Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 73
Offentligt
1507153_0001.png
Finansudvalget
Folketingets Økonomiske Konsulent
F
Til:
Udvalgets medlemmer
Dato:
13. marts 2015
Gennemgang af OECD’s årlige vækstrapport: Stadig brug for reformer i
Danmark
Sammenfatning
OECD’s 2015 rapport ”Going
for Growth”
bliver gennemgået i det føl-
gende notat. Rapporten forslår en række yderligere reformer, der i højere
grad kan få Danmark tilbage på den økonomiske vækstbane.
I rapporten er der fokus på tre hovedområder;
arbejdsproduktiviteten,
uddannelse
og
boligmarkedet.
Udnyttelsen af arbejdskraften er, på
trods af en række positive reformer, stadig for lav. Det anbefales at ande-
len af personer på overførselsindkomster mindskes og at skattestrukturen
ændres hen imod mindre beskatning af indkomst og større beskatning af
ejendom. På uddannelsesområdet skal der sættes mere fokus på frafald i
ungdomsuddannelserne.
Forvrængningerne på boligmarkedet bliver også gennemgået i rapporten,
og der sættes særlig fokus på boligsubsidierne og lejereguleringerne.
Ifølge rapporten reducerer de mobiliteten på arbejdsmarkedet og alloke-
ringen af ressourcer.
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507153_0002.png
1. Indledning
Notatet gennemgår OECD’s 2015 ”Going for Growth” rapport,
der udkom d. 9.
februar 2015,
hvor udviklingen i strukturpolitikken i OECD-landene er analyse-
ret. Strukturpolitikken er særlig interessant 6 år efter den finansielle krise, da
en lang række af de medvirkende lande stadig er langt fra den økonomiske
vækstbane, de oplevede før krisen.
Rapporten forsøger at vurdere og sammenligne reformer siden 2013 på tværs
af landende og på baggrund af disse identificeres nye tiltag, der kan genoplive
væksten.
I forhold til
Danmark
kommer rapporten med en lang række forslag til refor-
mer, der kan påvirke Danmarks økonomiske vækst i en positiv retning. Nota-
tet gennemgår her en række af disse forslag.
2. Brug for flere strukturelle reformer
Overordnet for Danmarks økonomi vurderes det, at der er sket en fremgang i
effektiviteten af
uddannelsessystemet.
Der er dog stadig plads til forbedrin-
ger og specifikt fremgår det, at netop frafald fra ungdomsuddannelserne skal
mindskes. Det anbefales, at man tidligt fokuserer på de svagere elever, for
dermed at foretage målrettede initiativer, der kan hjælpe dem igennem ud-
dannelsen.
Der er ydermere iværksat reformer, der har tilskyndet folk til at arbejde, men
på trods af dette, er udnyttelsen af arbejdskraften stadig svag, idet Danmark
har et lavere antal arbejdstimer pr. arbejder i forhold til gennemsnittet i OECD.
Den
gennemsnitlige årlige vækst i arbejdsproduktiviteten
var i perioden
2003-2008 på 0,8% og er
faldet
til 0,5% i perioden 2008-2013.
Forskellen i BNP pr. capita i forhold til den bedste halvdel af OECD-landene
bliver forsat større, og dette skyldes netop den svage udnyttelse af arbejds-
kraften. (jf. figur 1
nedenfor)
1
1
http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/economics/economic-policy-reforms-
2015_growth-2015-en#page177
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507153_0003.png
Figur 1: Forskellen i BNP pr. capita i fht. den bedste halvdel af OECD
landene 1991-2013
Gns. for bedste halvdel
Kilde
: OECD:
Going for Growth 2015
Figur 1
viser forskellen i BNP pr. capita i fht. bedste halvdel af OECD landene
i perioden fra
1991-2013.
Det ses, at BNP pr. capita i fht. gennemsnittet for
den øverste halvdel af OECD landene har været
konstant faldende
siden
1997 og placerer sig 13% under gennemsnittet i
2013.
BNP pr. udført time er
5% lavere.
Det fremgår af rapporten, at der findes en række tiltag, der kunne mindske
denne forskel. Skattetrykket kan bl.a.
rykkes væk
fra indkomsten og mulig-
hederne for at træde tidligere tilbage fra arbejdsmarkedet skal mindskes.
Vedrørende skattestrukturen forslås det, at den overordnede skattebyrde
flyttes væk fra indkomst- og virksomhedsbeskatning og over til en mere indi-
rekte beskatninger som f.eks. beskatning af ejendomme, når boligmarkedet er
forbedret.
Selskabsskatten blev i 2013 reduceret fra 25% til 24,5% og når i 2016 ned på
22%. Rapporten anbefaler at denne tendens forsætter.
Rapporten konkluderer, at
forvrængningerne
boligmarkedet
forsat er en
stopklods for væksten, og at der ikke er gjort nok for at mindske dem. Forbed-
ringer på boligmarkedet opnås helt specifikt ved at lette på
lejereguleringer-
ne
og mindske
skattefradraget
på boliglån. Effekten af dette er en større
mobilitet på arbejdsmarkedet og dermed en bedre allokering af ressourcer,
hvor de er mest produktive/effektive.
OECD fastslår endvidere, at andelen af personer i den arbejdsdygtige alder,
der er på overførselsindkomst er relativ høj, hvilket reducerer udnyttelsen af
arbejdskraften.
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1507153_0004.png
Reformer, der forsøger at få flere personer i den arbejdsdygtige alder ind på
arbejdsmarkedet igen, kan give en bedre udnyttelse af arbejdskraften og
dermed forhøje antal timer pr. arbejder samt mindske arbejdsløsheden.
Rapporten nævner konkret, at andelen af personer i den arbejdsdygtige alder
sygedagpenge
er relativ høj. Det forslås ydermere, at
invalidpensionen
kun gives permanent under specielle forhold.
Det skal dog tilføjes, at OECD er positiv overfor de reformer, der allerede er
igangsat indenfor uddannelsessystemet samt på sygedagpengeområdet mv.
Stor stigning i disponibel indkomst til ”de rige” i Danmark i forhold til OECD
Rapporten viser også udviklingen og fordelingen af husholdningernes reale,
disponible indkomststigninger.
Figur 3
nedenfor viser udviklingen, hvor den
gennemsnitlige årlige vækstrate i husholdningernes reale, disponible ind-
komst i perioden
2005-2011
er angivet.
Figur 3: Gns. årlig vækst i husholdningernes reale, disponible indkomst
2005-2011 (procent)
Det ses, at den gennemsnitlige vækstrate i de reale, disponible indkomster
har været størst især for ”de rige” i Danmark i forhold til gennemsnittet af
OECD-landene.
Med venlig hilsen
Emil Broberg Andersen / Niels Hoffmeyer (3602)
4/4