Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 6
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Sagsnr.: 28303
Dok.nr.: 743458
Den 5. november 2014
O
RIENTERENDE
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
F
INANSUDVALG
om hektarstøttesagen og EU-rettens endelige dom
På baggrund af to revisionsbesøg i efteråret 2004 traf Kommissionen i foråret 2009 beslutning
om at pålægge Danmark en underkendelse på knap 750 mio. kr. vedrørende den hektarstøtte,
der blev udbetalt i Danmark i årene 2002-2004, herunder støtte til braklagte arealer. Under-
kendelsen svarer beløbsmæssigt til ca. 5 % af den udbetalte hektarstøtte i Danmark i perio-
den. De 750 mio. kr. blev tilbagebetalt i efteråret 2009 via modregning i de refusioner af udbe-
talt landbrugsstøtte, som Danmark løbende modtager.
I henhold til EU-reglerne for hektarstøtteordningen, som var gældende i perioden 1993-2004,
skulle landbrugere med et støtteberettiget areal over 17,6 ha udtage af produktionen (brak-
lægge) en del af det areal, der blev søgt hektarstøtte til. Det braklagte areal måtte hverken di-
rekte eller indirekte anvendes til produktion af landbrugsvarer. Samtidigt skulle de braklagte
arealer bevares som potentielle produktionsarealer.
Kommissionens begrundelse for underkendelsen var primært, at de i Danmark fastsatte natio-
nale regler om plejen af de braklagte arealer ikke var i overensstemmelse med EU-reglerne,
fordi de ikke sikrede, at der blev opretholdt gode agronomiske forhold på arealerne. I realite-
ten drejede dette sig om, at Danmark i perioden ikke havde fastsat regler om regelmæssig
slåning af de braklagte arealer. Dette indebar, at selvsåede buske og småtræer samt forskel-
ligt ukrudt kunne vokse op på arealerne. Kommissionen mente, at arealerne på denne måde
”var givet tilbage til naturen” og altså ikke længere var støtteberettiget landbrugsjord. Dan-
marks begrundelse for ikke at foreskrive pligtig slåning af de braklagte arealer var, at det ud-
trykkelige krav om ”opretholdelse af gode agronomiske forhold” var gledet ud af EU-
regelsættet med virkning fra 2000, og at det var bedre for miljøet og naturen, at der ikke blev
stillet et slåningskrav, bl.a. fordi det afslåede plantemateriale frigiver det kvælstof, som plan-
terne har optaget.
Herudover mente Kommissionen, at der var svagheder ved dele af den udførte kontrol med de
marker, som blev anmeldt til støtte. Det drejede sig nærmere om telemålingskontrollen, hvor
Kommissionen mente, at de satellitbilleder, Danmark anvendte til kontrollen, var af en så ringe
kvalitet, at Danmark i større omfang end gjort skulle have suppleret telemålingskontrollen med
fysiske inspektioner. Danmark gjorde under drøftelserne med Kommissionen gældende, at sa-
tellitbillederne var stillet til rådighed af Kommissionen, og at Danmark i ca. 30 % af de telemå-
lingssager, hvor Kommissionen alene havde stillet satellitbilleder af den ringere kvalitet til rå-
dighed, havde suppleret telemålingskontrollen med fysiske inspektioner. Kommissionen mente
imidlertid, at dette ikke var tilstrækkeligt.
I denne forbindelse bemærkes, at Kommissionen ved revisionsbesøgene i efteråret 2004 havde
konstateret nogle få og omfangsmæssigt små tilfælde, hvor en mindre del af en mark blev an-