Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 534
Offentligt
1530032_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015-24716
15. maj 2015
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-
303/13 P
Titel og kort sagsresumé
Kommissionen mod Jørgensen Andersen m.fl.
Påstande: set aside the judgment of the General Court
(Fifth Chamber) of 20 March 2013, notified to the
Commission on 22 March 2013, in Case T-92/11 Jorgen
Andersen v European Commissions and - reject the
application to annul Commission Decision 2011/3/EU
of 24 February 2010 concerning public transport service
contracts between the Danish Ministry of Transport and
Danske Statsbaner (Case C 41/08 (ex NN 35/08)); - and
order the applicant at first instance to pay the costs;
alternatively, - rule that the third plea at first instance is
not well founded and refer the case back to the General
Court for consideration of the first and second
pleas at first instance; - and reserve the costs of the
proceedings at first instance and on.
Post Danmark
Sagen vedrører: 1. Efter hvilke retningslinjer skal det
afgøres, om en dominerende virksomheds anvendelse af
et rabatsystem med en standardiseret mængdetærskel
med de i punkt 10-11 i forelæggelsesbeslutningen nævnte
karakteristika udgør et misbrug af en dominerende stilling
i strid med EF-traktatens artikel82? Som et led i
besvarelsen bedes det belyst, hvilken betydning det har
for vurderingen, Om rabatsystemets tærskler er fastsat på
en sådan måde, at rabatsystemet finder anvendelse på den
væsentligste del af kunderne på markedet? Som et led i
besvarelsen bedes det endvidere belyst, hvilken
betydning, om nogen, den dominerende virksomheds
priser og omkostninger har for bedømmelsen efter EF-
traktatens artikel 82 af et sådant rabatsystem
Deltager i PD
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Kammeradvokaten
Transportministeriet
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Processkridt
GA
Dato
21.05.15
C-23/14
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Kammeradvokaten
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Erhvervs- og
Vækstministeriet
GA
21.05.15
1
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 534: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/5-15
1530032_0002.png
C-
657/13
(betydningen af en as efficient competitor-test). Det
bedes samtidig belyst, hvilken betydning markedets
karakteristika i den forbindelse har, herunder om
markedets karakteristika kan berettige, at der kan påvises
markeds-afskærmende virkning ved andre undersøgelser
og analyser end en as efficient competitor-test, jf. herved
punkt 24 i Kommis-sionens artikel 82-meddelelse. 2.
Hvor sandsynlig og alvorlig skal den
konkurrenceskadelige virkning af et rabatsystem, med
de i punkt 10-11 i forelæggelsesbeslutningen nævnte
karakteristika, være, for at EFtraktatens artikel 82 finder
anvendelse? 3. Under hensyn til besvarelsen af spørgsmål
1-2, hvilke nærmere omstændigheder skal den nationale
domstol tage i betragtning ved vurderingen af, om et
rabatsystem, under omstændigheder svarende til dem der
er beskrevet i forelæg-gelsesbeslutningen (markedets og
rabatsystemets karakteristi-ka), konkret har eller er egnet
til at have en sådan markedsafskærmende virkning, at det
udgør et misbrug omfattet af EF-traktatens artikel 82? Er
det i den forbindelse et krav, at den markedsafskærmende
virkning er mærkbar?
Verder LabTec GmbH & Co. KG
Sagen vedrører: Er det foreneligt med etableringsfriheden
i henhold til artikel 49 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde, at en national bestemmelse
foreskriver, at der ved overførsel af et aktiv fra et
indenlandsk til et udenlandsk driftssted inden for samme
virksomhed er tale om en udtagning til
ikkeerhvervsmæssige formål, således at der opstår en
udtagningsavance, idet der konstateres en urealiseret
kapitalgevinst, og en anden national bestemmelse giver
mulighed for, at udtagningsavancen fordeles ligeligt over
fem eller ti regnskabsår?
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Skatteministeriet
Dom
21.05.15
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
T-
397/11
Titel og kortsagsresumé
Diputación Foral de Bizkaia mod
Kommissionen
Påstande: Artikel 2 i den anfægtede afgørelse
erklæres ugyldig, for så vidt som den erklærer
støtten i de kontrakter, der blev anmeldt den
15. juni 2009, ulovlig. Subsidiært for så vidt
som støtten i de anmeldte jordaftaler erklæres
ugyldig. Artikel 5 og 6 i den anfægtede
afgørelse erklæres ugyldig, for så vidt som
Kommissionen har baseret sin undersøgelse af
foreneligheden med traktaten i henhold til
artikel 108, stk. 2, TEUF på den forudsætning,
at det drejer sig om ulovlig statsstøtte.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Regojo Dans
1) Er »hjælpepersonale«, som det nu er
reguleret i artikel 12 i lov 7/2007 af 12. april
2007 om vedtægten for de offentligt ansatte
Interessent
Ministeriet for
By, Bolig og
landdistrikter
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Sagstype
Orienteringssag
Processk
ridt
Dom
Dato
19.05.15
C-
177/14
Beskæftigelsesmi
nisteriet
Orienteringssag
GA
20.05.15
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 534: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/5-15
1530032_0003.png
C-
595/13
T-
310/12
C-65/14
(LEBEP), og »hjælpepersonale«, som det
tidligere var reguleret i artikel 20, stk. 2, i lov
30/1984 af 2. august 1984 om foranstaltninger
til reform af den offentlige forvaltning,
omfattet af definitionen »en person med
tidsbegrænset ansættelse« i § 3, stk. 1, i
rammeaftalen vedrørende tidsbegrænset
ansættelse, der er indgået af EFS, UNICE og
CEEP, og som er indeholdt i bilaget til Rådets
direktiv 1999/70/EF (1) af 28. juni 1999? 2)
Finder princippet om ikke-diskrimination i §
4, stk. 4, i den nævnte rammeaftale, indgået af
EFS, UNICE og CEEP, anvendelse på dette
»hjælpepersonale«, således at dette i lighed
med vedtægtsmæssige tjenestemænd,
fastansatte, midlertidigt ansatte tjenestemænd
og kontraktansatte kan få anerkendt og
udbetalt vederlag på grundlag af anciennitet?
3) Kan ordningen med udnævnelse og
afskedigelse uden restriktioner, der er
begrundet i fortrolighed, og som gælder for
disse »kontraktansatte« i medfør af de to
førnævnte spanske love, siges at være
begrundet i objektive forhold, som omhandlet
i rammeaftalens § 4, således at en
forskelsbehandling er berettiget?
Fiscale Eenheid X
Sagen vedrører: 1. Skal sjette direktivs artikel
13, punkt B, litra d), nr. 6, fortolkes således, at
et selskab, der er stiftet af flere end en
investor med det ene formål at investere den
indskudte formue i fast ejendom, kan anses
for en investeringsforening i denne
bestemmelses forstand? 2. Såfremt spørgsmål
1 besvares bekræftende: Skal sjette direktivs
artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6, fortolkes
således, at begrebet »forvaltning« også
omfatter den faktiske drift af selskabets faste
ejendom, som det har uddelegeret til
tredjemand?
Yuanping Changyuan Chemicals mod
Rådet
Påstande: Rådets gennemførelsesforordning
(EU) nr. 325/2012 af 12. april 2012 om
indførelse af en endelig antidumpingtold og
endelig opkrævning af den midlertidige told på
importen af oxalsyre med oprindelse i Indien
og Folkerepublikken Kina (EUT 2012 L 106,
s. 1), annulleres. Rådet for Den Europæiske
Union tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Roselle
Sagen vedrører:: »Tilsidesætter afdeling 1 og 2,
kapitel III, afsnit III, i kongelig
bekendtgørelse af 3. juli 1996 om obligatorisk
syge- og invalideforsikring i sin affattelse af
14. juli 1994 Rådets direktiv 92/85/EØF af
19. oktober 1992 om iværksættelse af
foranstaltninger til forbedring af sikkerheden
og sundheden under arbejdet for arbejdstagere
Finanstilsynet
Orienteringssag
GA
20.05.15
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
Dom
20.05.15
Beskæftigelsesmi
nisteriet
Orienteringssag
Dom
21.05.15
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 534: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/5-15
1530032_0004.png
Forenede
sager C-
124/13
og C-
125/13
C-
137/14
som er gravide, som lige har født, eller som
ammer og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om
gennemførelse af princippet om lige
muligheder for og ligebehandling af mænd og
kvinder i forbindelse med beskæftigelse og
erhverv (omarbejdning), når der ikke derved
fastsættes bestemmelse om, at en offentligt
ansat, der er bevilget tjenestefrihed af
personlige årsager, og som er på barselsorlov,
er fritaget for kravet om at tilbagelægge en
prøveperiode, og når dette er tilfældet for en
offentligt ansat, der fratræder efter eget ønske,
og en offentligt ansat, der afskediges?«
Europa-Parlamentet mod Rådet for Den
Europæiske Union
Påstande: Rådets forordning (EU) nr.
1243/2012 af 19. december 2012 om ændring
af forordning (EF) nr. 1342/2008 om
fastlæggelse af en langsigtet plan for
torskebestande og for fiskeri efter disse
bestande, annulleres Rådet for Den
Europæiske Union tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Europa-Kommissionen mod
Forbundsrepublikken Tyskland
Påstande: Kommissionen har nedlagt påstand
om, at Domstolen fastslår, at
Forbundsrepublikken Tyskland har tilsidesat
sine forpligtelser i henhold til artikel 11 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/92/EU af 13. december 2011 om
vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (1) (herefter
VVM-direktivet) og artikel 25 i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU
af 24. november 2010 om industrielle
emissioner (integreret forebyggelse og
bekæmpelse af forurening) (2) (herefter IPPC-
Direktivet), idet den — principielt anser
bestemmelserne i VVM-direktivet for ikke at
tillægge subjektive rettigheder og dermed i vid
udstrækning udelukker, at private kan gøre
dem gældende for en domstol (§ 113, stk. 1, i
Verwaltungsge-richtsordnung (lov om
forvaltningsretssager)) — begrænser
ophævelsen af afgørelser på grund af
processuelle fejl til de tilfælde, hvor der
fuldstændig mangler en nødvendig vurdering
af indvirk-ningen på miljøet
(miljøindvirkningsvurdering) eller hvor der
mangler en nødvendig forudgående
undersøgelse (§ 4, stk. 1, i Umwelt-
Rechtsbehelfsgesetz, lov om retsmidler i
miljøsager, herefter UmwRG), og til tilfælde,
hvor sagsøgeren beviser, at den processuelle
fejl var kausal for afgørelsens resultat (§ 46 i
Verwaltungsverfahrensgesetz, lov om
forvaltningsretssager, herefter VwVfG) og
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
GA
21.05.15
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
GA
21.05.15
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 534: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/5-15
1530032_0005.png
C-
189/14
C-
251/14
sagsøgerens retlige stilling er berørt —
begrænser søgsmålsretten og omfanget af den
retslige prøvelse til indsigelser, der allerede
blev rejst inden for indsigelsesfristen i den
forvaltnings-sag, der har ført til vedtagelsen af
afgørelsen (§ 2, stk. 2, i UmwRG og § 73, stk.
6, i VwVfG) — i sager, der blev indledt efter
den 25. juni 2005 og afsluttet før den 12. maj
2011, begrænser miljøforeningers søgsmålsret
til retsforskrifter, der giver private rettigheder
(UmwRG’s § 2, stk. 1, sammenholdt med § 5,
stk. 1) — i sager, der blev indledt efter den 25.
juni 2005 og afsluttet før den 12. maj 2011,
begrænser omfanget af den retslige prøvelse af
miljøforeningers retsmidler til retsforskrifter,
der giver private rettigheder (den tidligere
affattelse af UmwRG § 2, stk. 1, sammenholdt
med UmwRG’s § 5, stk. 1). — generelt
undtager forvaltningssager, der blev indledt
før den 25. juni 2005, fra UmwRG’s
anvendelsesområde (UmwRG’s § 5, stk. 1).
Chain
Sagen vedrører: »1. Skal den omstændighed, at
anvendelsesområdet for artikel 13, stk. 1, litra
b), i forordning (EF) nr. 883/2004 og artikel
14, stk. 5, litra b), i gennem-førelsesforordning
nr. 987/2009 omfatter en »person, der
normalt har lønnet beskæftigelse i to eller flere
medlemsstater«, fortolkes således, at det også
omfatter en situation [org. s. 2], hvor en
person udfører arbejde i henhold til en
arbejdskontrakt med en enkelt arbejdsgiver
med hjemsted i en EU-medlemsstat i
to andre EU-medlemsstater, selv om: a) den
anden medlemsstat, hvor den pågældende
person skal arbejde, endnu ikke er blevet
fastlagt og heller ikke kan forudses på
tidspunktet for anmodningen om udstedelse
af en blanket A1 på grund af arbejdets særlige
karakter, dvs. arbejdstagernes midlertidige
beskæftigelse i korte perioder i forskellige EU-
medlemsstater eller b) varigheden af
beskæftigelsen i den første og/eller den anden
medlemsstat endnu ikke kan fastlægges eller
ikke kan forudses på grund af arbejdets særlige
karakter, dvs. arbejdstagernes midlertidige
beskæftigelse i korte perioder i forskellige EU-
medlemsstater?
Balázs
Sagen vedrører: 1) Skal artikel 4, stk. 1, og
artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 98/70/EF af 13. oktober 1998 om
kvaliteten af benzin og dieselolie og om
ændring af Rådets direktiv 93/12/EØF
fortolkes således, at der, ud over de
kvalitetskrav, som er fastsat i den nationale
lovgivning, der er vedtaget på grundlag af
dette direktiv, ikke i medfør af anden national
lovgivning kan pålægges leverandører af
Ministeriet for
Børn,
Ligestilling,
Integration og
Sociale Forhold
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
GA
21.05.15
Erhvervsstyrelse
n
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
GA
21.05.15
5
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 534: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/5-15
1530032_0006.png
brændstof supplerende kvalitetskrav i forhold
til direktivets bestemmelser, som er fastsat i en
national standard?
C-
339/14
Wittmann
Skal artikel 11, stk. 4, i Europaparlamentets og
Rådets direktiv 2006/126/EF fortolkes
således, at det kan sidestilles med inddragelse
af et kørekort, når føreren af et køretøj ikke
får inddraget et kørekort, alene fordi han
allerede på et tidligere tidspunkt har fået
inddraget kørekortet og han derfor ikke har
noget kørekort, og når det samtidig
bestemmes, at den pågældende person i al fald
i en vis periode ikke må tildeles et nyt
kørekort?
Wagner-Raith
Sagen vedrører: 1) Er de frie kapitalbevægelser
i henhold til EF-traktatens artikel 73 B (fra
1.5.1999 artikel 56 EF) ikke til hinder for en
national retsforskrift (konkret: § 18, stk. 3, i
AuslInvestmG), hvorefter der for
indenlandske indehavere af andele i
udenlandske investeringsforeninger under
visse forudsætninger, foruden de udloddede
beløb, skal ansættes en fiktiv indkomst på op
til 90% af forskellen mellem årets første og
sidste indløsningspris, dog mindst 10% af den
sidste indløsningspris (eller børs- eller
markedsværdien), for så vidt angår andele i
investeringsforeninger hjemmehørende i
tredjelande, idetb bestemmelsen, der i det
væsentlige ikke er blevet ændret siden den 31.
december 1993, vedrører levering af
finansielle tjenesteydelser som omhandlet i
undtagelsesbestemmelsen i EF-traktatens
artikel 73 C, stk. 1 (fra 1.5.1999 artikel 57, stk.
1, EF)? Såfremt spørgsmål 1 ikke besvares
bekræftende: 2) Udgør andele i en
investeringsforening, der er etableret i et
tredjeland, altid en direkte investering i
henhold til EF-traktatens artikel 73 C, stk. 1
(fra 1.5.1999 artikel 57, stk. 1, EF), eller
afhænger besvarelsen af, hvorvidt andelen i
henhold til nationale bestemmelser i den stat,
hvor investeringsforeningen er etableret, eller
af andre grunde reelt giver investor mulighed
for at deltage i driften af eller kontrollen med
investeringsforeningen?
adidas mod KHIM — Shoe Branding
Europe (figur bestående af to parallelle
striber)
Påstande: Afgørelse truffet den 28. november
2013 af Andet Appelkammer ved Kontoret
for Harmonisering i det Indre Marked
(Varemærker og Design) (sag R 1208/2012-2)
annulleres. Harmoniseringskontoret tilpligtes
at betale sagens omkostninger.
Justitsministeriet
Orienteringssag
Dom
21.05.15
C-
560/13
Finanstilsynet
Orienteringssag
Dom
21.05.15
T-
145/14
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
Dom
21.05.15
6
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 534: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/5-15
1530032_0007.png
T-
203/14
C-
168/14
T-
578/13
C-
682/13 P
C-
195/14
C-
299/14
Mo Industries mod KHIM (Splendid)
Påstande: Afgørelse truffet den 7. januar 2014
af Første Appelkammer ved Kontoret for
Harmonisering i det Indre Marked
(Varemærker og Design) i sag R 1542/2013-1
annullers. Harmoniseringskontoret tilpligtes at
betale sagens omkostninger.
Grupo Itevelesa e.a.
Sagen vedrører: 1) Udelukker artikel 2, stk. 2,
litra d), i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006
om tjenesteydelser i det indre marked teknisk
kontrol med motorkøretøjer (inspección
técnica de vehículos,herefter »ITV-tjenester«)
fra dette direktivs anvendelsesområde, når den
i henhold til nationale bestemmelser udføres
af private virksomheder under en
medlemsstats myndigheders tilsyn?
Luxembourg Pamol (Cyprus) og
Luxembourg Industries mod
Kommissionen
Påstande: Sagen antages til realitetsbehandling,
og der gives sagsøgerne medhold. Den
anfægtede afgørelse annulleres. Europa-
Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Andechser Molkerei Scheitz GmbH mod
Europa- Kommissionen (appel)
Påstande: Rettens kendelse af 15. oktober
2013 i sag T-13/12 ophæves for så vidt som
Europa-Kommissionen blev frifundet i
annullationssøgsmålet med påstand om
annullation af Kommissionens forordning
(EU) nr. 1131/2011 om ændring af bilag II til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1333/2008 for så vidt angår
steviolglycosider ( 1 ), som blev offentliggjort i
EU-Tidende den 12. november 2011.
Kommis-sionens forordning (EU) nr.
1131/2011 om ændring af bilag II til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1333/2008 for så vidt angår steviolglycosider,
som blev offentliggjort i EU-Tidende den 12.
november 2011, annulleres.
Teekanne
Sagen vedrører: Må mærkningen af og
præsentationsmåden for levnedsmidler samt
reklame for sådanne levnedsmidler gennem
udseendet, betegnelsen eller den visuelle
præsentation fremkalde det indtryk, at der er
tale om en bestemt ingrediens, selv om der i
virkeligheden ikke er tale om denne
ingrediens, og dette alene fremgår af
ingredienslisten, jf. artikel 3, stk. 1, nr. 2), i
direktiv 2000/13/EF?
Garcia-Nieto e.a.
Sagen vedrører: 1. Gilt das
Gleichbehandlungsgebot des Art. 4
Verordnung (EG) Nr. (EGV) 883/2004 - mit
Patent- og
Varemærkestyrel
sen
Orienteringssag
Dom
21.05.15
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
GA
03.06.15
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
Dom
03.06.15
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
04.06.15
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
04.06.15
Udenrigsminister
iet
Beskæftigelsesmi
Orienteringssag
GA
04.06.15
7
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 534: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 15/5-15
1530032_0008.png
C-
497/13
Ausnahme des Exportausschlusses des Art. 70
Abs. 4 EGV 883/2004- auch für die
besonderen beitragsunabhängigen
Geldleistungen iS von Art. 70 Abs. 1, 2
EGV883/2004?
Faber
Sagen vedrører: 1) Følger det af
effektivitetsprincippet, af det høje
forbrugerbeskyttelsesniveau inden for EU, der
tilstræbes med direktiv 1999/44, eller af andre
EU-retlige bestemmelser eller normer, at de
nationale retter af egen drift er forpligtet til at
undersøge, om køberen i henhold til en aftale
er (en) forbruger som omhandlet i artikel 1.
stk. 2, litra a), i direktiv1999/44?
nisteriet
Justitsministeriet
Orienteringssag
Dom
04.06.15
8