Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 558
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enhed/Kontor: Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet
Sagsnr.: 2015-29-35-00160 / 30636
Den 28. maj 2015
FVM 400
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005
vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticiderne caprylsyre, paraffinolie
(CAS 64742-46-7), paraffinolie (CAS 72623-86-0), paraffinolie (CAS 8042-47-5),
paraffinolie (CAS 97862-82-3), svovlkalk og urea (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer i bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 (pesticid rammeforordningen) vedrørende maksimalgrænseværdier for
7 pesticider (komitésag). Forslaget indebærer, at stofferne caprylsyre, paraffinolie (CAS
64742-46-7), paraffinolie (CAS 72623-86-0), paraffinolie (CAS 8042-47-5), paraffinolie
(CAS 97862-82-3), svovlkalk og urea tilføjes til bilag IV, som er en liste over pesticider,
hvor der ikke skal fastsættes en grænseværdi, fordi et eventuelt restindhold efter anven-
delse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko. Der er gennemført
risikovurderinger for pesticiderne, og ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt
acceptable. DTU Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af eventuelle kombinati-
onseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget
forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 11.-12. juni 2015. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et
uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derfor støtte forslaget. Det be-
mærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, regeringen
har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse
af maksimalgrænse-værdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om æn-
dring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1 i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i forskriftprocedure med kontrol i den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæg-
ger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-
slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt
sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Plan-
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 558: Grund- og nærhedsnotat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne caprylsyre, paraffinolier svovlkalk og urea
1534887_0002.png
2
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden
for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF) den 11.-12. juni 2015.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa-
Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1107/2009). Maksimalgrænseværdier er
fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevaluerede med
hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en
sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bi-
lag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fast-
lagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gæl-
der den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 558: Grund- og nærhedsnotat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne caprylsyre, paraffinolier svovlkalk og urea
1534887_0003.png
3
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag IV, som er en liste over pesticider, hvor
der ikke skal fastsættes en grænseværdi, fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse
af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko, ændres for 7 stoffer
(caprylsyre, paraffinolie (CAS 64742-46-7), paraffinolie (CAS 72623-86-0), paraffinolie
(CAS 8042-47-5), paraffinolie (CAS 97862-82-3), svovlkalk og urea).
Caprylsyre, paraffinolie (CAS 64742-46-7), paraffinolie (CAS 72623-86-0), paraffinolie
(CAS 8042-47-5), paraffinolie (CAS 97862-82-3), svovlkalk og urea foreslås tilføjet til bi-
lag IV.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, et eventuelt restindhold efter anven-
delse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at de fore-
slåede ændringer vedrørende de 7 stoffer er sundhedsmæssigt acceptable, også hvad an-
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 558: Grund- og nærhedsnotat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne caprylsyre, paraffinolier svovlkalk og urea
1534887_0004.png
4
går kombinationseffekter. DTU har på baggrund af den nuværende viden på området
vurderet, at der ikke er nogen risiko for kombinationseffekter for de pågældende brug.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-
niveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Landbrug & Fødevarer tager umiddelbart vurderingen fra Den Europæiske Fødevaresik-
kerhedsautoritet (EFSA) til efterretning og har ikke indvendinger imod forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-
lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænse-
værdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforord-
ningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med
henblik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænse-
værdier for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammefor-
ordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle pesticiderne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en til-
stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-
geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.