Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Sagsnr.: 25682
Den 3. november 2014
FVM 336
O
RIENTERENDE
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om hektarstøttesagen og EU-rettens endelige dom
På baggrund af to revisionsbesøg i efteråret 2004 traf Kommissionen i foråret 2009 be-
slutning om at pålægge Danmark en underkendelse på knap 750 mio. kr. vedrørende den
hektarstøtte, der blev udbetalt i Danmark i årene 2002-2004, herunder støtte til braklag-
te arealer. Underkendelsen svarer beløbsmæssigt til ca. 5 % af den udbetalte hektarstøt-
te i Danmark i perioden. De 750 mio. kr. blev tilbagebetalt i efteråret 2009 via modreg-
ning i de refusioner af udbetalt landbrugsstøtte, som Danmark løbende modtager.
I henhold til EU-reglerne for hektarstøtteordningen, som var gældende i perioden 1993-
2004, skulle landbrugere med et støtteberettiget areal over 17,6 ha udtage af produktio-
nen (braklægge) en del af det areal, der blev søgt hektarstøtte til. Det braklagte areal
måtte hverken direkte eller indirekte anvendes til produktion af landbrugsvarer. Samti-
digt skulle de braklagte arealer bevares som potentielle produktionsarealer.
Kommissionens begrundelse for underkendelsen var primært, at de i Danmark fastsatte
nationale regler om plejen af de braklagte arealer ikke var i overensstemmelse med EU-
reglerne, fordi de ikke sikrede, at der blev opretholdt gode agronomiske forhold på area-
lerne. I realiteten drejede dette sig om, at Danmark i perioden ikke havde fastsat regler
om regelmæssig slåning af de braklagte arealer. Dette indebar, at selvsåede buske og
småtræer samt forskelligt ukrudt kunne vokse op på arealerne. Kommissionen mente, at
arealerne på denne måde ”var givet tilbage til naturen” og altså ikke længere var støtte-
berettiget landbrugsjord. Danmarks begrundelse for ikke at foreskrive pligtig slåning af
de braklagte arealer var, at det udtrykkelige krav om ”opretholdelse af gode agronomi-
ske forhold” var gledet ud af EU-regelsættet med virkning fra 2000, og at det var bedre
for miljøet og naturen, at der ikke blev stillet et slåningskrav, bl.a. fordi det afslåede
plantemateriale frigiver det kvælstof, som planterne har optaget.
Herudover mente Kommissionen, at der var svagheder ved dele af den udførte kontrol
med de marker, som blev anmeldt til støtte. Det drejede sig nærmere om telemålings-
kontrollen, hvor Kommissionen mente, at de satellitbilleder, Danmark anvendte til kon-
trollen, var af en så ringe kvalitet, at Danmark i større omfang end gjort skulle have sup-
pleret telemålingskontrollen med fysiske inspektioner. Danmark gjorde under drøftelser-
ne med Kommissionen gældende, at satellitbillederne var stillet til rådighed af Kommissi-
onen, og at Danmark i ca. 30 % af de telemålingssager, hvor Kommissionen alene havde
stillet satellitbilleder af den ringere kvalitet til rådighed, havde suppleret telemålingskon-
trollen med fysiske inspektioner. Kommissionen mente imidlertid, at dette ikke var til-
strækkeligt.
1/2