Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1509835_0001.png
Finansudvalget
Folketingets Økonomiske Konsulent
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
19. marts 2015
Nationalbankens økonomiske oversigt (1. kvartal 2015): Opjustering af
væksten, stigende beskæftigelse og faldende ledighed.
Resumé:
Nationalbanken vurderer at dansk økonomi er i fremgang, opsvinget
styrkes og væksten i BNP forventes at være hhv. 2,0 og 2,1 pct. i 2015
og 2016.
Den højere vækst i 2015 skyldes faldet i olieprisen, faldet i renten så-
vel som den lavere danske valutakurs over for dollaren.
Ledigheden er faldende og beskæftigelsen er i fremgang. Frem mod
2017 forventes beskæftigelsen at stige med godt 100.000 personer.
I 2015 skønnes et underskud på de offentlige finanser på 1,8 pct. af
BNP. Underskuddet er stigende i 2016 og 2017, men holder sig inden
for grænsen på 3 pct. af BNP.
Nationalbanken anbefaler at finanspolitikken gradvist føres tilbage til et
neutralt niveau for at modvirke de stærke ekspansive kræfter i økono-
mien.
Endelig bemærker Nationalbanken, at der er risiko for en usund udvik-
ling på boligmarkedet og understreger vigtigheden af at reetablere for-
bindelsen mellem ejendomsværdi og ejendomsbeskatning for at styrke
den makroøkonomiske stabilitet.
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509835_0002.png
1. Indledning
Nationalbanken har netop udsendt sin kvartalsoversigt for 1. kvartal 2015. I
oversigten er et afsnit om dansk økonomi og aktuel økonomisk politik. Neden-
for er et kort referat.
2. Nøgletal for dansk økonomi
I
tabel 1
nedenfor ses nøgletallene for dansk økonomi i perioden 2015-2017.
Tabel 1: Nøgletal for stillingen i dansk økonomi
Realvækst i forhold til perioden før i %
BNP
Privat forbrug
Offentligt forbrug
Erhvervsinvesteringer
Eksport
Kontantpriser
Forbrugerpriser
Beskæftigelse, 1.000 personer
Ledighed, netto, 1.000 personer
Betalingsbalance, pct. af BNP
Offentlig saldo, pct. af BNP
Kilde: Nationalbanken 1.kvartal 2015
Gang i økonomisk vækst
Væksten er godt på vej i Danmark. I
2015
regner Nationalbanken med en
vækst i BNP på 2,0 pct. og det er en kraftig
opjustering
på 0,3 pct.-point i
forhold til Nationalbankens seneste prognose i december 2014.
I 2016 og 2017 holder væksten sig også omkring 2 pct.
Den højere vækst i
2015
skyldes faldet i olieprisen, faldet i renten såvel som
den lavere danske valutakurs over for dollaren.
Det
private forbrug
ventes i år at vokse med 2,2 pct. og tilsvarende de næste
to år.
Det offentlige forbrug
vokser med 1,0 pct. i 2015, hvorefter det brem-
ser op i 2016.
Grundlaget for en styrkelse af opsvinget er på plads, skriver Nationalbanken.
De senere år er konkurrenceevnen forbedret betydeligt, og sammen med sti-
gende efterspørgsel på eksportmarkederne vil det give sig udslag i
øget eks-
port.
Eksporten ventes at vokse i størrelsesordenen 3-4 pct. om året i
2015
2,0
2,2
1,0
5,1
3,1
3,4
0,5
2.800
99
7,0
-1,8
2016
2,1
2,2
0,2
5,3
3,4
3,3
1,8
2.835
91
7,0
-2,5
2017
1,8
2,1
0,6
5,4
3,3
3,5
1,9
2.871
86
6,9
-2,1
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2015-17 på baggrund af en markedsvækst på de danske eksportmarkeder på
omkring 5 pct.
Stemningen på
boligmarkedet
er blevet mere positiv de seneste kvartaler, og
prisstigningerne er generelt ved at sprede sig også til områder uden for de
store byer.
Huspriserne
på landsplan ventes at stige omkring 3,5 pct. nominelt om året
de kommende år, men de lave renter kan lede til en endnu stærkere prisud-
vikling. Prisstigningen skal ud over det meget lave renteniveau ses i lyset af
fremgang i husholdningernes disponible indkomster og den generelt bedre
stemning, der synes at være på vej i økonomien.
Boliginvesteringerne
ventes at vokse gradvist i perioden 2015-17. Efter ud-
løbet af bolig-jobordningen ventes væksten i boliginvesteringerne i højere
grad at komme fra nybyggeri.
Trods god fremgang i 2. halvår har
virksomhedernes investeringer
ikke rig-
tigt løftet sig i forhold til værditilvæksten i byerhvervene. Fremadrettet ventes
erhvervsinvesteringerne at stige stort set i takt med den tiltagende værditil-
vækst.
Ledigheden
har været faldende siden midten af 2012, og faldet fortsætter i
2014 og ind i 2015. Samlet er bruttoledigheden over det seneste år reduceret
med ca. 15.000 personer til at udgøre 4,9 pct. af arbejdsstyrken i januar i år.
Reduktionen var særligt kraftig i begyndelsen af 2014, hvor
kontanthjælpsre-
formen
trådte i kraft, men selv korrigeret herfor faldt ledigheden.
Fremgangen i
beskæftigelsen
ventes at tage til i de kommende år, således
at den frem mod slutningen af 2017 øges med godt 100.000 personer i for-
hold til 2014. Det får ledigheden til at falde yderligere i år og de næste par år.
Kapacitetspres
Endnu er der kun få tegn på et
generelt kapacitetspres på arbejdsmarke-
det,
men det kan hurtigt ændre sig. Der har i 2014 været en lille stigning i in-
dikatorerne for arbejdskraftmangel for industri, serviceerhverv og bygge- og
anlægserhverv, men indikatorerne ligger fortsat på et lavt niveau.
Fremadrettet bliver der imidlertid behov for
flere hænder
på arbejdsmarkedet.
En del kan komme fra studerende, ligesom arbejdsmarkedsreformerne vil bi-
drage. En yderligere kilde kommer fra
indvandringen.Det
gælder især nogle
af indvandrerne fra ikke-vestlige lande. En højere erhvervsfrekvens for disse
grupper kunne give et bidrag til arbejdsstyrken.
For 2014 under ét steg
lønningerne
i industrien med 1,3 pct. I år ventes løn-
stigningstakten at tiltage til 2,2 pct. De kommende år ventes et strammere ar-
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1509835_0004.png
bejdsmarked at bidrage til større lønvækst i forbindelse med de lokale lønfor-
handlinger, og i 2016 og 2017 skønnes der lønstigninger på henholdsvis 2,8
og 2,9 pct. Gennem hele perioden er der således
stadig
tale om en afdæm-
pet lønudvikling.
3. Offentlige finanser
Væksten i det reale offentlige forbrug i år skønnes at blive 1,0 pct., men falder
til 0,2 pct. i 2016. De offentlige investeringer, der er høje set i et længere
perspektiv, ventes at falde lidt i år og næste år. I
2014
skønnes der et over-
skud på de offentlige finanser på knap 31 mia. kr. svarende til 1,6 pct. af BNP.
Det er første gang i fem år, at der er et overskud. Overskuddet skyldes
eks-
traordinære
pensionsindtægter og er ikke udtryk for en strukturel forbedring.
I år skønnes et
underskud
på de offentlige finanser på 1,8 pct. af BNP. Uden
de ekstraordinære indtægter fra fremrykning af beskatningen af kapitalpensi-
oner, som fortsætter i år, ville underskuddet være tættere på de 3 pct. af BNP,
som er tilladt ifølge stabilitets- og vækstpagten. Underskuddet på den offentli-
ge saldo i
2016
forværres til 2,5 pct. af BNP i takt med, at de midlertidige ind-
tægter fra pensionspakken bortfalder og PAL- skatteprovenuet normaliseres.
I
2017
skønnes et underskud på 2,1 pct. af BNP. Nationalbanken vurderer
således, at den offentlige saldo vil holde sig inden for rammerne af stabilitets-
og vækstpagten i hele prognoseperioden.
Regeringens opgørelse af den strukturelle saldo tegner fortsat et billede af en
finanspolitik, som går lige til grænserne jf. figur 1.
Ved fremlæggelsen af finanslovforslaget for 2015 blev der skønnet et struktu-
relt underskud i år på 0,5 pct. af BNP, og budgetlovens rammer var dermed
lige netop overholdt. Efterfølgende er underskuddet opjusteret til 0,6 pct. af
BNP, ifølge Finansministeriet, som følge af højere udgifter på asylområdet.
Figur 1: Offentlig saldo og strukturel saldo
Kilde: Nationalbanken, 1.kvartal 2015
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Økonomisk politik
Finanspolitikken skal afstemmes med de stærke ekspansive kræfter, der er
for øjeblikket. En økonomi inde i et opsving med et negativt produktionsgab,
som gradvis lukkes, kræver en finanspolitik, som føres tilbage på et neutralt
niveau. Den strukturelle saldo bør på den baggrund bringes nær balance i lø-
bet af de næste par år og dermed løftes fra det aktuelle niveau tæt på den
nedre grænse i budgetloven på -0,5 pct. af BNP.
De senere års strukturreformer, herunder af dagpenge- og pensionssystemet,
skulle gerne udmøntes i en støt fremgang i arbejdsstyrken.
I modsat fald vil
arbejdsmarkedet hurtigt stramme til, og der vil opstå mere generel
knaphed på ledige hænder.
Hvis det aktuelle meget lave renteniveau ”prises ind” i kontantpriserne i fuldt
omfang, er der risiko for en usund udvikling med selvforstærkende prisstig-
ninger på ejerboliger, som tidligere set, samtidig med at det kan gøre nogle
husejere mere sårbare, når renten begynder at stige igen.
Fraværet af tilstrækkelige automatiske stabilisatorer på boligmarkedet er et
problem. Fastfrysningen af ejendomsværdibeskatningen betyder, at den ef-
fektive beskatning, forstået som betalt skat i forhold til boligens værdi, er pro-
cyklisk, således at den falder, når boligpriserne stiger og omvendt.
Det er
med til at forstærke udsvingene på boligmarkedet og i økonomien som
helhed og hæmmer derved den makroøkonomiske stabilitet.
Grundskyldsbeskatningen virker også procyklisk, i de tilfælde hvor stigningen i
grundværdierne overstiger den lovgivningsmæssigt fastsatte maksimale stig-
ningsprocent. En styrkelse af den makroøkonomiske stabilitet og dæmpning
af de regionale forskelle sker mest effektivt ved en retablering af forbindelsen
mellem ejendomsværdi og ejendomsbeskatning, således som det var tilfældet
før 2002.
En sådan retablering kan ikke vente til 2020, skriver Nationalbanken.
Med venlig hilsen
Emma Bang Frich / Niels Hoffmeyer (3602)
5/5