Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 570
Offentligt
1535593_0001.png
r
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Komitésag vedr. Kommissionens gennemførelsesforordning 2015/787
af 19. maj 2015 om midlertidig antidumpingtold på import af
acesulfamkalium med oprindelse i Folkerepublikken Kina og
acesulfamkalium med oprindelse i Folkerepublikken Kina, som
indgår i visse præparater og/eller blandinger.
Dette notat sendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg.
1.
Resumé
Kommissionen indførte den 19. maj 2015 en midlertidig antidumpingtold
på import af acesulfamkalium fra Kina (et kunstigt sødestof også kaldt
Ace K). Toldsatserne varierer for kinesiske eksportører fra 1,23 EUR pr.
kg. til 3,19 EUR. pr. kg. Medlemslandene skal senest den 5. juni 2015
tilkendegive deres holdning til Kommissionens forordning. Afstemningen
er vejledende.
Tolden gælder mens Kommissionen færdiggør sine undersøgelser.
Beslutter Kommissionen inden den 21. november 2015 at pålægge en
endelig antidumpingtold, skal medlemslandene stemme herom i den
såkaldte undersøgelsesprocedure, hvor der skal et kvalificeret flertal til
at standse Kommissionens beslutning.
Regeringen agter at stemme imod den midlertidige told, idet kriterierne
for indførelse af en midlertidig antidumpingtold på import af Ace K ikke
vurderes at være opfyldt. Regeringen agter også at stemme imod en
endelig antidumpingtold, hvis Kommissionen fremsætter et forslag
herom.
2.
Baggrund
Kommissionen indledte den 4. september 2014 en antidumping-
undersøgelse rettet mod import af Ace K fra Kina, som er et kunstigt
sødestof, der anvendes i en lang række produkter, herunder fødevarer og
drikkevarer.
Formålet med undersøgelsen er at afprøve den enlige europæiske
producents påstand om, at kinesiske eksporterende producenter dumper
priserne på deres varer i EU til skade for klageren (den europæiske
industri).
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 570: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. midlertidig antidumpingtold på import af acesulfamkalium fra Kina
1535593_0002.png
2/4
Kommissionen har bekræftet klagers påstande. Derfor har Kommissionen
indført en midlertidig antidumpingtold og fremsat forslag til
medlemsstaterne om samme. Kommissionen vil dog fortsætte sin
undersøgelse med henblik på endelig bekræftelse.
Medlemslandene skal i regi af EU's Komité for defensive
handelsinstrumenter i skriftlig procedure senest den 5. juni 2015
tilkendegive deres holdning til den midlertidige antidumpingtold.
Afstemningen er vejledende, og Kommissionen er ikke bundet af
afstemningsresultatet.
Det bemærkes, at den midlertidige antidumpingtold ikke vil blive
endeligt opkrævet, hvis der ikke indføres en endelig antidumpingtold
senest den 21. november 2015.
3.
Formål og indhold
Formålet med nærværende forslag er at beskytte EU's producent af Ace K
mod de skadelige effekter af kinesisk prisdumping.
Kommissionens forslag er modtaget den 22. maj 2015. Kommissionen
finder det godtgjort, at de kriterier, der i antidumping-forordningen
(1225/2009) er angivet som betingelse for indførelse af en udligningstold,
synes opfyldt.
Kriterierne i antidumping-forordningen er, 1) at det er dokumenteret, at der
finder prisdumping sted, 2) at der kan dokumenteres materiel skade for de
europæiske producenter, 3) at der er kausalitet mellem den dumpede import
og skaden for de europæiske producenter, og 4) at det ikke er i modstrid
med unionens interesser at indføre en antidumpingtold.
Forslaget indeholder en gennemgang af Kommissionens dokumentation for,
at de omfattede produkter indføres på det europæiske marked til dumpede
priser. Derudover dokumenterer det, at EU's producent har lidt skade som
følge af den dumpede import, og at antidumpingtolden ikke er i modstrid
med Unionens interesser. Antidumpingtolden varierer mellem satser fra
1,23 EUR pr. kg. til 3,19 EUR. pr. kg. svarende til op til 87,7 % af
importprisen. Ved en endelig antidumpingtold kan satserne blive justeret.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 570: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. midlertidig antidumpingtold på import af acesulfamkalium fra Kina
1535593_0003.png
3/4
6.
Gældende dansk ret
Foranstaltningerne berører ikke gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den
midlertidige
antidumpingtold
vurderes
at
medføre
erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
Der
forventes
at
være
ekstraomkostninger for blandt andre danske importører og brugere af Ace
K. Omkostningerne vurderes endvidere at stige betragteligt, hvis der
indføres en endelig antidumpingtold.
Der var i 2014 en dansk import fra Kina af varer under de af forordningen
omfattede varekoder på anslået 35,5 mio. kr. Importen fra Tyskland
(hjemland for klageren) udgjorde ca. 250 mio. kr. i 2014 (tal fra
Statistikbanken). Der er ifølge oplysningerne i Kommissionens
forordning ikke produktion af Ace K i andre EU-lande end Tyskland.
Forslaget forventes ikke at få
samfundsøkonomiske konsekvenser.
væsentlige
statsfinansielle eller
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget til gennemførelsesforordning anses at være forbundet med en
række væsentlige tekniske udfordringer for de nationale
toldmyndigheder, der blandt andet kan få svært ved at bestemme
oprindelsen på importvarer, der muligvis er omfattet af foranstaltninger.
Toldmyndighederne kan som følge af forordningens ordlyd have
vanskeligt ved at beregne en korrekt told, hvilket kan medføre
efteropkrævning. Dette kan medføre visse administrative byrder for de
berørte virksomheder.
Forslaget har ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8.
Høring
Forordningen har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg, udvidet
kreds. Der er ikke modtaget bemærkninger fra erhvervslivet.
DI har imidlertid i anden sammenhæng tilkendegivet, at man ikke
vurderer, at der blandt medlemsvirksomhederne er store interesser i
sagen, men at man principielt er skeptiske overfor brugen af
antidumpingtold, og også i udgangspunktet er i mod nærværende forslag
fra Kommissionen.
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 570: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. midlertidig antidumpingtold på import af acesulfamkalium fra Kina
1535593_0004.png
4/4
Bryggeriforeningen har ligeledes tilkendegivet, at man ikke kan støtte
forslaget, idet foranstaltningerne forventes at medføre prisstigninger på
Ace K til skade for brugerne. Brugerne er interesserede i en høj grad af
forsyningssikkerhed med produktion i både EU og Kina, men det
vurderes ikke, at fraværet af en antidumpingtold udgør en fare for
forsyningssikkerheden, der kan begrunde fordyrende foranstaltninger.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil tilkendegive sædvanlige holdninger
på antidumpingområdet. Dvs. der vil være en gruppe af lande primært fra
Sydeuropa, som vil være for forslaget, og der vil være en gruppe af
handelsliberale lande primært fra Nordeuropa, som vil være imod forslaget.
10.
Regeringens generelle holdning
Regeringen agter at meddele Kommissionen, at den ikke støtter den
midlertidige antidumpingtold.
Det er ikke af Kommissionen overbevisende godtgjort, at der finder en
dumping sted fra Kina, der forvolder væsentlig skade på den enlige
europæiske producent, der har en markedsandel i EU på anslået næsten
50 pct. Endvidere vurderes det, at de negative effekter af antidumpingtolden
for importører og brugere vil overstige de positive effekter, der måtte kunne
opnås for den europæiske producent af Ace K.
I øvrigt er regeringen kritisk overfor, at foranstaltningerne er sammensat
på en måde, der vanskeliggør håndhævelsen for de nationale
toldmyndigheder og øgede byrder for de involverede virksomheder.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.