Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1438084_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketinget Finansudvalg
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 18. december 2014
Enhed: Sundhedsøkonomi
Sagsbeh.: DEPMNH
Sags nr.: 1406562
Dok. nr.: 1600963
Svar til FIU og SUU vedr. Rigsrevisionen og effektiviserings-
gevinster som opfølgning på samråd 9/12 2014
Til samrådet i Folketingets Finansudvalg og Folketingets Sundheds- og fore-
byggelsesvalg vedr. de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 9. december
2014 spurgte medlem af Finansudvalget Kristian Jensen (V) til Rigsrevisio-
nens vurdering af effektiviseringsarbejdet i forbindelse med byggerierne, her-
under til risikoen for, at de effektiviseringskrav der er stillet til regionerne i for-
bindelse med regeringens endelige tilsagn til projekterne bliver realiseret som
generelle besparelser.
Kristian Jensen spurgte desuden til, hvilke initiativer ministeriet konkret har ta-
get, siden ministeren i sin årlige redegørelse til FIU vedr. sygehusbyggerierne
skriver, at Rigsrevisionen nu er tilfreds med effektiviseringsarbejdet. Dette
henset til at Rigsrevisionen senest i notat af 21. februar 2014 vurderer, at ar-
bejdet ikke er tilstrækkeligt tilfredsstillende.
Jeg lovede i forbindelse med samrådet at besvare spørgsmålet skriftligt.
Rigsrevisionen har udarbejdet to forskellige beretninger. Den første (Beretning
om sygehusbyggerier) handler om ministeriets tilsyn med kvalitetsfondsprojek-
terne. Den anden (Beretning om sygehusbyggerier II) handler om ministeriets
og regionernes fokus på arbejdet med effektiviseringsgevinster i kvalitets-
fondsprojekterne.
Det fremgår af ministeriets redegørelse til FIU, at Rigsrevisionen med et notat
dateret 21. februar 2014 har afsluttet beretningen vedr. ministeriets tilsyn med
byggerierne, idet den finder ministeriets initiativer tilfredsstillende.
Det fremgår ligeledes af ministeriets redegørelse til FIU, at Rigsrevisionen i
Beretning til Statsrevisorerne om sygehusbyggerier II
fra oktober 2013 har
vurderet, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse på et tidligere tidspunkt
end i maj 2013 burde have udarbejdet et koncept, som konkretiserer, hvordan
ministeriet vil følge op, og som tydeliggør rammerne for at opgøre effektivise-
ringerne.
For regionernes vedkommende finder Rigsrevisionen det ikke tilfredsstillende,
at det er ugennemsigtigt, hvordan regionerne mere konkret vil realisere effekti-
viseringerne.
Rigsrevisionen finder det i samme beretning dog positivt, at Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse har præciseret rammerne og dermed fastlagt et kla-
rere udgangspunkt for opgørelsen af effektiviseringerne. Ligeledes finder Rigs-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
revisionen det positivt, at der for hvert enkelt projekt er opstillet et konkret mål
om effektivisering.
På baggrund af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses ministersvar har
Rigsrevisionen konkluderet i et såkaldt §18, stk. 4-notat af 21. februar 2014, at
Rigsrevisionen fortsat vil følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om,
hvorvidt ministeriets evaluering af regelgrundlaget tilvejebringer den nødven-
dige gennemsigtighed til at følge regionernes effektiviseringer samt følge regi-
onernes arbejde med at effektivisere sygehusdriften i de kvalitetsfondsstøttede
sygehusbyggerier. Ministeriet har udarbejdet evaluering af konceptet, som til-
går Rigsrevisionen til orientering snarest muligt.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vurderer efter en gennemgang af de
to beretninger og opfølgningsnotater fra Rigsrevisionen, at ministeriet har gen-
givet Rigsrevisionens væsentligste konklusioner i ministeriets redegørelse til
FIU om de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier af 5. december 2014.
Det bemærkes så vidt angår effektiviseringsarbejdet, at ministeriet og regio-
nerne anvender det rapporteringskoncept for regionernes arbejde med effekti-
viseringsgevinster i de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier, der med op-
datering af administrationsgrundlag og regnskabsinstruks blev fastlagt i maj
2013. Rigsrevisionen forventes jf. ovenstående at følge op på, om regionerne
reelt effektiviserer driften, snarere end gennemfører generelle besparelser, og
om det fastlagte koncept giver den nødvendige gennemsigtighed til, at ministe-
riet kan følge dette arbejde.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/ Martin Nyrop Holgersen