Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 486
Offentligt
1522269_0001.png
UDKAST – Kommissorium vedrørende en undersøgelse af implemente-
ring og administrationen af EU-retsakter
for...
Klima-, Energi- og Bygningsudvalgets
Dato:
23. april 2015
Formål
Det overordnede formål med undersøgelsen er at vurdere, om den danske
implementering og administration af EU-retsakter er undergivet tilstrækkelig
demokratisk kontrol.
Undersøgelsen skal afdække, hvilken information Folketinget har modtaget
om gennemførelsen af EU-retlige forpligtelser i dansk ret, herunder i hvilket
omfang der ved gennemførelsen af EU-retlige minimumsforpligtelser fastsæt-
tes strengere krav (eventuel overimplementering), end hvad der er nødvendigt
efter EU-retten samt i givet fald vurdere baggrunden herfor.
Undersøgelsen skal samtidig vurdere rækkevidden af de givne bemyndigelser
i forbindelse med implementering af EU-lovgivning gennem særligt bekendt-
gørelser. Desuden skal bemyndigelsen til administrationen af forordninger
undersøges.
Undersøgelsens leverancer
Undersøgelsen skal kvalitativt vurdere rækkevidden af de givne bemyndigel-
ser til regeringen. Dette skal gøres ved at undersøge samtlige bemyndigelser
i 2014 til at implementere EU-direktiver. Desuden afdækker undersøgelsen
praksis omkring forordningernes gennemførelse i Danmark. Undersøgelsen af
forordningernes gennemførelse kan afgrænses til et antal udvalgte forordnin-
ger.
1/3
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 486: Udkast til Kommissorium vedrørende en undersøgelse af implementering og administrationen af EU-retsakter
1522269_0002.png
Samtidig skal det substantielle indhold i en række relevante EU-retsakter
analyseres, herunder i hvilket omfang der ved gennemførelsen af EU-retlige
minimumsforpligtelser fastsættes strengere krav end, hvad der er nødvendigt
efter EU-retten. Dette kan afgrænses til et antal udvalgte retsakter.
Undersøgelsen skal komme med anbefalinger til forbedring af den parlamen-
tariske kontrol med administrationen af EU-retsakter.
Baggrund for projektet
Der er praktiske og statsretslige grunde til, at Folketinget overlader det til re-
geringen at administrere EU-retsakter. En grund er, at mange EU-regler har et
teknisk indhold. Kun når et direktiv gennemføres ved lov, er Folketinget invol-
veret.
Den administrative gennemførelsesform i form af f.eks. bekendtgørelser bety-
der, at der efterlades mulighed for at skønne og fortolke, hvad et direktiv eller
en forordning egentlig betyder, og hvordan direktivet eller forordningen bedst
kan gennemføres eller administreres. Dette er interessant i forhold til Folke-
tingets inddragelse i processen.
For så vidt angår bekendtgørelser, er det et fast princip, at der ikke skrives
bemærkninger til bekendtgørelser på samme måde som til lovforslag. Det
skyldes, at der i forhold til bekendtgørelser ofte vil være tale om mere tekniske
og detaljerede regler.
Justitsministeriet oplyser i et svar til Folketinget
1
, at der i perioderne 2004-
2013 og 2014 var følgende procentvise fordeling over love, bekendtgørelser
og cirkulærer, der implementerer EU-direktiver:
Love
2004-
2013
2014
11,9%
9,1%
Bekendtgørelse Cirkulære
87,6%
90,3%
0,5%
0,6%
N=100
pct.
1923
165
Disse tal viser, at gennemsnitligt omkring 10 pct. af den danske gennemførsel
af EU-reglerne fra 2004-2014 blev implementeret via lovgivning, mens cirka
90 pct. blev implementeret administrativt. Justitsministeriet oplyser, at ud af
1
Besvarelse af spørgsmål nr. 54 (EUU alm. del, folketingsåret 2014-15) fra Folketingets Euro-
paudvalg.
2/3
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 486: Udkast til Kommissorium vedrørende en undersøgelse af implementering og administrationen af EU-retsakter
1522269_0003.png
de i alt 149 bekendtgørelser på listen, der er udstedt i 2014, har der været
foretaget høring forud for udstedelsen i 133 tilfælde. Det svarer til 89,3 pct. af
de bekendtgørelser, som implementerer EU-direktiver.
2
Justitsministeriet op-
lyser endvidere, at begrundelsen for, at man i konkrete tilfælde har vurderet,
at det ikke var relevant at foretage høring over bekendtgørelsesudkast, typisk
har været, ”at der var tale om mindre rettelser eller om justeringer af teknisk
karakter, der ikke har kunnet ændres på nationalt niveau”.
3
Oplysninger om omfanget af og bredden i den høring, der er foretaget, frem-
går ikke af Justitsministeriets svar. Spørgsmålet er derfor, om implementerin-
gen og administrationen af EU-retsakter er underlagt tilstrækkelig demokratisk
kontrol.
Til brug for undersøgelsen stilles der opfølgende udvalgspørgsmål om
Justitsministeriets tal for den procentvise fordeling over love, bekendtgørelser
og cirkulærer, der implementerer EU-direktiver. For at kunne gennemføre
undersøgelsen er der behov for en liste over de konkrete direktiver og de
gennemførte forordninger.
Projektets organisering
Det Internationale Sekretariat er i gang med at undersøge, hvilke forskere der
eventuelt vil kunne gennemføre undersøgelsen.
Tidsramme
Undersøgelsen sættes i gang pr. 1. maj 2015. Undersøgelsen skal være fær-
dig senest primo december 2015.
Økonomiske rammer
Udarbejdelsen af undersøgelsen skal afholdes inden for den afsatte ramme.
2
3
Besvarelsen af B 52 - spørgsmål nr. 4 (folketingsåret 2014-15) fra Folketingets Europaudvalg.
Ibid.
3/3