Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1429677_0001.png
Til
Finansudvalget
Europaudvalget
Folketingets Økonomiske Konsulent
EU-note
E
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
3. december 2014
EU-note
Europæiske semester og ”nationalt semester”: EU-Kommissionens årli-
ge vækstundersøgelse og rapport om varslingsmekanismen.
Sammenfatning
Kommissionen siger i sin
vækstplan,
at det er nødvendigt med flere
investeringer og lancerer selv en plan til 315 mia. euro. Derudover skal
der satses på strukturreformer og udbygning af det indre marked.
På den finansielle front er der ingen vej udenom en nedbringelse af
den offentlige gæld og kontrol med underskuddet på de offentlige fi-
nanser, hvis man skal sikre en bæredygtig vækst.
Angående
varslingsmekanismen
om de økonomiske ubalancer, lig-
ger Danmark lunt i svinget. Der er ingen ubalancer af betydning. Vi
skal dog holde øje med, at overskuddet på de løbende poster ikke bli-
ver for stort. Der har også været tab af eksportmarkedsandele, og den
private gæld er for høj.
Derimod er der problemer i de tre store lande Tyskland, Frankrig og
Italien. Og det kan få betydning for hele EU’s økonomiske udvikling.
Tysklands problem er dog af helt anden karakter end de to andre lan-
de. Tyskland har et alt for stort overskud på de løbende poster i sam-
handlen med udlandet.
1/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429677_0002.png
1. Indledning
EU-kommissionen har netop fremlagt sin rapport dels om den
årlige vækst-
1
2
undersøgelse
og dels om den
økonomiske varslingsmekanisme
. Det er
første led i starten på det Europæiske semester, hvor den økonomiske udvik-
ling i EU gennemgås nøje.
Det europæiske semester,
som blev indført i 2010, sikrer, at medlemssta-
terne drøfter deres budgetmæssige og økonomiske planer med deres EU-
partnere på bestemte tidspunkter i løbet af året. Det gør det muligt for dem at
kommentere på hinandens planer og sætter Kommissionen i stand til at give
politisk vejledning til medlemsstaterne i god tid, før der lægges sidste hånd
på afgørelser på nationalt plan.
Forløbet starter i november/december hvert år med Kommissionens
årlige
vækstundersøgelse
(generel politisk vejledning for EU), der giver medlems-
staterne politisk vejledning for det kommende år.
De landespecifikke hen-
stillinger
i forbindelse med vækstundersøgelsen, som offentliggøres i for-
året, giver medlemsstaterne skræddersyet
rådgivning om dybere struktur-
reformer,
som det ofte tager over et år at føre ud i livet.
I forbindelse med vækstundersøgelsen fremsendes også rapporten om
vars-
lingsmekanismen 2014,
der gennemgår EU’s økonomi på udvalgte indikato-
rer.
”Det nationale semester”
I Danmark har Europaudvalget og Finansudvalget afgivet en beretning den
3
21. juni 2013, om Folketingets behandling af det Europæiske semester .
Hovedidéen er her, at Folketinget i højere grad inddrages i det Europæiske
Semester bl.a. ved fælles samråd med regeringen. Det kaldes for ”Det natio-
nale semester”
1
Communication from the commission: Annual growth survey 2014. Com(2013) 800 final, 13/11-
2013:
http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/2014/ags2014_en.pdf
2
3
Rapport om varslingsmekanisme 2014:
Beretning om Folketingets behandling af det Europæiske semester:
http://www.eu-
oplysningen.dk/upload/application/pdf/ed59affc/Beretning%20nr.%205.2013.pdf?download=1
2/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Hvad siger vækstundersøgelsen
Globale økonomiske forhold kan delvist forklare den aktuelle opbremsning,
men der findes også særlige indenlandske faktorer, der hæmmer en hurtigere
vækst i EU.
Væksten holdes stadig tilbage på grund af fragmenteringen på finansmarke-
derne, som skyldes
finans- og statsgældskrisen;
behovet for at nedbringe
virksomhedernes, husholdningernes og det offentliges gæld; en mangelfuld
tilpasning af de makroøkonomiske ubalancer; og en vaklende tillid, som skyl-
des de usikre økonomiske udsigter og manglende engagement i gennemfø-
relsen af strukturreformer.
Lave produktivitetsgevinster, lave investeringsniveauer og en høj strukturel
arbejdsløshed lægger også en dæmper på Europas vækstudsigter.
Som følge af disse forhold henstiller Kommissionen i sin årlige vækstunder-
søgelse for 2015 til, at der føres en økonomisk og social politik baseret på
tre
hovedsøjler:
Nyt skub i investeringerne
Fornyet tilsagn om strukturreformer
Fortsat finanspolitisk ansvarlighed.
a. Skub i investeringerne
Siden den globale økonomiske og finansielle krise har EU lidt under et lavt
investeringsniveau. Det kræver en fælles og koordineret indsats på EU-plan
at vende denne nedadgående tendens og få Europa på rette kurs mod øko-
nomisk genopretning. Der er behov for investeringer, at modernisere vel-
færdssystemerne, finansiere uddannelse, forskning og innovation, for at ud-
vikle grønnere og mere effektiv energi, for at modernisere transportinfrastruk-
turen og udrulle et mere vidtrækkende og hurtigere bredbånd.
Europa-Kommissionen er parat til at gøre sin del: For nylig lancerede Kom-
missionen en
investeringsplan på 315 mia. EUR
for de kommende tre år.
Denne "investeringsoffensiv" er baseret på
tre dele,
som er gensidigt forstær-
kende: 1) mobilisering af investeringsmidler, uden at der skabes ny gæld, 2)
støtte til projekter og investeringer på nøgleområder såsom infrastruktur, ud-
dannelse, forskning og innovation og 3) fjernelse af sektorspecifikke og andre
finansielle og ikke-finansielle hindringer for investeringer.
3/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b. Fornyet tilsagn om strukturreformer
I takt med at der skiftes fokus fra at tackle nødsituationer på grund af krisen til
at skabe et solidt grundlag for beskæftigelse og vækst, er det nødvendigt med
et fornyet tilsagn om strukturreformer.
EU-plan
er udbygningen af det indre marked indbegrebet af en strukturre-
form, der bidrager til en modernisering af vores økonomier og gør Europa
mere konkurrencedygtig såvel som attraktiv for investorer.
Blandt prioriteterne er en fjernelse af de resterende lovgivningsmæssige og
ikke-lovgivningsmæssige hindringer på tværs af sektorer såsom energi, tele-
kommunikation, transport og det indre marked for varer og tjenesteydelser.
medlemsstatsniveau
henstiller Kommissionen til, at der fokuseres på en
række centrale reformer: at gøre arbejdsmarkederne mere dynamiske og
bekæmpe den høje arbejdsløshed, sikre effektiviteten af pensionssystemerne
og de sociale sikringssystemer, forbedre virksomhedernes investeringsvilkår
og gøre den offentlige administration mere effektiv i hele EU.
c.
Fortsat finanspolitisk ansvarlighed
Der er allerede sket væsentlige fremskridt i retning mod finanspolitisk konsoli-
dering: Det gennemsnitlige budgetunderskud i EU er
reduceret
på blot tre år
fra 4,5 % af BNP i 2011 til ca. 3,0 % af BNP i 2014. Nedgangen i antallet af
lande, der er omfattet af en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud er faldet fra
24
i 2011 til
11
i 2014. Det afspejler de finanspo-
litiske forbedringer.
Det er et centralt element for bæredygtig vækst at sikre langsigtet kontrol over
underskuddet og reducere de høje gældsniveauer.
Lande med større finanspolitiske råderum har bedre mulighed for at fremme
indenlandsk efterspørgsel og investeringer. Det er endvidere nødvendigt at
gøre skattesystemerne mere retfærdige og effektive, og skattesvig og skatte-
unddragelse skal bekæmpes målrettet.
3. Hvad siger Varslingsrapporten
a. Danmark
I marts 2014 konkluderede Kommissionen, at de makroøkonomiske ubalancer
i Danmark ikke udgjorde en betydelig makroøkonomisk risiko. I resultattavlen
4/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429677_0005.png
ligger nogle indikatorer dog stadig over de vejledende grænseværdier, nemlig
overskuddet på de løbende poster,
tab af
eksportmarkedsandele
og
gæl-
den
i den private
sektor. Disse tre forhold bør der stadig holdes øje med.
Overskuddet på de
løbende poster
har fulgt en stigende trend i en række år
og har overskredet grænseværdien i resultattavlen. Det afspejler delvist den
svage vækst i den indenlandske efterspørgsel sammenlignet med landets
vigtigste handelspartnere. Overskuddet forventes at falde, efterhånden som
opsvinget får bedre fat.
Eksporten vandt markedsandele i 2013, hvilket letter lidt på de tidligere års
fald, og indikatorerne for
omkostningskonkurrenceevnen
peger
ikke
i ret-
ning af yderligere tab.
Gælden i den private sektor
er fortsat høj og ligger over grænseværdien,
selv om den har været nedadgående siden 2009. Husholdningernes store
gæld er et særligt kendetegn ved den danske økonomi og er forbundet med
det danske realkreditsystem. Husholdningsgælden opvejes således af store
aktiver, f.eks. fast ejendom og store pensionsopsparinger.
Husholdningerne har desuden været i stand til at håndtere den justering af
boligpriserne, der fandt sted i 2012, uden betydelige stigninger i restancen (jf.
figur 1).
Figur 1.
Husholdningsgæld og boligprisindeks
Kilde: EU-kommissionen, 28.11.2014
5/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Risiciene for realøkonomien og den finansielle stabilitet synes derfor
be-
grænsede,
siger Kommissionen. Den finansielle sektor er desuden blevet
styrket gennem regulerings- og overvågningsforanstaltninger.
Overordnet set vil Kommissionen derfor på nuværende tidspunkt ikke foretage
en yderligere dybdegående undersøgelse inden for rammerne af proceduren i
forbindelse med makroøkonomiske ubalancer.
b. Hvad siger Kommissionen om ubalancer for de tre store lande Tysk-
land, Frankrig og Italien?
Tyskland
I marts 2014 konkluderede Kommissionen, at Tyskland befandt sig i en situa-
tion med makroøkonomiske ubalancer. Disse omfatter navnlig de store og
vedvarende
overskud
på de løbende poster, som skyldes en lav indenlandsk
efterspørgsel, herunder manglende investeringer, og en stærk konkurrence-
evne. I betragtning af betydningen af den tyske økonomi og de mulige spill-
overs til EU og euroområdet er det særlig vigtigt at rette op på den svage
efterspørgsel og de manglende investeringer, som bremser den økonomiske
vækst i Tyskland.
Dynamikken i
boligpriserne
og udviklingen på boligmarkedet i visse segmen-
ter og regioner kan kræve en nærmere overvågning. Den
offentlige gælds-
kvote faldt i 2013
og forventes fortsat at falde, men er stadig på ca. 76 pct. af
BNP. Arbejdsmarkedet er stadig robust, og arbejdsløsheden er på en nedad-
gående kurs.
Samlet set finder Kommissionen dog, at det også under hensyntagen til kon-
stateringen af en ubalance i marts 2014 er hensigtsmæssigt at foretage en
yderligere undersøgelse af, om der består eller afvikles ubalancer.
Frankrig
I marts 2014 konkluderede Kommissionen, at Frankrig befandt sig i en situati-
on med makroøkonomiske ubalancer, som kræver særlig overvågning og
stærke politiske tiltag.
Ubalancerne omfatter en forværring af handelsbalancen og konkurrenceev-
nen samt følgerne af den
store gæld
i den offentlige sektor. Som annonceret
i maj 2014 og i overensstemmelse med henstillingen vedrørende euroområdet
6/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
har Kommissionen påbegyndt en
særlig
overvågning af politikgennemførel-
sen i Frankrig.
En række indikatorer i resultattavlen overskrider stadig de vejledende græn-
seværdier, nemlig tab i eksportmarkedsandele, gælden i den private sektor og
den offentlige gæld.
Der er ingen tegn på en forbedring af handelsbalancen eller af konkurrence-
evnen. De løbende poster viser et stabilt
underskud,
samtidigt med at den
internationale nettoinvesteringsposition er forholdsvis negativ.
Eksportresul-
taterne
er fortsat ringe med betydelige akkumulerede tab af markedsandele.
Enhedslønomkostningerne er relativt kontrollerede, men medfører
ingen
for-
bedring af omkostningskonkurrenceevnen. De private virksomheder har fort-
sat en lav indtjening, hvilket begrænser mulighederne for gældsnedbringelse
og investeringer. Gælden i den private sektor ligger over grænseværdien og
ligger side om side med den høje og
stigende offentlige gældskvote,
som
nærmer sig 100 % af BNP.
Situationen på arbejdsmarkedet er forværret, og
arbejdsløsheden
er steget.
Ungdomsarbejdsløsheden er også høj og stigende. I en situation med lav
vækst og inflation er det på grund af størrelsen af den franske økonomi og
potentialet for spill-overs til euroområdet,
især vigtigt at rette op på Frank-
rigs makroøkonomiske ubalancer.
Samlet set finder Kommissionen, at det også under hensyntagen til konstate-
ringen af en ubalance i marts 2014 er hensigtsmæssigt yderligere at under-
søge risiciene relateret til de vedvarende ubalancer.
Italien
I marts 2014 konkluderede Kommissionen, at Italien befandt sig i en situation
med makroøkonomiske ubalancer, som kræver særlig overvågning og stærke
politiske tiltag.
Ubalancerne omfatter navnlig den
høje offentlige
gæld og den
svage eks-
terne konkurrenceevne,
som begge kan tilskrives en svag produktivitets-
vækst. Som annonceret i maj 2014 og i overensstemmelse med henstillingen
vedrørende euroområdet har Kommissionen påbegyndt en særlig overvåg-
ning af politikgennemførelsen i Italien. Enkelte indikatorer i resultattavlen lig-
ger over de vejledende grænseværdier, nemlig tab af eksportmarkedsandele,
den offentlige gældskvote og arbejdsløsheden.
7/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Selvom overskuddet på de løbende poster i 2013 forventes at stige yderlige-
re, skyldes denne udvikling hovedsageligt en svag indenlandsk efterspørgsel
og en svag vækst i eksporten. Der er stadig store akkumulerede tab af
eks-
portmarkedsandele
over fem år, og eksportresultaterne er også svage
sammenlignet med andre udviklede økonomier.
Væksten i nominelle enhedslønomkostninger tog af i 2013 delvist takket være
en stabilisering af arbejdsproduktiviteten, som faldt kraftigt i det foregående
år. Gælden i den private sektor er moderat, hvorimod den
offentlige gælds-
kvote fortsat er steget som følge af den negative realvækst og svage
inflation.
Gældskvoten var i 2013 på ikke mindre end 128 pct. af BNP. Ar-
bejdsløsheden steg yderligere i Italien i 2013, men blev stabiliseret i første
halvdel af 2014.
Ungdomsarbejdsløsheden er steget markant til et meget højt niveau, og lang-
tidsledigheden er fortsat også meget høj. Erhvervsfrekvensen er den laveste i
EU. Selv om indikatorerne for fattigdom og de sociale indikatorer overvejende
var stabile i 2013, er de stadig bekymrende høje og risikerer at påvirke
vækstudsigterne negativt.
I en situation med lav vækst og inflation er det, på grund af størrelsen af den
italienske økonomi og
potentialet for spill-overs,
vigtigt at rette op på de
uforholdsmæssigt store ubalancer i Italien.
Samlet set finder Kommissionen, at det også under hensyntagen til konstate-
ringen af uforholdsmæssigt store ubalancer i marts 2014 er hensigtsmæssigt
at foretage en yderligere undersøgelse af de makroøkonomiske risici samt
overvåge fremskridtene med afviklingen af de uforholdsmæssigt store uba-
lancer.
c.
Samlet overblik over landene
Efter en økonomisk analyse af ubalancerne bør der ifølge Kommissionens
opfattelse foretages en dybdegående undersøgelse af
16
medlemsstater med
det formål at få foretaget en mere detaljeret gennemgang af de økonomiske
problemer og de tilhørende risici.
For flere af landene vil de dybdegående undersøgelser tage udgangspunkt i
resultaterne fra den foregående overvågningscyklus, mens det for andre lan-
de vil være første gang, at Kommissionen udarbejder en dybdegående under-
søgelse.
8/9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det gælder navnlig de medlemsstater, der for nylig har afsluttet eller står over
for at skulle afslutte de økonomiske tilpasningsprogrammer med tilhørende
finansiel bistand. Det drejer sig om Grækenland og Cypern.
De 16 medlemsstater nævnt ovenfor er:
For
Kroatiens, Italiens og Sloveniens
vedkommende vil de dybde-
gående undersøgelser vurdere, om de tidligere afdækkede
ufor-
holdsmæssigt store ubalancer
er under afvikling, stadig består eller er
forværrede.
For
Irland, Spanien, Frankrig
og
Ungarn,
som er medlemsstater
med
ubalancer,
der kræver
afgørende politiske
tiltag, vil den dybde-
gående undersøgelse vurdere risiciene relateret til de vedvarende
ubalancer.
For de øvrige medlemsstater, der tidligere har fået konstateret
uba-
lancer
(Belgien,
Bulgarien, Tyskland, Nederlandene, Finland,
Sverige
og
Storbritannien),
vil den dybdegående undersøgelse se
på, hvilke medlemsstater der stadig oplever problemer, og hvilke
medlemsstater der har afviklet dem.
For første gang vil der også blive foretaget en dybdegående under-
søgelse af
Portugal
og
Rumænien.
Efter at Portugal gennemførte sit
økonomiske tilpasningsprogram i midten af 2014, er landet underlagt
de almindelige overvågningsprocedurer. For Rumæniens vedkom-
mende er overvågningen af ubalancerne og de forskellige politikker
foregået som led i tilpasningsprogrammet, som understøttes af fore-
byggende finansiel bistand. Selv om programmet stadig er gældende,
betyder forsinkelserne i gennemførelsen af de halvårlige evalueringer,
at Rumænien atter bør være underlagt makroøkonomisk overvågning.
Følgende
10
lande har ingen økonomiske ubalancer af betydning:
Danmark,
Tjekkiet, Polen, Østrig, Estland, Litauen, Letland, Slovakiet, Luxembourg og
Malta.
Med venlig hilsen
Ask Lund Jakobsen / Niels Hoffmeyer (3602)
9/9