Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 457
Offentligt
1517754_0001.png
1
MILJØstyrelsen
Miljøteknologi
26. marts 2015
san
MST-133-00002/00079
Notat
Kommissionens forslag til beslutning om opstilling af miljømærkekriterier for tildeling af EU miljømærket
(Blomsten) til produktgruppen
jordforbedringsmidler og voksemedier.
K
OMITESAG
.
Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag til reviderede EU miljømærkekriterier for produktgruppen jordforbedrings-
midler og voksemedier, der omfatter jordforbedringsmidler, voksemedier og dæklag. Miljømærkekriterierne sigter
mod genanvendelse af organisk affald til jordforbedringsformål. Kriterierne begrænser indholdet af tungmetaller
og miljøfremmede stoffer. Tørv må ikke indgå i et jordforbedringsmiddel eller et voksemedie. Miljømærkekriteri-
erne vurderes samlet set at have et højt miljøbeskyttelsesniveau. Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.
Forslaget skal til afstemning d. 17. april 2015 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten. (K
OMITESAG
).
1. Status
Kommissionen har den 20. marts 2015 fremsendt forslag til beslutning om nye miljømærkekriterier for tilde-
ling af EU miljømærket Blomsten til produktgruppen
jordforbedringsmidler og voksemedier.
Forslaget skal til
afstemning d. 17. april 2015 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.
Kriterieforslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 66/2009 af 25.
november 2009 om EU miljømærket.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrol (art.
5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006), jf. art. 16, stk.
2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag, udsteder Kommissionen
beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget indenfor tre måneder. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig
Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen
på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to
måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af
forslaget inden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.
2. Formål og indhold
Det foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af licens til EU miljømærkede
jordforbedringsmidler, voksemedier eller dæklag.
Et miljømærket jordforbedringsmiddel er materiale, som tilføres jorden, for at bevare eller forbedre dens fysi-
ske egenskaber, og forbedre kemiske og/eller biologiske egenskaber eller aktivitet. Et jordforbedringsmiddel
kan fx være fremstillet af rent komposteret have-/grenaffald. Et miljømærket voksemedie omfatter andet ma-
teriale end jord som planter dyrkes i. Voksemedier er fx baseret på ekspanderet uorganiske materialer (fx mi-
neraluld) til brug som voksemedie i gartnerproduktion. Et mineralsk voksemedie indeholder ikke næringsstof-
fer, der skal tilsættes særskilt. Miljømærket dæklag omfatter jordforbedringsmiddel som beskyttende lag,
placeret rundt om planter i det øverste jordlag for at: forhindre tab af fugt, kontrollere ukrudt og mindske
jorderosion. Barkflis er et eksempel på et dæklag. Kalkningsmidler er ikke omfattet.
Revisionen af de nuværende kriterier er den fjerde revision, og blev sidst revideret i 2006. På EU plan er der 11
licenser med 63 forskelige jordforbedringsmidler og 12 licenser med 52 forskellige voksemedier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517754_0002.png
2
Organisk materiale, der kan indgå.
Kriterierne sigter imod at genanvende organisk affald og øge genanven-
delsen af råmaterialer, der indgår i produktet. Organisk materiale, der indgår i produktgruppen, skal være gen-
anvendt og sorteret bioaffald omfattet affaldsrammedirektivet (2008/98/EF), kategori 2 og 3 materiale omfat-
tet af biproduktforordningen (1069/2009) er tilladt og omfattet af biproduktforordningens artikel 32 omhand-
lende animalske biprodukter i organiske gødningsstoffer og jordforbedringsmidler, og gennemførelsesforord-
ning 142/2011, der er tilknyttet biproduktforordningen.
Slammateriale fra fødevareforarbejdende virksomheder er tilladt, hvis der er tale om vegetabilsk fødevarepro-
duktion (fx fra forarbejdning af frugt/grøntsager, mejeri/bageriproduktion og drikkevarer), og slammet må ikke
være blandet med slam udenfor det specifikke produktionssted.
Materiale, der ikke kan indgå.
Tørv må ikke indgå i et miljømærket jordforbedringsmiddel eller voksemedie.
Uorganisk/mineralsk materiale, der udvindes i naturen skal stamme fra områder, der ikke er omfattet af habi-
tatdirektivet (92/43/EØF) og Natura 2000 områder, som beskrevet i fugledirektivet 2009/147/EF og habitatdi-
rektivet (92/43/EØF).
For lande udenfor EU, må uorganisk/mineralsk materiale ikke stamme fra områder, der falder ind under de
tilsvarende bestemmelser i De Forenede Nationers konvention om biologisk mangfoldighed.
Organisk materiale fra usorteret husholdningsaffald, slam fra kommunalt spildevandsanlæg, papirindustri, eller
kategori 1 materiale omfattet af bi-produktforordningen (1069/2009) må ikke indgå i et miljømærket produkt
omfattet af kriterierne.
Mindstekrav til voksemedier.
Voksemedier
skal indeholde mindst 30 % genanvendt eller fornybart organisk
materiale, eller minimum 30 % genanvendt mineralsk materiale.
Miljøfremmede stoffer og tungmetaller.
Summen af 16 PAH
1
forbindelser må ikke overstige 6 mg/kg tørvægt.
Der stilles krav til indholdet af tungmetallerne cadmium, krom (total), kobber, kviksølv, nikkel, bly og zink.
Jordforbedringsmidler, dæklag og organisk baserede voksemedier skal overholde samme krav til indholdet af
tungmetaller som i de eksisterende miljømærkekriterier. Som noget nyt stilles der krav til indholdet af tung-
metaller i mineralske voksemedier.
Udover ovenstående krav til indhold af miljøfremmede stoffer og tungmetaller skal et miljømærket jordfor-
bedringsmiddel eller voksemedie leve op til en række krav med henblik på at minimere fysiske urenheder så-
som glas, metal og plast. Der stilles minimumskrav til produktets indhold af tørstof og organisk materiale, og
endelig må produktet ikke negativt påvirke planters spiring og vækst.
Kvalitetskrav og forbrugeroplysning.
Der stilles sundheds- og sikkerhedskrav til produkterne således at
Sal-
monella
spp. ikke må kunne påvises i 25 gram af produktet og
E. coli
ikke må overstige 1.000 CFU (celledan-
nende enheder)/gram materiale (våd vægt).
Salmonella
spp. er en typisk indikator for patogene mikroorga-
nismer fra affald omfattet af bi-produktforordningen og
E. coli
er en generel indikator for fækale organismer.
Der er grænseværdier for indholdet af ukrudtsfrø og vegetativt reproducerbare dele af ukrudt. Endelig er der
krav til forbrugeroplysning om indholdsstoffer, fysiske parametre for produktet og dets anvendelse.
Særlige krav til mineralsk baserede voksemedier.
Voksemedier baseret på mineralsk (uorganisk) materiale
kan kun anvendes til professionelt gartneribrug. Producenten af mineralsk baserede voksemedier skal tilbyde
en returordning og der skal indgå mindst 30 % genanvendt mineralsk voksemedie i et miljømærket mineralsk
voksemedier. Mineralsk baserede voksemedier skal overholde krav til energiforbrug og udledning af CO2 i
forbindelse med forarbejdning af uorganiske/mineralske materiale. Niveauet er fastsat således, at op en tred-
jedel af EU's produktionssteder af mineralsk materiale (fx mineraluld) kan overholde energikravet.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
1
PAH
16
= naphthalen, acenaphtylen, acenaphten*, fluoren, phenanthren*, anthracen, fluoranthen*, pyren*, benzo[a]anthracen, chry-
sen, benzo[b]fluoranthen*, benzo[k]fluoranthen*, benzo[a]pyren*, indeno[1,2,3-cd]pyren*, dibenzo[a,h]anthracen and ben-
zo[ghi]perylen*. PAH mærket med (*) er omfattet af den danske slambekendtgørelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517754_0003.png
3
Kommissionen har ikke redegjort for dette. Da formålet med forslaget er at forlænge allerede udmøntet EU
reguleringsbeføjelser i en allerede gældende fællesskabsregulering, finder Regeringen, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Dan-
mark.
5. Konsekvenser for Danmark
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervelse af miljømærket (licens) indebærer betaling af et gebyr i forbindelse med licensansøgning og for
anvendelsen af miljømærket. Gebyrer fremgår af hjemmesiden hos Miljømærkning Danmark,
www.ecolabel.dk
(hvor licens ansøges), og omfatter et ansøgningsgebyr på op til 15.000 kr. og et årligt gebyr på 0,15 % af om-
sætningen i dog maksimalt op til 187.500 kr. Der gives rabat til virksomheder med miljøledelse, SMV’er og
mikrovirksomheder. Jævnfør EU's miljømærkeforordning bør gebyret være tilstrækkeligt til at dække omkost-
ningerne til driften af miljømærkeordningen, herunder udgifterne i processen med ansøgning, kontrol og tilsyn.
Herudover må forventes udgifter for ansøger, der ligger forud for erhvervelsen af licensen til f.eks. laboratorie-
test og dokumentation af miljømærkekrav. Miljømærkeordningen er frivillig og kræver opfyldelse af miljømær-
kekriterier, der er skrappere end lovgivningen. Det kan foranledige ændringer i produktion og/eller produktet
(f.eks. effektivt energiforbrug, færre kemikalier og bedre kvalitet). Ændringer, hvis administrative konsekvenser,
der ikke er foretaget en opgørelse af, men som forventes opvejet af f.eks. lavere omkostninger til energi- og
ressourceforbrug, og en højere konkurrencefordel. Miljømærket kan dermed også betragtes som et markedsfø-
ringsinstrument som licenshaveren betaler for at benytte.
Beskyttelsesniveauet
Kommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet i EU positivt,
da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 % bedste del af markedet i EU.
6. Høring
Kommissionens miljømærkeforslag er d. 24. marts 2015 udsendt til orientering i Danmarks Miljømærkenævn
og lagt på Miljømærkning Danmarks hjemmeside,
www.ecolabel.dk.
Rammenotat har været til høring i Miljøspecialudvalget, hvor der ikke er kommet indkommet kommentarer.
7. Forhandlingssituationen
Der har været enighed om, at kriterierne skal søge at øge genanvendelsen og nyttiggørelsen af organisk affald i
jordforbedringsmidler og mineralsk (uorganisk) materiale i voksemedier. Forhandlingerne har især drejet sig
om begrænsning i muligheden for at anvende tørv, indhold af tungmetaller og miljøfremmede stoffer, mine-
ralsk materiale (mineraluld) og energi- og miljøkrav til produktionen heraf. Jordforbedringsmidler, der typisk er
organisk materiale, fx kompost, skal bestå af nyttiggjort organisk affald. Der stilles krav til, hvilke affaldsfrakti-
oner der tillades anvendt med udgangspunkt i, at organisk affald fra fødevareproducerende virksomheder kan
anvendes, med visse begrænsninger i forhold til bi-produktforordningen.
På EU plan har fokus været på, at organisk materiale i et miljømærket jordforbedringsmiddel primært skulle
stamme fra genanvendelsen af organisk affald, fx videreforarbejdet til jordforbedringsmateriale. Dette medfø-
rer, at brugen af tørv (spagnum) ikke er tilladt. Kriterierne tillader mineralsk baserede voksemedier til profes-
sionelt brug. Sådanne voksemedier (fx baseret på mineraluld) består af udgravede råstoffer som sten, sand, ler
og lign. Begrænsning i brugen af sådanne medier til professionelt brug, sikrer at der kan stilles krav om en me-
re effektiv returordning. Krav om minimumsindhold af genanvendt mineralsk materiale i mineralsk baseret
voksemedie, sikrer genvandendelsen af det mineralske materiale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517754_0004.png
4
På EU plan er der endnu ikke harmoniserede regler for tungmetaller og miljøfremmede stoffer i jordforbed-
ringsmidler og voksemedier. De fleste medlemsstater stiller nationale krav til forskellige organiske affaldsfrak-
tioner, der nyttiggøres og anvendes til gødningsformål, jordforbedring og/eller til voksemedier.
For miljømærkede jordforbedringsmidler og dæklag er kravet til tungmetaller fastholdt i forhold til de eksiste-
rende miljømærkekriterier. Hvis miljømærkede voksemedier indeholder organisk materiale fra affald er kravet
til den organiske fraktion det samme som kravet til miljømærkede jordforbedringsmidler. Som noget nyt stilles
der krav til tungmetaller i mineralsk baserede voksemedier, der skal opfylde samme krav til tungmetaller som
det udkast, der findes i arbejdet med at revidere i EU's gødningsforordning.
Mineralsk baserede voksemedier anvendes typisk i gartneribrug, og det er kun mineralske voksemedier til
professionelt brug, der kan miljømærkes. Et miljømærket mineralsk voksemedie skal indeholde minimum 30 %
genanvendt mineralsk materiale, og som et nyt krav skal producenten af produktet tilbyde en returordning.
Begge krav medvirker til genanvendelse af det mineralske materiale. Nyt er krav, der sikrer lavt energiforbrug
og CO2-udledning.
8. Dansk holdning
Danmark har i forbindelse med forhandlingerne ved sidste revision og ved denne revision sammen med andre
medlemsstater støttet skærpede krav til indholdet af miljøfremmede stoffer og tungmetaller, og krav der øger
genanvendelse af organisk affald og mineralsk materiale (fra voksemedier).
Kompromisset er blevet at fastholde de eksisterende krav til tungmetaller, der findes i dag til jordforbedrings-
midler og fastsætte et nyt krav til indhold af tungmetaller i mineralskbaserede voksemedier (fx mineraluld) på
linje med de krav, der arbejdes med i revisionen af gødningsforordningen.
Jordforbedringsmidler med animalsk indhold reguleres i Danmark af Bekendtgørelse om anvendelse af organi-
ske gødningsstoffer og jordforbedringsmidler med animalsk indhold (bek. nr. 302 af 12/04/2011), der fastsæt-
ter danske særregler for importerede såvel som dansk producerede jordforbedringsmidler.
Danske nationale regler for nyttiggørelse af organisk affald til jordbrugsformål reguleres i Bekendtgørelse om
anvendelse af affald til jordbrugsformål (slambekendtgørelsen, bek. nr. 1650/2006). Bekendtgørelsen fastsæt-
ter krav til tungmetaller og miljøfremmede stoffer fra organisk affald, der er skrappere end nærværende mil-
jømærkekriterier stiller til indhold af tungmetaller. Den danske bekendtgørelse regulerer til gengæld kun
danskproduceret eller importeret organisk affald, der videreforarbejdes i danskproducerede jordforbedrings-
midler og voksemedier.
Jordforbedringsmidler, der indføres til Danmark, reguleres ikke af den danske slambekendtgørelse. Sådanne
produkter reguleres af 1) de nationale krav til organisk affald, der opstilles i produktionslande, om nyttiggørel-
se af organisk affald til gødningsformål, og af 2) den danske bekendtgørelse om gødning og jordforbedrings-
midler m.v. (gødningsbekendtgørelsen, bek. nr. 862/2008). Denne bekendtgørelse regulerer ikke tungmetaller
og miljøfremmede stoffer. Et miljømærket jordforbedringsmiddel eller voksemedie vil til gengæld skulle leve
op til nærværende krav til tungmetaller og miljøfremmede stoffer.
9. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.