Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 476
Offentligt
1520280_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015-15177
17. april 2015
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-28/12
Titel og kort sagsresumé
Kommissionen mod Rådet
Påstande: Afgørelse vedtaget af Rådet og
repræsentanterne for regeringerne for Den Europæiske
Unions medlemsstater, forsamlet i Rådet, af 16. juni 2011
om undertegnelse på Unionens vegne og om midlertidig
anvendelse af lufttransportaftalen mellem Amerikas
Forenede Stater som den første part, Den Europæiske
Union og dens medlemsstater som den anden part,
Island som den tredje part og Kongeriget Norge som den
fjerde part og om undertegnelse på Unionens vegne og
midlertidig anvendelse af en tillægsaftale mellem Den
Europæiske Union og dens medlemsstater som den
første part, Island som den anden part og Kongeriget
Norge som den tredje part om anvendelsen af
lufttransportaftalen mellem Amerikas Forenede Stater
som den første part, Den Europæiske Union og dens
medlemsstater som den anden part, Island som den
tredje part og Kongeriget Norge som den fjerde part
(2011/708/EU) ( 1 ), annulleres. Virkningerne af
afgørelse 2011/708/EU opretholdes. Rådet for Den
Europæiske Union tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
CSF mod Kommissionen
Påstande: Europa-Kommissionens afgørelse
2013/173/EU, der blev offentliggjort den 10. april 2013
og meddelt sagsøgeren den 16. april, annulleres. Europa-
Kommissionen tilpligtes at betale sagens omkostninger.
RegioPost
Sagen vedrører: 1) Skal artikel 56, stk. 1, i traktaten om
Deltager i PD
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Transportministeriet
Processkridt
Dom
Dato
28.04.15
T-
337/13
C-
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelsesminister
iet
Arbejdstilsynet
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Mundtlig
forhandling
28.04.15
Mundtlig
forhandling
29.04.15
1
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 476: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 17/04-15
1520280_0002.png
115/14
C-
146/13
C-
147/13
Den Europæiske Unions funktionsmåde sammenholdt
med artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentet og Rådets
direktiv 96/71/EF af 16. december 1996 om
udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af
tjenesteydelser fortolkes således, at denne bestemmelse er
til hinder for en ufravigelig national bestemmelse, der
pålægger ordregivende myndigheder kun at give
kontrakter til virksomheder, såfremt disse selv og deres
underentreprenører [org. s. 3] ved tilbudsgivningen
skriftligt har forpligtet sig til at betale de af deres ansatte,
der deltager i udførelsen af ordren, en statsligt fastsat
mindsteløn, der kun gælder for offentlige, men ikke for
private kontrakter, når der ikke findes en generel
lovpligtig mindsteløn og ej heller en almindeligt gældende
overenskomst, der er bindende for de potentielle
ordremodtagere og eventuelle underentreprenører? 2)
Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal
EU-retten vedrørende offentlige kontrakter, herunder
artikel 26 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr.
2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter fortolkes således, at den er til hinder for
en national bestemmelse som § 3, stk. 1, tredje punktum,
i delstatsloven vedrørende sikring af overholdelse af
kollektive overenskomster og mindsteløn i forbindelse
med offentlige kontrakter, hvori det ufravigeligt kræves,
at et bud udelukkes, såfremt en økonomisk aktør ikke
allerede ved tilbudsgivningen i en særskilt erklæring
forpligter sig til at udvise en adfærd, som den pågældende
i tilfælde af en ordretildeling også uden afgivelse af denne
erklæring ville være kontraktligt forpligtet til at udvise?
Kongeriget Spanien mod Europa-Parlamentet og
Rådet for Den Europæiske Union
Påstande: Det fastslås, at Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1257/2012 af 17. december 2012 om
gennemførelse af et forstærket samarbejde om indførelse
af enhedspatentbeskyttelse er en nullitet, subsidiært
annulleres den i det hele. Subsidiært fastslås, at følgende
er en nullitet: a) Artikel 9, stk. 1, i sin helhed og artikel 9,
stk. 2, i det omfang, det er anført i dette søgsmåls femte
anbringende. b) Artikel 18, stk. 2, i sin helhed og alle
forordningens henvisninger til Den Fælles Patentdomstol
som domstolsordning og retskilde for det europæiske
patent med ensartet retsvirkning.
Europa-Parlamentet og Rådet for Den Europæiske
Union tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Kongeriget Spanien mod Rådet for Den Europæiske
Union
Påstande: Rådets forordning (EU) nr. 1260/2012 af 17.
december 2012 om gennemførelse af et forstærket
samarbejde om indførelse af enhedspatentbeskyttelse for
så vidt angår gældende oversættelsesordninger annulleres,
og Rådet tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Subsidiært annulleres artikel 4 og 5, artikel 6, stk. 2, og
artikel 7, stk. 2, i Rådets forordning (EU) nr. 1260/2012
af 17. december 2012 om gennemførelse af et forstærket
samarbejde om indførelse af enhedspatentbeskyttelse for
Beskæftigelsesminister
iet
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Patent- og
Varemærkestyrelsen
Dom
05.05.15
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Patent- og
Varemærkestyrelsen
Dom
05.05.15
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 476: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 17/04-15
1520280_0003.png
C-
218/14
så vidt angår gældende oversættelsesordninger, og Rådet
tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Singh e.a.
Sagen vedrører: 1) Når et ægteskab mellem en
unionsborger og en tredjelandsstatsborger ender i
skilsmisse, efter at unionsborgeren er udrejst fra en
værtsmedlemsstat, hvor denne unionsborger udøvede
EU-rettigheder, og når artikel 7 og artikel 13, stk. 2, litra
a), i Rådets direktiv 2004/38/EF finder anvendelse,
bevarer tredjelandsstatsborgeren da sin ret til ophold i
værtsmedlemsstaten herefter? Har tredjelandsstats-
borgeren i benægtende fald ret til ophold i
værtsmedlemsstaten fra det tidspunkt, hvor
unionsborgeren er udrejst fra
værtsmedlemsstaten, og indtil skilsmissen træder i kraft?
2) Er kravene i artikel 7, stk. 1, litra b), i direktiv
2004/38/EF opfyldt, når en unionsborger, der er gift
med en tredjelandsstatsborger, bl.a. med henvisning til
ægtefællens midler påstår at have tilstrækkelige ressourcer
som omhandlet i direktivets artikel 8, stk. 4? 3) Har
personer som sagsøgerne, såfremt det andet spørgsmål
besvares benægtende, ret i henhold til EU-retten (ud over
direktivet) til at arbejde i værtsmedlemsstaten for at
skaffe eller bidrage til at skaffe »tilstrækkelige midler«
som omhandlet i direktivets artikel 7?
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelsesminister
iet
GA
07.05.15
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
C-
605/13 P
Titel og kortsagsresumé
Anbouba mod Rådet
Påstande: Dom afsagt af Den Europæiske
Unions Ret (Sjette Afdeling) af 13. september
2013 i sag T-563/11, Issam Anbouba mod
Rådet for Den Europæiske Union, annulleres.
Det fastslås, at afgørelsen om at opføre
appellanten på listen over personer og
enheder, som er omfattet af de økonomiske
sanktioner, er ulovlig. De afgørelser og
forordninger, der anfægtes i sag T-563/11,
annulleres.
Rådet tilpligtes at betale sagsomkostningerne
for begge instanser.
Anbouba mod Rådet
Påstande: Dom afsagt af Den Europæiske
Unions Ret (Sjette Afdeling) den 13.
september 2013 i sag T-592/11, Issam
Anbouba mod Rådet for Den Europæiske
Union, annulleres. Det fastslås, at afgørelsen
om at opføre appellanten på listen over
personer og enheder, som er omfattet af de
økonomiske sanktioner, er ulovlig.
De afgørelser og forordninger, der anfægtes i
sag T-592/11, annulleres.
Rådet tilpligtes at betale sagsomkostningerne
for begge instanser.
Interessent
Udenrigsminister
iet
Sagstype
Orienteringssag
Processk
ridt
Dom
Dato
21.04.15
C-
630/13 P
Udenrigsminister
iet
Orienteringssag
Dom
21.04.15
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 476: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 17/04-15
1520280_0004.png
T-
360/12
T-
190/12
T-
290/12
C-69/14
Louis Vuitton Malletier mod OHMI –
Nanu-Nana
Påstande: Afgørelse truffet den 16. maj 2012
af Første Appelkammer ved Kontoret for
Harmonisering i det Indre Marked
(Varemærker og Design) (sag R 1854/2011-1)
annulleres. Harmoniseringskontoret tilpligtes
at betale de omkostninger, som sagsøgeren
har afholdt under sagen. Nanu-Nana
Handelsgesellschaft mbH für Geschenkartikel
& Co. KG tilpligtes at betale de af sagsøgeren
afholdte omkostninger i forbindelse med
sagen ved annullationsafdelingen ved
Harmoniseringskontoret og sagen for
appelkammeret.
Tomana m.fl. mod Rådet og
Kommissionen
Påstande: Rådets afgørelse 2012/97/FUSP af
17. februar 2012 om ændring af afgørelse
2011/101/FUSP om restriktive
foranstaltninger over for Zimbabwe (EUT L
47, s. 50) annulleres, for så vidt som den
vedrører sagsøgerne. Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) nr. 151/2012
af 21. februar 2012 om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 314/2004 om visse
restriktive foranstaltninger over for Zimbabwe
(EUT L 49, s. 2) annulleres, for så vidt som
den vedrører sagsøgerne. Rådets
gennemførelsesafgørelse 2012/124/FUSP af
27. februar 2012 om gennemførelse af
afgørelse 2011/101/FUSP om restriktive
foranstaltninger over for Zimbabwe (EUT L
54, s. 20) annulleres, for så vidt som den
vedrører sagsøgerne.
Rådet og Kommissionen tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Republikken Polen mod Kommissionen
Påstande: Artikel 1, nr. 2)-4), 6), 12) og 13),
bilag I og II samt artikel 2, stk. 1-3
sammenholdt med artikel 3 i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) nr. 302/2012
af 4. april 2012 om ændring af
Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) nr. 543/2011 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets
forordning (EF) nr. 1234/2007 for så vidt
angår frugt og grøntsager og forarbejdede
frugter og grøntsager (EUT L 99, s. 21),
annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Târșia
Sagen vedrører: Kan artikel 17, 20, 21 og 47 i
Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder, artikel 6 i traktaten
om Den Europæiske Union, artikel 110 i
traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde og retssikkerhedsprincippet
Patent- og
Varemærkestyrel
sen
Orienteringssag
Dom
21.04.15
Udenrigsminister
iet
Orienteringssag
Dom
22.04.15
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
22.04.15
Justitsministeriet
Orienteringssag
GA
23.04.15
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 476: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 17/04-15
1520280_0005.png
C-95/14
C-96/14
C-
110/14
som fastlagt i fællesskabsretten og
Domstolens praksis fortolkes således, at de er
tilhinder for bestemmelser som artikel 21, stk.
2, i lov nr. 554/2004, hvorefter genoptagelse
af sager kun er mulig for så vidt angår
nationale retsafgørelser i forvaltningssager,
hvor der er tale om tilsidesættelse af
princippet om fællesskabsrettens forrang,
mens nationale retsafgørelser [org. s. 6] på
andre områder end området for
forvaltningssager (civile sager og straffesager),
som indebærer en tilsidesættelse af det nævnte
princip om fællesskabsrettens forrang, ikke
kan genoptages?
UNIC et. UNI.CO PEL
Sagen vedrører: 1) Er artikel 34, 35 og 36 i
traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, ved korrekt fortolkning, til
hinder for anvendelse af artikel 3, stk. 2, i den
nationale lov nr. 8 af 14. januar 2013 – der
indfører mærkningspligt med angivelse af
oprindelsesstaten for produkter, som er
fremstillet ved forarbejdning i tredjelande, og
der benytter den italienske betegnelse »pelle« –
med hensyn til produkter, hvor læderet lovligt
er forarbejdet eller markedsført i andre af Den
Europæiske Unions medlemsstater, således at
den nationale lov udgør en foranstaltning med
tilsvarende virkning som en kvantitativ
restriktion, som er forbudt ifølge traktatens
artikel 30 [artikel 34 TEUF] og ikke begrundet
i artikel 36 TEUF?
Van Hove
Sagen vedrører: »Skal artikel 4, stk. 2, i Rådets
direktiv 93/13/EØF af 5. april 1993 om
urimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler
fortolkes således, at begrebet klausul, der
omfatter definitionen af aftalens
hovedgenstand som omhandlet i denne
bestemmelse, omfatter en klausul i en
forsikringsaftale om garanti for overtagelse af
forfaldne afdrag til långiveren i tilfælde af
låntagerens fuldstændige uarbejdsdygtighed,
som forhindrer den forsikrede i at være
omfattet af denne garanti, hvis han er erklæret
egnet til at udøve ulønnet beskæftigelse?«
Costea
Sagen vedrører: »Skal artikel 2, litra b), i
Rådets direktiv 93/13/EØF af 5. april 1993
om urimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler
fortolkes således, at definitionen af begrebet
»forbruger« omfatter eller ikke omfatter en
fysisk person, der udøver erhvervet som
advokat og indgår en kreditaftale med en bank
uden angivelse af formålet med lånet, såfremt
det fremgår af den omhandlede aftale, at den
pågældende fysiske persons advokatkontor er
kautionist?«
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
GA
23.04.15
Justitsministeriet
Orienteringssag
Dom
23.04.15
Justitsministeriet
Orienteringssag
GA
23.04.15
5
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 476: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 17/04-15
1520280_0006.png
C-
149/14
C-
260/13
C-
376/13
Europa-Kommissionen mod Den
Hellenske Republik
Påstande: Det fastslås, at Den Hellenske
Republik har tilsidesat sine forpligtelser i
henhold til artikel 3, stk. 4, i Rådets direktiv
91/676/EØF af 12. december 1991 om
beskyttelse af vand mod forurening forårsaget
af nitrater, der stammer fra landbruget (1), idet
den ikke har udpeget områder kendetegnet
ved underjordiske eller overfladiske vandløb
— der er beskadigede eller potentielt
beskadigede af for høj koncentration af
nitrater og/eller af eutroficeringsfænomenet
— som »sårbare zoner over for forurening
forårsaget af nitrater«, som er obligatorisk i
henhold til de tilgængelige oplysninger. Det
fastslås endvidere, at Den Hellenske Republik
har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til
artikel 5, stk. 1, i Rådets direktiv 91/676/EØF
af 12. december 1991 om beskyttelse af vand
mod forurening forårsaget af nitrater, der
stammer fra landbruget, idet den ikke inden
for et år har gennemført de
handleprogrammer, der er omhandlet af
direktivets artikel 3, stk. 4.
Den Hellenske Republik tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Aykul
Sagen vedrører: 1) Er forpligtelsen i henhold
til artikel 2, stk. 1, i direktiv 2006/126/EF til
gensidig anerkendelse af kørekort udstedt af
medlemsstaterne til hinder for en national
bestemmelse i Forbundsrepublikken Tyskland,
hvorefter retten til at gøre brug af en
udenlandsk førerret i Tyskland efterfølgende
skal frakendes administrativt, såfremt
indehaveren af den udenlandske førerret har
ført motorkøretøj i henhold hertil i Tyskland
under påvirkning af ulovlige stoffer, og den
pågældende følgelig ikke længere er føreregnet
i henhold til de tyske bestemmelser?
Europa-Kommissionen mod Den
Hellenske Republik
Påstande: Det fastslås, at Den Hellenske
Republik har tilsidesat sine forpligtelser i
henhold til artikel 3, stk. 4, i Rådets direktiv
91/676/EØF af 12. december 1991 om
beskyttelse af vand mod forurening forårsaget
af nitrater, der stammer fra landbruget (1), idet
den ikke har udpeget områder kendetegnet
ved underjordiske eller overfladiske vandløb
— der er beskadigede eller potentielt
beskadigede af for høj koncentration af
nitrater og/eller af eutroficeringsfænomenet
— som »sårbare zoner over for forurening
forårsaget af nitrater«, som er obligatorisk i
henhold til de tilgængelige oplysninger. Det
fastslås endvidere, at Den Hellenske Republik
har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
Dom
23.04.15
Justitsministeriet
Orienteringssag
Dom
23.04.15
Kulturministeriet
Orienteringssag
Dom
23.04.15
6
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 476: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 17/04-15
1520280_0007.png
C-
424/13
C-
148/14
C-
528/13
artikel 5, stk. 1, i Rådets direktiv 91/676/EØF
af 12. december 1991 om beskyttelse af vand
mod forurening forårsaget af nitrater, der
stammer fra landbruget, idet den ikke inden
for et år har gennemført de
handleprogrammer, der er omhandlet af
direktivets artikel 3, stk. 4.
Den Hellenske Republik tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Zuchtvieh-Export
Sagen vedrører: 1. Skal artikel 14, stk. 1, i
forordning (EF) nr. 1/2005 fortolkes således,
at den kompetente myndighed på
afgangsstedet ved lange transporter af tamdyr
af hestefamilien eller tamkvæg, -får, -geder
eller -svin, hvor afgangsstedet ligger i en
medlemsstat i Den Europæiske Union, men
bestemmelsesstedet i et tredjeland, kun må
påstemple den af organisatoren fremlagte
logbog i henhold til artikel 14, stk. 1, litra c),
såfremt logbogen opfylder kravene i
henhold til artikel 14, stk. 1, litra a), nr. ii), for
den samlede transportstrækning fra
afgangssted til bestemmelsessted, dvs. også for
transportafsnit, der ligger helt uden for Den
Europæiske Unions fællesskabsområde? 2.
Skal artikel 14, stk. 1, i forordning (EF) nr.
1/2005 fortolkes således, at den efter denne
bestemmelse kompetente myndighed på
afgangsstedet kan forpligte organisatoren af
transporten til at ændre planlægningen af den
lange transport således, at denne forordnings
bestemmelser [org. s. 3] skal overholdes under
hele transporten fra afgangsstedet til
bestemmelsesstedet, også selv om enkelte
transportafsnit udelukkende ligger i
tredjelande?
Nordzucker
Sagen vedrører: Skal
emissionshandelsdirektivets artikel 16, stk. 3
og 4, i fortolkes således, at bøden for
overskridelse af emissionskvoterne også skal
pålægges i tilfælde, hvor driftslederen senest
den 30. april i et år har returneret et antal
kvoter, som svarer til den samlede emission,
som han har angivet i sin rapport om
anlæggets emissioner i det foregående år, og
denne rapport er vurderet som tilfredsstillende
af verifikator, men den kompetente
myndighed efter den 30. april konstaterer, at
de samlede emissioner fejlagtigt er anført for
lavt i den verificerede emissionsrapport,
rapporten korrigeres, og driftslederen
returnerer de yderligere kvoter inden for den
nye frist?
Léger
Sagen vedrører: Udgør den omstændighed, at
en mand har haft seksuel kontakt med en
anden mand, henset til bilag III til direktiv
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og
Fiskeri
Orienteringssag
Dom
23.04.15
Energistyrelsen
Orienteringssag
Dom
29.04.15
Ministeriet for
Sundhed og
Forebyggelse
Følgesag
Dom
29.04.15
7
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 476: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 17/04-15
1520280_0008.png
Forenede
sager T-
558/12
og T-
559/12
C-
572/13
T-
134/13
T-
135/14
2004/33/EF, i sig selv en seksuel adfærd, som
medfører risiko for, at han påfører sig
alvorlige smitsomme sygdomme, der kan
overføres med blodet, hvilket berettiger, at
personer, der har udvist denne seksuelle
adfærd, permanent udelukkes fra at donere
blod, eller er det blot en seksuel adfærd, som
ud fra omstændighederne i den konkrete sag
medfører risiko for, at den pågældende
påfører sig alvorlige smitsomme sygdomme,
der kan overføres med blodet, hvilket
berettiger, at denne midlertidigt udelukkes fra
at donere blod i en periode, der fastsættes
efter risikoadfærdens ophør?
Changshu City Standard Parts Factory
mod Rådet
Ningbo Jinding Fastner mod Rådet
Påstande: Rådets gennemførelsesforordning
(EU) nr. 924/2012 af 4. oktober 2012 om
ændring af forordning (EF) nr. 91/2009 om
indførelse af en endelig antidumpingtold på
importen af visse skruer, bolte, møtrikker og
lignende varer af jern eller stål med oprindelse
i Folkerepublikken Kina annulleres, for så vidt
som den vedrører sagsøgeren.
Rådet tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Hewlett-Packard Belgium SPRL mod
Reprobel SCRL
Sagen vedrører: »Skal artikel 5, stk. 2, litra a),
og artikel 5, stk. 2, litra b), i direktiv 2001/29
fortolkes således, at de tillader
medlemsstaterne at tildele halvdelen af den
rimelige kompensation, som tilkommer
rettighedshaverne, til redaktørerne for værker,
som ophavsmændene har skabt, [org. s. 17]
uden nogen som helst forpligtelse til, at
redaktørerne skal lade ophavsmændene drage
fordel, selv indirekte, af en del af den
kompensation, som de er blevet frataget?«
Polynt og Sitre mod ECHA
Påstande: Sagen antages til realitetsbehandling,
og der gives sagsøgeren medhold.
Delvis annullation af ECHA’s afgørelse
ED/169/2012 om optagelse af cyclohexane-
1,2-dicarboxylic anhydride, cis- cyclohexane-
1,2-dicarboxylic anhydride og trans-
cyclohexane-1,2-dicarboxylic anhydride
(samlet betegnelse »HHPA«) som stoffer, der
opfylder kriterierne i artikel 57, litra f), i
forordning (EF) nr. 1907/2006 (»REACH-
forordningen«), i overensstemmelse med
REACH-forordningens artikel 59, idet den
vedrører HHPA og dens monomerer.
ECHA tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Hitachi Chemical Europe m.fl. mod
ECHA
Påstande: Sagen antages til realitetsbehandling,
og der gives sagsøgerne medhold. Afgørelse
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
Dom
29.04.15
Kulturministeriet
Orienteringssag
GA
30.04.15
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
Dom
30.04.15
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
Dom
30.04.15
8
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 476: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 17/04-15
1520280_0009.png
T-
593/11
T-
433/13
C-88/14
ED/169/2012 truffet af ECHA vedrørende
optagelse af
hexahydromethylphthalsyreanhydrid,
hexahydro-4-methylphthalsyreanhydrid,
hexahydro-1-methylphthalsyreanhydrid og
hexahydro-3-methylphthalsyreanhydrid
(samlet benævnt »MHHPA«) som stoffer, der
opfylder kriterierne i artikel 57, litra f), i
forordning (EF) nr. 1907/2006 (»REACH-
forordningen«) i henhold til REACH-
forordningens artikel 59 for så vidt det angår
MHHPA og dets monomerer, anulleres
delvist, og Det Europæiske Kemikalieagentur
tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Al-Chihabi mod Rådet
Påstande: Rådets forordning (EU) nr.
878/2011 af 2. september 2011 ( 1 ), Rådets
forordning (EU) nr. 1011/2011 af 13. oktober
2011 ( 2 ), Rådets afgørelse 2011/522/FUSP
af 2. september 2011 ( 3 ), samt Rådets
afgørelse 2011/684/FUSP af 13. oktober
2011 ( 4 ) og alle efterfølgende retsakter, i det
omfang de viderefører eller erstatter de
restriktive foranstaltninger, annulleres, for så
vidt som de vedrører sagsøgeren.
Rådet tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Petropars Iran m.fl. mod Rådet
Påstande: Annullation af punkt 1-4 i bilag
II.I.B. til afgørelse 2013/270 og punkt 1-4 i
bilag II.I.B. til forordning nr. 522/2013,
og/eller det fastslås, at artikel 20, stk. 1, litra
c), i afgørelse 2010/413 og artikel 23, stk. 2,
litra d), i forordning nr. 267/2012 ikke finder
anvendelse på sagsøgerne.
Rådet tilpligtes at betale sagsøgernes
omkostninger i forbindelse med den
foreliggende sag.
Europa-Kommissionen mod Europa-
Parlamentet og Rådet for Den Europæiske
Union
Påstande: Såvel artikel 1, nr. 1), som artikel 1,
nr. 4), for så vidt som sidstnævnte indfører en
ny artikel 4b, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1289/2013 af 11.
december 2013 om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse
af listen over de tredjelande, hvis statsborgere
skal være i besiddelse af visum ved passage af
de ydre grænser, og listen over de tredjelande,
hvis statsborgere er fritaget for dette krav (1),
annulleres. Det fastslås, at virkningerne af de
annullerede bestemmelser og enhver heraf
udledt gennemførelsesforanstaltning
opretholdes, indtil disse inden for en rimelig
tidsramme erstattes af retsakter, der er
vedtaget i henhold til traktaten, som fortolket i
Domstolens dom. Europa-Parlamentet og
Rådet for Den Europæiske Union tilpligtes at
betale sagens omkostninger. Subsidiært, for
Justitsministeriet
Udenrigsminister
iet
Orienteringssag
Dom
30.04.15
Erhvervsstyrelse
n
Orienteringssag
Dom
05.05.15
Udenrigsminister
iet
Miljøstyrelsen
Orienteringssag
GA
07.05.15
9
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 476: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 17/04-15
1520280_0010.png
C-
216/14
det tilfælde, at Domstolen måtte fastslå, at de
ovennævnte bestemmelser ikke kan udskilles
fra resten af den anfægtede forordning, har
Kommissionen nedlagt følgende påstande:
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1289/2013 af 11. december 2013 om
ændring af Rådets forordning (EF) nr.
539/2001 om fastlæggelse af listen over de
tredjelande, hvis statsborgere skal være i
besiddelse af visum ved passage af de ydre
grænser, og listen over de tredjelande, hvis
statsborgere er fritaget for dette krav,
annulleres.
Covaci
Sagen vedrører: Skal artikel 2, artikel 3, stk. 1,
litra c), og artikel 6, stk. 1 og 3, i direktiv
2012/13/EU fortolkes således, at
bestemmelserne er til hinder for at anordne, at
en tiltalt person skal udpege en
forkyndelsesbefuldmægtiget, såfremt fristen til
at indgive appel allerede begynder at løbe fra
forkyndelsen for den
forkyndelsesbefuldmægtigede, og det i sidste
ende ikke har nogen betydning, om den tiltalte
person overhovedet får kendskab til tiltalen?
Justitsministeriet
Orienteringssag
GA
07.05.15
10