Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 511
Offentligt
1524855_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
København, 24. april, 2015
Sagsnr.: 30196
Dok.nr.: 800335
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 241 (FLF alm. del) stillet den 27. marts
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål nr. 241:
”Er det korrekt, at Fødevarestyrelsen gennemfører kanelkontrol hos 300 bagerier, når der i
november 2014 var enighed om, at den høje grænse for kumarin kan benyttes og finder
ministeren det vigtigt, at der prioriteres tid på denne type kontroller? Samtidigt bedes ministeren
oplyse, hvor mange ressourcer der anvendes, og hvad det koster.”
Svar:
Det er korrekt, at Fødevarestyrelsen gennemfører en kontrolkampagne rettet mod
bagernes styring af deres produktion, herunder også kumarin i bagværk.
Sidste år kom Fødevarestyrelsen og erhvervet sammen frem til en løsning for
kategorisering af bagværk i forhold til grænseværdierne for kumarin og udarbejdelse af
en supplerende tekst til branchekode/egenkontrol til brug for bagernes styring af
kumarinindholdet i det færdige bagværk. Erhvervet og Fødevarestyrelsen har sørget for
vejledning af både bagere og tilsynsførende og Fødevarestyrelsen har fulgt op med gode
råd til forbrugerne om indtag af kanel fx på grød til børn. Disse elementer skulle
suppleres af en kontrolindsats for at undersøge bagernes styring af deres produktion.
Kumarin er et naturligt indholdsstof i kanel, som kan give leverskader, hvis det indtages i
store mængder. På baggrund af EFSAs risikovurdering er der fastsat grænseværdier for
kumarin i forskellige fødevarer – herunder bagværk. Fødevarestyrelsen er forpligtet til at
kontrollere, om erhvervet overholder disse grænseværdier. En kontrolkampagne giver
mulighed for dialog med bagerne om at undgå sundhedsskadelige stoffer i bagværket.
Efter at have gennemført kontroller hos ca. 200 bagere, har Fødevarestyrelsen foretaget
en vurdering af kampagneforløbet og resultaterne.
Konklusionen er, at risikoanalyser og procedurer fortsat volder problemer. Derfor tages
der i stedet for flere kontrolbesøg endnu en generel dialog med erhvervet om de
udfordringer virksomhederne oplever.
Samlet set er kontrolkampagnen – med de ca. 200 gennemførte besøg – estimeret til at
koste ca. 400.000 kr. Overslaget dækker det forberedende arbejde med at tilrettelægge
kampagnen, selve gennemførelsen af kontrolbesøgene samt det efterfølgende arbejde
med at analysere og afrapportere kampagnens resultater.
Dan Jørgensen
/Louise Juul
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk