Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 522
Offentligt
1528159_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015-24716
8. maj 2015
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-
303/13 P
Titel og kort sagsresumé
Kommissionen mod Jørgensen Andersen m.fl.
Påstande: set aside the judgment of the General Court
(Fifth Chamber) of 20 March 2013, notified to the
Commission on 22 March 2013, in Case T-92/11 Jorgen
Andersen v European Commissions and - reject the
application to annul Commission Decision 2011/3/EU
of 24 February 2010 concerning public transport service
contracts between the Danish Ministry of Transport and
Danske Statsbaner (Case C 41/08 (ex NN 35/08)); - and
order the applicant at first instance to pay the costs;
alternatively, - rule that the third plea at first instance is
not well founded and refer the case back to the General
Court for consideration of the first and second
pleas at first instance; - and reserve the costs of the
proceedings at first instance and on.
Post Danmark
Sagen vedrører: 1. Efter hvilke retningslinjer skal det
afgøres, om en dominerende virksomheds anvendelse af
et rabatsystem med en standardiseret mængdetærskel
med de i punkt 10-11 i forelæggelsesbeslutningen nævnte
karakteristika udgør et misbrug af en dominerende stilling
i strid med EF-traktatens artikel82? Som et led i
besvarelsen bedes det belyst, hvilken betydning det har
for vurderingen, Om rabatsystemets tærskler er fastsat på
en sådan måde, at rabatsystemet finder anvendelse på den
væsentligste del af kunderne på markedet? Som et led i
besvarelsen bedes det endvidere belyst, hvilken
betydning, om nogen, den dominerende virksomheds
priser og omkostninger har for bedømmelsen efter EF-
traktatens artikel 82 af et sådant rabatsystem
Deltager i PD
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Kammeradvokaten
Transportministeriet
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Processkridt
GA
Dato
21.05.15
C-23/14
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Kammeradvokaten
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
Erhvervs- og
Vækstministeriet
GA
21.05.15
1
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 522: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/5-15
1528159_0002.png
(betydningen af en as efficient competitor-test). Det
bedes samtidig belyst, hvilken betydning markedets
karakteristika i den forbindelse har, herunder om
markedets karakteristika kan berettige, at der kan påvises
markeds-afskærmende virkning ved andre undersøgelser
og analyser end en as efficient competitor-test, jf. herved
punkt 24 i Kommis-sionens artikel 82-meddelelse. 2.
Hvor sandsynlig og alvorlig skal den
konkurrenceskadelige virkning af et rabatsystem, med
de i punkt 10-11 i forelæggelsesbeslutningen nævnte
karakteristika, være, for at EFtraktatens artikel 82 finder
anvendelse? 3. Under hensyn til besvarelsen af spørgsmål
1-2, hvilke nærmere omstændigheder skal den nationale
domstol tage i betragtning ved vurderingen af, om et
rabatsystem, under omstændigheder svarende til dem der
er beskrevet i forelæg-gelsesbeslutningen (markedets og
rabatsystemets karakteristi-ka), konkret har eller er egnet
til at have en sådan markedsafskærmende virkning, at det
udgør et misbrug omfattet af EF-traktatens artikel 82? Er
det i den forbindelse et krav, at den markedsafskærmende
virkning er mærkbar?
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
T-
623/13
Titel og kortsagsresumé
Unión de Almacenistas de Hierros de
España mod Kommissionen
Påstande: Kommissionens afgørelse af 18.
september 2013 annulleres. Kommissionen
tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Det begæres endvidere, at Retten som
foranstaltninger med henblik på sagens
tilrettelæggelse anmoder Kommissionen at
forelægge Retten de dokumenter, der er
nægtet aktindsigt i, for at Retten kan
undersøge dem og efterprøve, om det i
nærværende stævning anførte er korrekt.
van Dijk
Sagen vedrører: 1. Skal Hoge Raad som
højeste nationale retsinstans anse et
præjudicielt spørgsmål, der er stillet af en
lavere retsinstans, for en anledning til at
forelægge Domstolen et præjudicielt
spørgsmål eller til at afvente besvarelsen af det
af den lavere retsinstans stillede spørgsmål,
selv om Hoge Raad finder, at den korrekte
anvendelse af EU-retten på det punkt, som
den skal påkende, fremgår med en sådan
klarhed, at der ikke kan være nogen rimelig
tvivl med hensyn til, hvorledes spørgsmålet
skal besvares? 2. Såfremt det første spørgsmål
skal besvares bekræftende, er de nederlandske
myndigheder da i socialsikringsmæssig
henseende bundet af en E101-attest, der er
udstedt af en myndighed i en anden
medlemsstat, selv om der er tale om en
Interessent
Udenrigsminister
iet
Sagstype
Orienteringssag
Processk
ridt
Dom
Dato
12.05.15
Forenede
sager C-
72/14 og
C-
197/14
Udenrigsminister
iet
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
GA
13.05.15
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 522: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/5-15
1528159_0003.png
C-
392/13
flodskipper i rhinfart, hvorfor reglerne om
den lovgivning, der skal finde anvendelse, i
forordning nr.1408/71, som attesten vedrører,
ikke kan finde anvendelse i henhold til denne
forordnings artikel 7, stk. 2, litra a).
Rabal Cañas
Sagen vedrører: 1. Skal begrebet »kollektiv
afskedigelse« i artikel 1, stk. 1, litra a), i
direktiv 98/59, som – afhængigt af den
fastsatte kvantitative grænse – omfatter alle
»afskedigelser, som foretages af en
arbejdsgiver af en eller flere grunde, som ikke
kan tilregnes arbejdstageren selv«, henset til, at
der er tale om et EU-retligt begreb, fortolkes
således, at det er til hinder for, at den
nationale gennemførelsesforskrift begrænser
dette begrebs rækkevidde til alene at omfatte
en nærmere bestemt type opsigelser, nemlig
opsigelser, der sker af økonomiske, tekniske,
organisatoriske eller produktionsmæssige
grunde, således som det er fastsat i artikel 51,
stk. 1, i Estatuto de los Trabajadores? 2. Skal
der ved beregningen af antallet af
afskedigelser, der skal medregnes med henblik
på at fastslå, hvorvidt der foreligger en
»kollektiv afskedigelse« som defineret i artikel
1, stk. 1, i direktiv 98/59 – hvad enten der er
tale om »afskedigelser, som foretages af en
arbejdsgiver« [litra a)], eller »opsigelser af
arbejdskontrakter, som foretages af en
arbejdsgiver af en eller flere grunde, som
ikke kan tilregnes arbejdstageren selv, forudsat
at antallet af afskedigelser udgør
mindst fem« [litra b)] – tages hensyn til
individuelle ophør af arbejdskontrakter på
grund af udløbet af en tidsbegrænset
arbejdskontrakt (aftalt tidsrum, arbejdsopgave
eller tjenesteydelse), såsom de ophør af
arbejdskontrakter, der er omhandlet i artikel
49, stk. 1, litra c), i Estatuto de los
Trabajadores? 3. Skal begrebet »kollektive
afskedigelser foretaget inden for rammerne af
arbejdskontrakter, der er indgået for et
bestemt tidsrum eller med henblik på en
bestemt arbejdsopgave«, som er anvendt i
artikel 1, stk. 2, litra a), i direktiv 98/59, der
omhandler situationer, på hvilke direktivet
ikke finder anvendelse, defineres udelukkende
på grundlag af det strengt kvantitative
kriterium i artikel 1, stk. 1, litra a), eller kræves
det endvidere, at grunden til den kollektive
afskedigelse hidrører fra et og samme
kollektive aftalegrundlag vedrørende samme
tidsrum, tjenesteydelse eller arbejdsopgave? 4.
Tillader begrebet »virksomhed« som et »EU-
retligt begreb«, der er væsentligt for
definitionen af, hvad der skal forstås ved
»kollektiv afskedigelse« i artikel 1, stk. 1, i
direktiv 98/59, henset til direktivets karakter
Beskæftigelsesmi
nisteriet
Orienteringssag
Dom
13.05.15
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 522: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/5-15
1528159_0004.png
C-
516/13
C-
536/13
af minimumsdirektiv, som fastsat i dettes
artikel 5, en fortolkning, der gør det muligt, at
den retsforskrift, der gennemfører direktivet i
medlemsstatens nationale lovgivning – i
Spaniens tilfælde artikel 51, stk. 1, i Estatuto
de los Trabajadores – med henblik på
beregningen af omfanget af den kvantitative
begrænsning udelukkende refererer til et
»foretagende« [»empresa«] som helhed og
dermed udelukker situationer, hvor den i
nævnte bestemmelse fastsatte kvantitative
grænse ville være blevet overskredet, hvis
virksomheden var blevet valgt som
referenceenhed?
Dimensione Direct Sales s.r.l. og Michele
Labianca mod Knoll International S.p.A
Sagen vedrører: 1. Omfatter retten til
spredning i henhold til artikel 4, stk. 1, i
direktiv 2001/29/EF retten til at udbyde
originalværket eller eksemplarer heraf til
almenheden med henblik på erhvervelse?
Såfremt det første spørgsmål besvares
bekræftende: 2. Omfatter retten til at udbyde
originalværket eller eksemplarer heraf til
almenheden med henblik på erhvervelse ikke
alene tilbud om kontrakt, men tillige
reklameforanstaltninger? 3. Udgør det
ligeledes en krænkelse af retten til spredning,
såfremt tilbuddet ikke fører til erhvervelse af
originalværket eller eksemplarer heraf?
Gazprom
Sagen vedrører: 1. Når en voldgiftsdomstol
udsteder en anti-suit injunction og derved
forbyder en part at indbringe visse krav for en
medlemsstats ret, som i henhold til Bruxelles
I-forordningens regler om kompetence har
kompetence til at behandle den civile sag
materielt, har medlemsstatens ret da ret til at
nægte at anerkende en sådan afgørelse fra
voldgiftsdomstolen, fordi den afskærer rettens
ret til selv at afgøre, om den har kompetence
til at behandle sagen i henhold til Bruxelles
Iforordningens regler om kompetence? 2.
Såfremt det første spørgsmål besvares
bekræftende, gør det samme sig da gældende,
når den anti-suit injunction, der er udstedt af
voldgiftsretten, pålægger en af sagens parter at
begrænse sine krav i en sag, som behandles i
en anden medlemsstat, og retten i denne
medlemsstat har kompetence til at behandle
denne sag i henhold til Bruxelles I-
forordningens regler om kompetence? 3. Kan
en national ret, som søger at sikre EU-rettens
forrang og den fulde virkning af af Bruxelles
I-forordningen, nægte at anerkende en
afgørelse fra en voldgiftsret, hvis en sådan
afgørelse begrænser retten for en national ret
til at træffe afgørelse om sin egen kompetence
og beføjelser i en sag, som henhører under af
Kulturministeriet
Orienteringssag
Dom
13.05.15
Justitsministeriet
Orienteringssag
Dom
13.05.15
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 522: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/5-15
1528159_0005.png
Bruxelles I-forordningens
anvendelsesområde?
T-
511/09
T-
397/11
C-
177/14
Niki Luftfahrt mod Kommissionen
Påstand: Sagsøgeren har anlagt denne sag til
prøvelse af Kommissionens beslutning
K(2009) 6686 endelig udg. af 28. august 2009
vedrørende statsstøtte i forbindelse med salg
af den østrigske stats aktier i Austrian Airlines
Group til Deutsche Lufthansa AG (K 6/2009
(ex N 663/08)). Kommissionen har i denne
beslutning indtaget det standpunkt, at den
omstruktureringsstøtte, som Republikken
Østrig har ydet Austrian Airlines, under visse
betingelser er forenelig med fællesmarkedet,
for så vidt som den omstruktureringsplan, der
er anmeldt til Kommissionen, gennemføres
fuldt ud.
Diputación Foral de Bizkaia mod
Kommissionen
Påstande: Artikel 2 i den anfægtede afgørelse
erklæres ugyldig, for så vidt som den erklærer
støtten i de kontrakter, der blev anmeldt den
15. juni 2009, ulovlig. Subsidiært for så vidt
som støtten i de anmeldte jordaftaler erklæres
ugyldig. Artikel 5 og 6 i den anfægtede
afgørelse erklæres ugyldig, for så vidt som
Kommissionen har baseret sin undersøgelse af
foreneligheden med traktaten i henhold til
artikel 108, stk. 2, TEUF på den forudsætning,
at det drejer sig om ulovlig statsstøtte.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Regojo Dans
1) Er »hjælpepersonale«, som det nu er
reguleret i artikel 12 i lov 7/2007 af 12. april
2007 om vedtægten for de offentligt ansatte
(LEBEP), og »hjælpepersonale«, som det
tidligere var reguleret i artikel 20, stk. 2, i lov
30/1984 af 2. august 1984 om foranstaltninger
til reform af den offentlige forvaltning,
omfattet af definitionen »en person med
tidsbegrænset ansættelse« i § 3, stk. 1, i
rammeaftalen vedrørende tidsbegrænset
ansættelse, der er indgået af EFS, UNICE og
CEEP, og som er indeholdt i bilaget til Rådets
direktiv 1999/70/EF (1) af 28. juni 1999? 2)
Finder princippet om ikke-diskrimination i §
4, stk. 4, i den nævnte rammeaftale, indgået af
EFS, UNICE og CEEP, anvendelse på dette
»hjælpepersonale«, således at dette i lighed
med vedtægtsmæssige tjenestemænd,
fastansatte, midlertidigt ansatte tjenestemænd
og kontraktansatte kan få anerkendt og
udbetalt vederlag på grundlag af anciennitet?
3) Kan ordningen med udnævnelse og
afskedigelse uden restriktioner, der er
begrundet i fortrolighed, og som gælder for
Udenrigsminister
iet
Orienteringssag
Dom
13.05.15
Ministeriet for
By, Bolig og
landdistrikter
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Orienteringssag
Dom
19.05.15
Beskæftigelsesmi
nisteriet
Orienteringssag
GA
20.05.15
5
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 522: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/5-15
1528159_0006.png
C-
595/13
T-
310/12
C-65/14
Forenede
sager C-
124/13
og C-
125/13
disse »kontraktansatte« i medfør af de to
førnævnte spanske love, siges at være
begrundet i objektive forhold, som omhandlet
i rammeaftalens § 4, således at en
forskelsbehandling er berettiget?
Fiscale Eenheid X
Sagen vedrører: 1. Skal sjette direktivs artikel
13, punkt B, litra d), nr. 6, fortolkes således, at
et selskab, der er stiftet af flere end en
investor med det ene formål at investere den
indskudte formue i fast ejendom, kan anses
for en investeringsforening i denne
bestemmelses forstand? 2. Såfremt spørgsmål
1 besvares bekræftende: Skal sjette direktivs
artikel 13, punkt B, litra d), nr. 6, fortolkes
således, at begrebet »forvaltning« også
omfatter den faktiske drift af selskabets faste
ejendom, som det har uddelegeret til
tredjemand?
Yuanping Changyuan Chemicals mod
Rådet
Påstande: Rådets gennemførelsesforordning
(EU) nr. 325/2012 af 12. april 2012 om
indførelse af en endelig antidumpingtold og
endelig opkrævning af den midlertidige told på
importen af oxalsyre med oprindelse i Indien
og Folkerepublikken Kina (EUT 2012 L 106,
s. 1), annulleres. Rådet for Den Europæiske
Union tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Roselle
Sagen vedrører:: »Tilsidesætter afdeling 1 og 2,
kapitel III, afsnit III, i kongelig
bekendtgørelse af 3. juli 1996 om obligatorisk
syge- og invalideforsikring i sin affattelse af
14. juli 1994 Rådets direktiv 92/85/EØF af
19. oktober 1992 om iværksættelse af
foranstaltninger til forbedring af sikkerheden
og sundheden under arbejdet for arbejdstagere
som er gravide, som lige har født, eller som
ammer og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om
gennemførelse af princippet om lige
muligheder for og ligebehandling af mænd og
kvinder i forbindelse med beskæftigelse og
erhverv (omarbejdning), når der ikke derved
fastsættes bestemmelse om, at en offentligt
ansat, der er bevilget tjenestefrihed af
personlige årsager, og som er på barselsorlov,
er fritaget for kravet om at tilbagelægge en
prøveperiode, og når dette er tilfældet for en
offentligt ansat, der fratræder efter eget ønske,
og en offentligt ansat, der afskediges?«
Europa-Parlamentet mod Rådet for Den
Europæiske Union
Påstande: Rådets forordning (EU) nr.
1243/2012 af 19. december 2012 om ændring
af forordning (EF) nr. 1342/2008 om
fastlæggelse af en langsigtet plan for
torskebestande og for fiskeri efter disse
Finanstilsynet
Orienteringssag
GA
20.05.15
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
Dom
20.05.15
Beskæftigelsesmi
nisteriet
Orienteringssag
Dom
21.05.15
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
GA
21.05.15
6
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 522: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/5-15
1528159_0007.png
C-
137/14
bestande, annulleres Rådet for Den
Europæiske Union tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Europa-Kommissionen mod
Forbundsrepublikken Tyskland
Påstande: Kommissionen har nedlagt påstand
om, at Domstolen fastslår, at
Forbundsrepublikken Tyskland har tilsidesat
sine forpligtelser i henhold til artikel 11 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/92/EU af 13. december 2011 om
vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (1) (herefter
VVM-direktivet) og artikel 25 i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU
af 24. november 2010 om industrielle
emissioner (integreret forebyggelse og
bekæmpelse af forurening) (2) (herefter IPPC-
Direktivet), idet den — principielt anser
bestemmelserne i VVM-direktivet for ikke at
tillægge subjektive rettigheder og dermed i vid
udstrækning udelukker, at private kan gøre
dem gældende for en domstol (§ 113, stk. 1, i
Verwaltungsge-richtsordnung (lov om
forvaltningsretssager)) — begrænser
ophævelsen af afgørelser på grund af
processuelle fejl til de tilfælde, hvor der
fuldstændig mangler en nødvendig vurdering
af indvirk-ningen på miljøet
(miljøindvirkningsvurdering) eller hvor der
mangler en nødvendig forudgående
undersøgelse (§ 4, stk. 1, i Umwelt-
Rechtsbehelfsgesetz, lov om retsmidler i
miljøsager, herefter UmwRG), og til tilfælde,
hvor sagsøgeren beviser, at den processuelle
fejl var kausal for afgørelsens resultat (§ 46 i
Verwaltungsverfahrensgesetz, lov om
forvaltningsretssager, herefter VwVfG) og
sagsøgerens retlige stilling er berørt —
begrænser søgsmålsretten og omfanget af den
retslige prøvelse til indsigelser, der allerede
blev rejst inden for indsigelsesfristen i den
forvaltnings-sag, der har ført til vedtagelsen af
afgørelsen (§ 2, stk. 2, i UmwRG og § 73, stk.
6, i VwVfG) — i sager, der blev indledt efter
den 25. juni 2005 og afsluttet før den 12. maj
2011, begrænser miljøforeningers søgsmålsret
til retsforskrifter, der giver private rettigheder
(UmwRG’s § 2, stk. 1, sammenholdt med § 5,
stk. 1) — i sager, der blev indledt efter den 25.
juni 2005 og afsluttet før den 12. maj 2011,
begrænser omfanget af den retslige prøvelse af
miljøforeningers retsmidler til retsforskrifter,
der giver private rettigheder (den tidligere
affattelse af UmwRG § 2, stk. 1, sammenholdt
med UmwRG’s § 5, stk. 1). — generelt
undtager forvaltningssager, der blev indledt
før den 25. juni 2005, fra UmwRG’s
anvendelsesområde (UmwRG’s § 5, stk. 1).
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
GA
21.05.15
7
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 522: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/5-15
1528159_0008.png
C-
189/14
C-
251/14
C-
339/14
C-
560/13
Chain
Sagen vedrører: »1. Skal den omstændighed, at
anvendelsesområdet for artikel 13, stk. 1, litra
b), i forordning (EF) nr. 883/2004 og artikel
14, stk. 5, litra b), i gennem-førelsesforordning
nr. 987/2009 omfatter en »person, der
normalt har lønnet beskæftigelse i to eller flere
medlemsstater«, fortolkes således, at det også
omfatter en situation [org. s. 2], hvor en
person udfører arbejde i henhold til en
arbejdskontrakt med en enkelt arbejdsgiver
med hjemsted i en EU-medlemsstat i
to andre EU-medlemsstater, selv om: a) den
anden medlemsstat, hvor den pågældende
person skal arbejde, endnu ikke er blevet
fastlagt og heller ikke kan forudses på
tidspunktet for anmodningen om udstedelse
af en blanket A1 på grund af arbejdets særlige
karakter, dvs. arbejdstagernes midlertidige
beskæftigelse i korte perioder i forskellige EU-
medlemsstater eller b) varigheden af
beskæftigelsen i den første og/eller den anden
medlemsstat endnu ikke kan fastlægges eller
ikke kan forudses på grund af arbejdets særlige
karakter, dvs. arbejdstagernes midlertidige
beskæftigelse i korte perioder i forskellige EU-
medlemsstater?
Balázs
Sagen vedrører: 1) Skal artikel 4, stk. 1, og
artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 98/70/EF af 13. oktober 1998 om
kvaliteten af benzin og dieselolie og om
ændring af Rådets direktiv 93/12/EØF
fortolkes således, at der, ud over de
kvalitetskrav, som er fastsat i den nationale
lovgivning, der er vedtaget på grundlag af
dette direktiv, ikke i medfør af anden national
lovgivning kan pålægges leverandører af
brændstof supplerende kvalitetskrav i forhold
til direktivets bestemmelser, som er fastsat i en
national standard?
Wittmann
Skal artikel 11, stk. 4, i Europaparlamentets og
Rådets direktiv 2006/126/EF fortolkes
således, at det kan sidestilles med inddragelse
af et kørekort, når føreren af et køretøj ikke
får inddraget et kørekort, alene fordi han
allerede på et tidligere tidspunkt har fået
inddraget kørekortet og han derfor ikke har
noget kørekort, og når det samtidig
bestemmes, at den pågældende person i al fald
i en vis periode ikke må tildeles et nyt
kørekort?
Wagner-Raith
Sagen vedrører: 1) Er de frie kapitalbevægelser
i henhold til EF-traktatens artikel 73 B (fra
1.5.1999 artikel 56 EF) ikke til hinder for en
national retsforskrift (konkret: § 18, stk. 3, i
AuslInvestmG), hvorefter der for
Ministeriet for
Børn,
Ligestilling,
Integration og
Sociale Forhold
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
GA
21.05.15
Erhvervsstyrelse
n
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
GA
21.05.15
Justitsministeriet
Orienteringssag
Dom
21.05.15
Finanstilsynet
Orienteringssag
Dom
21.05.15
8
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 522: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 8/5-15
1528159_0009.png
T-
145/14
T-
203/14
indenlandske indehavere af andele i
udenlandske investeringsforeninger under
visse forudsætninger, foruden de udloddede
beløb, skal ansættes en fiktiv indkomst på op
til 90% af forskellen mellem årets første og
sidste indløsningspris, dog mindst 10% af den
sidste indløsningspris (eller børs- eller
markedsværdien), for så vidt angår andele i
investeringsforeninger hjemmehørende i
tredjelande, idetb bestemmelsen, der i det
væsentlige ikke er blevet ændret siden den 31.
december 1993, vedrører levering af
finansielle tjenesteydelser som omhandlet i
undtagelsesbestemmelsen i EF-traktatens
artikel 73 C, stk. 1 (fra 1.5.1999 artikel 57, stk.
1, EF)? Såfremt spørgsmål 1 ikke besvares
bekræftende: 2) Udgør andele i en
investeringsforening, der er etableret i et
tredjeland, altid en direkte investering i
henhold til EF-traktatens artikel 73 C, stk. 1
(fra 1.5.1999 artikel 57, stk. 1, EF), eller
afhænger besvarelsen af, hvorvidt andelen i
henhold til nationale bestemmelser i den stat,
hvor investeringsforeningen er etableret, eller
af andre grunde reelt giver investor mulighed
for at deltage i driften af eller kontrollen med
investeringsforeningen?
adidas mod KHIM — Shoe Branding
Europe (figur bestående af to parallelle
striber)
Påstande: Afgørelse truffet den 28. november
2013 af Andet Appelkammer ved Kontoret
for Harmonisering i det Indre Marked
(Varemærker og Design) (sag R 1208/2012-2)
annulleres. Harmoniseringskontoret tilpligtes
at betale sagens omkostninger.
Mo Industries mod KHIM (Splendid)
Påstande: Afgørelse truffet den 7. januar 2014
af Første Appelkammer ved Kontoret for
Harmonisering i det Indre Marked
(Varemærker og Design) i sag R 1542/2013-1
annullers. Harmoniseringskontoret tilpligtes at
betale sagens omkostninger.
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
Dom
21.05.15
Patent- og
Varemærkestyrel
sen
Orienteringssag
Dom
21.05.15
9