sygeplejerskestuderende i Holstebro lærer gennem rollespil,
hvordan abstrakte teorier om etik kan omsættes til handling
i sygeplejen. Sygeplejeuddannelsen er nemlig ved at afprøve
et nyt forløb, Effectuation i det værdiskabende sygeplejela-
boratorium, hvor de studerende skal tilse patienter, der
spilles af personale, der arbejder i sundhedsvæsenet.
Undervisningen foregår i første omgang på et laboratorium
tilknyttet et uddannelsessted i Belgien, som Sygeplejerske-
uddannelsen i Holstebro samarbejder med. En gruppe
danske sygeplejerskestuderende og undervisere rejser sam-
men til Belgien for at opholde sig i laboratoriet. Forløbet er
ikke ECTS-point-givende, men hvis erfaringerne fra gennem-
førelsen af forløbet i Belgien er gode, er der overvejelser om
på sigt at integrere forløbet i sygeplejerskeuddannelsen.
Det særlige ved projektet er bl.a., at det er uddannet perso-
nale fra praksis, der spiller rollerne som patienter. De vælger
selv, hvilken rolle de vil spille – og hvad de fx skal behandles
for – og de har tid til at forberede sig. Dermed er det også
hensigten, at patienterne skal lære noget. Processen med at
forberede sig tilskynder patienterne til at tænke ”hvad, hvis
det var mig, der sad der?”
En bedre forståelse af patientens situation skal resultere i,
at de studerende får bedre redskaber til at nytænke praksis
og fx bliver bedre til at se, hvordan man på nye måder kan
tilrettelægge plejen med udgangspunkt i patientens behov.
For både patienterne og sygeplejerskerne i rollespillet bety-
der den naturtro situation, at de får nye praktiske erfarin-
ger. Og netop det at styrke forståelsen af og kommunikati-
onen med patienterne som basis for en bedre etik i praksis
er en central målsætning for projektet.
Som underviseren tilknyttet forløbet forklarer:
Rollespillet skaber en situation, hvor de studerende lærer
om etik i praksis, fordi de tvinges ud i situationer, hvor de
ikke bare snakker om, hvad der er den gode sygepleje, men
handler aktivt.
De teorier, vi normalt underviser i, handler om at gøre det
gode som noget abstrakt, men i det her projekt kommer
der fokus på, at en lille ting kan være det, der ændrer hele
dagen for en gammel dame.
UNDERVIS I INNOVATION 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0014.png
Frem de studerendes innovationskompetencer i undervisningen
UNDERVIS I INNOVATION 14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0015.png
Sæt fokus på faglighed og tværfaglighed
Sæt fokus på faglighed og tværfaglighed
Et solidt afsæt i de studerendes faglighed og inddragelse af tværfaglige perspektiver kan være
med til at styrke de studerendes kompetence til at tænke og handle innovativt. Få input til, hvad
man skal være særligt opmærksom på i arbejdet med faglighed, tværfaglighed og innovation.
Hvordan kan man som underviser bringe fagligheden i
spil i innovationsundervisningen og give de studerende
erfaringer med at koble deres faglige viden og kompe-
tencer med innovation?
I dette afsnit ser vi nærmere på, hvordan man kan bygge
videre på de faglige kompetencer, som de studerende
allerede har, og supplere dem med kompetencen til at
tænke og handle innovativt. Vi viser, hvordan man kan
arbejde med tværfaglighed i innovationsundervisningen,
og hvordan man kan bygge bro mellem innovationsun-
dervisningen og fagligheder, som traditionelt set ikke har
haft et stort fokus på innovation.
finde tekniske løsninger, som de på tidligere semestre
har fået den tekniske kunnen til at kunne finde frem til,
så de skal trække den viden frem og bruge den som et
værktøj til at løse opgaven. Innovationsforløbet på pro-
cesteknologuddannelsen på Erhvervsakademiet Lillebælt
er et eksempel på, hvordan man kan arbejde med at
inddrage de studerendes viden og kompetencer fra
tidligere semestre i innovationsundervisningen. Læs
mere om casen i boksen på næste side.
GODE RÅD OM FAGLIGHED OG TVÆRFAGLIGHED
Vær bevidst om formålet
De studerendes faglighed i spil
Ifølge flere undervisere er en vigtig forudsætning for, at
et kursus lykkes, at de studerendes faglighed bliver bragt
i spil som et centralt element i kurset. Det kan gøres på
vidt forskellige måder, der bl.a. afhænger af kursets
tema og målgruppe.
Lige fra det helt store projekt til de små eksempler i
dagligdagen kobler vi undervisningen tæt til fag-
fagligheden, og det er også derfor, det har skabt så
meget værdi helt fra starten.
Underviser, Syddansk Universitet
Nogle undervisere har oplevet, at de studerende næsten
glemmer deres egen faglighed, fordi de bliver opslugte
af en konkret udfordring eller kommer til at fokusere på
de generelle begreber om innovation og entreprenør-
skab. Her kan man som underviser bringe de studeren-
des faglighed i spil ved at opfordre til, at de bruger viden
fra tidligere fag på studiet til fx at løse konkrete pro-
blemstillinger og opgaver, som indgår i undervisningen.
På andre kurser er det gennem hele forløbet mere tyde-
ligt, at det er en forudsætning for at få et godt udbytte
af undervisningen, at de studerende formår at trække på
deres faglighed. Det kan fx være, at de studerende skal
Overvej grundigt, hvad innovationsundervisningen skal
give de studerende, og hvordan den skal løfte deres
kompetenceprofil og deres samlede uddannelsesforløb.
Lad de studerende tage udgangspunkt i det, de
brænder for
I tværfagligt samarbejde er det vigtigt, at alle, uanset
deres faglige baggrund, er motiverede for at arbejde
med den specifikke problemstilling eller ide. Skab derfor
mulighed for, at de studerende selv kan præge projekt-
arbejdet ud fra deres styrker og interesser.
Hjælp tværfagligheden på vej
Det kan være nyt og udfordrende for de studerende at
samarbejde på tværs af fagligheder. Du kan hjælpe
tværfagligheden på vej ved at facilitere de studerendes
gruppearbejde og ved at være tydelig med hensyn til,
hvilke fælles spilleregler og succeskriterier der gælder.
Mange af kurserne har en problemorienteret tilgang til
undervisningen, hvor de studerende ofte skal løse en
specifik opgave for en konkret aftager. Det øger behovet
for, at de studerende formår at inddrage deres faglige
viden, fordi det kan være en afgørende faktor for at
skabe en innovativ løsning. Problemorienteringen er i
øvrigt også ofte med til at motivere de studerende til at
UNDERVIS I INNOVATION 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0016.png
Sæt fokus på faglighed og tværfaglighed
ERHVERVSAKADEMIET LILLEBÆLT
Faglighed som forudsætning for innovation i fødevaresektoren
Hvordan skaber man innovation i fødevaresektoren? Den
udfordring skal de studerende på 3. semester på procestek-
nologuddannelsen i Odense, Erhvervsakademiet Lillebælt,
forsøge at komme med svar på. Det sker gennem et firemå-
neders forløb, hvor de studerende skal løse et konkret
problem for en virksomhed. Forløbet skal styrke de stude-
rendes evner til at skabe innovation og til produktudvikling i
sektoren.
Den faglighed, som de studerende har tilegnet sig på 1.-2.
semester, spiller en afgørende rolle for, at de studerende
kan løse opgaven. Hvis en kunde fx gerne vil have en be-
stemt konsistens i et nyt fødevareprodukt, må de studeren-
de konsultere deres faglighed for at finde ud af, hvordan de
kan ændre konsistensen. De studerende trækker også i høj
grad på deres faglighed, når de skal dokumentere udviklin-
gen af det nye produkt.
Erhvervsakademiet Lillebælt overvejer nu at tænke tværfag-
lighed ind i forløbet, fx i form af et samarbejde med jord-
brugsteknologuddannelsen på samme erhvervsakademi, for
at gøre det nemmere og mere oplagt for de studerende at
tænke ud over egne faggrænser.
Samarbejdet med virksomhederne hjælper desuden de
studerende til at omsætte deres faglighed til konkrete
kompetencer – ligesom de studerende ofte er glade for at
beskæftige sig med problemer fra virkelighedens verden.
I samarbejdet med virksomhederne lærer de studerende om
alle faserne i produktudvikling, frem til at et produkt er
klart til at blive markedsført. Dermed lærer de også at koble
de forskellige delelementer i deres faglighed sammen.
arbejde målrettet på at skabe en løsning eller et produkt,
der kan gøre en forskel for en konkret virksomhed eller
organisation. Det kan dermed være et virksomt greb til
at sikre, at de studerende faktisk vil arbejde på at udnyt-
te det fulde potentiale i deres faglige baggrund. Samti-
dig er arbejdet med virkelige problemstillinger med til at
styrke de studerendes handlekompetencer, så de bliver
bedre til at omsætte deres faglige viden til løsninger på
konkrete udfordringer.
Ifølge mange undervisere er det at bringe fagligheden i
spil ikke blot med til at fremme bedre løsninger; det kan
også være vigtigt for at fremme, at de studerende samler
de forskellige delelementer i deres faglighed og får dem
omsat til konkrete kompetencer.
Når man arbejder med innovationsprocesser, er det
en klar fordel at arbejde i komplimentære teams.
De studerende kommer med deres særegne person-
lige og fagfaglige kompetencer, og jo bedre man
drager nytte af deres forskellige vinkler på sagen,
desto større er muligheden for, at løsningen får ben
at gå på i det virkelige liv.
Underviser, Professionshøjskolen Metropol
Mens den enkelte faglighed kan have blinde vinkler, kan
det give flere og bedre løsningsmuligheder at belyse
problemstillingen fra flere perspektiver. Det er ifølge
mange undervisere med til at skabe bedre løsninger, hvis
man har en problemorienteret tilgang i undervisningen,
hvor der ofte er fokus på at nå frem til et produkt eller
en løsning, der kan anvendes i forbindelse med et kon-
kret problem. Professionshøjskolen Metropol udbyder et
innovationskursus til studerende på professionshøjsko-
lens social- og sundhedsuddannelser, som har fokus på
tværfagligt samarbejde om at finde løsninger på en
udvalgt virkelig udfordring inden for social- og sund-
hedssektoren. Du kan læse mere om kurset i boksen på
næste side.
Tværfaglighed kan fremme innovation
Lige så vigtigt som det kan være at bringe de studeren-
des faglighed i spil, lige så afgørende kan det være, at de
studerende lærer at tænke tværfagligt, når de skal løse
opgaver og udfordringer. Mange af underviserne ser
store fordele ved at inddrage studerende med forskellig
baggrund i kurserne og lægge op til tværfagligt samar-
bejde.
UNDERVIS I INNOVATION 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0017.png
Sæt fokus på faglighed og tværfaglighed
Tværkulturelt samarbejde er en anden metode til at
fremme, at de studerende prøver at anskue problemstil-
linger fra mange vinkler. Ved at studerende med forskel-
lige nationale og kulturelle baggrunde samarbejder, kan
der opstå ideer, som måske aldrig ville blive udviklet, hvis
de studerende havde samme baggrund. Fx arbejder man
på kurset Beijing-Copenhagen Urban Challenge med at
fremme innovation via tværfagligt og tværkulturelt
gruppearbejde. Du kan læse mere om erfaringerne fra
dette forløb i boksen på side 19.
Det er erfaringen hos mange undervisere, at når de
studerende arbejder tværfagligt og møder andres faglig-
heder, kan det gøre dem mere bevidste om deres egen
faglighed – og endda styrke den. De får en bedre indsigt
i styrker og svagheder ved egen faglighed og i det hele
taget en større selvindsigt, når de udfordres af anderle-
des perspektiver fra andre fag. Det stiller også krav om
en stærk faglighed, hvis den studerende er eneste am-
bassadør for egen faglighed i en gruppe og skal præsen-
tere det særegne perspektiv og de tilhørende argumen-
ter på en måde, så det bliver klart for andre, hvad det er,
vedkommendes faglighed kan bidrage med i forbindelse
med en konkret udfordring.
Flere undervisere peger på, at tværfagligt samarbejde
dog også kan være forbundet med nogle udfordringer,
som er vigtige at håndtere. De studerende har ofte vidt
forskellige referencerammer – ikke mindst hvis man
arbejder på tværs af landegrænser. Her kan underviseren
være med til at skabe en fælles platform, som de stude-
rende kan mødes på – ved fx at forsøge at skabe et
fælles sprog for de opgaver, som de studerende skal
løse.
Det kan dog samtidig være vigtigt at anerkende, at det
er naturligt, at tværfagligt samarbejde er udfordrende og
skaber frustrationer. Det kan også være igangsættende
og konstruktivt og i sidste ende være med til at skabe
bedre løsninger – hvis samarbejdet i sidste ende lykkes.
Det er en balancegang. På den ene side må man som
underviser acceptere, at de studerende vil opleve frustra-
tioner i processen, på den anden side skal frustrationerne
ikke vokse sig så store, at det hæmmer de studerendes
motivation.
Byg bro til fagligheder, der ikke
traditionelt har fokus på innovation
Det varierer meget, hvor beslægtet innovation er med
forskellige fagligheder på de videregående uddannelser.
Nogle fagmiljøer som fx erhvervs- eller handelsrettede
uddannelser er tæt forbundet med innovation, fordi de i
forvejen beskæftiger sig med produktudvikling eller
lignende. Her kan innovationskurser være en naturlig
videreudvikling af fagligheden.
PROFESSIONSHØJSKOLEN METROPOL
Tværfaglighed giver løsninger ben at gå på i social- og sundhedssektoren
Professionshøjskolen Metropol har et kursus, der skal styrke
arbejdet med innovation i social- og sundhedssektoren. På
kurset forandringsagenter i social- og sundhedssektoren
samarbejder en række forskellige fagligheder om at finde
innovative løsninger på udfordringer i sektoren. Her går
ergoterapeutstuderende, fysioterapeutstuderende, sygeple-
jestuderende og ernærings- og sundhedsstuderende sam-
men med ingeniørstuderende fra Danmarks Tekniske Uni-
versitet.
Det tværfaglige element i kurset betyder, at de studerende i
højere grad er i stand til at komme med løsninger, der kan
få ben at gå på ude i praksis. De studerende kommer med
forskellige personligheder såvel som forskellige fagfaglighe-
der, som gør, at problemstillingen belyses fra flere vinkler.
Erfaringen fra projektet er, at det er en klar fordel, når man
arbejder med innovationsprocesser.
Kurset tager altid udgangspunkt i en udfordring hos en
konkret aftager, som de studerende skal forsøge at løse.
Her har de studerende fx beskæftiget sig med hjemløse,
hvor de i første omgang skulle forstå de hjemløses verden
for dernæst at undersøge, hvordan man konkret kan løse
de problemer, som hjemløse står over for. Nogle af løs-
ningsideerne har bl.a. været interaktive garderobeskabe
med fingeraftryksscanner til hjemløse, der ikke har nogen
steder at opbevare deres ting, og et lyddæmpende gårdmil-
jø uden for et af de store herberger i København, hvor der
er meget larm og uro om natten.
Det kan dog være en udfordring at sikre, at de studerende
faktisk får bragt deres faglighed i spil. En vigtig del af
undervisernes rolle består derfor i at udfordre de studeren-
de med hensyn til, hvordan de kan anvende netop deres
egen faglighed i projektet.
UNDERVIS I INNOVATION 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0018.png
Sæt fokus på faglighed og tværfaglighed
Der er lavet et stort oversættelsesarbejde med hen-
syn til at få indarbejdet den fysioterapeutiske fag-
lighed i arbejdet med innovation og entreprenør-
skab, så det ikke bare bliver tomme begreber.
Underviser, University College Nordjylland
Inden for andre fagligheder er koblingen mellem innova-
tion og kernefaglighed måske mindre tydelig pga. ud-
dannelsernes eller professionernes traditioner. Det bety-
der ikke nødvendigvis, at innovationsundervisning er
mindre relevant. Det er dog erfaringen hos flere undervi-
sere, at det kræver en indsats at bygge bro mellem fag-
ligheden og innovationsundervisningen, der har et andet
formål og en anden form end den undervisning, som de
studerende normalt møder. Her har underviseren bl.a. en
vigtig opgave med at få de studerende til at reflektere
grundigt over, hvilke dele af deres faglighed der er
relevante at trække på, og hvordan de kan bringes i spil
med hensyn til at tænke og handle innovativt.
UNDERVIS I INNOVATION 18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0019.png
Sæt fokus på faglighed og tværfaglighed
COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL OG DANMARKS TEKNISKE UNIVERSITET
Tværfagligt og tværkulturelt samarbejde styrker faglighed og innovation
Hvordan skaber man innovation på tværs af faglige og
kulturelle grænser? Den udfordring er de studerende på
kurset Beijing-Copenhagen Urban Challenge blevet kon-
fronteret med. Kurset er organiseret som en summer school,
hvor de studerende har to uger i København, to uger i
Beijing og til sidst to uger til at skrive en eksamensopgave.
En vigtig erfaring fra kurset er, at tværfaglighed stiller store
krav til faglighed. Derfor er tværfaglighed også med til at
udvikle fagligheden. De studerende sættes sammen i grup-
per på tværs af fagligheder og kulturer. Det betyder, at der
i hver gruppe er én studerende fra Copenhagen Business
School og én studerende fra Danmarks Tekniske Universitet
samt en miljøingeniørstuderende og en business-studerende
fra Kina. De studerende kommer dermed i høj grad til at
fungere som ambassadører for deres egen faglighed, hvilket
stiller store krav til deres evne til at bringe deres egen
faglighed i spil.
Samarbejdet på tværs af fagligheder og kulturer er med til
På kurset tages der udgangspunkt i en konkret case fra en
virksomhed. Typisk sker det, ved at en virksomhed byder ind
med en udfordring eller et problem, som den gerne vil have
undersøgt nærmere. Siden kursets første forløb i 2012 har
de studerende bl.a. samarbejdet med World Flex Homes
(WFH), som har udviklet et modulært system for højtekno-
logisk og bæredygtigt byggeri. Virksomheden ønsker at få
Læs mere om kursets opbygning og indhold her:
kortlink.dk/f6vu.
at udfordre mange af de forestillinger, som man ellers – i
kraft af sin faglighed eller kultur – er tilbøjelig til at tage for
givet. Det kan i sidste ende bidrage til, at man når frem til
mere innovative løsninger på de aktuelle udfordringer.
Det tværkulturelle samarbejde i grupperne fungerer ofte
som en øjenåbner, der er med til at fremme innovation i
de studerendes projekter. Ifølge programme director Luise
Noring har det tværkulturelle samarbejde bl.a. åbnet de
danske studerendes øjne for forskellene mellem hhv. det
danske og det kinesiske marked, og hvad mentalitetsfor-
skelle betyder for forbrugernes efterspørgsel.
Dermed får de studerende mulighed for at afprøve deres
teoretiske viden i forbindelse med praktiske cases, hvor de
skal forholde sig til både tekniske og markedsmæssige
muligheder og udfordringer.
mulighederne for markedsudvikling afdækket af de stude-
rende. Fra 2015 omhandler kurset udfordringen om luft-
forurening i Beijing, hvor virksomhedspartneren er Clean
Air Asia, en central brancheorganisation.
UNDERVIS I INNOVATION 19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0020.png
Sæt fokus på faglighed og tværfaglighed
UNDERVIS I INNOVATION 20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0021.png
Vurder og bedøm innovationskompetencer
Vurder og bedøm innovationskompetencer
Man skal tit selv være lidt innovativ som underviser for at kunne vurdere, om de studerende har
fået de rigtige innovationskompetencer. Mange vælger at sætte fokus på de studerendes proces
frem for på det endelige resultat. Men hvordan kan man gribe dette an?
De studerende skal udvikle deres kompetence til at tæn-
ke og handle innovativt via innovationsundervisningen.
Men det kan være svært at afprøve, om de rent faktisk
gør det.
Hovedudfordringen oplever mange undervisere, er, at
eksamens- eller prøvesituationen i sig selv kan modvirke
de studerendes risikovillighed og nysgerrighed, to evner,
som er forbundet med kompetence til at tænke og
handle innovativt. Selve prøvesituationen kan nemlig
dæmpe de studerendes lyst til at afprøve nye metoder
og tilgange og til at tage nye chancer.
Der er mange forskellige måder at afprøve og bedømme
studerende i innovationsundervisning på. Med udgangs-
punkt i erfaringerne blandt de interviewede undervisere
har EVA fundet tre måder, hvorpå man som underviser
kan arbejde med at afprøve og bedømme de studeren-
des udbytte af innovationsundervisningen, nemlig:
Sæt fokus på processen.
Få feedback fra samarbejdspartnere og eksterne
Sæt fokus på løbende udbytte og deltagelse
Kravene i bekendtgørelser og studieordninger har selv-
følgelig stor betydning for den konkrete tilrettelæggelse
af prøver og bedømmelse. I dette afsnit præsenterer vi
forskellige eksempler på, hvordan undervisere inden for
gældende rammer har arbejdet med prøver og
bedømmelse i innovationsundervisningen.
GODE RÅD OM PRØVER OG BEDØMMELSE
Eksamen er en del af læringen – men ikke alt
Meget af de studerendes læring finder sted, når de
arbejder med deres projekt eller samarbejder med
eksterne. Gør det tydeligt for de studerende, at deres
udbytte i høj grad afhænger af, at de selv er aktive og
engagerede i forløbet.
Hold fast i virkelysten uanset karakter
En ide kan sagtens være god, selvom den studerende
ikke får en høj karakter. Vær opmærksom på, hvordan
du motiverer de studerende til at arbejde videre med
deres ideer efter kursets afslutning.
ide, altså hvor værdiskabende eller god ideen er, som er i
centrum for prøvning og bedømmelse. Intentionen er
typisk, at de studerende skal tilegne sig viden om, hvor-
dan de kan tænke og handle innovativt, mens det ikke er
et mål i sig selv, at de studerende, i den relativt korte
periode, som kurset varer, skal nå at færdigudvikle et
holdbart nyskabende produkt.
På modulet kreative og innovative processer, der er en
del af professionsbacheloruddannelsen i innovation og
entrepreneurship på Aarhus Erhvervsakademi, bedøm-
mer man netop de studerendes proces. De studerende
skal i grupper aflevere en innovationsplan. Derefter er
der gruppeeksamen, hvor grupperne samlet skal præsen-
terer deres ide. Efterfølgende trækker de studerende
enkeltvis temaer, som de skal behandle. Temaet kan fx
være kreative processer, og så skal den studerende for-
tælle om, hvordan gruppen har arbejdet med kreative
processer i projektet, og hvorfor de har benyttet sig af
den valgte tilgang. Derudover skal vedkommende reflek-
tere over, hvad andre tilgange ville kunne have bidraget
med, og hvorfor disse tilgange blev fravalgt. Det hele
afsluttes med en fælles drøftelse efterfulgt af en indivi-
Sæt fokus på processen
På mange kurser bedømmes de studerende på, hvad de
har lært af deres proces. Underviserne peger på, at det
vigtige ved undervisning i innovation er, at de studeren-
de får forståelse af og kendskab til på egen krop at
arbejde med at skabe og omsætte kreative ideer til løs-
ninger, der skaber værdi for andre.
På nogle kurser afprøves de studerende, ved at man
vurderer de studerendes refleksioner over deres kreative
og innovative proces. Det er dermed ikke de studerendes
UNDERVIS I INNOVATION 21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0022.png
Vurder og bedøm innovationskompetencer
duel karakter, baseret på en helhedsvurdering af den
studerendes præstation. Eksamenen fokuserer på pro-
cessen, der fører frem til ideen. Ideens originalitet eller
potentielle markedsværdi har ingen betydning for den
karakter, den studerende får.
Nogle kurser prøver de studerende ved at fokusere mere
på de studerendes egen forståelse af deres opnåede
kompetence til at tænke innovativt, og hvordan den kan
omsættes til handling. Et godt eksempel på det er Crea-
tive Genius Semester, der er et forløb udbudt af Aalborg
Universitet. Læs mere om forløbet i boksen nedenfor.
Grunden til, at det får processen til at virke virkeligheds-
tro, er, at alle, der arbejder med innovation eller entre-
prenørskab, har til opgave at introducere deres ide,
produkt etc. til et marked. Med denne tilgang får de
studerende en forståelse af, at det at arbejde innovativt
kræver, at andre kan se en værdi i det, de studerende
har skabt.
Det er også en god motivationsfaktor for de studerende
at præsentere deres produkt for eksterne og få respons
på, hvor holdbart det er. Præsentationen handler ikke
om at få en god karakter, men om anerkendelse fra
virksomhedsrepræsentanter, iværksættere og andre med
erfaringer relateret til innovation.
Det kan dog være udfordrende at præsentere en ide for
virksomhedsrepræsentanter eller andre eksterne, hvis
den studerende aldrig har prøvet det før. Som underviser
kan man forberede de studerende til opgaven, fx ved at
gennemføre øvelser, hvor de studerende præsenterer
deres projektideer for hinanden.
Feedback fra samarbejdspartnere og
eksterne
På nogle kurser skal de studerende præsentere et pro-
dukt for et eksternt publikum. Det kan være en ide, en
forretningsplan eller et konkret produkt.
Præsentationen er ikke i sig selv en del af bedømmelsen,
men en obligatorisk del af forløbet. Den har typisk til
formål at koble undervisningen til den virkelige verden,
så processen med at udarbejde og skabe et produkt
bliver så virkelighedstro som muligt.
AALBORG UNIVERSITET
Creative Genius Semester: eksamen i processen
Skal man til eksamen fokusere på proces eller produkt?
I forbindelse med fagpakken Creative Genius Semester på
Aalborg Universitet har man valgt det førstnævnte. I løbet af
kurset, som strækker sig over et helt semester, har man tre
typer af evalueringer undervejs. De tre evalueringer, hvor
den tredje er en afsluttende mundtlig prøve, drejer sig i
grove træk om, at de studerende skal reflektere over deres
kreative proces, og hvordan deres personlige kreativitet har
udviklet sig.
I begyndelsen af semestret skal de studerende mindst en
gang om ugen aflevere en skriftlig opgave. Her skal de fx
reflektere over, hvad der er sket i løbet af en enkelt dag eller
uge, mens de andre gange forholder sig til teori, som de har
læst i tilknytning til undervisningen. Senere i forløbet skal de
finde en problemstilling, de vil udfordre, og pege på, hvilken
vej de skal gå i form af radikal nytænkning eller kreativitet
for at løse problemet.
De løbende skriftlige afleveringer og den afsluttende
mundtlige prøve afspejler kursets indhold og opbygning på
den måde, at de studerende først arbejder med at forstå
den faglighed, der er bag kreativiteten, og hvor de skal
knytte det til den fagfaglighed, de møder kurset med. De
skriftlige opgaver giver de studerende mulighed for løben-
de at reflektere og opbygge en teori om deres personlige
kreativitet. Efterfølgende arbejder de med en konkret
problemstilling, hvor de skal omsætte den læste teori og
anvende den kreativitet, de har opbygget. Til sidst eksami-
neres de studerende mundtligt i, hvordan de personligt har
praktiseret kreativitet og i det læste pensum.
De studerende afleverer en række opgaver i tilknytning til
det konkrete projekt. Kurset afsluttes med en mundtlig
prøve, der tager udgangspunkt i de projektrelaterede
opgaver.
UNDERVIS I INNOVATION 22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0023.png
Vurder og bedøm innovationskompetencer
VIA UNIVERSITY COLLEGE
Madentreprenører pitcher forretningside på messe
På VIA University College har man på kurset Food Entrepre-
neur erstattet den mere traditionelle afsluttende prøve med
et krav om, at de studerende deltager på en messe. Her skal
de fremlægge en forretningside og udarbejde en forret-
ningsplan, som indleveres til uddannelsen som dokumenta-
tion for processen.
Til messen, som bl.a. har været afholdt i den lokale er-
hvervsklub, inviterer man politikere, fødevarevirksomheder
og investorer, som de studerende skal præsentere deres ide
for. Målet er at give de studerende mod og selvtillid til
offentligt at træde ind i rollen som iværksætter.
Uddannelsen oplever, at det motiverer de studerende til at
Den forretningsplan, de studerende afleverer til institutio-
nen, er en visuel model, som illustrerer, hvordan forret-
ningsideen kan realiseres. Forretningsplanen ser undervi-
serne igennem for at få et indtryk af, hvordan de studeren-
de har arbejdet i løbet af kurset. Det overvejes i øjeblikket
på kurset, om de studerende, som et supplement til forret-
ningsplanen, fremover skal udarbejde et kort skriftligt
refleksionspapir over valgene i forretningsmodellen.
Alternativt overvejes en kort mundtlig prøve.
udvikle gode ideer, når de offentligt skal pitche den for
interessenter, som reelt kan skyde penge i at realisere de
studerendes idé.
Det øger motivationen rigtig meget, at der er nogle
mennesker udenfor, der faktisk forventer noget.
Underviser, VIA University College
Et af de kurser, hvor de studerende præsenterer deres
produkt, er kurset produktudviklingsprojekt på 3. seme-
ster på procesteknologuddannelsen i Odense på Er-
hvervsakademiet Lillebælt. Her skal de studerende gå
fra idefasen over konceptfasen og konstruktionsfasen
til fødevarefasen. Som led i forløbet skal de studerende
præsentere deres produkt for en samarbejdsvirksomhed.
De studerende eksamineres i processen ved afslutningen
af forløbet.
Virksomheden er interesseret i produktet, og vi i
processen. Vi får begge dele. Det motiverer de stu-
derende. De går mere til den.
Underviser, Erhvervsakademiet Lillebælt
Studerende på VIA University College skal også frem-
lægge deres ide for eksterne, når de deltager i kurset
Food Entrepreneur. Desuden bliver deres proces bedømt
med udgangspunkt i deres skriftlige refleksioner. Læs
mere om forløbet i boksen overfor: ”Madentreprenører
pitcher forretningside på messe”.
slutning på et undervisningsforløb, særligt hvis de stude-
rende oplever den afsluttende prøve som det primære
element i læringen: Ifølge nogle undervisere kan det
hæmme de studerendes lyst til at afprøve nye metoder
og ideer, hvis der er et stort fokus på afsluttende
eksamen og bedømmelse.
Flere undervisere har derfor gode erfaringer med at
sætte fokus på de studerendes løbende udbytte af un-
dervisningen, så de undervejs i kurset reflekterer over,
hvad de har lært. Det kan fx være i form af krav eller
tilbud om, at de studerende kan aflevere mindre opgaver
eller produkter, som de får feedback på.
Selvom de løbende afleveringer ikke indgår i en evt.
samlet eksamenskarakter, kan afleveringerne og feed-
backen fra underviserne alligevel gøre de studerende
bevidste om, hvilken ny viden og nye kompetencer de
tilegner sig.
Mange undervisere er desuden opmærksomme på at
melde tydeligt ud, at de studerende forventes at deltage
aktivt i undervisningen og i det evt. projektarbejde.
Du kan finde yderligere inspiration og konkrete eksem-
pler på eksamensformer i en rapport fra Fonden for
Entreprenørskab: kortlink.dk/fd6u.
Sæt fokus på løbende deltagelse og
udbytte
Mange undervisere oplever, at det kan være udfordren-
de at eksaminere og bedømme de studerende som af-
UNDERVIS I INNOVATION 23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0024.png
Vurder og bedøm innovationskompetencer
UNDERVIS I INNOVATION 24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0025.png
Kom godt i gang med din innovations-
undervisning
Kom godt i gang med din innovationsundervisning
Som alt andet nyt er det krævende at starte kurser i innovation. Men der er heldigvis flere gode
erfaringer med og tips til, hvordan man kommer i gang.
Hvad skal man være opmærksom på, når man som
underviser skal sammensætte et kursus, der skal fremme
de studerendes kompetence til at tænke og handle
innovativt?
Tilrettelæggelsen af undervisningen spiller en vigtig rolle
for dens udbytte. Hvad kan man fx få ud af at inddrage
andre fagligheder eller indgå samarbejde med eksterne
aktører i forbindelse med gennemførelsen af kurset? Og
hvad kræver det?
Nedenfor følger en række af de input og råd, som un-
derviserne har givet med hensyn til at tilrettelægge
kurser i innovation på en god måde.
entreprenørskab skal introduceres, fordi det nye indhold
skal passe ind i den formelle struktur på en uddannelse.
For det andet kan der være behov for at opsøge nye
samarbejdspartnere blandt virksomheder eller udenland-
ske uddannelsesinstitutioner, hvilket kan tage lang tid.
For det tredje skal man afstemme forventninger og op-
bygge relationer og få samarbejdspartnere med på ideen
– fx skal de måske først overbevise deres ledelse eller
kollegaer om det hensigtsmæssige i at indgå i et
samarbejde.
GODE RÅD OM KURSUSTILRETTELÆGGELSE
Involvér dine kolleger
Start i det små
Mange undervisere anbefaler, at man starter småt, når
man skal introducere innovation som et nyt element i
undervisningen. Nogle begynder fx med at arrangere
temadage for de studerende, inden de opretter et egent-
ligt kursus. Andre har introduceret nye elementer inden
for de eksisterende rammer og først senere optaget et
selvstændigt fag i studieordningen.
På kandidatuddannelsen i tværkulturelle studier på Kø-
benhavns Universitet har man gjort erfaringer med at
starte i det små og efterhånden øge omfanget af innova-
tionsundervisningen. Du kan læse mere i boksen på
næste side.
Hvis man er nybegynder inden for innovationsun-
dervisning, så skal man nok ikke bygge et helt se-
mester op til at starte med. Jeg tror, man skal starte
småt.
Underviser, Aalborg Universitet
Underviserne peger på tre udfordringer, man kan møde,
når man tager hul på arbejdet med innovation.
For det første kan det være en krævende proces at in-
troducere nye elementer i undervisningen som fx et nyt
undervisningsforløb, hvor begreber om innovation og
Det kan være krævende at begynde at undervise på en
ny måde. Det kan derfor fungere godt at samarbejde
med andre undervisere og afprøve nye metoder i fæl-
lesskab.
Hent inspiration fra netværk og konferencer
Der er mange forskellige faglige netværk og konferen-
cer med fokus på innovationsundervisning. Her kan du,
der måske ikke har prøvet kræfter med innovationsun-
dervisning før, finde inspiration.
Den økonomiske finansiering af kurset er endnu en
grund til, at mange af de interviewede undervisere anbe-
faler, at underviserne starter i det små og evt. søger
eksterne midler, der kan være med til at finansiere op-
start af et nyt kursus i innovation. Da særligt opstarten af
et kursus kan være krævende, kan man som underviser
overveje, om man fx kan søge støtte fra en fond eller
lignende til at finansiere opstartsfasen.
Mange af de kurser, der er præsenteret i kataloget, har i
første omgang modtaget støtte fra Fonden for Entrepre-
nørskab eller andre eksterne, men er siden blevet selvkø-
rende – flere peger på det som en god mulighed for at
UNDERVIS I INNOVATION 25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0026.png
Kom godt i gang med din innovationsundervisning
KØBENHAVNS UNIVERSITET
Tværkulturel innovation: Et nyt fag bliver født
Når et nyt fag skal integreres i en eksisterende studieord-
ning, er det altid godt at have den store kalender fremme –
for det kræver planlægning i god tid at skabe sammenhæng
mellem et nyt fag og den eksisterende uddannelse. Det er
erfaringen på Institut for Tværkulturelle og Regionale
Studier på Københavns Universitet.
Instituttet har som led i kandidatuddannelsen i tværkulturel-
le studier udviklet et nyt fagelement i studieordningen, der
hedder tværkulturel innovation.
Ideen til tværkulturel innovation opstod i kølvandet på et
større forskningssamarbejde med virksomheder, hvor un-
derviserne sammen med virksomhederne blev enige om et
samarbejde, hvor de studerende skal arbejde med konkrete
cases. Først var det et element i faget virksomhedsformid-
ling, senere blev tværkulturel innovation et selvstændigt fag.
På lidt længere sigt er der nu overvejelser om at introducere
en specialeretning på uddannelsen relateret til innovation.
At få kurset hensigtsmæssigt integreret i studieordningen
har krævet en del langtidsplanlægning, hvor mange ting
har skullet være på plads et år forud for afviklingen af
kurset. Et af grebene har været, at forløbet er afprøvet to
gange inden for den eksisterende studieordning, hvor man
har fundet ud af, hvordan man skal indrette kurset med
hensyn til eksamen med videre.
tilføre tilstrækkelige ressourcer til opstartsfasen, så man
kan skabe det udviklingsrum, der kan være brug for.
eller forskere fra andre lande kan ligeledes bidrage med
inspiration udefra.
Det er mange underviseres erfaring, at man skal være
opmærksom på, at det kræver tid og ressourcer at koor-
dinere og samarbejde med andre fagmiljøer eller institu-
tioner. Fx hvis man skal afklare pensum og koordinere,
hvordan kurserne er indrettet i det hele taget. På tvær-
faglige kurser skal indholdet ofte leve op til krav i flere
forskellige studieordninger, hvor det kan tage tid at
afdække kravene og afstemme forventninger mellem
fagmiljøerne.
Find inspiration hos
og koordinér med andre fag
Man arbejder med innovation på rigtig mange forskellige
fag og på mange forskellige områder. Der kan derfor
være god grund til at orientere sig mod de andre fag og
sørge for, at kurset er koordineret med fx tværfaglige
kurser i innovation, men også for at finde inspiration og
evt. potentielle samarbejdspartnere fra andre fag end
ens eget.
Innovation handler ofte om at finde frem til nye løsnin-
ger eller arbejdsformer. Derfor er det ofte befordrende,
også med hensyn til selve undervisningen i innovation, at
kigge ud over ens eget miljø. Da man ofte netop skal
styrke de studerendes evne til at anvende deres faglig-
hed på en ny måde, kan det være frugtbart selv at søge
efter input udefra. Det kan være input både fra andre
faglige miljøer, der har samme faglighed, men anvender
fagligheden på andre måder, og fra uddannelser, der har
stor erfaring med at gennemføre innovationsundervis-
ning. Det kan også være fra helt andre fagligheder, hvor
man beskæftiger sig med beslægtede problemstillinger
ud fra et andet perspektiv. Samarbejde med studerende
Brug institutionens ressourcer
En række af de videregående uddannelsesinstitutioner
har efterhånden studentervæksthuse, innovationscentre
og pædagogiske enheder, som undervisere kan trække
på i tilknytning til innovationsundervisningen. Studenter-
væksthuse og innovationscentre kan være en genvej til
at finde virksomheder eller organisationer, der kan fun-
gere som samarbejdspartnere i forbindelse med under-
visningen eller de studerendes projekter.
UNDERVIS I INNOVATION 26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0027.png
Kom godt i gang med din innovationsundervisning
Det kan også være relevant at undersøge, om det er
muligt at få støtte og sparring til den konkrete planlæg-
ning og gennemførelse af innovationsundervisningen.
Nogle gange kan konsulenter i institutionernes pædago-
giske enheder og innovationscentre give input til under-
visningsplanlægningen eller ligefrem fungere som med-
undervisere. Fx har underviseren i fagelementet tværkul-
turel innovation, der indgår i kandidatuddannelsen i
tværkulturelle studier, benyttet sig af universitetets
innovationskonsulenter som medundervisere.
eller faciliterende rolle i forhold til de studerende.
Vi har haft undervisning i en villa, der ligger på
campus. Jeg tror personligt, at det at være et intimt
kursus er ret vigtigt. Det handler om nærheden til
de studerende. Det bidrager også til den intime
stemning, at man har et lille køkken, hvor folk kan
stå og snakke over en gratis kop kaffe. Det er en af
de ting, vi oftest ser i evalueringerne – at lokalet
gør en kæmpe forskel.
Underviser, Copenhagen Business School
Et eksempel på brug af unikke fysiske rammer er et
kursus på Aalto University i Finland, hvor universitetets
Design Factory sætter rammerne. Læs mere i boksen
nedenfor.
Skab unikke rammer om undervisningen
Mange undervisere fremhæver, at undervisningen i
innovation kan være ret intens og motiverende. Det kan
skyldes, at man på mange kurser har formået at skabe
unikke rammer om undervisningen.
Nogle peger fx på, at det fremmer de studerendes moti-
vation, når de skal arbejde problemorienteret og fremstil-
le og evt. afsætte et konkret produkt og undervejs ind-
samle input og inspiration fra aktører i den virkelige
verden.
De fysiske rammer kan også bidrage til de studerendes
motivation. Fx kan en anden undervisningslokation end
det klassiske undervisningslokale ifølge nogle undervisere
skabe en anden stemning og understøtte et mere ufor-
melt forhold mellem lærer og elev. Det er frugtbart, hvis
underviserne fx ønsker at glide over i en mere vejledende
AALTO UNIVERSITY
Kreative og fleksible rammer for produktudvikling
Det svarer lidt til at lære at svømme ved at blive kastet ud i
vandet – men med masser af kyndig vejledning og opsyn.
Sådan beskriver professor Kalevi Ekman kurset Product
Development Project på Aalto University, Finland, som han
er ansvarlig for. Forløbet er baseret på problembaseret
læring, og de studerende arbejder med at finde løsninger på
virkelige problemstillinger, som forskellige samarbejdspart-
nere – typisk produktionsvirksomheder – stiller til rådighed
for underviserne og de studerende.
Som led i kurset bygger de studerende bl.a. fysiske prototy-
per af deres konkrete løsninger. Kurset kræver derfor fysiske
rammer, der på samme tid både kan inspirere med hensyn
til de studerendes ideudvikling og kan lægge rum til
arbejdet med de fysiske prototyper.
Læs mere om Product Development Project her: kort-
link.dk/f73a.
Design Factory har eksisteret siden 2008 og har en 3.000
m2 stor bygning til rådighed. Ud over møde- og undervis-
ningslokaler har Design Factory også værksteder, som de
studerende kan benytte. Design Factorys aktiviteter er
mangfoldige, og missionen er at være et sted, hvor stude-
rende, forskere og erhvervsfolk kan mødes og samarbejde
om at skabe innovation.
Forløbet finder derfor sted i universitetets Design Factory,
hvor kursusansvarlig Kalevi Ekman også er direktør. De
deltagende studerende gør her brug af de fleksible rum og
værksteder til undervisning, projektarbejde og udvikling af
protyper.
UNDERVIS I INNOVATION 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0028.png
Kom godt i gang med din innovationsundervisning
FIND MERE INSPIRATION TIL UNDERVISNING I INNOVATION
Bager, L. Tortzen, Blenker, P., Rasmussen, P., Thra-
ne, C. (2011):
Entreprenørskabsundervisning –
proces, refleksion og handling
, Aarhus: AU Center
for Entreprenørskab og Innovation
Darsø, L. (2013):
Innovationspædagogik – kunsten
at fremelske innovationskompetence
, Frederiks-
berg: Samfundslitteratur
Fonden for Entreprenørskab (2014):
Eksamensfor-
Københavns Universitet m.fl.:
Værktøjskasse til
innovation og entreprenørskab i undervisningen
,
link: innovation.blogs.ku.dk
Regeringen (2012):
Danmark – Løsningernes land.
Styrket samarbejde og bedre rammer for innovati-
on i virksomhederne
Tænketanken DEA (2014):
Entreprenørskab på
universiteterne – fra vision til hverdag
mer tilpasset entreprenørskabsuddannelser på de
videregående uddannelser
Fonden for Entreprenørskab (2014):
Entreprenør-
skab fra abc til ph.d. – kortlægning af entreprenør-
skabsundervisning i det danske uddannelsessystem
UNDERVIS I INNOVATION 28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488756_0029.png
DANMARKS
EVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55, 3.
2100 København Ø
T 35 55 01 01
F 35 55 10 11
E [email protected]
H www.eva.dk
Danmarks Evalueringsinstitut udforsker og udvikler kvaliteten
af dagtilbud for børn, skoler og uddannelser. Vi leverer viden,
der bruges på alle niveauer – fra institutioner og skoler til
kommuner og ministerier.
Læs mere om EVA på vores hjemmeside, www.eva.dk.
Her kan du også downloade alle EVA’s udgivelser
– trykte eksemplarer kan bestilles via en boghandel.
Undervis i innovation
© 2014 Danmarks Evalueringsinstitut
Foto
Ture Andersen
Grafik
BGRAPHIC
Tryk
Rosendahls
Eftertryk med kildeangivelse er tilladt
ISBN 978-87-7958-798-4