Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 489
Offentligt
1522834_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2015 - 3464
Den 21. april 2015
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 16. april 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
444 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth
Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål nr. 444 (alm. del)
Komitésag
Vil ministeren, evt. med bidrag fra Klima- Energi og Bygningsministeren, belyse
følgende spørgsmål i forhold til Forslag til Kommissionens forordning om ændring
af bilag XVII til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006
om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH) for så vidt angår benzen (jf. MIU alm.del bilag 247):
– Er der sket, eller forventes der at ske ændringer i den kemiske sammensætning
af naturgas, der begrunder at forslaget fra kommissionen kommer nu og
gennemføres i en hasteproducedure og som komitesag?
– Der ønskes en beskrivelse af nuværende og kommende naturgaskilder til det
europæiske marked efter benzenindhold med angivelse af omkostningerne til
rensning for benzen per volumen- og vægtenhed, samt de totale omkostninger
med det eksisterende og forventede naturgasmix på markedet.
– Indeholder skifergas mere benzen end naturgas fra f.eks. Nordsøen, og
anvendes benzen som kemikalie i frackingprocessen i Europa og USA?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålene for Miljøstyrelsen, der oplyser som følger:
”Fastsættelse af nye begrænsninger og ændring af eksisterende begrænsninger i
REACH-forordningens bilag XVII vedtages i alle tilfælde ved komitéprocedure.
Kommissionen kan anvende den såkaldte ’fast track’ procedure i REACH-forord-
ningen til at vedtage begrænsninger – eller ændring af eksisterende begrænsninger
– af indholdet i forbrugerprodukter af stoffer, der er kræftfremkaldende, kimcel-
lemutagene (ændrer arveanlæggene) eller reproduktionstoksiske (skader forplant-
ningsevnen). Heri ligger, at de normale procedurer for at foreslå nye begrænsning-
er eller ændringer til eksisterende, kan udelades. I den konkrete sag har Kommis-
sionen alligevel valgt at bede Kemikalieagenturet om en vurdering af forslaget, selv
om den ikke er forpligtet til det. Agenturets komité for risikovurdering (RAC) har
vurderet, at den nye benzengrænse ikke vil påvirke forbrugernes sundhed.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 489: Kopi af MIU alm. del - svar på spm. 444 om Komitésag - Forslag til Kommissionens forordning om ændring af bilag XVII til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår benzen, fra miljøministeren
Ændringen får ingen konsekvenser for danske forbrugere. I Danmark leveres den
samme naturgas til både erhverv og forbrugere. I nogle lande i EU leveres der
naturgas særskilt til forbrugere. Da reglerne for erhverv ikke ændres, påvirker
ændringen ikke Danmark, fordi naturgassen i praksis skal overholde den nuvær-
ende lave grænse på 0,1 vægtprocent, der fortsat vil gælde for erhvervsmæssig
anvendelse.
Kommissionens foreslåede ændring relaterer sig i vid udstrækning til det holland-
ske marked, hvor der er problemer med overholdelse af den nuværende grænse-
værdi i en del af naturgasforsyningen. Det er naturgassen fra de små felter i Hol-
land, der i denne forbindelse udgør et problem, idet den har et højere indhold af
benzen (op til 0,42 vægtprocent) end den nuværende grænseværdi (0,1 vægt-
procent).
Da produktionen i den danske del af Nordsøen er faldende, vil det fremover være
nødvendigt, at Danmark får naturgas andre steder fra. Ifølge energinet.dk har
Danmark siden 2010 importeret naturgas fra Tyskland, og import af naturgas vil
fortsætte i fremtiden. Gas fra Tyskland er en blanding af lokal produktion, norsk
naturgas, hollandsk H-gas og russisk gas. Da den kemiske sammensætning af
naturgas afhænger af det konkrete gasfelt, må det forventes, at der fremover vil
kunne forekomme større variationer i den gas, der importeres til Danmark, end i
den naturgas, der i dag leveres fra Nordsøen. Benzengrænsen på 0,1% i naturgas til
erhvervsmæssig anvendelse vil desuagtet skulle overholdes.
Miljøstyrelsen har rettet henvendelse til Energistyrelsen med henblik på
besvarelsen af det andet og tredje spørgsmål. Jeg vil derfor vende tilbage med
besvarelse af disse spørgsmål, når der foreligger et svar fra Energistyrelsen.
Kirsten Brosbøl
/
Michel Schilling
2