Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 471
Offentligt
1519160_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-12897
Ref. Nihla/kirst
Den 14. april 2015
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning om ændring af forordning
(EF) Nr. 340/2008 om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier
(REACH)
Komitésag
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om ændring af forordning (EF)
Nr. 340/2008 om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur
(komitésag). Forslaget har til formål at regulere REACH gebyrer med den
inflationsrate, der er udmålt ved hjælp af det europæiske forbrugerprisindeks.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen den 22-23. april
2015. Forslaget vurderes generelt at have en neutral påvirkning på
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen anerkender, at Det Europæiske
Kemikalieagentur skal kunne finansiere sine udgifter ved gebyrindtægter, og at
der derfor er behov for at justere disse gebyrer i takt med prisudviklingen.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har den 31. marts 2015 sendt ovennævnte forslag til medlems-
staterne med henblik på afstemning på et møde i REACH-komitéen den 22-23.
april 2015. Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 74, stk. 1, og
artikel 132 og afstemningen skal derfor ske i henhold til undersøgelsesproceduren,
jf. artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr. 182/2011 af 16.
februar 2011 om de generelle principper for, hvordan medlemsstaterne skal
kontrollere Kommissionens udøvelse af gennemførelsesbeføjelser.
Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen vedtager Kommissionen forslaget.
Hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod i komitéen, kan Kommission-
en ikke vedtage forslaget, hvis et simpelt flertal i komiteen modsætter sig vedtagel-
se. Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité
indenfor 1 måned eller forelægge et revideret forslag for komitéen indenfor 2
måneder. Det samme gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod i komitéen, og
hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I appelkomité-
en kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
3. Formål og indhold
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 471: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
1519160_0002.png
Det følger af REACH-forordningen, at der i visse tilfælde skal betales et gebyr til
Det Europæiske Kemikalieagentur i forbindelse med indsendelse af oplysninger,
eksempelvis ved registrering af et stof.
Det er i artikel 74, stk. 1 i REACH-forordningen bestemt, at gebyrer skal angives
nærmere i en kommissionsforordning. Dette er sket med forordning (EF) nr.
340/2008 om gebyrer og afgifter til Det Europæiske Kemikalieagentur i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH), hvor
der i bilagene til forordningen er fastsat et gebyr for de relevante typer af
aktiviteter under REACH-forordningen. Det er gebyrerne i disse bilag, der nu
foreslås reguleret.
EU-Kommissionen anfører i betragtningerne til forslaget, at de gebyrer, der op-
kræves i henhold til forordning 340/2008, hvert år justeres efter den inflations-
rate, der er udmålt ved hjælp af det europæiske forbrugerprisindeks, som
offentliggøres
af Eurostat. Som følge af den årlige gennemgang, der blev
foretaget i 2014, bør gebyrerne justeres i henhold til den gældende gennemsnitlige
årlige inflationsrate, som offentliggjort af Eurostat, med 1,5 % for 2013. EU-
Kommissionen anfører videre, at gebyrerne fastsættes på et sådant niveau, at
indtægten ved disse, sammen med kemikalieagenturets andre indtægtskilder, er
tilstrækkelige til at dække omkostninger for ydede tjenester.
Forslaget indeholder en overgangsordning, hvorefter justeringen af gebyrer ikke
finder anvendelse på gyldige indsendelser til agenturet, der ikke er færdigbehand-
let på datoen for forordningens ikrafttræden.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forsalget.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede
gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er ikke tilsvarende danske regler om opkrævning af gebyr.
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget har ingen andre lovgivningsmæssige konsekvenser, fordi
der er tale om en forordning, som gælder umiddelbart i Danmark. Forslaget vil
ikke medføre et behov for at ændre eller ophæve eksisterende regler.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget vil medføre øgede omkostninger for de virksomheder, der skal betale
gebyr til agenturet i henhold til REACH-forordningen.
Der er tale om indre markedsregulering, hvorfor dansk erhvervslivs konkurrence-
evne ikke forventes at blive påvirket.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller
erhvervsadministrative
konsekvenser.
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 471: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
1519160_0003.png
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes, at forslaget har en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget, med tilhørende rammenotat om det, har været sendt i høring i
Miljøspecialudvalget 10. – 14. april 2015.
Der er indkommet bemærkninger fra
Bryggeriforeningen,
som bl.a. fremhæver,
at
virksomhedernes udgifter stiger, uden merværdi for dem eller øget miljøbeskyt-
telsesniveau;
at
gebyret ikke bør justeres efter et forbrugerindeks, og
at
gebyrerne
bør afspejle et effektivitetskrav og derfor sænkes.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-Kommissionens forslag har været drøftet på et møde i REACH-Komitéen den
6. februar 2015. En række lande støtter EU-Kommissionens forslag om at agentur-
ets omkostningsdækning ved gebyrerne bør reguleres i forhold til prisudviklingen.
Visse lande har givet udtryk for, at agenturets dækning af øgede omkostninger
snarere bør ske ved øget effektivisering.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen anerkender, at Det Europæiske Kemikalieagentur skal kunne finan-
siere sine udgifter ved gebyrindtægter, og at der derfor er behov for at justere disse
gebyrer i takt med prisudviklingen. Regeringen støtter derfor forslaget, og agter at
stemme for det.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget. Det er oversendt til
Europaudvalget og Miljøudvalget med henblik på orientering.
3