Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 28
Offentligt
1435237_0001.png
Korrektioner af udgiftslofter – FL15
I forbindelse med ændringsforlagene til finansloven for 2015 er der foretaget en
række administrative korrektioner af udgiftslofterne i medfør af budgetlovens § 8
og Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansårene 2014-2018 § 5.
Korrektionernes indebærer samlet set en nedjustering af det statslige delloft for
driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler i forhold til de
gældende udgiftslofter på finanslovforslaget for 2015,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Korrektioner af statslige udgiftslofter på ÆF15
2015-priser
Delloft for driftsudgifter FFL15 i alt (mia. kr.)
Korrektioner af delloft for driftsudgifter ÆF15 i alt (mio.
kr.)
Korrektioner som følge af Aftaler om finansloven for 2015
Korrektioner som følge af forlig om beskæftigelsesindsatsen
Øvrige korrektioner
Delloft for driftsudgifter i alt (mia. kr.)
2015
191,0
-960
-970
-12
22
190,1
2016
192,5
-891
-944
4
50
191,6
2017
196,4
-611
-657
-4
50
195,8
2018
199,9
-606
-645
-12
50
199,3
15. december 2014
Delloft for indkomstoverførsler FFL15 i alt (mia. kr.)
Korrektioner af delloft for indkomstoveroverførsler ÆF15
i alt (mio. kr.)
Korrektioner som følge af Aftaler om finansloven for 2015
Korrektioner som følge af forlig om beskæftigelsesindsatsen
Øvrige korrektioner
Delloft for driftsudgifter i alt (mia. kr.)
258,0
-394
53
-451
4
257,6
258,5
-381
67
-448
0
258,2
259,3
-371
78
-448
0
259,0
256,7
-360
89
-448
0
256,3
Korrektionerne af delloftet for driftsudgifter og delloftet for indkomstoverførsler
gennemgås nedenfor og i de tilknyttede bilag.
De øvrige udgiftslofter er uændrede. Der er dog som led i aftalen indbudgetteret
en række reserver til bl.a. DUT, som forventes at blive udmøntet i forbindelse
med vedtagelsen af bloktilskudsaktstykket, hvorefter der kan ske en omfordeling
fra det statslige udgiftsloft til de kommunale og regionale lofter,
jf. budgetlovens § 8,
stk. 4.
Principper for korrektioner
Korrektionerne af udgiftslofterne tager udgangspunkt i de indbudgetterede
udgifter på FL15, dog således at der tages højde for virkninger af tilbageløb, jf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 18
offentliggjort notat om principper for loftskorrektioner. I den udstrækning, at der
er indregnet adfærdsvirkninger, er dette afspejlet i de budgetterede udgifter.
For så vidt initiativerne på det ledighedsrelaterede område er korrektionerne
derfor beregnet på baggrund af den strukturelle virkning, således at nedjusteringen
af delloftet for driftsudgifter afspejler den strukturelle og ikke den faktiske
virkning. Dette skal ses i lyset af, at skønnet for underskuddet på den strukturelle
saldo i 2015 i Økonomisk Redegørelse i august 2014 var på budgetlovens grænse
på 0,5 pct. af BNP. Det indebærer, at der skal tilvejebringes fuld finansiering af
såvel den faktiske som den strukturelle virkning af diskretionære tiltag.
Korrektioner som følge af Aftaler om finansloven for 2015
Med
Aftale om finansloven for 2015
gennemføres en række tiltag med betydning for
de statslige udgiftslofter, herunder bl.a. en række initiativer på det
ledighedsrelaterede område:
Indførelse af en ny midlertidig kontantydelse
Afskaffelse af gensidig forsørgerpligt for samlevende i kontanthjælpssystemet
Kontanthjælpspakke
Fuld folkepension til flygtninge
Med initiativerne sker samlet set en omprioritering fra det statslige delloft for
driftsudgifter til det statslige delloft for indkomstoverførsler samt en ændret
opgavefordeling mellem stat og kommuner. Initiativerne indebærer endvidere
øgede udgifter på det ledighedsrelaterede område uden for lofterne.
Det statslige delloft for indkomstoverførsler er opjusteret svarende til de samlede
merudgifter indenfor delloftet for indkomstoverførsler svarende til 43 mio. kr. i
2015, 57 mio. kr. i 2016, 67 mio. kr. i 2017 og 78 mio. kr. i 2018,
jf. Lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommune og regioner for finansårene 2014-2018 § 5, stk.
1.
Det statslige delloft for driftsudgifter er korrigeret som følge af øgede udgifter på
det ledighedsrelaterede område samt som følge af omfordelingen mellem de to
udgiftslofter og mellem sektorer, jf. ovenfor. Samlet set nedjusteres det statslige
delloft for driftsudgifter med 951 mio. kr. i 2015, 925 mio. kr. i 2016, 637 mio. kr.
i 2017 og 625 mio. kr. i 2018 som følge heraf,
jf. budgetlovens § 8, stk. 2 og 4 og Lov
om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommune og regioner for finansårene 2014-2018 § 5,
stk. 1.
De nærmere forudsætninger for korrektionerne som følge af de enkelte initiativer
er beskrevet i bilag 1-4.
Med
Aftaler om udmøntning af satspuljen for 2015
er der gennemført to initiativer, der
har betydning for de gældende udgiftslofter:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 18
Bedre samspil mellem uddannelseshjælp, SU og den sociale indsats
Mulighed for fritidsjob i forbindelse med særligt tilrettelagt uddannelse
Det statslige delloft for driftsudgifter er korrigeret svarende til merudgifterne på
det ledighedsrelaterede område samt som følge af omfordelingen fra delloftet for
driftsudgifter til delloftet for indkomstoverførsler. Delloftet for drift er nedjusteret
med 20 mio. kr. årligt i årene 2015 til 2018 som følge heraf,
jf. budgetlovens § 8, stk.
2 og Lov om udgiftslofter § 5, stk.1.
De nærmere forudsætninger for korrektionerne som følge af de enkelte initiativer
er beskrevet i bilag 5.
Korrektioner som følge af forlig om beskæftigelsesindsatsen
Der blev på finanslovsforslaget for 2015 indarbejdet en korrektion af de gældende
udgiftslofter baseret på den foreløbige indbudgettering på § 35 af
Forlig om reform af
beskæftigelsesindsatsen af juni 2014.
I forbindelse med ændringsforslagene til
finansloven for 2015 er reserverne udmøntet, og de endelige skøn for de
økonomiske konsekvenser af beskæftigelsesreformen er indarbejdet.
Fordelingen af udgifter mellem lofter og uden for loft afviger i nogle tilfælde fra
det forudsatte på finanslovsforslaget til ændringsforslaget. Det indebærer bl.a. en
omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter samt det statslige delloft
for indkomstoverførsler og udgifter uden for loft,
jf. budgetlovens § 8, stk. 2 og Lov
om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommune og regioner for finansårene 2014-2018 § 5,
stk. 1.
Det statslige delloft for driftsudgifter er korrigeret med -12 mio. kr. i 2015, 4 mio.
kr. i 2016, -4 mio. kr. i 2017 og -12 mio. kr. i 2018 som følge af justeringen. Det
statslige delloft for indkomstoverførsler er nedjusteret med 451 mio. kr. i 2015 og
448 mio. kr. årligt i 2016 til 2018 som følge af justeringen.
De nærmere forudsætninger for korrektionen, herunder både den samlede
korrektion af udgiftslofterne som følge af beskæftigelsesreformen og den
marginale ændring fra FFL til ÆF, er beskrevet i bilag 6.
Øvrige korrektioner
Der er på ændringsforslaget til finanslovforslaget for 2015 indbudgetteret et
merprovenu fra forslag om at indføre importmoms på dansksprogede magasiner
sendt fra lande uden for EU. Forslaget skønnes at indebære en reduktion i
skatteudgifter svarende til 25 mio. kr. i 2015 og 50 mio. kr. årligt i 2016 til 2018.
Det statslige delloft for driftsudgifter er opjusteret svarende til den skønnede
reduktion i skatteudgifter,
jf. budgetlovens § 8, stk. 3.
Der er endvidere på ændringsforslaget til finanslovsforslaget for 2015
indbudgetteret en merudgift fra forslag om at tilpasse optjeningsprincippet for ret
til børne- og ungeydelse, således at perioder med bopæl og beskæftigelse i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4 af 18
Grønland og på Færøerne sidestilles med bopæl og beskæftigelse i Danmark.
Forslaget medfører en omprioritering fra delloftet for driftsudgifter til delloftet for
indkomstoverførsler. Delloftet for driftsudgifter er nedjusteret med 3 mio. kr. i
2015, og delloftet for indkomstoverførsler er opjusteret med 4 mio. kr. i 2015
svarende til merudgifterne af forslaget,
jf. Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommune og regioner for finansårene 2014-2018 § 5, stk. 1.
De nærmere forudsætninger for korrektionerne er beskrevet i bilag 7.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435237_0005.png
Side 5 af 18
Bilag 1. Kontantydelse
Med finanslovsaftalen for 2015 indføres en ny midlertidig kontantydelse målrettet
ledige, der opbruger retten til dagpenge og/eller arbejdsmarkedsydelse og ikke er
berettiget til anden offentlig støtte eller er visiteret til nedsat kontanthjælp. Det er
en betingelse for at modtage kontantydelse, at den ledige selv henvender sig til
kommunen og beder om et aktivt tilbud i form af virksomhedspraktik eller
nytteindsats.
Nedjusteringen af delloftet for driftsudgifter afspejler den forventede strukturelle
virkning af initiativet. Derved sikres en fuld finansiering af den strukturelle
saldovirkning, som afspejler de strukturelle direkte merudgifter til
indkomstoverførsler samt virkningen af ændret adfærd, korrigeret for
mindreudgifter til øvrige indkomstoverførsler efter skat og tilbageløb via
afgiftssystemet, samt skat og tilbageløb af lønindkomst ved ændret beskæftigelse.
Samlet skønnes forslaget således at indebære en forværring af den strukturelle
offentlige saldo med 610 mio. kr. i 2015, 330 mio. kr. i 2016 og 40 mio. kr. i 2017,
jf. tabel 1.
Tabel 1.1
Samlede konsekvenser for udgiftslofter
Mio. kr., 2015-niveau
Loftskorrektioner
Delloftet for driftsudgifter
-610
-330
-40
-
2015
2016
2017
2018
Saldovirkningen afspejler hovedsageligt en svækkelse af den strukturelle
beskæftigelse på i størrelsesordenen omkring 2.100 personer i 2015, 1.200
personer i 2016 og 100 personer i 2017. Den svækkede strukturelle beskæftigelse
kan i 2015 primært henføres til modtagere af dagpenge og arbejdsmarkedsydelse,
der med udsigt til den nye ordning har en reduceret afgang til beskæftigelse. Det
indebærer strukturelle merudgifter til indkomstoverførsler og aktivering og et
reduceret skatteprovenu fra alternativ lønindkomst.
Virkningen på den strukturelle beskæftigelse og de strukturelle offentlige finanser
tager afsæt i de samme beregningsforudsætninger, som blev anvendt ved
Aftale om
midlertidig arbejdsmarkedsydelse (2013)
og
Aftale om genopretning af dansk økonomi (2010).
Forslagets budgetvirkning tager afsæt i, at det skønnes, at knap 3.150
helårspersoner vil modtage kontantydelse i perioden 1. halvår 2015 til 1. halvår af
2017, når der tages højde for det skønnede ledighedsniveau mv. i perioden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6 af 18
Forslaget vil på den baggrund medføre en budgetvirkning, der afspejler de
skønnede faktiske offentlige merudgifter til kontantydelse samt udgifter til øvrig
vejledning og opkvalificering og befordringsgodtgørelse. Udgifterne vil i et vist
omfang blive modsvaret af mindreudgifter til kontanthjælp og aktive tilbud til de
personer, der ellers ville være overgået til kontanthjælp. Budgetvirkningen skønnes
til 10,7 mio. kr. i 2015, 220,9 mio. kr. i 2016 og 106,8 mio. kr. i 2017.
Budgetvirkningen er inkl. adfærd og ekskl. skat og tilbageløb via afgiftssystemet og
er indbudgetteret på Beskæftigelsesministeriets finanslovsparagraf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435237_0007.png
Side 7 af 18
Bilag 2. Afskaffelse af gensidig forsørgerpligt
Med finanslovsaftalen for 2015 er afskaffes kravet om gensidig forsørgelsespligt
for samboende uddannelseshjælps- og kontanthjælpsmodtagere.
Delloftet for driftsudgifter er nedjusteret med forslagets samlede merudgifter efter
skat og tilbageløb svarende til 292 mio. kr. i 2015 og 544 mio. kr. årligt i 2017-
2018. Delloftet for indkomstoverførsler er opjusteret svarende til de umiddelbare
merudgifter under delloftet,
jf. tabel 1.
Tabel 2.1.
Samlede konsekvenser for udgiftslofter
2015
Mio. kr., 2015-niveau
Loftskorrektioner
Delloftet for driftsudgifter
Delloft for indkomstoverførsler
-292
3,3
-544
6,8
-544
6,8
-544
6,8
-544
-544
2016
2017
2018
Samlede virkninger uden for
loft
Uden for loft
442
842
842
842
Der er i indbudgetteringen taget højde for adfærdseffekter.
Oversigt over indbudgettering på konkrete konti
Indbudgetteringen på konkrete konti på finansloven fremgår af nedenstående
tabel.
Tabel 2.2
Indbudgettering på finansloven
2015
Mio. kr., 2015-niveau
Delloftet for driftsudgifter
§17.19.79
Delloft for
indkomstoverførsler
§17.39.01
§15.31.02
Uden for loft
§17.19.78.
§ 17.31.28
-3,3
-3,3
3,3
8,2
-4,9
442,4
290,5
3,2
-21,4
-21,4
6,8
16,5
-9,7
842,4
559,3
3,2
-21,4
-21,4
6,8
16,5
-9,7
842,4
559,3
3,2
-21,4
-21,4
6,8
16,5
-9,7
842,4
559,3
3,2
2016
2017
2018
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435237_0008.png
Side 8 af 18
§ 17.35.01.
§ 17.35.05.
§ 17.46.03
§ 17.46.51
123,0
12,3
16,8
8,9
246,4
12,3
19,2
14,3
246,4
12,3
19,2
14,3
246,4
12,3
19,2
14,3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435237_0009.png
Side 9 af 18
Bilag 3. Kontanthjælpspakken
Med finanslovsaftalen for 2015 er der vedtaget en pakke, som skal forbedre vilkår
for udsatte kontanthjælpsmodtagere. Aftalen indeholder følgende initiativer:
Afskaffelse af lave forsørgersatser til unge med kontanthjælp og
uddannelseshjælp
Højere boligsikring til unge par med børn
Særlig støtte til unge under 30 år på kontant- og uddannelseshjælp
Ingen modregning af lejeindtægter fra logerende i egen bolig
Delloftet for driftsudgifter er nedjusteret med forslagets samlede merudgifter efter
skat og tilbageløb svarende til 42 mio. kr. i 2015-2017 og 67 mio. kr. i 2018.
Delloftet for indkomstoverførsler er opjusteret svarende til de umiddelbare
merudgifter på 6 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Tabel 3.1
Samlede konsekvenser for lofter
2015
Mio. kr., 2015-niveau
Loftskorrektioner
Delloftet for driftsudgifter
Delloft for indkomstoverførsler
-42
6
-42
6
-42
6
-67
6
2016
2017
2018
Samlede virkninger uden for
loft
Uden for loft
82
82
82
104
Der er i indbudgetteringen taget højde for adfærdseffekter.
Oversigt over indbudgettering på konkrete konti
Indbudgetteringen på konkrete konti på finansloven fremgår af nedenstående
tabel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435237_0010.png
Side 10 af 18
Tabel 3.2
Indbudgettering på finansloven
2015
Mio. kr., 2015-niveau
Delloftet for driftsudgifter
§17.19.79
Delloft for
indkomstoverførsler
§15.31.02
Uden for loft
§17.19.78.
§ 17.35.01.
§ 17.35.05.
-2,8
-2,8
5,7
5,7
81,6
50,9
18,4
12,3
-2,8
-2,8
5,7
5,7
81,6
50,9
18,4
12,3
-2,8
-2,8
5,7
5,7
81,6
50,9
18,4
12,3
-2,8
-2,8
5,7
5,7
103,7
72,4
19
12,3
2016
2017
2018
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435237_0011.png
Side 11 af 18
Bilag 4. Fuld folkepension til flygtninge
Med
Aftaler om finansloven for 2015
er det besluttet at genindføre reglerne om
optjening af ret til folkepension for flygtninge, således at bopælstid i
oprindelseslandet sidestilles med bopæl i Danmark.
Delloftet for driftsudgifter er nedjusteret med 7 mio. kr. i 2015 stigende til 15 mio.
kr. i 2018 svarende til de udgifter efter skat og tilbageløb. Delloftet for
indkomstoverførsler er opjusteret svarende til umiddelbare merudgifter,
jf. tabel 1.
Tabel 4.1
Samlede konsekvenser for lofter
Mio. kr., 2015-niveau
Loftskorrektioner
Delloftet for driftsudgifter
Delloftet for indkomstoverførsler
-7
34
-9
44
-12
55
-15
66
2015
2016
2017
2018
Samlede virkninger uden for loft
Uden for loft
-21
-27
-32
-38
Der er i indbudgetteringen ikke taget højde for adfærd.
Oversigt over indbudgettering på konkrete konti
Indbudgetteringen på konkrete konti på finansloven fremgår af nedenstående
tabel.
Tabel 4.2
Indbudgettering på finansloven
2015
Delloft for
indkomstoverførsler
§15.31.01.10 Boligydelse til
pensionister
§15.31.02.10 Boligsikring
§ 15.81.01. Folkepension
§ 15.85.01. Personlige tillæg til
pensionister
§ 15.85.11. Varmetillæg
§ 17.54.31 Hjælp til personer
uden ret til socialpension
Uden for loft
15.11.78.20. Øvrige
kommunale
indkomstoverførsler
33,7
6,0
-2,5
38,8
0,1
0,0
-8,7
-20,6
-20,6
2016
44,0
7,7
-3,2
50,5
0,1
0,0
-11,1
-26,5
-26,5
2017
54,5
9,4
-3,9
62,4
0,2
0,0
-13,6
-32,3
-32,3
2018
65,5
11,1
-4,6
74,8
0,2
0,1
-16,1
-38,2
-38,2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435237_0012.png
Side 12 af 18
Bilag 5. Satspuljen
Der er som led i udmøntning af satspuljen gennemført to initiativer med virkning
på de gældende udgiftslofter:
Bedre samspil mellem uddannelseshjælp, SU og den sociale indsats
Mulighed for fritidsjob i forbindelse med særligt tilrettelagt uddannelse
Delloftet for driftsudgifter er nedjusteret med forslagets samlede merudgifter efter
skat og tilbageløb svarende til 20 mio. kr. årligt i 2015-2018. Delloftet for
indkomstoverførsler er opjusteret svarende til de umiddelbare merudgifter under
delloftet,
jf. tabel 1.
Tabel 5.1
Samlede konsekvenser for udgiftslofter og indbudgettering
2015
Mio. kr., 2015-niveau
Loftskorrektioner
Delloft for driftsudgifter
Heraf bedre samspil
Heraf mulighed for fritidsjob
-20
-15
-5
-20
-15
-5
-20
-15
-5
-20
-15
-5
2016
2017
2018
Delloft for indkomstoverførsler
Heraf mulighed for fritdsjob
-19.81.01. Stipendier
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
11
Samlede virkninger uden for loft
Uden for loft (bedre samspil)
- 17.35.01. Uddannelseshjælp
-17.19.78.20 Reserve vedr.
budgetgaranti
32
10
22
32
10
22
32
10
22
32
10
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435237_0013.png
Side 13 af 18
Bilag. 6 Aftale om en reform af beskæftigelsesindsatsen
Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om forlig om en reform af beskæftigelsesindsatsen af juni 2014 er
udmøntet på Finansloven for 2015.
Delloftet for driftsudgifter er samlet set opjusteret med de umiddelbare
merudgifter under delloftet samt med det samlede provenu fra aftalen efter skat
og tilbageløb svarende til 259 mio. kr. i 2015, 216 mio. kr. i 2016, 189 mio. kr. i
2017 og 191 mio. kr. i 2018. Delloftet for indkomstoverførsler er nedjusteret med
de umiddelbare mindreudgifter svarende til 269 mio. kr. i 2015 og 266 mio. kr.
årligt i 2016-2018,
jf. tabel 1.
Tabel 6.1
Samlede konsekvenser for udgiftslofter
2015
Mio. kr., 2015-niveau
Loftskorrektioner
Delloftet for driftsudgifter
Merudgifter under delloftet
Provenu efter skat og
tilbageløb
Delloft for indkomstoverførsler
259
79,7
179,5
-269
216
174,6
41,5
-266
189
165,8
23,0
-266
191
162,0
29,3
-266
2016
2017
2018
Samlede virkninger uden for
loft
Uden for loft
41
43
88
93
Aftalen blev på finanslovsforslaget indbudgetteret på
§ 35. Generelle reserver
baggrund af de daværende skøn for reformøkonomien. I forbindelse med
ændringsforslaget er reserverne udmøntet på
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
og
§ 20.
Undervisningsministeriet
på baggrund af konsoliderede skøn for reformøkonomien, jf.
tabel 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435237_0014.png
Side 14 af 18
Tabel 6.2
Beskæftigelsesreform – ændring fra FFL15 til ÆF15
2015
Mio. kr., 2015-niveau
Loftskorrektioner
Delloftet for driftsudgifter
Delloft for indkomstoverførsler
-12
-451
4
-448
-4
-448
12
-448
2016
2017
2018
Samlede virkninger uden for
loft
Uden for loft
474
443
454
461
Ændringen kan fortrinsvis henføres til en ændret placering af reserver til
kommunale merudgifter end oprindelig forudsat, der ændrer på fordeling af
udgifter under delloftet for indkomstoverførsler og uden for loft.
Dertil kommer, at den endelige indbudgettering på ÆF15 afspejler en mindre
justering af den samlede reformøkonomi i forhold til indbudgetteringen på
FFL15. Korrektionerne kan henføres til enkelte delelementer i aftalen, som ikke
blev indarbejdet ved indbudgetteringen på FFL15, samt yderligere konsolidering.
Korrektionerne indebærer samlet set et merprovenu efter skat og tilbageløb på
10,4 mio. kr. i 2015, 29,1 mio. kr. i 2016, 21,3 mio. kr. i 2017 og 20,1 mio. kr. i
2018,
jf. tabel 3.
Tabel 6.3
Ændring i provenu beskæftigelsesreform fra FFL15 til ÆF15
2015
Mio. kr. 2015-niveau
Indbudgettering på FFL15
Nedlæggelse af puljer
Dimittenddagpenge
Satser for jobrotation
Løntilskud til
kontanthjælpsmodtagere
Reserve til kompensation af
statslige arbejdsgivere
Afrundinger
Indfasning
Budgetvirkning før skat og
tilbageløb
Provenu før skat og tilbageløb
Provenu efter skat og
tilbageløb
-149,0
1,1
0,0
-5,4
-1,0
-16,9
0,3
23,0
-147,9
-1,1
10,4
-18,0
-6,0
0,0
-5,4
-1,0
-19,7
1,3
0,0
-48,8
30,8
29,1
7,0
0,1
5,0
-5,4
-0,9
-18
-0,2
0,0
-12,4
19,4
21,3
8,0
0,1
5,0
-5,4
-0,9
-16,8
-1,1
0,0
-11,1
19,1
20,1
2016
2017
2018
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 15 af 18
Ændringerne i den samlede reformøkonomi kan henføres til følgende:
Nedlæggelse af puljer.
Der er på ÆF15 sket en nulstilling af to puljer i forhold til
FFL15. Nulstillingen svarer imidlertid ikke præcist til det beløb, der blev
indregnet i den oprindelige reformøkonomi.
Dimittenddagpenge.
På FFL15 blev der indarbejdet en nettoudgift efter skat til
dimittenddagpenge på 4,6 mio. kr. i 2017 og 2018. Budgetvirkningen før skat er
imidlertid på 9,6 mio. kr. i 2017 og 2018, hvilket påvirker budgetteringen.
Rettelsen har ikke konsekvenser for reformens saldovirkning efter skat og
tilbageløb.
Satser for jobrotation.
Udgifterne til jobrotation er på FFL15 beregnet med
udgangspunkt i den maksimale dagpengesats i stedet for den gennemsnitlige
dagpengesats.
Løntilskud til kontanthjælpsmodtagere.
Satsen for offentligt løntilskud reduceres med
reformen for både dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere. De
oprindelige beregninger omfattede imidlertid alene dagpengemodtagere.
Kommunerne kompenseres fuldt ud for satsreduktionen, men indarbejdelsen af
kontanthjælpsmodtagere indebærer en marginal positiv beskæftigelsesvirkning
grundet reduceret fastholdelse i offentligt løntilskud.
Reserve til kompensation af statslige arbejdsgivere.
Med aftalen reduceres
løntilskudssatsen til offentlige arbejdsgivere. På FFL15 er der afsat reserve til
kompensation af offentlige arbejdsgivere som følge af det lavere løntilskud.
Reserven består dels af reserve til kommunale og regionale arbejdsgivere og dels
af reserve til statslige arbejdsgivere. Den afsatte reserve til kommuner og
regioner indbudgetteres på ÆF15 til udmøntning på næste års
bloktilskudsaktstykke, mens reserven til statslige arbejdsgivere udmøntes under
det statslige delloft for driftsudgifter.
Indfasning.
Den gradvise indfasning af målretningen af voksenlærlingeordningen
og et afkortet jobrotationsforløb betyder, at reformeffekterne først har fuld
virkning fra 2016.
Oversigt over indbudgettering på konkrete konti
Indbudgetteringen på de enkelte konti på finansloven fremgår af nedenstående
tabel 4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435237_0016.png
Side 16 af 18
Tabel 6.4
Indbudgettering på finansloven
2015
Mio. kr., 2015-niveau
Delloftet for driftsudgifter i alt
79,7
174,6
165,8
162,0
2016
2017
2018
Delloftet for driftsudgifter § 17
§ 17.41.01.
§ 17.41.11.
§ 17.46.70.
§ 17.46.73.
§ 17.41.12.
§ 17.46.16.
§ 17.46.42.
§ 17.46.43.
§ 17.46.69.
§ 17.32.05.
§ 17.46.41.
39,4
93,1
-95,8
10,2
24,4
-63,0
-42,2
28,5
52,9
-103,9
0,0
135,2
118,7
90,6
-93,3
10,2
16,3
-63,0
-42,2
26,4
40,7
-85,6
0,1
218,5
111,0
87,8
-91,5
0,0
8,1
-63,0
-42,2
26,4
35,6
-64,3
0,1
214,0
108,6
86,0
-89,7
0,0
16,8
-63,0
-42,2
29,5
35,6
-64,3
0,1
199,8
Delloftet for driftsudgifter § 20
§ 20.31.01.
§ 20.74.02.
40,3
17,2
23,1
55,9
34,4
21,5
54,8
34,8
20,0
53,4
34,8
18,6
Delloft for indkomstoverførsler
§ 17.46.53.
§ 17.46.74.
§ 17.46.75.
-268,7
31,10
-407
107,2
-266,1
61,50
-431,3
103,7
-266,1
61,50
-431,3
103,7
-266,1
61,50
-431,3
103,7
Uden for loft
§ 17.19.78.
§ 17.19.76.
§ 17.32.01.
§ 17.35.01.
§ 17.46.03.
§ 17.46.51.
41,1
67,4
277,9
4,4
4,6
-163,2
-149,9
42,7
9,7
326,4
52,2
1,3
-155,4
-191,6
87,9
37,9
285,0
82,4
-0,1
-145,2
-172,1
93,0
36,4
259,2
95,7
-0,6
-136,1
-161,6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435237_0017.png
Side 17 af 18
Bilag 7. Øvrige korrektioner
Indførelse af importmoms på dansksprogede magasiner
Der er i forbindelse med finansloven for 2015 indbudgetteret et merprovenu fra
forslag om at indføre importmoms på dansksprogede magasiner sendt fra lande
uden for EU. Forslaget skønnes at indebære en reduktion i skatteudgifter
Delloftet for driftsudgifter er opjusteret svarende det umiddelbare provenu på 25
mio. kr. i 2015 og 50 mio. kr. årligt i 2016 til 2018,
jf. tabel 1.
Tabel 7.1
Samlede konsekvenser for udgiftslofter og indbudgettering
2015
Mio. kr., 2015-niveau
Loftskorrektioner
Delloft for driftsudgifter
Umiddelbart provenu
(reduktion i skatteudgifter)
Provenu efter tilbageløb og
adfærd
Uden for loft
(indtægtsbudgettet)
Budgetteret på § 38.21.01.10
20
-
-
-
25
25
20
50
50
40
50
50
40
50
50
40
2016
2017
2018
Tilpasning af optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse
Der er i forbindelse med finansloven for 2015 indbudgetteret en merudgift fra
forslag om at tilpasse optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse, således
at perioder med bopæl og beskæftigelse i Grønland og på Færøerne sidestilles med
bopæl og beskæftigelse i Danmark. Forslaget medfører en omprioritering fra
delloftet for driftsudgifter til delloftet for indkomstoverførsler.
Delloftet for driftsudgifter er nedjusteret med 3 mio. kr. i 2015 svarende til
merudgiften efter tilbageløb og adfærd, og delloftet for indkomstoverførsler er
opjusteret med 4 mio. kr. i 2015 svarende til de umiddelbare merudgifter,
jf. tabel
2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435237_0018.png
Side 18 af 18
Tabel 7.2
Samlede konsekvenser for udgiftslofter og indbudgettering
2015
Mio. kr., 2015-niveau
Loftskorrektioner
Delloft for driftsudgifter
Delloft for indkomstoverførsler
Budgetteret på 38.12.01.
Børne- og ungeydelse
-3
4
4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2016
2017
2018