Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 66
Offentligt
1501763_0001.png
MINISTEREN
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
27. februar 2015
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Orientering om den finansielle situation i Rejsekort A/S
I akt 105 af 5. maj 2011 opnåede Transportministeriet Finansudvalgets tilslut-
ning til at:
DSB kunne indskyde 334,3 mio. kr. som egenkapital i Rejsekort A/S
Metroselskabet kunne indskyde 53,2 mio. kr. som egenkapital i Rejse-
kort A/S
Baggrunden for Transportministeriets anmodning var, at Rejsekort A/S havde
behov for at få tilført likviditet fra selskabets ejere frem til 2014, hvor man reg-
nede med at brugen af rejsekortet i sig selv efterfølgende ville generere den
fornødne likviditet.
Med dette brev vil jeg informere Finansudvalget om, at de forudsætninger, der
blev lagt til grund i aktstykket for beregningen af kapitalbehovet i Rejsekort
A/S, på en række punkter har udviklet sig anderledes end forventet, samt rede-
gøre for de initiativer, jeg har sat i værk for at sikre, at selskabet i fremtiden
bliver finansielt og økonomisk bæredygtigt.
Med hensyn til kapitalindskud i selskabet i form af egenkapital har Metrosel-
skabet og DSB overholdt de grænser, som blev fastlagt i akt 105 af 5. maj 2011.
I forhold til de forventninger, der blev lagt til grund i akt 105, har Rejsekort A/S
først og fremmest fået markant færre indtægter (256 mio. kr.) end forventet i
2011. De manglende indtægter er i nogen grad blevet udlignet af lavere udgifter
(71 mio. kr.). Dette har påvirket selskabets kapitalbehov.
I de beregninger, der lå til grund for vurderingen af kapitalbehovet var det for-
udsat, at Midttrafik ikke ville indgå med et kapitalindskud i Rejsekort A/S i
perioden 2011 til 2014. I 2013 besluttede Midttrafik at indgå i ejerkredsen og
indskød 132 mio. kr. i selskabet.
Det var endvidere forudsat, at kapitalindskuddet skulle dække trafikselskaber-
nes forbrug af rejsekort (chipkort). Imidlertid har Rejsekort A/S i hele perioden
opkrævet betaling for køb af chipkort fra trafikselskaberne i takt med, at kun-
derne har bestilt og betalt rejsekort hos trafikselskaberne.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 66: Orientering om Rejsekort og årsrapportmodel , fra transportministeren
1501763_0002.png
Samlet set har likviditetssituationen i Rejsekort A/S imidlertid
bl.a. som følge
af yderligere forsinkelser af udrulningen
udviklet sig mindre gunstigt end
forventet ved vedtagelsen af aktstykket, og der er derfor tilført midler til selska-
bet, således at rammen på aktstykket stort set er udnyttet.
Transportministeriet er i 2014 i forbindelse med den løbende revision i DSB og
Metroselskabet blevet opmærksom på, at der er opstået en udfordring ift. låne-
rammerne til Rejsekort A/S fra DSB og Metroselskabet i medfør af akt 172 af
20. maj 2003 og akt 187 af 13. juni 2005.
Konkret er der tale om, at Rejsekort A/S aldrig har udbetalt renter på sine lån.
Renterne er i stedet blevet tilskrevet lånenes hovedstol, som således er øget
tilsvarende. Det er ministeriets opfattelse, at lånene skal tilskrives renter, og
det er endvidere ministeriets opfattelse, at forøgelsen af hovedstolen på lånene
kan foretages, så længe det sker inden for aktstykkerammen. Problemet er dog,
at ministeriet først er blevet opmærksom på denne praksis så sent, at aktstyk-
kerammerne allerede er overskredet. DSB eller Metro har ikke ydet større lån,
end de måtte jf. aktstykkerne. Men rentetilskrivningen til hovedstolen har haft
den konsekvens, at når man gør lånene op, er de vokset ud over rammerne.
På baggrund af henvendelser fra ejerne bag Rejsekort A/S stod det i efteråret
2014 klart for Transportministeriet, at udviklingen i selskabets økonomi betød,
at selskabet inden for en overskuelig fremtid igen ville støde ind i likviditets-
problemer.
På den baggrund inviterede Transportministeriet den 28. oktober 2014 DSB,
Metroselskabet og de regionale trafikselskaber, der indgår
eller påtænker at
indgå
som ejere i Rejsekort A/S til et finansieringsseminar. Der blev endvide-
re givet en kort orientering om selskabets økonomi og det planlagte seminar på
et møde med transportordførerne om rejsekortet den 2. december 2014.
Finansieringsseminaret blev afholdt i Transportministeriet den 9. december
2014. Det blev på mødet fra Transportministeriets side gjort klart, at ministeri-
et ikke vil medvirke til yderligere finansiering af selskabets drift gennem kapi-
talindskud. Der skal findes en holdbar løsning på selskabets økonomi.
Den nuværende model for finansieringen af Rejsekort A/S bygger på, at de del-
tagende selskaber skal betale en såkaldt klikafgift til Rejsekort A/S baseret på
en prognose for antallet af rejser, der foregår med rejsekortet og en prognose
for omsætningen på rejser foretaget med rejsekortet. Er der færre rejser der
foregår med rejsekortet end budgetteret, bliver indtægterne mindre end forven-
tet, hvilket stiller krav om dækning af likviditetsbehovet ved forbrug af den
allerede indskudte kapital eller nye kapitalindskud og/eller ved en forhøjelse af
klikafgiften i de efterfølgende år.
Side 2/4
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 66: Orientering om Rejsekort og årsrapportmodel , fra transportministeren
1501763_0003.png
Modellen har ikke sikret en stabil økonomi i selskabet, hvilket efter ministeriets
opfattelse endvidere har ført til, at økonomiske diskussioner har fyldt for meget
i selskabet på bekostning af bl.a. arbejdet med at sikre kortets brugervenlighed.
På finansieringsseminaret var der fra ejerkredsen (DSB, Metroselskabet og de
regionale trafikselskaber) principiel tilslutning til et forslag fra Transportmini-
steriet om i fremtiden at basere finansieringen af udgifterne i Rejsekort A/S på
den såkaldte årsrapportmodel.
Årsrapportmodellen tager udgangspunkt i det forhold, at rejsekortsystemet er
indkøbt, og at der er indgået kontrakter om drift og vedligeholdelse af systemet.
Det betyder at udgifterne er faste og i store træk er kendt de næste mange år.
Disse årlige udgifter skal dækkes af de deltagende selskaber uanset hvad.
Fordelingen af de årlige udgifter mellem de deltagende selskaber sker i den nye
model ud fra det samlede antal rejser (60 pct.) og den samlede omsætning (40
pct.) i selskabet.
Denne model vil sikre, at de faste udgifter bliver dækket, og at de deltagende
selskaber ikke kan løbe fra regningen for rejsekortet ved at udvikle andre bil-
letmedier. Omvendt presser denne model heller ikke de deltagende selskaber til
at anvende rejsekortet som eneste billetmedie, hvis det ud fra en samlet vurde-
ring ikke skønnes hensigtsmæssigt.
Årsrapportmodellen forventes endvidere at betyde, at der ikke bliver behov for
nyt kapitalindskud fra de deltagende selskaber ud over, hvad der allerede er
aftalt.
Transportministeriet er af den opfattelse, at netop sammenkædningen af finan-
sieringen af Rejsekort A/S og brugen af rejsekortet er en væsentlige årsag til de
finansielle problemer i Rejsekort A/S.
Årsrapportmodellen er nu under endelig udformning. Det sker under ledelse af
en styregruppe hvor Transportministeriet har formandskabet og hvert af de
deltagende trafikselskaber er repræsenteret. Kammeradvokaten og
Ernst&Young er inddraget som rådgivere i dette arbejde omkring juridiske og
økonomiske spørgsmål.
Jeg forventer på nuværende tidspunkt at årsrapportmodellen er færdigudar-
bejdet i løbet af marts måned, og at de deltagende selskaber kan træffe beslut-
ning om modellens implementering hurtigst muligt derefter.
Rigsrevisionen og Folketingets Transportudvalg modtager en kopi af denne
orientering.
Side 3/4
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 66: Orientering om Rejsekort og årsrapportmodel , fra transportministeren
1501763_0004.png
Med
venlig
hilsen
Side 4/4
Magnus Heunicke